Tulpista

Aloittaja uusipanisti05, 11.05.10 - klo:15:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mitävarten sytytystulpat pitää vaihtaa? nuts

ne kuluu.
-kuuma kone-kylmäkone-kuuma kone-kylmäkone,jne.
-lisäksi joka kipinä vie atomin tai kaks kärjistä, näin ymmärtäsin minä, korjatkoon viisaammat. _1_v

Joskus miettinyt samaa. Kai siellä kuitenkin kipinä jostain syystä heikkenee. Tästä päästään sujuvasti siihen että käytä iridium tulppia niin ei tarvitse vaihtaa niin usein (tuplakestävyys eli ainakin 48 tkm).
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Minua neuvoi eräs kokenut autoasentaja että kannattaa tarkistaa tulpat kerran kesässä, pysyy kierteet kunnossa.
Oli kuulemma korjannut autojen alimiinikansia kun oli ajettu pitkään iridiumeilla (yli 50tkm) ja tulpat olivat karstoittaneet niin että pois ottaissa oli kannen kierteet menneet pilalle.

Muistan ennen (40v sitten) tulppia puhdistettiin sitävarten tehdyllä hiekkapuhalluskoneella.
Nyt on huippu materiaalit ja tulppia vatkataan uutta hyvien tilalle.
Mietin usein vaihtaessa, että mitä näitä vaihtaa kun kärkiväli ei ole yhtään suurentunut eikä kuluneisuutta havaitse.
Ajelin kerran Ysitonnisella Saabilla 60000km, kun luulin niissä olevan platinatulpat, eipä ollutkaan ei kyllä mitään ollut tapahtunutkaan siis vahinkoa.
Ennenmuinoin elektrodi kului aivan vinoon joissakin autoissa ja silloin vaihdon ymmärrän, mutta nyt eikai niitä atomitason juttuja tartte tosissaan ottaa. Vertailin noita vaihtamiani tulppia uusiin ja ja ja en minä ymmärrä.
Se, että voihan noita vaihtaa, mutta minä haluan aina asiat ymmärtää, enkä kuunnella tulpanvalmistajan ohjeita.
Esim jos tuo posliini hajoaa, mutta kun en niitäkään tulppia ole nähnyt.Eivätkä nämä meidän pyörien tulpat ole edes likaisia, verrattuna entisajan tulppiin. Kertokaa lisää kauhutarinoita, kuuntelen. idea3

Lainaus käyttäjältä: "Lauriha"Minua neuvoi eräs kokenut autoasentaja että kannattaa tarkistaa tulpat kerran kesässä, pysyy kierteet kunnossa.
Oli kuulemma korjannut autojen alimiinikansia kun oli ajettu pitkään iridiumeilla (yli 50tkm) ja tulpat olivat karstoittaneet niin että pois ottaissa oli kannen kierteet menneet pilalle.

Mitä ihmeen karstoittumista ? Loppuunajettu kone joka polttaa öljyä ?  No, minä ajoin ekoilla 45 - 95 tkm  ja näillä nyt meinaan ajaa tuonne 150 tkm. Tulpat on 50 tkm ajon jälkeenkin olleet erittäin puhtaat.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Selailin tossa pitkästä aikaa kirjoituksia ja yksi vanha juttu sytytys tulpista sattui silmään.
Tulpista sen verran että
Kaikki tulpat valmistetaan nykyään niin että niiden lämpöarvo toteutuu vasta sitten kun ne on
eka kerran asennettu OIKEAAN KIRISTYS MOMENTTIIN.
Tulppien kuntoa ei voi tarkastaa sillä kun irroitat ne niin silloin ne on käytetty
ja voit heittää ne roskiin, niitä ei voi uudelleen asentaa vaan ne on kertakäyttötuotteita.
Usein tulppa pilataan asennusvaiheessa liialla kirydellä,,ne on asennettava oikeaan momenttiin.
Pannariin (st1300) tarviketulppa on huono vaihtoehto.jos katsotte alkuperäistulppaa tarkkaan,huomaatte kierteen yläosassa n 2,5 mm pitkän kartiosan ennen tiivistelevyä,tätä kartioita ei tarviketuotteessa ole vaikka valmistaja tuotetta pannariin tarjoaisikin..Kartio ei ole tulpassa huvikseen vaan se on sinne suunniteltu ja kannesta löytyy sille vastakartio.Oikea tulppa pannariin löytyy vain hondalta (eikä hinta päätä huimaa)
Vaihtoväli tulpilla on aiheellinen monesta syystä.Tulppa kuluu vaikka sitä ei silmällä näkisikään. Se on erittäin korkealla jännitteellä (jopa 40tuh/volt) toimiva komponentti johon voi tulla läpilyöntejä ja tuo kanteen tarttuminen on yksi ongelma joka poistuu säännöllisellä uusimisella.

Powered by EzPortal