PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1300 => ST 1300 Huollot ja korjaukset => Aiheen aloitti: Markku 43 - 24.03.10 - klo:20:36

Otsikko: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Markku 43 - 24.03.10 - klo:20:36
Onko täällä kirjoitettu perusöljynvaihdosta joka varmaan pitäs itse tehdä..kun ei ole Tampereella ihan halpaa paikkaa..halvin 150,-
Tai sitten onko tietoa edullisista huoltopaikoista muutakin huoltoa ajatellen Tampereen lähellä
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Timppa - 25.03.10 - klo:10:46
Tuohan on ihan kiskurihinta..... :-k  voisin vaihtaa 50€ jos tuot öljyn ja suodattimen. idea3
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Kauko - 25.03.10 - klo:11:24
Lainaus käyttäjältä: "Markku 43"Onko täällä kirjoitettu perusöljynvaihdosta joka varmaan pitäs itse tehdä..kun ei ole Tampereella ihan halpaa paikkaa..halvin 150,-
Tai sitten onko tietoa edullisista huoltopaikoista muutakin huoltoa ajatellen Tampereen lähellä
Jos sinulla on paikka, niin tuo on helppo itsekin tehdä, tarvitaan öljyä, filtteri ja sitten
se tärkeä: uusi tiiviste öljyproppuun. Työ ei ole vaikea, mutta siinä menee puolisen tuntia.
Vasemman puolen alakate irti, jotta pääsee filtteriin kiinni. 150,- kuulostaa kyllä tosi pahalta; öljy 30-40,-, filtteri 10-14,- tiiviste 0.10-2,00 eur. työlle jäisi liki satanen!

Kysyppä samantien, mitä maksaa jarru- ja kytkinnesteen vaihto, siihen neste maksimi 10,- ja aikaa meni multa reilu puoli tuntia. Tein muuten ensimmäistä kertaa jarrunestevaihdon, en edes autoon koskaan.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Markku 43 - 26.03.10 - klo:19:06
Sain juuri motobikestä ja yhdestä toisestakin huoltopaikasta tarjouksen 35 tkm huollosta missä vaihdetaan jarrunesteet, ilmansuodatin, peräöljyt ja moottoriöljyt. Hinta on 550,- netto....kyllä on kallista tämä Pannarin pitäminen..lieneekö samat hinnat nykyään merkkiin katsomatta.
Siksi keräisin kokemuksia missä kannattaisi pyörä huollattaa..varsinkin esim. kyseinen niin sanottu isompi huolto.
Tällainen porukka luulisi kerhon suosituksien ja keskittämisien perusteella jo halvempaakin työtä. Ajan mielelläni hyvän Honda huollonkautta kauempaakin jos hinnat kohdallaan.
Olen itse autoasentajalinjan käynyt ja yhden moottoriremontin CB500 Hondaan tehnytkin mutta tiedän myös etä jos ei tiedä mitä tekee..voi saada pahaa jälkeä aikaiseksi. Pyörillä on erityispiirteitä korjauksien ja huoltojen suhteen ja jotain pitää tästäkin mallista tietää jos isompia huoltoja tekee.
Tämä aihe pyörän perushuolloista olisi varmaan helppo tehdä lompakko ystävällisemmäksi täällä foorumissa
T.M
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: pannam - 26.03.10 - klo:19:31
Jos olet moottorirempan tehnyt, uskoisin että selviät öljynvaihdostakin.
Eihän noissa hinnoissa tänäpäivänä ole mitään järkeä !!!!!!!!!!!!! nuts
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Markku 43 - 26.03.10 - klo:20:07
Ei ole juu....öljynvaihto helpponakki mutta jos tarvitsee esim. Pannarin 35tkm huolto tehdä niin olsi hyvä saada tietoa isomman huollon ohjeista..jos se saatas näkyville niin varmaan olsi useampikin joka tekisi itse
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: uusipanisti05 - 26.03.10 - klo:20:26
Minäkin odotan mielenkiinnolla mitä isossa huollossa tehdään?
Jos normaalisti osaa tehdä:öljynvaihdot, suodattimen,kytkin ja jarrunesteiden, renkaiden, pyöränlaakerien ja boorien rasvaukset ja vaihdon.Seisontatukien voitelun, pyörän pesemisen, vahauksen, ilmanputsarin vaihdon.Venttiilinvälyksien tarkastuksen, tulppien vaihdon, valojen tarkastuksen ja silmämääräisen vuotojen toteamuksen. Sitten nämä etupään öljyt, tavallinen ajuri ei tiedä ajotuntumassa koska ne on vaihdettu jos ollaan alle 100000km lukemissa ja alle 10v.Olen itse kyllä vaihtanut n. 70000km:ssä, Sisällä ei ollut mitään vikaa eikä moskaa.Mitähän tuohon nyt vielä lisäisi minkä tavallinen tallaaja osaa.Lisätkää nyt sen isonhuollon kohteet, ettei pyöräni hajoa. :hmph:
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Markku 43 - 27.03.10 - klo:00:44
Kysymys ei ole siitä mitä sinä osaat...vaan siitä miten me hyödynnämme tietoasi niin että emme maksa siitä liikaa. Jos olet valmis jakamaan yksityiskohtaisempaa tietoa täällä forumilla huolloista niin fine ja varmaan saat itsekin täältä jotain hyvää mutta ..mutta jos siihen ei löydy täältä tietoa niin sitten tilaan edelleen jostain kalliin huollon. ..life is life
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: aki - 27.03.10 - klo:07:22
kyllä minä olen huomannu selvän eron ajaessa kun keulaöljyt vaihtanu muutaman vuoden välein ja vanhat öljyt ollu selvästi likaset.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: hry - 27.03.10 - klo:09:33
Re: Kysymys ei ole siitä mitä sinä osaat...vaan siitä miten me hyödynnämme tietoasi niin että emme maksa siitä liikaa. Jos olet valmis jakamaan yksityiskohtaisempaa tietoa täällä forumilla huolloista niin fine ja varmaan saat itsekin täältä jotain hyvää mutta ..mutta jos siihen ei löydy täältä tietoa niin sitten tilaan edelleen jostain kalliin huollon. ..life is life

Ei ne isot huollot ihan nettiohjeilla onnistu, siihen tarvitaan:

 - lämmin ja viihtyisä tila, jossa pyörä voi olla levällään vaikka koko talven.
 - tarvittavat työkalut, mukaan lukien momenttiavain ja merkkikohtaiset viritykset.
 - korjaamokäsikirja, aivan välttämätön, harvemmin suomenkielinen.
 - muovirasioita, joihin osat puretaan kokonpanoittain.  
 - kamera, jolla otetaan paljon kuvia purkuvaiheessa, luottamus muistinvaraisiin asioihin heikkenee päivä päivältä.
 - paljon rättejä, WD:tä, CRC:tä, Loctitea ja kymmenkunta muuta rasvaa tai nestettä, pois lukien olut yms.

Osaaminen syntyy vain tekemällä. Tehdessä tarvitset kärsivällisyyttä, fundeerausta ja iitrailua, erityisesti silloin, kun homma jää jumiin "vain voiman puutteesta". Netistä saa hyviä vinkkejä ja kokemuksia, tosin on hyvä muistaa kokemuksen määritelmä; se on tehtyjen virheiden summa. Minullakin on kokemusta, mutta häveliäisyyssyistä ei siitä sen enempää.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: uusipanisti05 - 27.03.10 - klo:09:46
Ei muutakuin heitä täsmällinen kysymys mikä vaihe askarruttaa, kyllä täällä palstoilla osaajia on.Ei mitään yleiskysymyksiä, että selitä kaikki, vaan se vaihe mitä et osaa. Ei tarvitse sitten selittää Aatamista ja Eevasta asti. :rr:
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: hondamania - 27.03.10 - klo:09:50
En ihan ymmärrä mistä "isosta huollosta" tässä puhutaan. Minulla ainakin ohjekirjassa on sivulla 82 taulukko mitä huoltoihin kuuluu. 36 tkm kohdalla hieman enemmän nesteiden ja öljyjen vaihtoa mutta ei sen ihmeellisempää.
- öljyn vaihto + suodatin
- ilmansuodattimen vaihto
- jäähdytysnesteen vaihto
- perän öljyn vaihto
- jarrunesteiden vaihto
- kytkinnesteen vaihto

Muut on lähinnä I = inspection -sarjaa

Olen yleensä syksyisin teettänyt venttiilien välyksen tarkastuksen ja vuorovuosina jäähdytysnesteen tai jarru/kytkinnesteiden vaihdon. Hinta on ollut 200e luokkaa per kerta. Muut hommat teen itse. Ei tuo pari sataa tietysti halpaa ole, mutta minusta ihan linjassa jos vertaa muihin kuluihin (vakuutukset, renkaat yms.)

Minulla kun alkaa olla kilometreja 130 tkm, olen miettinyt että missä vaiheessa olisi syytä vaihtaa nokkaketju ?

P.S. Kauko tuossa sanoi että öljynvaihdossa pitää sivukatetta irroittaa => minä olen kyllä taiteillut sen ilman irroitusta (mulla on kyllä kunnon suodatin avain, mutta silti ...)
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: aki - 27.03.10 - klo:11:44
en ole minäkään sivukatetta ole irrottanu hyvin onnistuu suodattimen vaihto
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Kauko - 27.03.10 - klo:15:44
Sitä sitten oppii uutta kokoajan. Minusta vaan öljyfiltteriä ei saannut pois ilman
sivukatteen irrotusta. Pannari oli keskituella.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Timppa - 27.03.10 - klo:19:03
Tuossa "vanhanliiton" vehkeessä riittää kun hiukan löysää että mahtuu käsi väliin ja suodatin vaihtoon. thumbsup1
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: jarska - 27.03.10 - klo:19:11
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"Sitä sitten oppii uutta kokoajan. Minusta vaan öljyfiltteriä ei saannut pois ilman
sivukatteen irrotusta. Pannari oli keskituella.


Mähän sulle jo Ähtärissä viime keväänä kerroin ettei sitä sivukatetta tarvii irrottaa suodattimen vaihrossa  ja mies eikun vänkää vastaan. :compress:
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: pulukko - 27.03.10 - klo:22:54
Hommatkaa sellainen hylsy avain mikä menee suodattimen päähän,saa räikkäavaimella auki. Maksaa varmaan alle 5 €.   thumbsup1
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Kauko - 28.03.10 - klo:07:36
Pitää vängätä että saa keskustelua aikaiseksi... redtan
Filtterinavaimena on semmoinen "hylsy" , joten siitä se ei ole kiinni. Pitää katsoa seuraavan kerran
vaihtaessa miksi purin sen alakatteen. Pikku arvaus voisi olla momenttiavaimen käyttö.
Toiseksi oli keskituella nosturin päällä, oli mukavampi työasento.
Tässä talven aikana tuli päivitettyä työkaluja, nyt po kunnolliset käsityökalut.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Veikko - 28.03.10 - klo:08:25
ST1300 Öljyn vaihdosta ohje kuvien kera

vinkkinä näytti olevan lisäksi filtterin vaihdossa, sivuseisontatuella ei keskituella


http://www.thefairchilds.org/bikes/st-oilchange.html (http://www.thefairchilds.org/bikes/st-oilchange.html)
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Kauko - 28.03.10 - klo:10:59
Lainaus käyttäjältä: "hondamania"En ihan ymmärrä mistä "isosta huollosta" tässä puhutaan.
- öljyn vaihto + suodatin
- ilmansuodattimen vaihto
- jäähdytysnesteen vaihto
- perän öljyn vaihto
- jarrunesteiden vaihto
- kytkinnesteen vaihto

Muut on lähinnä I = inspection -sarjaa

Alkuperäiseen topiciin: jos noiden töiden tekeminen maksaa 550 eur, niin jokin kyllä pissii. (osat max 100,-)
Olen itse tehnyt noista töistä öljyn ja jarrunesteiden vaihdon. Viimeksi olen ropannut alle kakskymppisenä
autoa; ja nyt on "opeteltava" noita hommia. Öljyhommaan meni 30min, jarru/kytkinnesteet 40min, molemmat siis ensimmäistä kertaa elämässäni. Ei ole mitään rakettitiedettä.
Apuna korjaamokäsikirja (jenkeistä 32 eur) ja pientä (taikka isompaa) innostusta.
Perän öljyt vaihdan varmasti itse, kuten jarrupalatkin.
Hry:n lista oli aika hyvä, mutta kyllä siinä saisi mukana olla kaljakin.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Markku 43 - 28.03.10 - klo:22:24
Alunperin puhuinkin juuri tästä 35tkm huollosta josa vaohdetaan peräöljyt ja jarru sekä kytkinesteet ym. eli periaatteessa hieman reilumpi perushuolto.
Nyt kun keskustelu eteni..alkoi tulla kuvia ym. ohjeita tästä asiasta...ei koneremontista. Loistavaa.. tuo 550,- on ryöstöä mutta se johtuu siitä että moni pyöräilijä ei halua tehdä niitä itse ja rahaa on:) ja ehkä isompi syy on uskalluksen puute jos ei ole huoltoja ikinä tehnyt...pyörä on sentään kallis vehje.

Mutta..kiitoksia kuitenkin kaikille vastanneille ja tuollaisia vinkkejä kuten tässä keskustelussa jopa kuvien kera tuli on erittäin hyvää Panfun porukan huoltooppien jakamista.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Markku 43 - 28.03.10 - klo:22:29
Vielä kun saatas edullisten huoltopaikkojen listaa tänne näkyville. Kokemuksi?
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Kauko - 28.03.10 - klo:22:58
Lainaus käyttäjältä: "Markku 43"Vielä kun saatas edullisten huoltopaikkojen listaa tänne näkyville. Kokemuksi?
ja vielä kun saisi tietoa mitä laskutetuista töistä myös tehtiin.
TM 3/2010:ssä oli testi mp-huolloista, huonoimmat: tarkistetuista töistä paljon tekemättä.
http://www.tekniikanmaailma.fi/kaksipyo ... orahuollot (http://www.tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/vertailut/tm-vertailu-moottoripyorahuollot)
Oli vaan todella hyvin masentavaa luettavaa. Hyvä syy tehdä itse, ainakin osa tulee oikeasti tehdyksi.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: uusipanisti05 - 29.03.10 - klo:09:31
Siksi huoltajat ei tykkää kun seisoo vieressä.Autonkin keväthuoltotarjousta oikein istun aina lukemaan on se niin kivaa viihdettä.Hintaan oikein sisältyy:öljyt suodatin ja tulpat, myös liraus tuulilasinpesunestettä jos sopii säiliöön. Melkein loput on silmämääräisiä tarkistuksia ja jos vikaa on , maksaa erikseen. Onhan siinä huollossa nyt tietysti se etu ettei pudota vaihteistosta öljyjä ja lisää koneeseen. :compress:
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: KORVI - 11.04.10 - klo:09:10
Öjynvaihto ohjeet oli hyvät. Tämmönen vähemmän innokas huoltajakin sai öljyt vaihdettua. Suodatinavaimen jouduin ostamaan, mut sitte ei ongelmia ollukkaan. Eniten työllisti se suoja kansi täyttöaukon päällä. Kantta piti peräpäästä nostaa melko pajon, ennenkuin sitä pystyi vetämään eteenpäin.No seuraavalla kerralla homma käy helposti.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Markku 43 - 11.04.10 - klo:23:57
Ajattele kuinka monta viestiä tarvittiin että jotain konkreettista ilmeni...lisää hyviä ohjeita.
Seuraava voisi olla peräöljyt ja jarru sekä kytkinesteet..onko kenelläkään samanlaisia kuvitettuja ohjeit akuten täällä aikaisemmin
t.M
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: sepeteus - 09.05.10 - klo:11:04
Joo ny tuli asiaa !!! huollot on mun mielestä rahastusta kun ne täytyy pannaris jossa on tonki kokonen
masiina tehdä 6000 km välein ! Ei nyky autoissakaan ole noin usein esim. öljyn vaihtoja ! 15000-30000 km.
No onhan se tietysti turvallisuuden kannalta hyvä et tarkastetaan ruuvit, pulttien kiinnitys y.m.
Kävin tilaamas 72000 huollon ja kysyin paljonko ? vastaus 420 e ja perustelu oli et pyörä täytyy tuoda
edellisenä päivänä et kerkii kone jäähtymään ennen venttiilien säätöä ?
Mulla on kaveri joka on ainakin 25 v huoltanu kuormureita,autoja ,moottoripyöriä y.m.
Tekke myös noita Prätkän peräkärryjä.
Hän sano et hänen Jammussa on 168000 km eikä hän oo säätäny kertaakaan ventiileitä.
Onko Pannun venttiileissä jotain erikoista et niitä täytyy säädellä ja jos sen jättää tekemättä niin
hajooko se mylly vai eikö se muuten vaan käy ?
Takuuhuollot loppu 4 v täynnä, meinaan ruveta itse huoltamaan pannua. jeee
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: hondamania - 09.05.10 - klo:13:15
Ei niissä Pannarin venttiileissä mitään erikosita ole. Omalla 1300:lla ajettu 130.000 eikä kertaakaan ole säädetty vielä. Olen itsekin ihmetellyt ettei pitkistä huoltoväleistä ole moottoripyörämaailmassa tehty myyntivalttia vaan melkein voisi sanoa päinvastoin. Varsinkin tuo että 6.000 välein tehdään jotain tarkistelua => ihan huuhaa hommaa. Jotenkin tässä maahantuoja/korjaamot hakevat liikervaihtoa sillä että huolletaan usein. Itsekin tästä taas lähdössä parin viikon / 12 tkm lenkille => puolivälissä jossain päin Eurooppaa pitäisi katsella pyörälle huoltoa => no ei.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: wage - 11.05.10 - klo:19:22
Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Ei niissä Pannarin venttiileissä mitään erikosita ole. Omalla 1300:lla ajettu 130.000 eikä kertaakaan ole säädetty vielä. Olen itsekin ihmetellyt ettei pitkistä huoltoväleistä ole moottoripyörämaailmassa tehty myyntivalttia vaan melkein voisi sanoa päinvastoin. Varsinkin tuo että 6.000 välein tehdään jotain tarkistelua => ihan huuhaa hommaa. Jotenkin tässä maahantuoja/korjaamot hakevat liikervaihtoa sillä että huolletaan usein. Itsekin tästä taas lähdössä parin viikon / 12 tkm lenkille => puolivälissä jossain päin Eurooppaa pitäisi katsella pyörälle huoltoa => no ei.


on totta mitä mitä yllä olevaa kertoo
ei niitä venttiileitä rassata edestakaisin (hei tuo on v4 kone,,kestää ikuisesti)
öljynvaihdon/filtterin voit tehdä itsekkin gn/delvac ilmoitat vaan huollossa säästyy pitkä €
perä/huolto yksinkertaista
eipä niitä muita vakavia huoltoja olekaan,,,liikaaa hysteriaa,,kestää paremmin kuin volvosi
takuu aikainen ohjelma on eri /jos haluat  pitää kuponkisi kunnossa
(vaihdossa ei suurtakaan merkitystä onko vai ei,rahallisesti puhutaan mummon karkeista)
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Kauko - 12.05.10 - klo:10:16
Vaihdoin öljyt eilen ja vasen sivukate oli parempi ottaa irti.
Pyörä oli nostopöydällä keskituen varassa. Syy tähän oli oma mukavuus, näki mitä tekee
ja toiseksi pääsi sitten hyvin käyttämään momenttiavainta. Filterin olisi saanut irti ilman
katteen irrottamista, mutta sitten momenttiavaimen käyttö olisi ollut melkoista akrobatiaa.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Obelixxx - 12.05.10 - klo:20:31
Tänään vaan olin juttusilla paikallisen Honda korjaajan kun vaihto mulle etusen.
Öljyä pitää laittaa 4 litraa ja sit käynnistää kone, sen jälkeen vasta tulee "silmään" öljynpinta näkyville!
Hesassa jossakin puljussa tuli pyörä öljyn vaihtoon/huoltoon nii pyörästä lorotettiin öljyä melkein ämpärillinen pois!
Munkin pyörässä oli liikaa öljyä edellisen huollon jäljiltä, ottivat muutaman desin sitä pois!
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Kauko - 13.05.10 - klo:00:33
Taas aika hyvä syy tehdä ihan itse. Ölppää meni yksi GN-4 gallona plus vähän toisesta purnukasta.
mittaikkunan mukaan ylärajalla.
Vielä ihmetyttää kuinka homma hoituu ilman katteen purkamista, kun käytetään momenttiavainta tai
ei ei ole kuminivel kädet? Lyhyellä nivelvääntimellä onnaa kyllä, mutta kun yrittää tehdä oiken ja käyttää
momenttia niin miten oikein mahtuu.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Markku 43 - 20.05.10 - klo:21:56
Juttelin tuosta momentista suodattimen suhteen valtuutetun huoltoliikkeen asentajan kanssa ja hän sanoi että maalaisjärki ja käsituntumalla riittää..he ainakin tekevät niin..hmm mitähän pitäisi sitten taas uskoa
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Kauko - 20.05.10 - klo:22:07
On tullut luettua esim .orgin palstaa jonniverran. Siellä aina välillä on keskustelua "kuinka teen kierteet alumiiniin"
kun propun kierre tms on mennyt yli. Huoltokirjassa on ohjeet momenteista, miksi en luottaisi niihin?
Suomessa on aika yleinen "käsivara-momentti". Saksassa ollessani jouduin kääntymään paikalliseen autohuoltoon,
jossa renkaat irrotettiin ja sitten kiristettiin loppu momenttiavaimella. Suomessa tälläistä ei tehdä missään.
Kysyin siellä syytä moiseen ja sain vastauksesi vähintäänkin säällittävin katsein varustettua ohjetta, näin
se pitää tehdä. No jokainen voi tehdä niinkuin haluaa, mutta oman moponi huollossa pyrin tarkkuuteen jotta
lopputulos olisi ainakin kohtuullinen kun asentajakoulutus puuttuu.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Timppa - 20.05.10 - klo:22:11
Maalaisjärkeä hmm :-k

Joskus oli h.autossa ohjeina laittaa tippa uutta öljyä O-renkaaseen ja kiristetään tiivistepinnat yhteen ja vartti päälle ja ihan pelkällä kädellä...ei työkaluja
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: hondamania - 20.05.10 - klo:22:13
Minä kanssa yli 30 vuotta kiristelin "rannemomentilla". Kun ostin Pannarin, ostin momenttiavaimen. Jotenkin se vaan oli sellaista tunaamista ahtaassa paikassa => viime aikoina olen taas vedellyt vaan käsimomenttiin.
Kyllä se tietysti varmempaa on varmaan momenttiavaimella, mutta ei se minusta paha rasti ole käsinkään vetää. Siinä on kuitenkin se kumitiiviste auttamassa siihen että jenkat ei lähde ja se pitää sen myös kiinni vaikka ei ihan tarpeeksi momentissa olisikaan. Lyhytvartinen väännin on tässä kohtaa hyvä.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: aki - 20.05.10 - klo:22:50
jos propun kierteet on kunnossa tuntuu oudolta ettei kädessä tunnu koska kiinni,onkohan turhan järeät jatkovarret käytössä.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Kauko - 21.05.10 - klo:01:08
TM:ssä oli hiljattain juttu autorenkaiden vaihdosta. Suurin osa vanteiden muttereista/pulteista oli väärässä momentissa.
Onko tämä sitä maalaisjärkeä? Sakemanniassa on erityisen tärkeää, että renkaat pysyvät mukana myös suurissa nopeuksissa. Siksi siellä käytetäänkin aina momenttiavainta. Miksi ottaisin maalaisjärkiriskiä, ja laittaisin jotain omaan
turvallisuuteen liittyvää kiinni ilman oikeaa tietoa? Mp-huolloista on ollut testiä alan lehdistössä, surullista luettavaa.
Hommasin pari momenttiavainta, niiden tarkkuus lienee alle 10% kieppeillä, vrt ammattiasennukset heheheh
nim. "yritän pysyä hengissä"
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Timppa - 21.05.10 - klo:01:18
Tuo momenttiavain puoltaa kyllä paikkaansa jos ei muutoin osaa annostella voimiaan. :-$

Tosin joskus saattaa jäädä "löysälle", mutta yleensä nuo pultit tuppaa olemaan liian kireällä.
Vanhan ajan rannemomentti = sitten kun naksahtaa pikkasen takasin. (tosin silloin pultti on jo poikki) thumbsup1
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Kauko - 21.05.10 - klo:01:28
Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Tuo momenttiavain puoltaa kyllä paikkaansa jos ei muutoin osaa annostella voimiaan. :compress:
yritäppä vetää ranteella esim 10Nm momenttiin, melkein sanoisin että vituiks menee.
monesti tosiaan napsahduksesta vartti takaisin.
Suodattimen kanssa toki on helppo kumitiivisteen vuoksi laittaa liki oikeaan käsivaraltakin, mutta ei kuitenkaan
onnistu. Pitääkin joskus pitää pieni kisa aiheesta vaikkapa syysmeetissä.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: Timppa - 21.05.10 - klo:08:31
Tarkinmomenttirannekisa. reps1
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: wage - 21.05.10 - klo:17:06
no mutta huh huh
öljynvaihto on salatiedettä
mutta...
tehkää isin ohjeitten mukaan
kaikki ennakolta valmiiksi,,filtterit,,öljyt,,avaimet,,astiat ym
menkää pikku lenkille niin että moott.on lämmin
talliin ja öljyroppu auki->astiaan->,,pieni odotus,,öljyfiltteripois->kahville->uusi cu/al tiivisterengas ,uusi filtteri
filtteriin keskiöön öljyntäyttö(voitelee heti,ei pumpun ilma/kuivavoitelua),,pieni sipaisu sormenpäällä öljyä
kumitiivisteen päälle (ns"O-rengas),-Kiristys käsivoimin tai momenttiin(neideille),,,mitä enemmän kirraat niin sen v--mäisempi on saada auki seuraavalla kerralla
ja eikun DELVACIa konhheeseen sanoi loi...isäntä
(provosoituna:mie oon vaihtanut öljyjä enemmän kui sie oot kerennyt aijjaa kilometrejä,,,heh,,,,heh)
vanhat öljyt pänikkään ja toimitus kierrätyspisteeseen,,siitä tuloo teräketjuöljyä josta maksat taas mukavasti 10€/pänikkä K-raudasta,,,hieno nimi tuotteella,,joku refrigr......hmmmmmm
(siis öljynvaihto on salatiedettä,,mitä kaikki siihen sisältyy,,saati kansallisesti,,hmm,,,filtterit/öljyt/kierrätys/huoltotyöt /rahdit /alv/tuonti/,,,joten vie huoltoon
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: jiikoo - 21.05.10 - klo:17:56
Minä olen varmaan vaihtanut öljyt ihan väärin... tallin lattialla, keskituella ja katteet paikallaan ja ilman momenttiavaimia... Valotkin on pahus kehnonlaiset, aina ei tule kaivettua lediroikkaa lisävaloksi.

Se kuppimallinen filtteriavain on hyvä. Vielä kun silmälasit pysyisivät paremmin päässä lattialla könytessä.

Tuo filtterin täyttö on hyvä pointti, sinne menee aika paljon öljyä. Sitten pitää varoa ylitäyttöä, kun liruttaa öljyt ylhäältä sisään.

Ja ei sitten delvakkia, vaikka se tuntuu ehtoollisviinistä seuraava ihmeaine olevankin.
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: wage - 21.05.10 - klo:19:05
Lainaus käyttäjältä: "jiikoo"Minä olen varmaan vaihtanut öljyt ihan väärin... tallin lattialla, keskituella ja katteet paikallaan ja ilman momenttiavaimia... Valotkin on pahus kehnonlaiset, aina ei tule kaivettua lediroikkaa lisävaloksi.

Se kuppimallinen filtteriavain on hyvä. Vielä kun silmälasit pysyisivät paremmin päässä lattialla könytessä.

Tuo filtterin täyttö on hyvä pointti, sinne menee aika paljon öljyä. Sitten pitää varoa ylitäyttöä, kun liruttaa öljyt ylhäältä sisään.

Ja ei sitten delvakkia, vaikka se tuntuu ehtoollisviinistä seuraava ihmeaine olevankin.



AI AI AI AI TSOT TSOT
JIIKOO,ME HÄMEEN POJAT,KUI SÄ MENIT NOIN TEKEE (mokasit)
ENS VKOLLA KUN AJAN YLÖJÄRVEN KAUTTA,,EN LAUSU YIHAA,,,VAAN JIIIIIIKOOO
(matkalla haaparanda/sundsvall/umeå/vaaaaasa/häme)
(ADV rider lainatakseni:
you can go fast....
i can go everywhere)
provo????
Otsikko: Re: 1300 öljynvaihto
Kirjoitti: jiikoo - 22.05.10 - klo:07:48
Lainaus käyttäjältä: "wage"
Lainaus käyttäjältä: "jiikoo"Minä olen varmaan vaihtanut öljyt ihan väärin... tallin lattialla, keskituella ja katteet paikallaan ja ilman momenttiavaimia... Valotkin on pahus kehnonlaiset, aina ei tule kaivettua lediroikkaa lisävaloksi.

Se kuppimallinen filtteriavain on hyvä. Vielä kun silmälasit pysyisivät paremmin päässä lattialla könytessä.

Tuo filtterin täyttö on hyvä pointti, sinne menee aika paljon öljyä. Sitten pitää varoa ylitäyttöä, kun liruttaa öljyt ylhäältä sisään.

Ja ei sitten delvakkia, vaikka se tuntuu ehtoollisviinistä seuraava ihmeaine olevankin.



AI AI AI AI TSOT TSOT
JIIKOO,ME HÄMEEN POJAT,KUI SÄ MENIT NOIN TEKEE (mokasit)
ENS VKOLLA KUN AJAN YLÖJÄRVEN KAUTTA,,EN LAUSU YIHAA,,,VAAN JIIIIIIKOOO
(matkalla haaparanda/sundsvall/umeå/vaaaaasa/häme)
(ADV rider lainatakseni:
you can go fast....
i can go everywhere)
provo????

Ai hitto,meinaatko sinä laivalla yli tulla...  Minäkin olin porukalla viime kesänä Uumajassa ja liput oli jo laivaankin, mutta sitten hokattiin, että meillähän on mopot alla. Joten revittiin liput ja ajettiin Haaparannan kautta kotio. Tosin, se oli uuden Bussin kuskille aika kova paikka, sillä ajaminen kun ei ole yhtä juhlaa (ellei mene paikalliselle ärrälle).
Jos laivalla tulet, propsit menee...

Ja minä en ole Hämeen poikia, vaikka täällä asunkin :)