Panin Jättö

Aloittaja uusipanisti05, 14.01.10 - klo:21:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tietääkö kukaan paljonko on casterkulma, eli jättö uudemmassa ja vanhemmassa Panissa? Kiinnostais niiden ero onko siinä kulmaerossa jotain syytä tuohon erilaiseen vakauteen. Sehän tiedetään jos jättö on suuri pyörä on vakaa, mutta pikkuvauhdissa kuin härkä.

Minäkin olen tuota jättöasiaa haeskellut mutta huonolla menestyksellä. Muistelen jonkun pyörämallin (olikohan Yamaha) ilmoittaneen tuon jättöarvon senteissä esim 73 cm.Mitta on kai jonkun pystysuoran ja teleskooppikulman erotus,tai jotain sinnepäin? Ajovakauteen en niinkään kommentoi koska minusta molemmat mallit 1100 ja 1300 ovat vakaat ajettavat meikäläisen vauhdeilla mutta 1300 taipuu allani paremmin ja ketterämmin kuin 1100. U-käännös taipuu tiukemmin eikä sitä "sakkaustunnetta" tule  niin herkästi niinkuin tuli tonnisatasessa. Onkohan ansiona juuri tuo etujättö vai alempi painopiste? Minulla on suhtkookas nestetunkki jonka laitoin 1100 alle öljypropun kohdalle ja nostin etupyörän ylös aina pestessäni pyörää. Vannepesu oli helpompaa. Kun yritin samaa 1300 alle,tunkki ei mahtunut alkuunkaan joten moottori on alempana. Mielenkiintoista,eikö. Kommentoikaa. Meikän panit 1100-92, 1100 abs -00 ja nyt 1300abs-05. T: Niksu.

Jättö:emäputken(jossa on se kiristettävä ohjauslaakeri)keskeltä kohtisuoraan maahan ja etupyörän maahankosketuskohdan välinen etäisyys on jättö.Kai se pyörii siinä 100mm tuntumassa, mutta paljonko.Jättöä suurentamalla tulee vakaammaksi.Näin olen ymmärtänyt.Tietysti jos jäykistää etujousia, että nokka on ylempänä silloinhan jättö myös suurenee, vai?

Tuskin jousen jäykkyydellä paljonkaan saa aikaan,kai se rakenteellinen etujättö on määräävä. Kuten sanottu olisi mielenkiintoista tietää etujättöero 1100 / 1300 tai että onko eroa?

Jättö eli casterkulma on ohjausakselin ja pystysuora välinen kulma,siis sivustapäin katsottuna. caster on negatiivinen jos ohjausakseli on yläpäästä
eteenpäin kallistunut,positiivinen jos ohjausakseli on taaksepäin kallistunut.se vaikuttaa vakauttavasti positiivisena, ja esimerkiksi kotilossa auttaa
ja vaikuttaa ohjauksen palautumiseen keskiasentoon.Jouisitus siihen ei juurikaan vaikuta.tuli nuoerempana n 25 v sitten oltua töissä Gm-huollossa.
viimieiset 5v tein ohjauskulmien säätöjä,mutta siitä on jo paljon aikaa. nyt  lähden lämmittämään saunaa!
Terv FF1pan

Jos osaan lukea saksankielistä ohjekirjaa ST 1100 abs ks. arvot ovat
     
 27º 30' ( nachtlaufwinkel) ja 101mm (nachlauf).....voisivatko olla nämä?
Ei riemulla rajaa kun Hondan Pannarilla ajaa.....

Kyllä varmaan 100mm epäilin itsekin. Hyvä olispa vielä ST1300

Tuossa sakemannien artikkelissa sanotaan että 98 mm eli 3 mm lyhyempi kuin ST1100.

Bei der Gelegenheit sprangen 98 und damit drei Millimeter weniger Nachlauf heraus. Das sind Werte, die sich auch in Sportlerkreisen ganz gut machen würden und auf eine ausgeprägte Handlichkeit hindeuten. Doch dazu später mehr

Kuinkahan paljon tuo 3 mm oikeasti vaikuttaa ?  Voi tietysti olla pienestä kiinni ...

Hhmm, jos se olisi säädettävä, olisi mielenkiintoista kokeilla eri kulmilla. Pitkää matkaa ajavat voisi säätää pidemmäksi ja nurkissa pörrääjät pienemmäksi ... ja vielä napilla kuten Bemun ESA   headbang
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Se on vähästä kiinni. Siksi sanoinkin tuota jousen jäykistystä.Senhän voi tietysti laskea kuinkapaljon tuo kolmion kanta muuttuisi, jos korkeutta muuttaa 20mm.

Jos oikein tarkasti ajattelee,  niin eikö siihen silloin vaikuttaisi myös takajousen säädöt.?? 8-[
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

16.01.10 - klo:13:54 #10 Viimeisin muokkaus: 16.01.10 - klo:14:29 käyttäjältä uusipanisti05
Tarkemmin ajatellen takajousen säätä ei vaikuta jättöön, mutta jos etujousi työntäis teleskoopin pidemmälle se vaikuttaa \:D/

Pannari Petteri kaiva nyt vielä noiden kuuluisien Bemarienkin tuo jättö. Vaikka noiden uudempien K- mallien. On siinä vaan se ongelma, ettei maantiellä enää yhtääkkiä käännytäkään ympäri.Vaatii meinaan isomman aukian, kuten Bemarit. 22yikes
Vielä tuohon, että kyllä se takajousen lasku vakauteen vaikuttaa, muttei jättöön, ellei nyt aivan hiuksia halota.

"yleisön pyynnöstä" vertailulukuja BMW:n puolelta:
K 1200 LT 2008    26,8º ja 117 mm
K 1200 GT 2008    29,2º ja 120 mm
R 1200 RT 2007    26,6º ja 110 mm
Ei riemulla rajaa kun Hondan Pannarilla ajaa.....

Eikös akselivälikin vaikuta ajo-ominaisuuksiin?

ST1100
akseliväli 1555 mm
maavara 145 mm
Caster 27°30´
Jättö 101 mm

ST1300
akseliväli 1490 mm
maavara 135 mm
Caster 26°00´
Jättö 98 mm

Lainaus käyttäjältä: "Pannari Petteri""yleisön pyynnöstä" vertailulukuja BMW:n puolelta:
K 1200 LT 2008    26,8º ja 117 mm
K 1200 GT 2008    29,2º ja 120 mm
R 1200 RT 2007    26,6º ja 110 mm

Bemuilla on näemmä aika mahtavat jätöt, ilmankos on suoralla vakaita. Pistää miettimään että miksi japsi-insinööri vielä pienensi tuota jättöä uudempaan versioon ?  Onko tosiaan ajateltu että matkapyörä pitäisi olla kevyt pyöritellä hitaassa ajossa ja ahtaissa paikoissa ?  Itse ajettelisi että pyörän pitäisi olla päätarkoituksessaan eli matka-ajossa mahdollisimman hyvä ...
No, ominaisuuksiin vaikuttaa moni muukin asia kuin jättö, mutta kyllä tuo tietysti kertoo hieman siitä että ei kannata ihmetellä jos välillä tuntuu hieman levottomalta.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Powered by EzPortal