ykstoistsatasen akku

Aloittaja serekki, 09.07.10 - klo:12:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kyllästyin lykkelemään Pania. Uuden akun ostin. Vanha ei ottanut enää vastaan kun prkleitä..
Onko kellää ollu tollasta Yuasan akkuu (ytx 14-bs)
Miten toi mahtaa pärjätä siellä??

Miten kauan ootte ladannut akkua hapotuksen jälkeen?
(okei, siis tottakai siel on virtaa, uudessa akussa, mut ettei tulis sitä ns "muistii")
t: nimim. enskertalainen

 withstupid
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Kuudes kesä menossa just tollasella Yasan akulla,eiks tuo YTX-14 Bs ole just oikea akku ST-1100 malliin

Juu, on se sopivuus ainakin kirjoista katsottu. Toi Yuasa on mulle vaan merkkinä ihan outo kun on ollu pieni paussi (n. 18 vuotta) näis mopohommeleissa.

Hapotin sen -tai siis vesitin- niinku kauppias neuvo ja löin kaupan päälle viel vähäks aikaa laturiin.

Tein (taas) kardinaalimunauksen ja menin kokeilee sitä vanhaa akkuu paikallee. Ja Paniha heräs oitis. No huomenna sit selviää et onko mul yks ylimääräinen akku...

pöljäst pääst kärsii koko vaimon rahapussi....  :-k
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Moikka.
Ostinpa minäkin tänään paikalliselta uuden akun tonnisataseen. Merkki BS, malli BTX14-BS, Kiinan pojan tekele. Mallina oli edellinen akku joka mahdollisesti oli mennyt täysin tyhjäksi sen vuoksi että navigaattori oli koko talven kytkettynä pistokkeeseen. Ei tietenkään aktiivisena mutta syöneekö silti vähän virtaa? Akut näyttivät pöydällä täysin identtisiltä. Tulin kotia, hapotin sen kätevistä pulloista ja latasin CTEC Multi XS3600:lla, "talviasennossa". Noin tunnin päästä näytti että täysi. Akku lämpeni hiukan latauksen aikana ja huomasin että päädyt olivat hiukan pullistuneet! Ennen latausta olivat täysin suorat. Aioin heittää paikoilleen mutta yritykseksi jäi. Päittäin ahisti! Oliko sittenkin jonkun millin pitempi alunperin? Akkukehikossa on molemmissa päissä kumiset palat "pehmusteina". Toki toisen poistamalla akku mahtuu, mutta odottelen palautuuko pullistumat jäähtyessä, eli onko muovilla "muisti". Tai kokeilen antaako kehikko "väkisin periksi". Mutta tämä vain vinkkinä muille, jos aiotte saman akun hankkia.

Mielenkiintoista tietää mikä oli edellisen merkki ja ikä,ihan jopa mielenkiinnosta, varmasti muillekin,uteliaisuus ja tieto foorumille on
tarpeen ?   rinning

FF1pan Naantali

Ei oikein tunnu normaalilta tuollainen "pullistelu" Minä kyllä ottaisin yhteyttä myyjäfirmaan ennen asennusta.

Olikos mahdolliset korkit latauksen aikana auki?

Oli minullakin akkuhuolia mutta ei ole enää!!
Ostin uuden akun Motonetista merkki oli Euroglope tai jotain sinne suuntaan.
Ihmettelin, kun ABS valo paloi mutta aluksi käynnisty kyllä kohtalaisesti.
Kuukauden ajettua pyöritti  laiskasti ja lopuksi ei käynnistynyt lainkaan.
Akku laturin päähän ja voltit nousi tappiin mutta yhden starttauksen jälkeen oli virrat loppu.

Ostin uuden Yuasa-akun ja nyt pelaa kaikki ABS toimiin normaalisti, eli kaikki johtu huonosta akusta!!
Kuulin Turun pojilta, että samoja ogelmia kyseisestä akusta.

Kyl halpa on p...aa!     wallhead

Eka akku oli Yuasa. Kesti 6 vuotta. Uuden laitoin kans samaa merkkiä. Toivottavasti pelittää yhtä kauan.

Lainaus käyttäjältä: KORVI - 15.06.13 - klo:22:42
Eka akku oli Yuasa. Kesti 6 vuotta. Uuden laitoin kans samaa merkkiä. Toivottavasti pelittää yhtä kauan.

Vanha totuus ja sanonta:Jos haluat hyvän ja halvan,niin osta ensin Halpa ja osta sitten hyvä jos haluat toimivan thumbsup1

FFipan  rd11

Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 15.06.13 - klo:22:49
Vanha totuus ja sanonta:Jos haluat hyvän ja halvan,niin osta ensin Halpa ja osta sitten hyvä jos haluat toimivan

toinen vanha totuus: köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa

Viherkäises myös Yuasa hankittu 2010 jos muistan oikein. Ei ylläpitolatureita, eikä sen enempää latauksia muutenkaan ja viel on pelittäny. Taas keväästä käyntii "niinko palmun alta". (ja nyt kun tällail noidun, ihan varmasti se kuolee tämän kesän aikana)

halvassa ei välttämättä ole mitään vikaa, joskus saattaa jopa saada hyvän halvalla (niinku esim tyttären ajopuku joka hankittiin 2011 MP-messuilta), mutta se rahansäästö väärässä kohteessa kostautuu hyvinkin nopeasti. Musta kannattaa miettii hyvin tarkkaan missä kohtaa koittaa säästää.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Lainaan tuossa alla itseäni tekstillä, jonka olen kirjoittanut tuonne Mikä akku Pannariin? -ketjuun.

En ollut varoissani, kun 2009 ostin Pannariini (st13) tehdas akun tilalle nykyisen akkuni. Akku oli Aditalta ja se oli "lasivilloitettu" ja tehdasladattu täysin huoltovapaa akku. Akku maksoi alle 40€. Merkkiä en muista se oli joku kolmekirjaiminen yhdistelmä, mutta tuntematon merkki kuitenkin.

Nyt akulla lähtee viides (5.) kesä käyntiin, ja Pannaritapaamiseen minut toi ja poiskin sieltä.

Talvina 09-10 ja 10-11 latasin sitä huolella, pitäen sen lähes koko ajan laturissa. Viime talvena sattuneesta syystä latailin sitä vähän huonosti. Oliskos ollut viikon loppuvuodesta, sitten se oli koko helmikuun laturissa ja viikon ennen ensimmäisiä ajoja.

Viimekesän lomareissun 5000km se kesti moitteitta, vaikka olin varautunut siihen, että se hajoaisi reissussa, ja navissa oli poi-pisteinä kaikki Euroopan Honda-huollot ja puhelimessa numeroita tusina.

Kesällä reissun jälkeen oli vähän reissukrapulaa ja pyörä oli käyttämättä 1½ kuukautta. Tällöin pyötä lähti vähän nihkeesti käyntiin, toisin kuin kaverin GS, joka oli seissyt yhtä pitkään, ja jolle piti käydä Pannarilla antamassa virtaa. Ja, siinä GS:ssä oli varmasti BMW:n logolla varustettu akku. : )

Summa summarum:
Yuasa:n akku kesti 5-vuotta (ehkä huonosti hoidettuna) 180€ kpl
Nimetön akku kestää 5-vuotta, jos kestää kuluvan kesän. 40€ kpl

Akuissa ei juuri ole eroja, kuin hinta...
Kukin saa vapaasti olla toista mieltä.

t. Tonza

LainaaTuun vaihteeksi taas hämmentämään soppaa  bannana

Vieläkään en voi sanoa omaavani mitään henkilökohtaisia ja pitkäikäisiä akkukokemuksia, mutta laitan tähän sen mihin uskoon itse olen tullut, kun olen asiaa tutkiskellut.

IMHO: On aivan sama, minkälainen akku on, kuhan se täyttää riittävät vaatimukset ja sitä käyttää oikein.

- Akun nimellisjännite pitää olla oikea.
- Akusta pitää saada riittävästi hetkellistä käynnistysvirtaa, jotta se jaksa pyörittää starttia ja antaa sytytysvirran.
- Ajoneuvon laturi pitää olla niin iso, että se lataa akun täyteen jo lyhyelläkin, alle 25km (15min) ajolla, kun lähtötilanne on täysi akku ja pyörä startataan laakista.
- Akku pitää pitää aina täynnä, tai se alkaa sulffidoitumaan. Sulffidoituminen laskee akun kapasiteettia, ja näin käyttöikää.
- Pienikin vajaus akun varauksessa käynnistää sulffidoitumisen, ja käytännössä näin tapahtuu ihan normaalissa käytössäkin. Sulffidoitumista ei pysty estämään, eikä täysin peruuttamaan, siksi akku "tuhoutuu" itsekseen ajan kanssa.
- Latauksen pitäisi olla "älykästä", jotta täyttä akkua ei enää ladata täydellä teholla, vaan sille annetaan vain ylläpitojännitettä, joka estää varauksen purkautumisen, ja näin myös sulffadoitumisen.
- Nesteakku on aina parempi kuin geeliakku, mutta moottoripyörässä on syytä sitoa neste geeliin, villaan tai muuhun vastaavaan, jotta kalistuksissa akun toiminta ei muutu. (Geeliakku on alunperin kehitetty sotilaskäyttöön, jolloin akku pitää vielä jonkin aikaan rittävän käynnistystehon, vaikka akku olisi ammuttu täyteen luodinreikiä.)
- Akku(täysi) tulisi säilyttää kylmässä
- Talvella akku tulisi pitää lähes jatkuvasti latauksessa, jotta se olisi koko ajan täysi. Myös kesällä, jos ajojen välissä on pitkiä taukoja, on akku hyvä pitää latauksella täytenä.
- Normaali akun käyttö ja kuormitus ylläpitää akun käynnistyskapasiteetin tasoa.
- 170€ ja 40€ akun välillä ei ole kuin teknisiä ja jonkin verran laadullisia eroavaisuuksia, jotka eivät välttämättä näy käytössä, kuin kalliiman akun vuoden pari pidempänä käyttöikänä. 

Summa summarum: Pidä akku aina täytenä!

t.Tonza
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

 Motonetissa YUASA


Tuote
90-0338
Nimike
Yuasa MP-akku 12V 12Ah "YTX14-BS"
Hinta
94.90 €

Tosiaan itse puhuin ST-13:sta akusta, joka Motonetissa on
Tuote 90-0351
Nimike Yuasa MP-akku 12V 11,2Ah "YTZ14S"
Hinta 175.50 €

ST-11:sen akku ei sovi uudempaan Paniin ja BS-merkintä tarkoittaa, että se on itse hapotettava. Lisäksi tuossa Z-mallissa on enemmän käynnistysvirtaa/potkua, ja pelkkä S-malli on valmiiksi hapotettu tehtaalla.

Lainaus käyttäjältä: Meesse - 17.06.13 - klo:21:36
Motonetissa YUASA
Tuote
90-0338
Nimike
Yuasa MP-akku 12V 12Ah "YTX14-BS"
Hinta
94.90 €
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Huomasin, että britti-ebayssä on myynnissä kohtuuhintaisia ja tottakai varsin keveitä Li-Ion-akkuja ykstoistasataseen. Onko kellään kokemusta moisista tai litiumakusta ylipäänsä käynnistysakkuna?

Powered by EzPortal