Missä kohti pyörää on proportioning control valve air bleed valve? Jos sais suuntia niin ei tartteis koko pyörää purkaa ympäriltä huomatakseen että tuossahan se on...
oikeen kateen alla runkoon kiinnitettynä.. muistaakseni
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 18.01.15 - klo:18:50
oikeen kateen alla runkoon kiinnitettynä.. muistaakseni
Joo, sieltähän se nipukka löytyi. No tein ilmaamisen alusta listan mukaan mutta jarrupoljin se vaan kummittelee eikä ota totellakseen. Parilla pumppauksella vasta kovenee, eli ilmaa jossain on. Olisko hyviä vinkkejä?
Pannarin jarruja en ole ilmannut mutta kytkimen korjaussarjoja asentaessa ei ilmat tulleet pois. Ilmasin
sitten "takaperin" eli ilmausruuvista säiliöön päin.
En tiedä toimiiko kun on absit jne. Puhtaaseen tippakannuun jarrunestettä ja muoviletku ja siitä vaan.
Lainaus käyttäjältä: Jarimar - 26.01.15 - klo:02:30
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 18.01.15 - klo:18:50
oikeen kateen alla runkoon kiinnitettynä.. muistaakseni
Joo, sieltähän se nipukka löytyi. No tein ilmaamisen alusta listan mukaan mutta jarrupoljin se vaan kummittelee eikä ota totellakseen. Parilla pumppauksella vasta kovenee, eli ilmaa jossain on. Olisko hyviä vinkkejä?
Samaa ongelmaa 2 vuotta sitten. Pumppasin jarrupolkimen kovaksi ja pidin polkimella painetta samalla kun vedin alipaineella takajarrusylinterin nipasta jarrunestettä. Kesti aikansa, mutta ilma poistui.
Eihän sinne jarruputkistoon voi päästä ilmaa,kun huolehtii että nestesäiliössä on
Jarrunestettä,pumppaamalla neste kyllä vaihtuu ja ilmat poistuu,sitten on vielä ns
Dualjarrut josta en tiedä miten ST 1300 sen etu ja takajarru on jakaantunut,sen
Mukaan kuitenkin on toimittava. Itselläni oli ST 1100.
FF1pan rd11
Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 26.01.15 - klo:19:37
Eihän sinne jarruputkistoon voi päästä ilmaa,kun huolehtii että nestesäiliössä on
Jarrunestettä,pumppaamalla neste kyllä vaihtuu ja ilmat poistuu,sitten on vielä ns
Dualjarrut josta en tiedä miten ST 1300 sen etu ja takajarru on jakaantunut,sen
Mukaan kuitenkin on toimittava. Itselläni oli ST 1100.
FF1pan rd11
rauhassa vaan niin hyvää tulee edellytää et dual ventiili toimii muuten ei oikee tuu hyvää...
tänään tuli kaverin 1300 vaihdettuu dual korjaus sarjan ja ilmattu jarrut helppo juttu ;) takajarrun perimmäinen ilmaus ruuvin ilman poisto kesti mut nyt ok.. näin se kevät lähestyy pannarit alkanut huolto töihin.
Nyt sitten sain vasteen polkimeen. Imurikannu ja polkimen pumppaus viimeisteli homman. Siinä samalla tuli katteiden purku tutuksi.
ST-1300 ABS, jarrunesteen täyttö ja ilmaus
Tein talvihuollossa täydellisen jarrujen puhdistuksen, jarrupalojen ja dual sylinterin vaihdon. Ohessa kertauksen vuoksi ilmausohjeet.
Suorita työvaiheet alla luetellussa järjestyksessä. Ilmaukseen tarvitaan alipainepumppu, käsikäyttöiselläkin onnistuu. Sivele vaseliinia ilmausnippoihin, näin estät ilman vuotamisen. Nippojen kiristysmomentti 6 Nm.
A. Käsijarru
A1. Täytä ohjaustangon säiliö (DOT 4) jarrunesteellä. Pumppaa jarrukahvaa useita kertoja. Ime jarrunestettä vasemman puolen etujarrun ylemmästä (=ulommasta) nipasta.
A2. Täytä ohjaustangon säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä oikean puolen etujarrun ylemmästä (=ulommasta) nipasta.
Toista A1 - A2 kunnes ilmaa ei tule. Täytä lopuksi jarrunestesäiliö ja sulje se (Ruuvit 2 Nm).
B. Jalkajarru
B1. Servojarrulinja ns. dual-sylinteriltä (eng. secondary master cylinder) takajarrulle. Irrota vasen etujarru kokonaisuudessaan ja ripusta se takareunastaan niin ylös, että dual-sylinterin takaosa on hieman etuosaa ylempänä.
Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime "suhteellisen säätöventtiilin" (eng. proportional control valve) nipasta. Nippa on oikealla puolella, sytytyspuolan tulpanjohtojen välissä. Tehosta virtausta painelemalla jarrupoljinta.
B2. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä takajarrun moottorin puoleisesta nipasta.
B3. Jalkajarrulta etujarruille. Kiinnitä vasen etujarru. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä oikean puolen etujarrun alemmasta (=sisemmästä) nipasta.
B4. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä vasemman puolen etujarrun alemmasta (=sisemmästä) nipasta.
B5. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä takajarrun rekisterikilven puoleisesta nipasta. (Huom! tässä kohtaa on Hondan service manualissa väärä kuva.)
Toista B1 - B5 kunnes ilmaa ei tule. Täytä lopuksi jalkajarrun nestesäiliö ja sulje se.
Jos käsijarru tuntuu vielä pehmeältä, sido kahva puristuksiin yön yli. Tämän pitäisi st-owners.com sivujen kirjoitusten mukaan päästää ilmaa jarrusylinterin ohi. Todella perusteellinen, kuvitettu ohje löytyy: http://www.st-owners.com/forums/showthread.php?68913-ST1300-Brake-Fluid-Replacement
Jarru ja kytkinnesteet vaihdettu Jarrunesteet ilman alipainepumppua Muuten kuvatulla tavalla mut vaimo hoiteli jarrukahvojen käytön Tyyliin pumppaa pidä jatka Pidä sanan kohdalla avasin ilmaruuvia kyseisessä järjestyksessä Koeajolenkillä ja samalla kauden avauslenkillä jarrut toimivat moitteettomasti et näin mennään Kesän odottelua T Velsu
Lainaus käyttäjältä: pan velsu - 01.04.16 - klo:01:46
Jarru ja kytkinnesteet vaihdettu Jarrunesteet ilman alipainepumppua Muuten kuvatulla tavalla mut vaimo hoiteli jarrukahvojen käytön Tyyliin pumppaa pidä jatka Pidä sanan kohdalla avasin ilmaruuvia kyseisessä järjestyksessä Koeajolenkillä ja samalla kauden avauslenkillä jarrut toimivat moitteettomasti et näin mennään Kesän odottelua T Velsu
Joo.Ei siinä mitään alipainepumppua tarvita jarrujen ja kytkimen nesteiden vaihdossa/ ilmaamisessa,10 mm kiintolenkki,kaksi kättä,pätkä 4-5 mm letkua ja pullo.Nippa kerrallaan menee lävitse Nippa auki ja kahva/poljin pohjaan nippa kiinni,sama toistaen kunnes neste vaihtunut/ilmakuplien tulo loppunut,tietenkin tarkkailen nestesäiliö pintaa että siellä kokoajan riittävästi nestettä thumbsup1
FF1pan rd11
Ei alipainepumppu välttämätön ole, mutta helpottaa ilmaamista varsinkin jos sen tekee yksin. thumbsup1
Älkää unohtako sitä etujarrusatulassa vasemmalla puolella olevaa pientä sylinteriä joka työntää nesteitä takajarruille...
Joku on pikkulintujen tietotoimiston mukaan tehnyt saman homman käyttäen apuna vaimon polkupyörästä varastettua venttiiliä.
Venttiili letkunpäähän ja pumppailemaan jarruja.... 4idi4s
Lainaus käyttäjältä: Timppa - 01.04.16 - klo:22:50
Älkää unohtako sitä etujarrusatulassa vasemmalla puolella olevaa pientä sylinteriä joka työntää nesteitä takajarruille...
Joku on pikkulintujen tietotoimiston mukaan tehnyt saman homman käyttäen apuna vaimon polkupyörästä varastettua venttiiliä.
Venttiili letkunpäähän ja pumppailemaan jarruja.... 4idi4s
Nyt en ymmärrä oliko aprilli juttu,mutta kun jarrupoljinta tai kahvaa käyttää tarpeeksi niin tulee kyllä kaikki nesteet tai ilmat pihalle tai pulloon... joo on meilläkin muuttolintuja jo näkynyt,mitä noita sit onkaan varpusia ja tinttejä ym. reps No joo se siitä :D
FF1pan rd11
Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 01.04.16 - klo:23:38
Lainaus käyttäjältä: Timppa - 01.04.16 - klo:22:50
Älkää unohtako sitä etujarrusatulassa vasemmalla puolella olevaa pientä sylinteriä joka työntää nesteitä takajarruille...
Joku on pikkulintujen tietotoimiston mukaan tehnyt saman homman käyttäen apuna vaimon polkupyörästä varastettua venttiiliä.
Venttiili letkunpäähän ja pumppailemaan jarruja.... 4idi4s
Nyt en ymmärrä oliko aprilli juttu,mutta kun jarrupoljinta tai kahvaa käyttää tarpeeksi niin tulee kyllä kaikki nesteet tai ilmat pihalle tai pulloon... joo on meilläkin muuttolintuja jo näkynyt,mitä noita sit onkaan varpusia ja tinttejä ym. reps No joo se siitä :D
FF1pan rd11
:)
Se venttiili siis laitetaan muoviletkun päähän........ ja homma jatkuu. Jos se pitää ilman pitää myös nesteen.
Se venttiili toimii takaiskuventtiilinä. Käsikahvaa tai jalkapoljinta pumpatessa jokaisen pääsylinterin palautuksen aikana ei ole painetta jarruputkistossa. Sama asia hoituu pitämällä ilmausputkea yläviistoon, jolloin nipan suulla on aina jarrunestettä, eikä mahdollinen alipaine ime ilmaa putkistoon. Riskinä on nipan kierre, joka vuotaa ilmaa aika helposti.
Tuo service manualin ohje lähtee tilanteesta, jossa jarrujärjestelmä on kuiva. Pelkkä nesteen vaihto onnistunee ilman alipainepumppua, mutta enpä lähtisi tyhjää putkistoa ilman alipainepumppua täyttämään. Siellä on niin paljon ilmaa ja nesteeseen pitää saada riittävä virtaus, että ilmataskutkin täyttyvät nesteellä.
Netistä löytyy myös ohjeita jarrujärjestelmän täyttämisestä "vastavirtaan". Nippojen kautta painetaan nestettä säiliöihin päin. Enpä tullut kokeilleeksi, kun oli tiedossa tuo luterilainen tapa, jolla homma varmasti onnistuu.
Lainaus käyttäjältä: hry - 31.03.16 - klo:22:14
ST-1300 ABS, jarrunesteen täyttö ja ilmaus
Tein talvihuollossa täydellisen jarrujen puhdistuksen, jarrupalojen ja dual sylinterin vaihdon. Ohessa kertauksen vuoksi ilmausohjeet.
Suorita työvaiheet alla luetellussa järjestyksessä. Ilmaukseen tarvitaan alipainepumppu, käsikäyttöiselläkin onnistuu. Sivele vaseliinia ilmausnippoihin, näin estät ilman vuotamisen. Nippojen kiristysmomentti 6 Nm.
A. Käsijarru
A1. Täytä ohjaustangon säiliö (DOT 4) jarrunesteellä. Pumppaa jarrukahvaa useita kertoja. Ime jarrunestettä vasemman puolen etujarrun ylemmästä (=ulommasta) nipasta.
A2. Täytä ohjaustangon säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä oikean puolen etujarrun ylemmästä (=ulommasta) nipasta.
Toista A1 - A2 kunnes ilmaa ei tule. Täytä lopuksi jarrunestesäiliö ja sulje se (Ruuvit 2 Nm).
B. Jalkajarru
B1. Servojarrulinja ns. dual-sylinteriltä (eng. secondary master cylinder) takajarrulle. Irrota vasen etujarru kokonaisuudessaan ja ripusta se takareunastaan niin ylös, että dual-sylinterin takaosa on hieman etuosaa ylempänä.
Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime "suhteellisen säätöventtiilin" (eng. proportional control valve) nipasta. Nippa on oikealla puolella, sytytyspuolan tulpanjohtojen välissä. Tehosta virtausta painelemalla jarrupoljinta.
B2. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä takajarrun moottorin puoleisesta nipasta.
B3. Jalkajarrulta etujarruille. Kiinnitä vasen etujarru. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä oikean puolen etujarrun alemmasta (=sisemmästä) nipasta.
B4. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä vasemman puolen etujarrun alemmasta (=sisemmästä) nipasta.
B5. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä takajarrun rekisterikilven puoleisesta nipasta. (Huom! tässä kohtaa on Hondan service manualissa väärä kuva.)
Toista B1 - B5 kunnes ilmaa ei tule. Täytä lopuksi jalkajarrun nestesäiliö ja sulje se.
Jos käsijarru tuntuu vielä pehmeältä, sido kahva puristuksiin yön yli. Tämän pitäisi st-owners.com sivujen kirjoitusten mukaan päästää ilmaa jarrusylinterin ohi. Todella perusteellinen, kuvitettu ohje löytyy: http://www.st-owners.com/forums/showthread.php?68913-ST1300-Brake-Fluid-Replacement