PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1100 => ST 1100 Modaukset ja lisälaitteet => Aiheen aloitti: Rutja - 31.08.10 - klo:19:35

Otsikko: Valoista
Kirjoitti: Rutja - 31.08.10 - klo:19:35
Muistaakseni joku oli modannut valot niin, että tuli on molemmissa umpioissa lyhyillä.
-94  tonnisatasessahan ei lyhkänen pala kuin toisella puolen. Onko siinä muuta, kun hyppyjohto kantojen väliin vai enempi puuhastelua?
Pitkillä valoilla pärjää kyllä, mutta juuri lyhyet vaatisi lisäpotkua.
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: Timppa - 31.08.10 - klo:21:07
Eiköhän noilla eväillä pärjää. Kannattaa tinata se johtoliitos niin tuleepi paree. Tai ainakin mä tinasin ja teippiä/kutistesukkaa päälle.

Kannattaa myös katsoa että se polttimo joka siellä on niin on myös ehjä....
nimim.taivaalliset kiroilut päästänyt...oli nimittäin tuo lyhyt polttimolanka palanut ihmettelin miksei pala, mutta eihän rikkinäinen polttimo pala. reps1

Mulla oli tuo H4kanta ilman liitintä elikkä oli vain maa ja pitkä. Ostin tuollaisen H4kannan ja purkasin siitä pois yhden ja työnsin siihen alkuperäiseen kantaan paikoilleen ja johdon toinen pää toisen polttimon lyhyeen sähköjohtoon. Toimii ja on kaunista tuo symmetria.
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: KHU - 31.08.10 - klo:21:42
Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Eiköhän noilla eväillä pärjää. Kannattaa tinata se johtoliitos niin tuleepi paree. Tai ainakin mä tinasin ja teippiä/kutistesukkaa päälle.

Kannattaa myös katsoa että se polttimo joka siellä on niin on myös ehjä....
nimim.taivaalliset kiroilut päästänyt...oli nimittäin tuo lyhyt polttimolanka palanut ihmettelin miksei pala, mutta eihän rikkinäinen polttimo pala. reps1

Mulla oli tuo H4kanta ilman liitintä elikkä oli vain maa ja pitkä. Ostin tuollaisen H4kannan ja purkasin siitä pois yhden ja työnsin siihen alkuperäiseen kantaan paikoilleen ja johdon toinen pää toisen polttimon lyhyeen sähköjohtoon. Toimii ja on kaunista tuo symmetria.


Noin tein minäkin jo vuosia sitten, tosin ilman tinoja ja sukkia. Ei oo vielä kukaan (Polliine) tullu valittaan, liekö laillinen, en tiedä enkä välitä. Pääasia että märällä asvaltilla pimeällä taajamissa näkee n. puolet paremmin. T. Kalle
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: Rutja - 01.09.10 - klo:06:45
Hyvä.
Toivottavasti sieltä pulpahtaa johtoa sen verran näkösälle, että onnistuu "pikatuunauksena."
Entinen pyörä oli niin Japanissa tehty ettei isompi tumppu mahtunut edes polttimon vaihtoon idea3
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: mikniemi - 01.09.10 - klo:12:21
Ite hifistelin sen verran,että laitoin katkaisijan väliin, niin saa käteväsit pois päältä päivällä.
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: pannam - 02.09.10 - klo:23:03
Nimim. täysin tiedoton kyseleepi, millainen kynttilä siinä "lyhyen" puolella on. Voiko siihen vaihtaa normaalin lyhyt/pitkä lampun ja sitten tehdä tuplauksen. Eli sopiiko normaali H4 kanta?
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: serekki - 03.09.10 - klo:00:28
mulle tuli ainaskin täytenä yllätyksenä et molemmissa mun 1100n umpioissa on H4 polttimo.
vaihdoin just tiistaina polttimon. tosin menin "sen vaikeamman" kautta eli yläkautta kun vaihdoin viherkäiset mittarivalot samalla.

ymmärsinkö kysymyksen oikein??     oops2
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: pertza - 03.09.10 - klo:08:41
Lainaus käyttäjältä: "pannam"Nimim. täysin tiedoton kyseleepi, millainen kynttilä siinä "lyhyen" puolella on. Voiko siihen vaihtaa normaalin lyhyt/pitkä lampun ja sitten tehdä tuplauksen. Eli sopiiko normaali H4 kanta?
Siellä on molemmissa H4 polttimo valmiina (tarkista, että on ehjät), vain lyhyen valon johto puuttuu oikeanpuoleisesta. Sen kun lisää, niin jo pelittää.
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: pannam - 03.09.10 - klo:15:53
Asia kirkas, elikkä sitten vain tekemään laittomia kytkentöjä elina1
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: Timppa - 03.09.10 - klo:18:04
Tulkinta kysymys onko "lai..n".
Joskus luin jostakin että saa laittaa jos heijastimet ovat samassa umpiossa......eikös ne ole? :hmph:
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: boomerang - 03.09.10 - klo:19:58
Minulla lukee rekisteriotteessa että vain toinen valaisin saa palaa lyhyillä valoilla. Ei taida auttaa selitykset, jos nappisedät kysyy...
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: Timppa - 03.09.10 - klo:20:04
Joo joo niin lukee mullakin mutta mutta....sanot vaan että ollu tollaset aina.
Etkä ole niihin kiinnittäny huomioo kun aina palanut samalla tapaa eikä polttimoitakaan oo tarvinnut vaihdella......
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: mtt69 - 03.09.10 - klo:20:14
butt1 .Tä miksi mulla ei luve sellaista?-94 malli.
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: serekki - 03.09.10 - klo:20:19
Just aloin katsomaan omaa rekkaria, eipä luje minullakaan... (-91)
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: Timppa - 03.09.10 - klo:20:24
Tässäpä sitä ollaan.. :compress:

Jos moottoripyöräsi on ENSIREKISTERÖITY SUOMEEN siellä lukee että
>>>lähivalot ainoastaan vasemmanpuoleisessa umpiossa>>>

Ns.saksantuonneissa yms. eipä luje??? miksei??? Kukaan ei tiedä miksi näin on. Mutta kaksi samaa pyörää ja erilaiset.

Vaatimustenmukaisuustodistus ei ole ollut oikein.....siinäpä se
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: Pankku - 03.09.10 - klo:20:54
Ei noita lain kiemuroita tahdo pieni ihminen aina ymmärtää, mutta asia on juuri niinkuin Timppa totesi. Minulla tuosta ei ole mitään mainintaa, kun pyörä on tuotu aikanaan Saksasta. Tosin sama modaus on edessä, tuota lyhyen valon valotehoa saa todellakin olla enemmän ja pitää nyt vielä harkita katkaisimen laittaminen tuonne väliin, että sen saa tarvittaessa pois päältä.
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: Timppa - 03.09.10 - klo:21:43
Tuo katkaisija virtajohdossa saattaa olla nokkela ratkaisu.

Kukaties joku saattaa käyttää esim.tuliliiviä jos vielä matkustajallakin on sellainen ja kahvalämppärit vielä päällä niin virtaa kuluu.
Laturia se varmaankin säästää omalta osaltaan. :-k
Otsikko: Re: Valoista
Kirjoitti: Pannukakku - 04.09.10 - klo:22:32
Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Tässäpä sitä ollaan.. :compress:

Jos moottoripyöräsi on ENSIREKISTERÖITY SUOMEEN siellä lukee että
>>>lähivalot ainoastaan vasemmanpuoleisessa umpiossa>>>

Ns.saksantuonneissa yms. eipä luje??? miksei??? Kukaan ei tiedä miksi näin on. Mutta kaksi samaa pyörää ja erilaiset.

Vaatimustenmukaisuustodistus ei ole ollut oikein.....siinäpä se

Tietääkseni/muistaakseni tuo johtuu siitä, että aikanaan Hondan Stuttgartin suunnittelutoimiston jengi tajusi nopean matkapyörän hankkivien ihmisten haluavan ajaa pyörällä matkaa nopeasti joten ST:n valot mitoitettiin sen mukaan. 1100:n valoteho oli senajan mp-maailman ennätys, 100 000 candelaa! Asiaa ällisteltiin Tekniikan Maailmassa joskus -91. Missäpä muuallakaan, siinä lehdessä kun ei taideta katsella kuin valoja sekä taivastella tuulilasin puhdistuksen hankaluutta vaikka alla olisi mikä Corvette tai Ferrari... Anteeksi jos ao. lehden henkilökuntaa on foorumilla.
Suomessa toki osattiin suhtautua tärkeään turvavarusteeseen kuten valoihin ja Hondan insinöörien pitkäjänteiseen työhön asian vaatimalla vakavuudella sekä arvostuksella eli huutamalla EIEIEIEIiii... Sehän häikäisee vastaantulijaa! Sinänsä terävä huomio. Joten tuhansia työtunteja mietityistä ja kokeilluista valoista piti repiä piuha irti jotta vain toinen polttimo olisi käytössä ja vastaantulija ei säihkähtäisi yllättäen moottoripyörään asennettua ajovaloa.
Noihin aikoihin taisi lisäjarruvalo olla pannassa, koska "takana tuleva saattaa luulla edessä ajavan auton olevan tulessa ja aiheuttaa aiheettoman hälytyksen..." Mene ja tiedä, saatta olla urbaanilegenda.
Myös muut pyörätyypit saivat osansa ja muistan esimerkiksi mustasilmäisiä CBR:iä yhdeksänkymmentäluvulta.
Nyttemmin AKE on hävinnyt eli järki voittanut ja tehokkaampia ajovaloja omaavia pyöriä saa tuoda Suomeen joten jälkituoduista Pannuista ei ole tavattu pätkiä piuhoja turvallisuuden nimissä.
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: joku21 - 07.11.10 - klo:18:02
ei merkintää -99 pyörässä, tosin tuontipyärä GB
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: tapasa - 03.08.11 - klo:00:33
Nyt määkin innostuin muuttamaan pannarin yks silmäsest kakssilmäseen mitä kautta niit h nelosii pitäis lähestyy et
vois sen hyppy johdon laittaa ??

tv  Tapsa
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: Timppa - 03.08.11 - klo:00:41
Plexi pois ja sen "alla" oleva peitekansi jolloin näet kaikki hyvin.

Tinaat "hyppyjohdon" ajovalojen lyhyeen virtajohtoon ja työnnät sen siihen kantaan josta puuttuu yksi piuha. Noin yksin kertaisesti sanottuna. icon_mrgreen

Helpoiten saat kun ostat H4 lampunkannan ja otat siitä irti yhden johdon jonka asetat siihen mikä on mopossa kiinni.(ilman lyhyttä ajovaloa)

Jos haluaa enemmän tuunata laitat siihen väliin katkaisijan.........saa sit pois jos haluu.
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: tapasa - 03.08.11 - klo:22:47
Pannari modattu kakssilmäsex ja tangon korotus palatkin tuli vihdoin laitettua valohommas tuli pikku ylläri kun huomasin että sieltä valoita oli jo "ryöstetty" kahva lämppäreihin virta en ruvennut muuttamaan sitä, jäi pohdinnan alle ehkä unohtuu koko juttu. Kiitos taas neuvoista.


tv  Tapsa
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: semalus - 31.08.11 - klo:03:13
Australian ja Englannin versioissa on 2xlähivalot,2xkaukovalot joilla omat releet.Ohjaus molemmille vaihtajalta.

Muiden maiden versioissa on vain 1xlähivalo jolla virta suoraan vaihtajalta ja 2xkaukovalot joilla 1xrele jolla ohjaus vaihtajalta.

Kytkemällä lisäreleen säästät valo+vaitokytkimiä koska muutoin kytkimien kautta kulkisi kakisinkertainen amppeerimäärä ! (5A vs 10A)

Eli en suosittele hyppylankaa mutta kahdennettuja lähivaloja kylläkin.

Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: serekki - 31.08.11 - klo:09:57
Lainaus käyttäjältä: semalus - 31.08.11 - klo:03:13
Australian ja Englannin versioissa on 2xlähivalot,2xkaukovalot joilla omat releet.Ohjaus molemmille vaihtajalta.

Muiden maiden versioissa on vain 1xlähivalo jolla virta suoraan vaihtajalta ja 2xkaukovalot joilla 1xrele jolla ohjaus vaihtajalta.

Kytkemällä lisäreleen säästät valo+vaitokytkimiä koska muutoin kytkimien kautta kulkisi kakisinkertainen amppeerimäärä ! (5A vs 10A)

Eli en suosittele hyppylankaa mutta kahdennettuja lähivaloja kylläkin.

varmasti miettimisen arvoinen yhtälö.
mä laitoin viimekesänä kanssa tuon hyppyjohdon enkä ainakaan vielä oo huomannu mitään lämpenemistä tms. oireita katkaisijassa. (kyllä, myös käytän sitä katkaisijaa sillointällöin) Sen olen kyllä huomannut et noi kahdennetut valot tekee laturille lisää töitä. (tyhjäkäyntikierrokset tippuu satasella kun laittaa valot päälle) Led-valot vois säästää laturii hiukan...
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: semalus - 01.09.11 - klo:03:04
Jep
Tämä on vain faktaa huoltokirjan sähkökaavioista ja omista kokemuksista.Norm. kytkimet rakennettu 6A kuormalle.
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: Joche - 22.10.11 - klo:13:11
Lain mukaan saa pyörässä kytkeä molemmat lähivalot, tutkin trafin sivuilta  doh1
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: Timppa - 22.10.11 - klo:18:55
Lainaus käyttäjältä: Joche - 22.10.11 - klo:13:11
Lain mukaan saa pyörässä kytkeä molemmat lähivalot, tutkin trafin sivuilta  doh1

Niinkai ehkä....
mutta entä se alkuperäinen lasi joka on umpiossa niissä ei ole samanlaiset kuviot.... vaan kun pitäisi olla juuri sellaiset kuin siinä "vasemmanpuoleisessa umpiossa" eli eipä saakaan...
no, mulla kyllä on vaikka umpio onkin alkuperäinen jota taas ei saisi kytkeä niin.
Vaikeaksi menee... niin ja tämä koskee vain tuota 1100 mallia noissa 1300:ssa onkin "oikeat" umpiot.
Ota nyt näistä selvää.
Kukin tekee niin kuin kotonaan tuntee hyväksi.
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: semalus - 27.10.11 - klo:11:07
Lainaus käyttäjältä: joku21 - 07.11.10 - klo:18:02
ei merkintää -99 pyörässä, tosin tuontipyärä GB
Jos pyörä on tuotu Great britainnista niin millainen on umpion lasin kuvio kun siellä ajetaan "vääräällä" puolen tietä?
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: TSR-1 - 27.10.11 - klo:16:44
Mulla kanssa GB:stä tuotu ja vielä katsastamaton. Kysyin tuojalta, tartteeko umpiota vaihtaa ja ei kuulema tartte. Katsuri tekee merkinnän otteeseen. Toivottavasti näin.

Mites on sitten ksenonit?  Tässä on semmoset, riisunko suosiolla pois. Kysyn kyllä ensin katsurilta.
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: uusipanisti05 - 28.10.11 - klo:20:02
Onkos kukaan koittanut noita ledivaloja? Ei taida 460 lumenea aivan riittää?  Pajonkohan noissa h4, 55W :issa on niitä lumeneja?  Olis toi virrankulutus vaan kohtuullista. Ei taida kyllä nämä leditkään olla laillisia.
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: Joche - 08.12.11 - klo:16:33
Valokuvio on suora vaaka oikean puoleisessa ja käy silloin...
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: TSR-1 - 09.05.12 - klo:18:35
Lainaus käyttäjältä: TSR-1 - 27.10.11 - klo:16:44
Mulla kanssa GB:stä tuotu ja vielä katsastamaton. Kysyin tuojalta, tartteeko umpiota vaihtaa ja ei kuulema tartte. Katsuri tekee merkinnän otteeseen. Toivottavasti näin.

Mites on sitten ksenonit?  Tässä on semmoset, riisunko suosiolla pois. Kysyn kyllä ensin katsurilta.

  Nyt on Pannari katsastettu. Ksenonit riisuin pois. Umpio kelpasi sellaisenaan. Katsuri tarkasti valokuvion joka on tasainen, eli ei ole laidasta nouseva. Ei mitään merkintöjä otteeseen. Ihan helppo homma koko tapaus. Nyt sitten  rd11
Otsikko: Vs: Valoista
Kirjoitti: karvanaama - 12.02.13 - klo:07:59
Kytkentäkaavion mukaan molemmille valoille pitäisi olla oma rele, omasta pannarista en lähivaloille sellaista löytänyt en silimillä enkä korvilla. Jos sellainen rele olisi löytynyt silloin hyppylanka lähivalolta toiselle on ihan OK. Mutta kun moista relettä ei löytynyt niin laitoin lähivaloille oman releen oheisen kytkentäkaavion mukaan. Eipä nyt ainakaan kuormita valokytkintä turhaan.