1300 öljynvaihto

Aloittaja Markku 43, 24.03.10 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Onko täällä kirjoitettu perusöljynvaihdosta joka varmaan pitäs itse tehdä..kun ei ole Tampereella ihan halpaa paikkaa..halvin 150,-
Tai sitten onko tietoa edullisista huoltopaikoista muutakin huoltoa ajatellen Tampereen lähellä

Tuohan on ihan kiskurihinta..... :-k  voisin vaihtaa 50€ jos tuot öljyn ja suodattimen. idea3
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: "Markku 43"Onko täällä kirjoitettu perusöljynvaihdosta joka varmaan pitäs itse tehdä..kun ei ole Tampereella ihan halpaa paikkaa..halvin 150,-
Tai sitten onko tietoa edullisista huoltopaikoista muutakin huoltoa ajatellen Tampereen lähellä
Jos sinulla on paikka, niin tuo on helppo itsekin tehdä, tarvitaan öljyä, filtteri ja sitten
se tärkeä: uusi tiiviste öljyproppuun. Työ ei ole vaikea, mutta siinä menee puolisen tuntia.
Vasemman puolen alakate irti, jotta pääsee filtteriin kiinni. 150,- kuulostaa kyllä tosi pahalta; öljy 30-40,-, filtteri 10-14,- tiiviste 0.10-2,00 eur. työlle jäisi liki satanen!

Kysyppä samantien, mitä maksaa jarru- ja kytkinnesteen vaihto, siihen neste maksimi 10,- ja aikaa meni multa reilu puoli tuntia. Tein muuten ensimmäistä kertaa jarrunestevaihdon, en edes autoon koskaan.

Sain juuri motobikestä ja yhdestä toisestakin huoltopaikasta tarjouksen 35 tkm huollosta missä vaihdetaan jarrunesteet, ilmansuodatin, peräöljyt ja moottoriöljyt. Hinta on 550,- netto....kyllä on kallista tämä Pannarin pitäminen..lieneekö samat hinnat nykyään merkkiin katsomatta.
Siksi keräisin kokemuksia missä kannattaisi pyörä huollattaa..varsinkin esim. kyseinen niin sanottu isompi huolto.
Tällainen porukka luulisi kerhon suosituksien ja keskittämisien perusteella jo halvempaakin työtä. Ajan mielelläni hyvän Honda huollonkautta kauempaakin jos hinnat kohdallaan.
Olen itse autoasentajalinjan käynyt ja yhden moottoriremontin CB500 Hondaan tehnytkin mutta tiedän myös etä jos ei tiedä mitä tekee..voi saada pahaa jälkeä aikaiseksi. Pyörillä on erityispiirteitä korjauksien ja huoltojen suhteen ja jotain pitää tästäkin mallista tietää jos isompia huoltoja tekee.
Tämä aihe pyörän perushuolloista olisi varmaan helppo tehdä lompakko ystävällisemmäksi täällä foorumissa
T.M

Jos olet moottorirempan tehnyt, uskoisin että selviät öljynvaihdostakin.
Eihän noissa hinnoissa tänäpäivänä ole mitään järkeä !!!!!!!!!!!!! nuts
You Only Live Twise

Ei ole juu....öljynvaihto helpponakki mutta jos tarvitsee esim. Pannarin 35tkm huolto tehdä niin olsi hyvä saada tietoa isomman huollon ohjeista..jos se saatas näkyville niin varmaan olsi useampikin joka tekisi itse

Minäkin odotan mielenkiinnolla mitä isossa huollossa tehdään?
Jos normaalisti osaa tehdä:öljynvaihdot, suodattimen,kytkin ja jarrunesteiden, renkaiden, pyöränlaakerien ja boorien rasvaukset ja vaihdon.Seisontatukien voitelun, pyörän pesemisen, vahauksen, ilmanputsarin vaihdon.Venttiilinvälyksien tarkastuksen, tulppien vaihdon, valojen tarkastuksen ja silmämääräisen vuotojen toteamuksen. Sitten nämä etupään öljyt, tavallinen ajuri ei tiedä ajotuntumassa koska ne on vaihdettu jos ollaan alle 100000km lukemissa ja alle 10v.Olen itse kyllä vaihtanut n. 70000km:ssä, Sisällä ei ollut mitään vikaa eikä moskaa.Mitähän tuohon nyt vielä lisäisi minkä tavallinen tallaaja osaa.Lisätkää nyt sen isonhuollon kohteet, ettei pyöräni hajoa. :hmph:

Kysymys ei ole siitä mitä sinä osaat...vaan siitä miten me hyödynnämme tietoasi niin että emme maksa siitä liikaa. Jos olet valmis jakamaan yksityiskohtaisempaa tietoa täällä forumilla huolloista niin fine ja varmaan saat itsekin täältä jotain hyvää mutta ..mutta jos siihen ei löydy täältä tietoa niin sitten tilaan edelleen jostain kalliin huollon. ..life is life

kyllä minä olen huomannu selvän eron ajaessa kun keulaöljyt vaihtanu muutaman vuoden välein ja vanhat öljyt ollu selvästi likaset.

Re: Kysymys ei ole siitä mitä sinä osaat...vaan siitä miten me hyödynnämme tietoasi niin että emme maksa siitä liikaa. Jos olet valmis jakamaan yksityiskohtaisempaa tietoa täällä forumilla huolloista niin fine ja varmaan saat itsekin täältä jotain hyvää mutta ..mutta jos siihen ei löydy täältä tietoa niin sitten tilaan edelleen jostain kalliin huollon. ..life is life

Ei ne isot huollot ihan nettiohjeilla onnistu, siihen tarvitaan:

 - lämmin ja viihtyisä tila, jossa pyörä voi olla levällään vaikka koko talven.
 - tarvittavat työkalut, mukaan lukien momenttiavain ja merkkikohtaiset viritykset.
 - korjaamokäsikirja, aivan välttämätön, harvemmin suomenkielinen.
 - muovirasioita, joihin osat puretaan kokonpanoittain.  
 - kamera, jolla otetaan paljon kuvia purkuvaiheessa, luottamus muistinvaraisiin asioihin heikkenee päivä päivältä.
 - paljon rättejä, WD:tä, CRC:tä, Loctitea ja kymmenkunta muuta rasvaa tai nestettä, pois lukien olut yms.

Osaaminen syntyy vain tekemällä. Tehdessä tarvitset kärsivällisyyttä, fundeerausta ja iitrailua, erityisesti silloin, kun homma jää jumiin "vain voiman puutteesta". Netistä saa hyviä vinkkejä ja kokemuksia, tosin on hyvä muistaa kokemuksen määritelmä; se on tehtyjen virheiden summa. Minullakin on kokemusta, mutta häveliäisyyssyistä ei siitä sen enempää.

Ei muutakuin heitä täsmällinen kysymys mikä vaihe askarruttaa, kyllä täällä palstoilla osaajia on.Ei mitään yleiskysymyksiä, että selitä kaikki, vaan se vaihe mitä et osaa. Ei tarvitse sitten selittää Aatamista ja Eevasta asti. :rr:

En ihan ymmärrä mistä "isosta huollosta" tässä puhutaan. Minulla ainakin ohjekirjassa on sivulla 82 taulukko mitä huoltoihin kuuluu. 36 tkm kohdalla hieman enemmän nesteiden ja öljyjen vaihtoa mutta ei sen ihmeellisempää.
- öljyn vaihto + suodatin
- ilmansuodattimen vaihto
- jäähdytysnesteen vaihto
- perän öljyn vaihto
- jarrunesteiden vaihto
- kytkinnesteen vaihto

Muut on lähinnä I = inspection -sarjaa

Olen yleensä syksyisin teettänyt venttiilien välyksen tarkastuksen ja vuorovuosina jäähdytysnesteen tai jarru/kytkinnesteiden vaihdon. Hinta on ollut 200e luokkaa per kerta. Muut hommat teen itse. Ei tuo pari sataa tietysti halpaa ole, mutta minusta ihan linjassa jos vertaa muihin kuluihin (vakuutukset, renkaat yms.)

Minulla kun alkaa olla kilometreja 130 tkm, olen miettinyt että missä vaiheessa olisi syytä vaihtaa nokkaketju ?

P.S. Kauko tuossa sanoi että öljynvaihdossa pitää sivukatetta irroittaa => minä olen kyllä taiteillut sen ilman irroitusta (mulla on kyllä kunnon suodatin avain, mutta silti ...)
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

en ole minäkään sivukatetta ole irrottanu hyvin onnistuu suodattimen vaihto

Sitä sitten oppii uutta kokoajan. Minusta vaan öljyfiltteriä ei saannut pois ilman
sivukatteen irrotusta. Pannari oli keskituella.

Tuossa "vanhanliiton" vehkeessä riittää kun hiukan löysää että mahtuu käsi väliin ja suodatin vaihtoon. thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Powered by EzPortal