muistitko rasvata

Aloittaja wage, 20.03.09 - klo:18:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samalla kun vaihdoin takajarrupalat niin rasvasin rattaat (joka vuosi pesu ja rasvaus niin tuloo halvemmaksi,kuulemma yleisin laiminlyönti,pannaripuolella)
akun ylläpitolataus käyntiin/liitäntä ja suojalakka
(herkät sähköliitokset,suojalakka tai tefloni,)
(suurimmat käyntihäiriöt on sähköpuolella,mekaaninen puoli toimii moitteettomasti)
tefloni/silikonirasvaukset käynthiin(pitää kumit notkeena pitempään,)
tsekkaa kaikki pultit,kirraa jos tarve(usein avatutpultit/ruuvit laita tervaa kierteisiin,ei ruostu,oxidoidu,,,, ei jarru/ axelipultteihin)
liikkuviin osiin teflonit(vettähylkivä,pienikitka,eikä tartu niin paljon pölyä kuin kontra rasva/öljypohjaiset)

siis tästä se lähtee

Spoorit rasvaan aina kun renkaanvaihto, samalla hyvä tarkistaa laakerien kunto. Kerran olen irroittanut myös kardaanin ja rasvannut etupään spoorit. Rasvaan lukot, sivujalan, kytkimen vivun ja takajarruvivun vuosittain. Sähköihin en ole ikinä koskenut.

Renkaita on kulunut sen verran paljon että keväälä lähden aika usein uusilla liikkeelle.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Edelliset omistajat olivat ilmeisesti pesseet pyörääni painepesurilla :tongue: ja rattaat olivat päässeet ruostumaan. Oli aika v*ttumainen tunne ajaa Äänekoskelta Helsinkiin koko ajan pahenevan takapään tärinän kanssa. Tiedättehän, sekä ST1100 että kuulemani mukaan myös ST1300 kulkee junamaisen vakaasti ja tärisemättä. Tällä kertaa jalkani olivat puutuneet reisiin asti tärinästä(!) joka alkoi Lahden paikkeilla. Jouduin ostamaan uuden vetolevyn (138 €) ja onneksi löysin toisen perän brittiläisestä prätkäromuttamosta. Se oli palvellut betoniporsaaseen rytättyä ST1100P:tä ja irtosi rahteineen noin kahdella huntilla.
Oletteko muuten huomanneet, että takahaarukat ja perät ovat todella metsästettyä tavaraa Ebayssa. Tämä johtuu juuri niiden ruostumispyrkimyksestä ja kovasta hinnasta. Uusi perä maksaa kansainvälisissä kaupoissa noin puolitoista tonnia ja takahaarukkakin viitisensataa. Pelkät perän rattaat maksavat 650 euroa Suomen maahantuojalla ja niitä ei mydä erikseen. Lisäksi niiden vaihto edellyttää tietenkin uudet tiivisteet ja laakerit perään eikä onnistu ilman erikoistyökaluja. Eli niitä rattaita kannattaa todellakin rasvata... Ja hyvällä kosteutta kestävällä rasvalla, ei millään Kooraudan yleisvaseliinilla. Eikä myöskään aivan muihin periin tarkoitetuilla rasvoilla...

Selittäkääs nyt tyhmälle missä tuo alimman kuvan mukainen tärkeä rasvattava hammaspyörä on, perämurikassako? oops2

Lainaus käyttäjältä: "jarska"Selittäkääs nyt tyhmälle missä tuo alimman kuvan mukainen tärkeä rasvattava hammaspyörä on, perämurikassako? oops2

kun otat seuraavan kerran takapyörän irti (esim uusi takarengas)
niin mutikka on pyörässä kii
pese,esim moott.pesu ,pyyhi, ja uutta rasvaa tilalle (itse laitoin molybdeenirasvaa)
ks myös stefat

Lainaus käyttäjältä: "wage"
Lainaus käyttäjältä: "jarska"Selittäkääs nyt tyhmälle missä tuo alimman kuvan mukainen tärkeä rasvattava hammaspyörä on, perämurikassako? thumbsup1

Kuvista saa jonkin käsityksen rasvauksesta. Siellä on myös kolmet stefat joita tulisi vaihtaa.

tuli vaihdettua takarengas viikko sitten,muistin rasvata spoorit!!,ihmetyttää se että spoorin puoleinen laakeri oli viallinen(wegen toinen kuva)siinä on kaksi laakeria vierekkäin,jotka on suojattu toiselta puolelta,suojaamattomat puolet vastakkin,uudet on täys suojatut.tämäkö on honda laatua!!! mittarissa 22tkm terv.eki

Lainaus käyttäjältä: "eki125"tuli vaihdettua takarengas viikko sitten,muistin rasvata spoorit!!,ihmetyttää se että spoorin puoleinen laakeri oli viallinen(wegen toinen kuva)siinä on kaksi laakeria vierekkäin,jotka on suojattu toiselta puolelta,suojaamattomat puolet vastakkin,uudet on täys suojatut.tämäkö on honda laatua!!! mittarissa 22tkm terv.eki


Ilmenikö tuo laakerin viallisuus jotenkin?  Omaan pyörääni ilmaantui uusi "tärinä" (ahteri osaa normaalit tämän yksilön tärinät ulkoa 60.000 km:n kokemuksella) kesäkuussa renkaiden vaihdon ja venttiilien tarkastus-huollon jälkeen. Laitoin ilmiön kehnon tasapainotuksen piikkiin ja kun Norjan reissun jälkeen vaihdoin taas uudet renkaat, sama "jurina" oli siellä edelleenkin. Renkaat on eri merkkiset. Tärinä tuntuu noin 80 km/h ympärillä, amplitudi säännöllisen aaltoileva, ikäänkuin siniaaltoa. Onko kenelläkään kokemusta, mistä tuollainen voisi tulla? Laakerit? Kardaani?

perämurikan laakerista sen verran(taisi olla joku kard.customi)
jokunen vuosi sitten meetingissä
kaverilla oli uusi keväällä ostettu pyörä ,kesän aikana ajettu n.5-6000km
teki perusteellisen talvitelakointipesun/vahauksen syksyllä (painepesurilla)
kevät tarkastuksessa,perämurikan öljyt vaaleanruskeat,toffeeväriset,öljynvaihto heti
ajoi jokunen 1000km keväällä ,takapyör.laakerit finito,kuulat irtosi
kardaaniristikko rupes oireilee syksyllä,ulina senkun vahvistui,uusiksi
pyörällä ajettu hiukan päälle 10 000km
(huollon analyysi oli että painepesurin käyttö,josta seurasi,takapyörän laakerivaurion vuoksi kardaani joutui ylimääräisen rasituksen vuoksi koville
,siis ei takuupiiriin korvattavaa
noh,vesi vanhin voitehista

nämä tärkeät huoltoasioiden esilletuominen on kyllä tämän foorumin suola.
Molyrasva maksoin muutaman euron ja sillä rasvaa kyllä sadat spoorit.
Meillä kerhossa kuulin myös rengasventtiilien murtuneen, eivät olleet kuin muutaman vuoden vanhat. Onneksi huomasi parkissa eikä ajossa.

Kukaan muu ei välitä sinun pyörästäsi kuin sinä itse headbang

Kiitos kaikille, jotka kertovat näistä asioista.

Lainaus käyttäjältä: "wage"perämurikan laakerista sen verran(taisi olla joku kard.customi)
jokunen vuosi sitten meetingissä
kaverilla oli uusi keväällä ostettu pyörä ,kesän aikana ajettu n.5-6000km
teki perusteellisen talvitelakointipesun/vahauksen syksyllä (painepesurilla)
kevät tarkastuksessa,perämurikan öljyt vaaleanruskeat,toffeeväriset,öljynvaihto heti
ajoi jokunen 1000km keväällä ,takapyör.laakerit finito,kuulat irtosi
kardaaniristikko rupes oireilee syksyllä,ulina senkun vahvistui,uusiksi
pyörällä ajettu hiukan päälle 10 000km
(huollon analyysi oli että painepesurin käyttö,josta seurasi,takapyörän laakerivaurion vuoksi kardaani joutui ylimääräisen rasituksen vuoksi koville
,siis ei takuupiiriin korvattavaa
noh,vesi vanhin voitehista


Painepesuri ja pyörä eivät tosiaankaan sovi yhteen. Siksipä sillä en ole koskaan pyöriäni osoitellut, säilytänkin eri talleissa :)

Pyörän saa puhtaaksi mainiosti ilman sitäkin. Samahan se on auton kanssa. Pesurilla saa huuhdottua pölyt, mutta jos puhdasta haluaa, se tietää käsitöitä.

Täytyy avata perä.

Avattu perä eilen illalla. Rasvat oli kunnossa, spoorit kunnossa. Laakeritkin sormin pyöritellen tuntui olevan kunnossa. Mutta.... kun aikansa pyöritteli, tuntui pieni "jumitus" joissakin kohden spoorin puoleisessa laakerissa. No, pistin akselin paikalleen, nostin renkaan akseleineen tasapainotuspukin päälle ja aloin pyöritellä kuulostellen samalla akselia. Ja kiinnihän se nappasi ajoittain, ei isosti, mutta selvästi havaittavasti. Laakerikauppaan siis. Pistetään uusiksi niin etupää kuin takapää, ei tarvitse miettiä taas vähään aikaan. Laakereilla ajettu 61.000 km. Laakerit muutoin siistit (ei painepestyjä   redtan  )

Tiedän 2-3 muuta joilla takapäähän on laakereita vaihdettu tuossa n. 75 tkm kohdalla (nyt siis puhutaan ST 1300). Itsekin vaihdoin ne oikean puolen pienet laakerit tuossa kohdin, muut on vielä alkuperäiset ja mittarissa on 123 tkm. Eli ei ne laakerit ikuiset ole Hondassakaan, niinkuin ei Bemarissakaan. Hondassa rakenne vaan on sellainen, että ei tule heti niin isoa tuhoa vaan varoittelee iisimmin.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Lainaus käyttäjältä: "jiikoo"
Lainaus käyttäjältä: "wage"perämurikan laakerista sen verran(taisi olla joku kard.customi)
jokunen vuosi sitten meetingissä
kaverilla oli uusi keväällä ostettu pyörä ,kesän aikana ajettu n.5-6000km
teki perusteellisen talvitelakointipesun/vahauksen syksyllä (painepesurilla)
kevät tarkastuksessa,perämurikan öljyt vaaleanruskeat,toffeeväriset,öljynvaihto heti
ajoi jokunen 1000km keväällä ,takapyör.laakerit finito,kuulat irtosi
kardaaniristikko rupes oireilee syksyllä,ulina senkun vahvistui,uusiksi
pyörällä ajettu hiukan päälle 10 000km
(huollon analyysi oli että painepesurin käyttö,josta seurasi,takapyörän laakerivaurion vuoksi kardaani joutui ylimääräisen rasituksen vuoksi koville
,siis ei takuupiiriin korvattavaa
noh,vesi vanhin voitehista


Painepesuri ja pyörä eivät tosiaankaan sovi yhteen. Siksipä sillä en ole koskaan pyöriäni osoitellut, säilytänkin eri talleissa :)

Pyörän saa puhtaaksi mainiosti ilman sitäkin. Samahan se on auton kanssa. Pesurilla saa huuhdottua pölyt, mutta jos puhdasta haluaa, se tietää käsitöitä.

Täytyy avata perä.


Laakerit vaihdettu eteen ja taakse, stefat ja o-renkaat vaihdettu, rasvattu paikat, vaihdettu samalla uudet jarrupalat kumpaankin päähän. Vaimenninkumissa jo alkavaa välystä, menee seuraavassa renkaanvaihdossa vaihtoon. Ja sitten ahteri herkäksi kuuntelemaan värinöitä.

Kalliita nuo osat paikallisesta BW:ssa Stefoja  joutui odottamaan vajaan viikon, ei ollut hyllyssä. Pyörä odotti avattuna privaattipöydällä sen aikaa. Vaan tulipahan ajettua siinä odotellessa kyykyllä ja Tuutilla.

Powered by EzPortal