PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1300 => ST 1300 Huollot ja korjaukset => Aiheen aloitti: lalli - 06.08.10 - klo:13:40

Otsikko: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lalli - 06.08.10 - klo:13:40
Kylmänä käymään n. +20'C---> Kone kuumaksi, mutta ei meinaa käydä ja sammuu. Ainoastaan tyhjäkäyntiruuvia oikealle n.(yksi kierros). Kierrokset nousee n.2500 rpm ja sitten pikkuhiljaa ruuvia vasemmalle, niin taas pelittää.
Onko vastaavasta kokemuksia. Ajettu on 75000 km ja vm -05 ST 1300 A.
KIITOS. :compress:
Otsikko: Re: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: hondamania - 07.08.10 - klo:09:23
Minulla on samoja ongelmia. Käynnistyy normaalisti, mutta lämmetessä kierrokset laskee niin alas että juuri ja juuri käy, esim. valoissa helposti sammuu. Kun ajaa hieman pidempään, tyhjäkäynti on normaali. Toistaiseksi ratkaisin ongelman niin että pidän tyhjäkäyntiä koko ajan hieman isommalla. Tämä "tauti" tuli jossain 50-100.000 välillä, nyt on ajettu 150.000 km. Kiinnostaisi kyllä tietää onko tämä joku ruiskunsäätöjuttu vai mikä.
Otsikko: Re: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: mopokarza - 07.08.10 - klo:14:42
S1300A-09 samanlaista oireilua tyhjäkäynnillä kylmänä (yleensä ollut n.25 celsiusta viime aikoina ja kosteutta riittämiin) ...
Nostaa kylmän koneen tyhjäkäyntiä vain muutamaksi
sekunniksi ja tämän jälkeen saattaa jopa rimpuillen sammua.
Eikä tässä vielä kaikki, muutama vilkautus FI ruiskuvalosta tai jopa jatkuvaa paistetta joskus.
Ruiskun rekisteriinhän jää nuo FI merkkivalot, mutta BW huollonkin jälkeen kaikki näyttää olevan päällisin puolin kunnossa (eli tarkkailemme tilannetta mikä anturi prakaa).
Kuumana kone/käynti ihan ok ja tosi kylmänä (koklasin kuurosaten vilentämän yön jälkeen ilman autotallia).
Otsikko: Re: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lalli - 07.08.10 - klo:15:38
Yviä poinnteja, mutta ongelmaa ei ole ratkaistu.
Pannarissa on olemassa joku tyhjäkäyntimoottori tai tms. Onko se vesiletkussa, vai ei. aidon'know.
Joku sanoi, että puhditaa mokoisen osan, niin taas mennään.
Marmoritiskillä töineen tulee hintaa taas n. 300€.
KATTELLAAN. :compress:
Otsikko: Re: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: aki - 07.08.10 - klo:16:18
mulla kanssa ihan samoja ongelmia ilmeni helteillä,kylmänä kun aamulla käynnistää ei meinaa käydä kierrokset tippuu ja joskus sammuu sit ajaa jonku kilsan käy normaalisti tyhjäkäyntiä.mutta ei aina tee sitä, outo juttu.
Otsikko: Re: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: niksu - 07.08.10 - klo:17:30
Sain kerran näihin startin jälkeisiin käyntiongelmiin seuraavanlaisen vinkin: Akun plusnapa auki ja antaa hetken hengähtää. Napa kiinni ja startti koskematta vähääkään kaasukahvaan. Jos kone "kylmä" kierrokset karvan alle 2000 ja kun lämpömittarin segmentit  syttyy niin kierrokset normalisoituu 1000 kohdalle. Tein kerran näin ja ainakin sillä kertaa toimi ja jos ei toimi niin eipä vahinkoakaan paitsi tripin ja kellon nollautuminen. Voiskohan kyseinen manooveri jotenkin  päivittää ajotietokoneen!? Mene ja tiedä!?
Otsikko: Re: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lalli - 08.08.10 - klo:09:50
Kiitos Niksu vihjeestä. Ei kun töihin :compress:
Otsikko: Re: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lalli - 18.08.10 - klo:20:38
Ei auttanut akun navan irroitus ko asiaan. Oli pakko mennä marmoritiskille ja
kysellä asiaa tarkemmen. Vika lienee  tyhjäkäynnin ohjainyksikössä, jonka sisällä
on jonkinlainen vahapatruuna, joka ohjaa tyhjäkäyntiä lämpötilan mukaan.
Ko. osa n. 130€ + työ. HUH!
Oneksi itse osaa tehdä perushuollot.  :compress:
Otsikko: Re: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Demsey - 19.08.10 - klo:13:45
Mulla vaihdettiin aikaisempaan Pannariin juuri tuo kyseinen "vahapatruuna" ryypyn tyhjäkäynnin ongelmien takia.
Mutta siinä ongelma ilmeni kylmällä kelillä...
Eli n. +10 alle ryyppy lähti paikallaan käyttäessä kyllä pois päältä mutta meni taas ajossa uudestaan päälle.
Oli tavallaan kuin vakionopeudensäätö päällä paitsi että kun kytkimen painoi pohjaan alkoi koneen huuto.
Ei kiva ruuhkissa #-o
Kyseinen patruuna säätää siis kyllä ryyppyä mutta ongelmia on asentajan mukaan ilmennyt juuri kylmillä
ilmoilla. Tyyppiviaksi lukevat, useimmissa hondissa sama systeemi.
On sitte tavallisen v****maisessa paikassa ja hankala itse vaihtaa. Joutuu muistaakseni synkkaan ne ruiskun vermeet
kun ne kaikki pitää irrottaa.
Sitä vaan ihmettelen että patruuna voisi myös toimia kierrosten vähentäjänä, kun mielestäni sen vahan turvotuksen
vähentyessä siinä oleva jousi vain vetää ryypyä pois päältä tietyn määrän.
Sen mitä siinä oleva kara riittää. Mutta että se pystyisi siitä vieläkin enemmän vähentään kierroksia...hmm.
Onko ruiskun toimintaa muuten huolloissa tarkistettu ja säädetty?
Eikös se pitäis tehdä n. 24 tkm välein?
Otsikko: Re: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: hondamania - 20.08.10 - klo:09:39
Vai vahapartuuna. Ja 130:- + työt. Ihanan kallista. Taidan vaan kärsiä. Ongelma ainakin minula vaikuttaa vain pari minuuttia eli
- kylmänä käynnistyy hyvin ja pitää tyhjäkäynnin isolla
- kun jonkinverran lämmennyt, pudottaa kierrokset liian alas ja meinaa sammua
- kun lopullinen oikea käyntilämpötila saavutettu, käy tyhjäkäyntiä normaalisti

150 tkm ajettu eikä ruiskuille käsittääkseni tehty mitään. Eikä ainakaan ohjekirjan huoltolistassa ole mitään mainintaa 24 tkm välein tehtävästä ruiskun säädöstä ?
Pitänee ajaa toiset 150 tkm ja katsella miten se sitten käy ja kukkuu  bikeri
Otsikko: Re: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: mopokarza - 23.08.10 - klo:11:43
Eip auttanut akun irroitus kuin pari ensimmäistä startti kertaa.
Edelleen pudottaa kylmän (huone/autotallilämpö) koneen kierrokset
saman tien alhaiseksi, jos joskus ne saa edes nostettua.
FI-merkkivalosta myös silloin tällöin kaksi vilkahdus ja saattaa jäädä myös kokonaan paistamaan.
--> Viedään syksymmällä BW:lle ihmeteltäväksi.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lalli - 17.09.10 - klo:11:27
Vaihtoivat sitten kyseisen vahapatruunan. Näin tyhjäkäynnin ongelma katosi.
Hintaa tuli roheesti vajaa 300e. icon_mrgreen
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: hondamania - 17.09.10 - klo:12:49
Oliko eritelty osan hinta ja työn hinta ? 

Meillä kun löytyy porukassa näitä kavereita joilla jakari pysyy kädessä, saisivat varmaan aikaiseksi sellaiset ohjeet, joilla meikäläinenkin uskaltaisi lähteä tekemään vaihdon itse. Mutta jos vaihtotyön osuus on pieni, ei maksa vaivaa.

Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lalli - 21.09.10 - klo:11:33
Osa maksoi n. 130e ja töitä toinen puoli.
On kuulemma v-mainen vaihtaa. sijaitsee ilmanputsarin alla
jäähdytinnesteessä.
Tiedähäntä joutuivatko säätämään ruiskunkin. icon_mrgreen
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: aki - 27.09.10 - klo:19:45
mulla tais korjaantua tyhjäkäynti tulppien vaidolla,vanhat tulpat uuden näköiset nyt ei oireillut pariinviikkoon.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Mphessu - 10.10.10 - klo:10:52
Juu taitaa tämä ST 1300 olla enempi kesäkelien motori!! respectii
Samat oireet tyhjäkäynnistä kuin Demseyllä tuntuu olevan nyt minulla.
Alle kymmenen astetta tuntuu olevan kriittinen ilmeisesti vahapatruunalle – mikä lie!
Kierrokset tyhjäkäynnillä huutaa 4000:ssa. Joutokäyntiruuvilla  sain ne nousemaan ja sitten kiersin alas ja 3500 rpm on edelleen varvikellossa. Kun koneen lämpö hetken sammuneena ollessa lämmittää, kierrokset ovat alussa normaalit, mutta kohta  kun kone haukkaa kylmää ilmaa alkaa kierrokset nousta!!!
Ajossa "vakionopeussäädin" on noin 3000 rpm:ssä vaihteesta riippuen ja kytkimellä ja jarruilla on hillittävä mm hitaasti ajossa. Vielä kerran on 10.10.10 kunniaksi yritettävä TuPo porukan mukana kimpassa kurvailla.
Sitten on laitettava talviunille ja odotettava lämpöisempiä kelejä ensi keväänä.
Ajattelin huollattaa tuon suolaisen vahapatruunaremontin seuraavan huollon yhteydessä. Tehtävä se kai on – vai kui?  doh1
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Mphessu - 27.10.10 - klo:18:51
Nyt on panikka primakunnossa ja ajettu pilttuuseen talvilepoon. Viimeinen askare oli tyhjänäkäynnin ryyppyanturin vaihto. Osa maksoi 139e ja työtä oli paljon eli 3,6 tiimaa a´ 69 e  eli yhteensä 384 e. Kuvassa ryyppyanturi, jota vahapatruunaksikin on kutsuttu, on samalla vaihdetun pleksin päällä. Joo ja tuo hiukan naarmuisen pleksin vaihto olisi saanut jäädä tekemättä – suolainen 403,10.  Tartteeko joku?
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Mphessu - 27.10.10 - klo:18:52
Ja vielä tuo ryyppyanturinkuvatuskin
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: uusipanisti05 - 27.10.10 - klo:20:39
Voisit vaikka purkaa sen ryyppyanturin. Siinä on lukkorengas sen kumin alla ja jos vaikka kaikki kalut tulee pihalle tuon varren mukana. Arvelisin, että nuo kalut vois vaihtaa irroittamatta tuota ulkokuorta.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Mphessu - 28.10.10 - klo:20:37
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 27.10.10 - klo:20:39
Voisit vaikka purkaa sen ryyppyanturin. Siinä on lukkorengas sen kumin alla ja jos vaikka kaikki kalut tulee pihalle tuon varren mukana. Arvelisin, että nuo kalut vois vaihtaa irroittamatta tuota ulkokuorta.

yessir
Luovutan mielelläni ryyppyanturin "oikeuslääketieteelliseen patologian tutkimukseen". Varmaa on, että alan asiantuntija saa "kuolinsyystä" sellaista tietoa, joka auttaa parhaiten ilmeisesti ominaisvian paikantamisessa ja toivottavasti myös ennalta ehkäisyssä.
Laitapa vain YV:nä yhteystiedot niin kusti polkee kunhan lakkoilultaan herkeävät
horisko
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Mphessu - 29.10.10 - klo:14:23
Tulossa on.  hyvjou

Ryyppyhärpäke on postitettu "patologi" uusipanisti05:lle.

Saatesanoiksi laitoin sarjassa "kirjeitä joulupukille" näin pikkujoulun alla:

"Tästä voisi kehittää mukavan esimerkin pannareiden huoltamisen "sielunmaailman" syventävälle kurssille.  Muitakin osia voisi sitten jatkossa vastaavasti analysoida asianharrastajien iloksi.  4idi4s

Noin maalaisjärjellä voisin ehdottaa tässä tarkkaa analyysia seuraavaan tyyliin.
Demseyn ja ja Mphessun  tyhjänäkäyntioireiden kuvaamiset aiheessa olivat kutakuinkin yhtäläiset.
Huhuja on kuulunut, että oireyhtymä on jopa ominaista 1300:lle.

Aluksi punnitsisin tarkasti anturin painon vaikka mamman keittiövaakalla ja mittaisin kokonaispituuden mauserilla. Sitten voisi laittaa uuniin 50 asteen lämpöön ja mitata muutokset.
Vasta sitten alkaisin purkaa ja etsiä mahdollista vikaa. Löytyykö esim. hapettumaa, joka estää liikkuvien osien toiminnat tms.? Joka vaiheesta voisi myös ottaa lähikuvia.

Raportin ja johtopäätökset voisi laittaa lausunnolle esim. Brandtin huoltopäällikölle. Kaverihan oli keväällä Patalahdessa.

Mielenkiinnolla odotetaan patologin raporttia."

Mphessu horisko


Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Kaustinen - 29.10.10 - klo:23:17
En tiedä tuleeko oikealle osastolle, mutta tässä tarinaa tyhjäkäyntiongelmista. Pyörä on 2002 STX ja tuotu Saksasta huhtikuussa 2007 vain 15000km ajettuna. Vuosi sitten n. 40000km ajettuna alkoi satunnaiset tyhjäkäyntiongelmat, mutta vain kylmällä moottorilla. Moottori pysyi käynnissä vain  kaasukahvalla avittaen ja sammui heti, kun otteen hellitti. Muutama minuutti väkisinkäyntiä, moottori lämpesi ja oireet hävisivät. Kyselin oireita Vantaan BW'sta ja mainisivat, että koneessa on tuo nopean kylmäkäynnin vahapatruuna, mutta eivät uskoneet siinä olevan vikaa, kun niitä ei aiemmin ole mennyt. Olivat varmoja, että sähköpuolella se vika on. No vähän ihmetytti tuo BW'n tulkinta, mutta vaihdoin uudet tulpat, mittasin sytkyjohdot, ym. mutta häiriö pysyi samana kylmässä koneessa ja aloin kallistua vahapatruunavikaan.
Tilasin kaverini kautta USA'sta (www.babbittsonline.com) "wax unitin"ja se tulikin kirjekuoressa mulle kotiin (maksoi muuten alle 50 taalaa) ja se vaihdettiin PHT-Speedissä, Järvenpäässä. Oireet pysyivätkin jostain syystä poissa pitkään syksyyn, mutta viikonloppureissulla Joutsassa ne aamuviileillä taas palasivat kuvioihin. En jaksanut paneutua siihen sen enempää, kun ajokausikin oli finaalissa. Pyörä seisoi vuodenvaihteen yli kylmässä autotallissa ja käynnistelin talven aikana pyörää säännöllisesti, ilman minkäänlaista kylmäkäyntioiretta. Huhti-/toukokuun vaihteessa 2010 pyörä otettiin ajoon ja oireet pysyivät poissa. Joskus kesäkuun alkupuolella ongelmat palasivat, mutta nyt kuvioon tuli mukaan moottoriohjausjärjestelmän vikakoodi. Onneksi on joskus tullut hommattua toi Pannarin huoltomanuaali, josta sain selville MAP-sensorin (Manifold Absolute Pressure = imusarjan paineanturi) olevan viallinen, alipainevuodot tai huono kontakti sensorin liittimessä. Kävin kuitenkin Vantaan BW'lla ja siellä eivät uskoneet MAP-sensorivikaa, kun niitä ei ole mennyt aiemmin. BW'llä sensori on tilaustavaraa ja olisiko se ollut 320 euroo kipale. Kehoittivat tarkistamaan alipaineletkut ja sanoivat, että jos muuten ei vikaa löydy, niin muutaman viikon jonotuksella BW'lle ja vikaa haetaan sitten niin kauan kuin se löytyy, sillä kaikkea ei voi tehdä itse vaikka haluaisi. Viittasivat tietysti erikoistyökaluun nimeltä testijohtosarja, joka kytketään moottoriohjausyksikön (ECU) ja johtosarjan väliin, jotta saadaan mitattua esim. juuri tuon MAP-sensorin jännite (pitää olla 2,7 – 3,1V) virrat päällä. Jos ei ole, niin sensori on sökö ja jos on, niin ECU vaihtoon. Tiedusteltuani testijohtosarjan hintaa, niin se on niin kallis, ettei sitä kannata itse ostaa...niinpä niin.
Onneksi kaverini oli tulossa USA'sta Suomeen lomalle ja pyynnöstäni tilasi Babbittsilta MAP-sensorin (147,-USD) ja toi sen tullessaan ikään kuin varoiksi tulevaa imusarjaihmettelyä varten.
Ennen remonttia tutkin myös netin kautta vastaavia käyntioireita ja sitten tärppäsi. Olen joskus rekisteröitynyt USA'ssa olevaan Pannarisivustoon (www.st-owners.com) ja siellä oli joillakin samoja oireita, kun mulla; MAP-sensori vikakoodeja ja huono tyhjäkäynti. Vihje tukkeutuneista alipaineletkuista ja löysistä letkunkiristimistä kaasuläppärunkon (Throttle body) ja niiden neljän kumitötterön (Insulators) välillä, johon runko kiinnitetään, osoittautui todeksi. Hain Motonetistä vahvistettua alipaineletkua (tais olla bensaletkua) ja aloitin tutkimisen.
Työvaiheet, jotka tein homman aikana:

- tankki PITÄÄ olla tyhjä (bensavalo kun vilkkuu, niin OK)
- akun piuha irti
- penkki ja penkin korkeussäätömekanismi pois
- tankkeja yhdistävä letku pois.  Ylätankkia ei saa nostaa liikaa, ettei letku murru poikki. Olen sen kerran katkaissut ja n. kolme viikkoa kesti letku tulo BW'lle, prkl...
- ylätankki pois
- ilmansuodatin ja kotelo pois. Sieltä löytyy kahdeksan ristipääruuvia, jolla kotelon pohja on kiinni kaasuläppärungossa (Throttle body). Ruuvari pitää olla täysin oikea siihen ruuvin kantaan, jotta ne aukeaa. Mulla korkkas kuusi ruuvia, jotka sitten irroitin näppärästi porakoneella ja vastakierretapilla. Uusia ruuveja ei tietenkään ollut BW'llä hyllyssä (niitä ei varmaan koskaan mene), joten tilaus kesti pari viikkoa. Mulla on nyt varmaan Suomen ainoat uudet ruuvit, sillä korkattuihin ruuveihin sahasin rautasahalla lovet, jotta sain ne talttapäällä takaisin.
-sitten kotelon alta löytyikin ne alipaineletkut. Ne on yhdistettu viisireikäiseen muoviseen jakajaan, josta yksi alipaineletku on yhteydessä MAP-sensoriin. Tässä jakajassa oli syl. nelosen ja MAP-sensorille menevät reiät tukossa. Se oli jokinmoista hyytynyttä öljytöhnää, joka kylmänä oireili ja antoi MAP-vikakoodit, mutta lämpöisenä kävi kuin enkeli. Puhdistin töhnät pois, vaihdoin uudet alipaineletkut ja MAP-sensorin (ihan vaan siksi, kun oli uusi, edullinen ja siinä sopivasti käsillä).
.
- kiristin samalla ne klemmarit, joilla kumitötteröt (Insulators) ovat kiinni sylinterikannessa ja kaasuläppärungossa (Throttle body). Muutama niistä oli löysällä ja saattaa olla, että niistä on ollut ilmavuotoja. ST-Owners sivuilla oli myös tästä. Tämä työvaihe vaatii jokinmoisen gynegologian peruskoulutuksen ja mielen hallinnan. Mulla oli taipuisa (olisko ollut 8mm) vesiletkuklemmariavain, taipuisa ja kova jatkovarsi, 8mm hylsy ja ihan sikana tahdonvoimaa.
Näitä kun kiristää, arvot ovat seuraavat:
- alempi klemmari (kiinnittää kumitötterön sylinterikanteen) kiristysruuvin ja –mutterin väli on oltava 10 plus/miinus 1mm. Eli 9 – 11mm
- ylempi klemmari (kiinnittää tötsän kaasuläppärunkoon) kiristysruuvin ja mutterin väli 7 plus/miinus 1mm. Eli 6 – 8mm.
Veistelin puusta sopivan mittatikun, jolla sain sopivat mitta-arvot.

Sitten vaan tavarat takaisin päinvastaisessa järjestyksessä ja kovaa ajoa. Mulla häipyi kaikki nuo edellä kuvatut oireet ja pyörä on toiminut loistavasti. Bensankulutuskin putosi vähän. 

Nyt tietysti herää kysymys: mistä lienee töhnä tullut. Öljynä olen käyttänyt täyssynteettista Teboilin moottoripyöräöljyä. Kyllähän kampikammion kautta tulee niitä öljyhöyryjä uudelleen kierrätykseen, mutta en usko, että olisi öljyssä vika. Varmaan auttaisi, jos alipaineletkut ja se muovinen letkuyhdistäjä olisi suuremmilla reijillä, niin ei öljy kondensoituisi niin helposti. Täytyy varmaan ottaa huolto-ohjelmaan alipaineletkujen puhdistus ainakin joskus.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: uusipanisti05 - 30.10.10 - klo:10:43
Kiitos valaisevista ohjeista, varsinkin kun pyörä on vielä levällään. Täytyypä tarkistaa nuokin letkut. Vihjeeksi vaan, että älkää nyt enää syvemmältä noitä vikoja etsikö, löytäkö. rinning
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: uusipanisti05 - 30.10.10 - klo:19:58
No tulipa tarkistettua. Eipä siellä sitten minkään vertaa likaa ollut. Arvelenkin tuota töhnää laitetun asennuksen yhteydessä, että luistaa letkut paremmin.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: KHU - 30.10.10 - klo:23:42
Moi

Sanonpa sanasen myös mä.

Näyttää näissä meitin lemmikeissä joitain vikoja sitten kuiteski olevan.

Mutta tulipa sitte Kaustiselta semmone pläjäys yksityiskohtasta tietoo että oksat pois, vaikka vasta toinen viesti hemmolta!!

Vaikka itte omistakkaa uudempaa versiota, enkä noita onkelmia, niin sanonpa vaan että tämmöttisiä juttuja tarvitaan ja kaivataan. 

Ittekkin kertosin vastaavia mut ku tuo vanha rouva tuntuu hellällä käsittelyllä naukuvan ihan tyytyväisenä (mitä ny vähän inkontinenssia ilmenee....tuolla iällä)

Ja te muut 504 jäsentä, rohkeasti mukaan keskusteluun ja kokemusten vaihtoon. Me ei kohta olla kaukana Maailman Parhaasta Pan European foorumista!?

T. Kalle
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: uusipanisti05 - 01.11.10 - klo:12:29
Patolooki vastaa mphessulle ja muille kiinnostuneille.
Purkasin tuon tyhjäkäynti vahapatruunan  ja   jaksatteko odottaa........ :w-)(
Koko laitteessa ei ole varsinaista vikaa.
Alareunassa oleva haarake johon kumiputket kuljettaa lämpeävän nesteen oli tukossa.
Vahapatruuna paisui aivan mielestäni normaalisti. 45asteessa pidennystä oli 1,5mm, joten tässä ei ole vikaa.
Lisäksi patruuna ja sisäosat oli aivan puhtaat.
Tuo töhnä oli haarakkeen sisällä josta ei ole muutakuin johtumayhteys patruunapesään.
Korjausehdotus: ottakaa kumiputket irti ja jollain langalla ja paineilmalla rassaamalla ja puhaltamalla putki puhtaaksi.
Putkessa ei ole sisällä mitään muutakuin reikä ja pienenpieni olake johon töhnä oli kerääntynyt ja tukkinut reiän kokonaan. Vahapatruunan paisuntamitta perustuu vain kokemuksiini samankokoisista veden lämpötilatermostaateista. thumbsup1
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Pannaristi - 01.11.10 - klo:18:42
Ei sen vian näköjään tartte iso olla,kun vaikuttaa jo paljon
pyörän käyntiin!Putket puhtaaks ja eiku airrev
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: hondamania - 02.11.10 - klo:21:11
Joo nyt hei kuvia ja ohjeita kehiin niin minäkin "puhdistan" omani talven aikana. Kyllä tällainen foorumi on hieno ja sellaiset kaveri jotka jaksaa syventyä todelliseen vikaan. Huollossahan helposti heitetään vain uutta komponenttia kehiin.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: uusipanisti05 - 02.11.10 - klo:21:39
Tuo osa on mphessun kuvassa(pleksinpäällä). Putkenpätkät alaosassa pitää puhdistaa, siinä on suora reikä läpi. Osa taas löytyy kaustisen alimmasta kuvasta, vasemmalla valkoisen nippusiteen vierestä, alta. Erittäin paha ottaa putkia irti.
Toinen putki menee moottoriin ja toinen oikealle puolelle jäähdyttimen taa, jossa on kolmen putken ristikko. Joten takapyöränpuoleinen putki tuosta tyhjäkäyntivahapatruunasta irti ja jäähdyttimen takaa (mikä on hyvin näkyvissä)ristikon putket irti(tai se vahapatruunalta tuleva) Pieni rassaus ja puhallus. Kaasuttimen kurkkuihin paperitollot, ettei mene likaa.
Tuohon putken irroitukseen pitäin kehittää pihdit millä voi irroittaa tuonne päin ja kiinnittää. Kaasuttimen kumikurkkujen ristiruuvit on erittäin pehmoista ainetta, paina erittäin lujaa meisselillä avatessa voi käyttää kitkatahnaa. Jos korkkaa voi terävällä piikillä, jonka koputtelee ruuvinkannan ulkoreunaan, naputella varovasti   ja aukee.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Mphessu - 04.11.10 - klo:10:18

Moi  hat1

Tämä ryyppypatruunacase on oiva esimerkki foorumin hyödyistä ja iloista pannaristeille.  thumbsup1
Patolookin kanssa sovittiin, että ei rasiteta turhaan postilaitosta patruunaan palautuksilla. Varmaan tavataan vaikka kevätmeetissä. Voidaan ottaa case esiin ja laittaa vaikka "kiertopalkinnoksi" huoltomestareiden kesken. Voidaan tehdä vaikka joku leikkimielinen pannarituntemuksen kisa iltanuotiolle.  d065 vrt kuva-albumini Auton osien tunnistaminen.

Muistakin osista varmaan syntyy huoltokeskustelua pitkän talven aikana ajokautta odotellessa.  03Biker
Kiitos mukavasta yhteistyöstä 
horisko
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lalli - 12.11.10 - klo:16:38
Hianoo, että tämmönen keskustelu lähti ihan pikkuviasta. Meinasi käydä kyllä kylmät viime kesän reisulla, kun en ollut varma
lähteekö aamulla käyntiin. Nyt käy. icon_mrgreen
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: pannam - 12.11.10 - klo:17:59
Jossakin se on plussaa kun on ns. vähävarainen. Vanhassa (liitossa) vara parempi, vai miten se meni. Mulla ei oo vahaa kun korvissa, joskus. reps
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: uusipanisti05 - 12.11.10 - klo:19:55
Pahaa pelkään, että termostaatti on aika monella jumissa. Mulla on nyt ollut vanhan ja uudenliiton pyörässä.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: pannam - 12.11.10 - klo:21:51
Nyt pittää oikein nielaista, onko nev.liiton vehkeissäkin sama systeemi??????????????????????????????????????????
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: uusipanisti05 - 12.11.10 - klo:22:25
No joo ajtus taas laukkas :w-)( 4idi4s ei tainnu mennä aivan oikeaan paikkaan tuo juttuni. "Vahaa" siellä on kuitenkin lämpötermostaatissakin.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lalli - 01.12.10 - klo:19:17
Oliko ns. ryyppyanturin keskustelu tässä, jos niin,..niin jatketaan ensi vuonna.
Hyvää Joulua kaikille ja parempaa Ensivuotta. icon_mrgreen

Mopo voi hyvin lämpimässä tallissa.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: mopokarza - 22.02.11 - klo:20:11
No nyt pelittää taas tyhjäkäynti ST1300A -09 takuukorjauksen jäljiltä (BW Vantaa).
Pari kertaa testasin mitä nyt kehtasi autotallissa päristellä.
Tuollainen lisävika hoidettiin samalla (en tiedä mitä mahtaa vaikuttaa):
"Huomattiin, että yksi kannen toisioilmalaippa oli halki, vaihdettiin sekin samalla takuuna. Vahapatruunan vaihto auttoi kylmäkäyntiongelmaan."
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lätty - 09.05.11 - klo:14:39
Minun pyörässä tyhjäkäyntikierrokset laskeutuu kyllä siihen tuhannen kierroksen paikkeille lämmetessään, mutta kylmänä käynnistettäessä (20 cels) "huutaa" 3000 rpm minuutin ajan. Ei liene aivan normaalia sekään.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lehtonen - 27.05.12 - klo:15:15
Tyhjäkäynti on ollut hukassa muutamia kertoja. Oikkuilu alkoi viime syksynä. EMC:llä Oulussa tutkivat, mutta eivät löytäneet mitään syytä moiseen. Eilen illalla vika taas ilmestyi. Tyhjäkäynti alkaa pelittään n. 50km ajon jälkeen. Tänään aamupäivällä ei mitään ongelmaa. Mutta, mutta kun euroopanturnee painaa päälle, niin käytin kuitenkin  tankin ja ilmanputsarin pois ja kaivoin alipaineletkut esiin. 5-haaraisen liitoskappaleen yksi pilli oli tukossa (ykkössylinterille menevä). Olisikohan ratkaisu ollut tässä?
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: uusipanisti05 - 27.05.12 - klo:17:29
Sanoisin, että kyllä. Ainakin jos ei siinä niin niissä muissa rööriis
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lehtonen - 26.06.12 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 27.05.12 - klo:15:15
Tyhjäkäynti on ollut hukassa muutamia kertoja. Oikkuilu alkoi viime syksynä. EMC:llä Oulussa tutkivat, mutta eivät löytäneet mitään syytä moiseen. Eilen illalla vika taas ilmestyi. Tyhjäkäynti alkaa pelittään n. 50km ajon jälkeen. Tänään aamupäivällä ei mitään ongelmaa. Mutta, mutta kun euroopanturnee painaa päälle, niin käytin kuitenkin  tankin ja ilmanputsarin pois ja kaivoin alipaineletkut esiin. 5-haaraisen liitoskappaleen yksi pilli oli tukossa (ykkössylinterille menevä). Olisikohan ratkaisu ollut tässä?

N. 7000km ajeltu tämän rempan jälkeen ja ongelma on pysynyt poissa.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Ekivee - 02.07.12 - klo:09:52
Mun -08 Pannarissa oli myös oikutteleva tyhjäkäynti eli välillä kävi useimmiten ei ja silloikin, kun kävi niin kierrokset seilasi. Käytin pyörää kaksi kertaa takuukorjauksessa Lahden R.M. Heinolla. Eka kerralla vaihdettiin vahapatruuna siitä ei ollut mitään apua niinpä toisella kerralla tutkittiin viisihaarainen alipainehässäkkä ja sieltähän se vika löytyi. Oli valuvikainen sillä tavoin, että kaksi pytyille menevää haaraa oli kokonaan tukossa siis eivät olleet koskaan auki olleetkaan. Heinon pojat porasivat röörit auki ja johan rupesi pelittämään.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: niksu - 06.07.12 - klo:19:58
Näyttäisi siltä että nämä alipaineletkut on jonkinmoinen merkkiongelma. Minun pannarissani on viime aikoina esiintynyt häiriötä käynnistyksen jälkeisessä tyhjäkäynnissä. Röpöttää,bensa tuoksahtaa ja kierrokset alle 1000. Kysyisin vielä apuja rempan jo tehneiltä. Siis tankinsuojus kokonaan pois(täyttöletkut,huohotinletkut ym. irti) ilmanputsari kotelo pohjineen pois!? Kun kaivaa esiin sitä haaraliitintä ja irroittelee alipaineletkuja kokonaan irti,pitääkö jotain muuta irroittaa pois tieltä? Missä voi mokata pahiten? (pudotella ruuveja pahaan paikkaan) Letkujen putsaukseen paras keino,paineilma ei ehkä toimi eli jonkinlainen rassi vai liuote ?? Onko letkuissa jotain klemmareita? Kysyy Niksu nimimerkillä "parempi kysyä kuin katua". 1300/-05/ 81000km.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: jussi613 - 06.07.12 - klo:20:31
niksu nou hätä soittele ensi viikolla niin neuvon... tiedän ehkä? jotain
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: jore - 07.07.12 - klo:08:51
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 06.07.12 - klo:20:31
niksu nou hätä soittele ensi viikolla niin neuvon... tiedän ehkä? jotain


kerro vaan täl palstalla jussi 613

t. Jore
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lehtonen - 07.07.12 - klo:09:58
Itse en irroittanut yhtään bensaletkua. Tyhjensin lapolla tankista sen mitä sillä sai. Irroitin tankin kiinnityspultit edstä ja takaa. Nostin tankin pystyyn ja pönkäsin siihen. Sitten ilmanputsari kaikkine vermeineen pois. Imuletkuissa ei ole klemmareita. Irroitin ja putsasin vain viisihaaraisen muovisen liitoskappaleen, en imuletkuja.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: niksu - 10.07.12 - klo:21:47
Tänä aamuna tyhjäkäyntiongelma taas pahaan aikaan. Olimme lähdössä Siuntion hotellista jonka pihalla Pannari oli seissyt yön yli.  Mitähän yölämpö lienee ollut !2-15 astetta ja  kai kosteaakin. Eka startin tulos hetken röpäys ja ääni " klink" ja siihen sammu. Tokan jälkeen pakotin kaasulla käymään. Kamalaa käyttää kylmää konetta väkisin  mutta liikkeelle oli lähdettävä  kaverin perään. Taiteilin kaasulla ja kytkimellä meidät jotenkin läpi ensimmäisten mutkien ja risteysten. Käytiin tankkaamassa jolloin pakko sammuttaa. Kone oli kuitenkin lämmennyt joten siitä eteenpäin tyhjäkäyntikin pikkuhiljaa palaili. Luin taas tämän ketjun. Pitänee kai hakea ne alipainenletkut esiin? Voisitko Jussi 613 kertoa kokemuksistasi,niistä olisi varmaan muillekkin apua. PS. Samalla matkalla vielä rengasrikko, mutta kerron siitä omassa ketjussa myöhemmin,tänään on vähän takki tyhjä. T: Niksu
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: niksu - 17.07.12 - klo:20:28
Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 07.07.12 - klo:09:58
Itse en irroittanut yhtään bensaletkua. Tyhjensin lapolla tankista sen mitä sillä sai. Irroitin tankin kiinnityspultit edstä ja takaa. Nostin tankin pystyyn ja pönkäsin siihen. Sitten ilmanputsari kaikkine vermeineen pois. Imuletkuissa ei ole klemmareita. Irroitin ja putsasin vain viisihaaraisen muovisen liitoskappaleen, en imuletkuja.
Minäkin toimin juurikin samalla kaavalla. Kaikki ristipäät aukesi ilman lipsahduksia kun koppasin meisselin päähän ennen aukaisua. Irroitin numeroteipeillä merkityt  sähköliittimet jotta sain enemmän tilaa irroittaa alipaineletkuhaaroittimen. Nelospytylle menevä haara oli täysin tukossa. Ronkin isommat töhnät pois mamman virkkuukoukulla ja paineilmaa lisäksi. Irroitin myös yhden letkun mutta kun se oli ihan puhdas jätin muut rauhaan. Tänään eka  "aamustartti" ja  kaikki toimi normaalisti (toivottavasti myös jatkossa) Kiitos  kaikille foorumissa vinkkejä antaneille ja spesial tanks Lehtosen Ristolle kun häntä vaivasin puheluillani. T: Niksu.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Reko - 26.01.14 - klo:00:06
Lainaus käyttäjältä: Kaustinen - 29.10.10 - klo:23:17

Nyt tietysti herää kysymys: mistä lienee töhnä tullut. Öljynä olen käyttänyt täyssynteettista Teboilin moottoripyöräöljyä. Kyllähän kampikammion kautta tulee niitä öljyhöyryjä uudelleen kierrätykseen, mutta en usko, että olisi öljyssä vika. Varmaan auttaisi, jos alipaineletkut ja se muovinen letkuyhdistäjä olisi suuremmilla reijillä, niin ei öljy kondensoituisi niin helposti. Täytyy varmaan ottaa huolto-ohjelmaan alipaineletkujen puhdistus ainakin joskus.
Tämä huoltotoimenpide tuli tehtyä tänään. Kyllä ihmetys oli suuri, kun kolme putkenpäätä oli töhnää täynnä ja puhaltamalla ei saanut ilmaa menemään lävitse. Koko toimenpiden kesti nooviisilla kuusi tuntia ja kokoamisen jälkeen tuli oikea onnistumisen riemu kun Pannari kävi upeesti. Bensatankkia en irroittanut, vaan nostin sen pystyyn ja kaikki toimenpiteet mahtui tekemään. Kahdesti piti Ristolle soittaa ja kysyä vahvistusta/ neuvoa > oluet MP messuilla. Tämä varmasti kannattee kaikkien tarkistaa, oma pyöräni on vm.09 ja ajettu 39000km.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: enkku - 26.01.14 - klo:10:13
Tereks!!

Vaihtaako porukat paniin jäähdytin nesteitä millä aikavälillä? Itse olen vaihtanut/vaihdattanut jäähdytysnesteet ja jarru- ja kytkinnesteet 2v välein. Eräs paja suositteli hommaa tehtäväksi määräajoin. Mulla ei ole ollut vielä ongelmaa tyhjäkäynnin toiminnan kanssa tähän mennessä.

T; Enkku
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Oitzu - 15.02.14 - klo:16:25
Lainaus käyttäjältä: niksu - 17.07.12 - klo:20:28
Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 07.07.12 - klo:09:58
Itse en irroittanut yhtään bensaletkua. Tyhjensin lapolla tankista sen mitä sillä sai. Irroitin tankin kiinnityspultit edstä ja takaa. Nostin tankin pystyyn ja pönkäsin siihen. Sitten ilmanputsari kaikkine vermeineen pois. Imuletkuissa ei ole klemmareita. Irroitin ja putsasin vain viisihaaraisen muovisen liitoskappaleen, en imuletkuja.
Minäkin toimin juurikin samalla kaavalla. Kaikki ristipäät aukesi ilman lipsahduksia kun koppasin meisselin päähän ennen aukaisua. Irroitin numeroteipeillä merkityt  sähköliittimet jotta sain enemmän tilaa irroittaa alipaineletkuhaaroittimen. Nelospytylle menevä haara oli täysin tukossa. Ronkin isommat töhnät pois mamman virkkuukoukulla ja paineilmaa lisäksi. Irroitin myös yhden letkun mutta kun se oli ihan puhdas jätin muut rauhaan. Tänään eka  "aamustartti" ja  kaikki toimi normaalisti (toivottavasti myös jatkossa) Kiitos  kaikille foorumissa vinkkejä antaneille ja spesial tanks Lehtosen Ristolle kun häntä vaivasin puheluillani. T: Niksu.

Auttakaapas nyt, otettiin tässä aamupäivällä yläkerran iloisen leskirouvan kanssa tankki ylös ja kopat irti ja sitten otetti pieni tauko tässä koska alkoi epäilys noiden em sähköliittimien kanssa. Kun niitä irroittaa pitääkö olla akku irti ja mitä muuta pitää varoa ja missä järjestyksessä ne pitää irroittaa ???? Varovaisena miehenä ennemmin pitelen suitsia ja kysyn joten nyt viisaammilta vastausta, homman pitäisi jatkua huomen aamulla ; )

Oitzu
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lehtonen - 15.02.14 - klo:16:51
En muistaakseni avannut sähköliittimiä ollenkaan. Siirsin vain johtoja sen verran, että sain imuletkujen liitoskappaleen käsiin.
Mahdollinen tukos on viisihaaraisessa liitoskappaleessa, ei letkuissa.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: niksu - 16.02.14 - klo:10:13
Lainaus käyttäjältä: Oitzu - 15.02.14 - klo:16:25
Lainaus käyttäjältä: niksu - 17.07.12 - klo:20:28
Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 07.07.12 - klo:09:58
Itse en irroittanut yhtään bensaletkua. Tyhjensin lapolla tankista sen mitä sillä sai. Irroitin tankin kiinnityspultit edstä ja takaa. Nostin tankin pystyyn ja pönkäsin siihen. Sitten ilmanputsari kaikkine vermeineen pois. Imuletkuissa ei ole klemmareita. Irroitin ja putsasin vain viisihaaraisen muovisen liitoskappaleen, en imuletkuja.
Minäkin toimin juurikin samalla kaavalla. Kaikki ristipäät aukesi ilman lipsahduksia kun koppasin meisselin päähän ennen aukaisua. Irroitin numeroteipeillä merkityt  sähköliittimet jotta sain enemmän tilaa irroittaa alipaineletkuhaaroittimen. Nelospytylle menevä haara oli täysin tukossa. Ronkin isommat töhnät pois mamman virkkuukoukulla ja paineilmaa lisäksi. Irroitin myös yhden letkun mutta kun se oli ihan puhdas jätin muut rauhaan. Tänään eka  "aamustartti" ja  kaikki toimi normaalisti (toivottavasti myös jatkossa) Kiitos  kaikille foorumissa vinkkejä antaneille ja spesial tanks Lehtosen Ristolle kun häntä vaivasin puheluillani. T: Niksu.

Auttakaapas nyt, otettiin tässä aamupäivällä yläkerran iloisen leskirouvan kanssa tankki ylös ja kopat irti ja sitten otetti pieni tauko tässä koska alkoi epäilys noiden em sähköliittimien kanssa. Kun niitä irroittaa pitääkö olla akku irti ja mitä muuta pitää varoa ja missä järjestyksessä ne pitää irroittaa ???? Varovaisena miehenä ennemmin pitelen suitsia ja kysyn joten nyt viisaammilta vastausta, homman pitäisi jatkua huomen aamulla ; )

Oitzu
Olen tehnyt tuon homman jo kahdesti (toisen kerran varoiksi) Merkkasin sähköliittimet numeroteipillä ja otin ne varovasti yksi kerrallaan irti. Akun kengät koko ajan kiinni. Haaroittimen putsauksen jälkeen sähköliittimet kiinni ja kasaus jatkui. Mopo pelittää vielä :) T: Niksu
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: hry - 16.02.14 - klo:18:01
Taitaapi kaikki liittimet olla erilaisia, koska en viime vuosina ole teipeillä merkannut. Kerran yksi liitin jäi pahimmasta mahdollisesta paikasta liittämättä. Ehti jo tulla tuskanhiki otsalle, mutta sopivasti muotoiltu ja kumipinnoitettu lukkopihtien jatkokappale pelasti päivän purku- ja kasausurakalta.

Lisätään vielä se, että maajohto AINA akun navasta irti, ettei tule sähkövahinkoja.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Oitzu - 16.02.14 - klo:20:23
Kiitos tiedoista ! Hienoa että on muitakin jotka painii näitten kanssa....
Otin akun piuhat irti ja irroitin 1- ja 2-sylinterin piuhat ja yläkerran iloinen leskirouva pienillä kätösillään irroitti letkut hämähäkki-haarakappaleen puoleisista päistä irti ( omat nakkisormet eivät kunnolla mahtuneet polttoaineputkien väliin ) ja saatiin "hämähäkki" tutkittavaksi. 4-sylinterin putkessa oli hieman karstaa. Letkut kiinni ilman mitään liukastetta, kopan letkut kiinni ja tinkelitangelit päinvasteisessa järjestyksessä takaisin ja mopo iloisesti käyntiin ; )
Hyviä kikkoja:
-Imurin suulakkeen päähän verkko, siihen jää kiinni esim kahvasta viime syksyllä pudonnut sähköjohtonipun klemmari joka lepäili koneen päällä letkujen alla.....löytyihän se niinkuin ajattelin
-Leskirouva laittoi stryroksi levyyn kaikki ruuvit järjestykseen ja osastoi/numeroi/kirjoitti mihin mikin ruuvi kuuluu
-Avaa sen viinikanisterin vasta illalla ruokapöydässä eikä hallilla kesken ruuvaamisen..... 

Iloinen Leskirouva & Oitzu 
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Pannaristi - 27.02.14 - klo:17:11
Tänään vaihdettu ilmanputsari ja samalla tuli tarkistettua se viisihaarainen
muovihärpäke.Olihan siellä yhdessä haarassa reikä melkein tukossa,huolellinen
puhdistus ja osat paikalleen.Kylläpä kävi pannari jotenkin nätimmin ja tasaisemmin.Täytyy kyllä sanoa,jotta näillä leipälapion kokoisilla gynekolokin käsillä mielenkiintoinen homma kaivaa se haaroitin esille ja
askarrella ne putket irti/takaisin kiinni.Helpotti kummasti kun siirtelin
ne sähköliittimet syrjään,Ei en irroitellut akkua.Kannatta kyllä tarkistaa
se haaroitin,jos ei ole sitä jo tehnyt.Täältä tähän. :D
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: jariii - 09.03.14 - klo:15:00
 :) Tänään tarkastus imuletkuihin ja haarakappaleeseen ja niihän se yksi putki oli tukossa .Hienoa että on tälläinen sivusto josta saa apuja ja tietoa asioihin , ilman niitä ei olisi tullut mieleenkään tutkia asiaa.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Kaarle - 22.04.14 - klo:22:25
Puhdistin eilen haaroittimen ja yksi putki oli tukossa!!

No tänään ajelin ja kone kävi nätisti. Mutta yksi ongelma tuli.
Kuumana koneen tuhjäkäyntikierokset nousevat 1500r/min. Ajattelin, että hei säädämpä tyhjäkäyntikierroksia.

Eipä onnistunut  >:(  Ruuvi ei pyöri kumpaankaan suuntaan voi Rähmä.

Onko kellään käsitystä mikä hirttää vaijeri tai joku muu!! ??
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: kma - 27.05.15 - klo:11:25
Moro,

Nostan vähän tätä vanhempaa aihetta. Itsellä on kanssa ollut kuvatunlaisia tyhjäkäyntiongelmia erityisesti kylminä ja kosteina aamuina. Mietin kanssa noita ryyppyyn liittyviä pulmia ja myös polttoaineeseen liittyviä ongelmia. Tuntui, että näiden käynnistysten jälkeen mopo myös savutti normaalia enemmän.

Nyt muusta syystä vaihdoin pyörään uuden akun.Yllätyksekseni vika/ominaisuus on kadonnut. Vaikuttaako akun alhainen jännite polttoainesyöttöön vai mikä tätä selittää? Sekin on tietysti mahdollista että täti vaan kuvittelee omiaan  :P
Otsikko: Tyhjäkäynti/nykiminen
Kirjoitti: sepeteus - 27.05.15 - klo:21:45
Mistäpä johtunee :o  ??? Englannissa alko pani nykimään ja vaihdoin tulpat,(ed.ajettu 23000)
ajeltiin 2 päivän aikana Rotterdamista Tukholmaan ja Tukholman ruuhkassa
alkoi taas nykimään ja rykimään, kun annoin jäähtyä hetken niin toimi taas
hetken, viimeset 2 km Värtanille ajoin kytkintä luistattaen ja nykimällä ?
oltiin kuitenkin hyvissä ajoin satamassa joten pani sai jäähtyä n.1,5 t
eikä sen jälkeen oo ollu nykimisiä, mutta kun ei tiedä mistä johtuu niin
jää semmonen epäilys että se alkaa pätkimään ja sammuu jonnekkin
korpeen.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti/nykiminen
Kirjoitti: kma - 28.05.15 - klo:08:51
Lainaus käyttäjältä: sepeteus - 27.05.15 - klo:21:45
 kun ei tiedä mistä johtuu niin
jää semmonen epäilys että se alkaa pätkimään ja sammuu jonnekkin
korpeen.
Aivan. Tämähän se juuri on. Mistään mitään ja etenkään tekniikasta ymmärtämättömänä mietin, voiko polttoainejärjestelmässä olla epäpuhtauksia, jotka vaikuttasivat polttoaineen saantii tai juurikin tuohon aiemmin mainittuun ilmaantumis/alipaineongelmaan? Se selittäisi ainakin miksi vika menee itsestään ohi?
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: sandis - 28.05.15 - klo:09:13

Oireet samanlaisia kuin aikoinaan omassa pelissä. Tuli kuntoon kun viishaaranen letkuhärpäke puhdistettiin töhnästä.

sandis
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: pan velsu - 28.05.15 - klo:14:58
Mulla kans ongelmia tyhjäkäynnin suhteen Välillä pelas hyvin ja toisinaan sammuili ja kierrokset muuttui Välimatka saattoi olla jopa 500km kun pelas hyvin Viistiehaaran kaksi putkea tukossa ei auennu edes paineilmalla joten neula käteen ja puhdistus päälle peineilmaa  On siitä lähtien pelannu moitteettomasti
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: sepeteus - 28.05.15 - klo:23:44
Täältä foorumilta luin aijemmin tosta haara härpäkkeestä kun jollakin oli menny tukkoon
ja pani alkoi pätkimään joten tiesin että mulla se voi olla sama vika, sepä puhdistettiin
viime heinäkuussa Bike Worldissa ja sen jälkeen on toiminu ihan hyvin, kunnes nyt taas
oli samanlaisia oireita, nyt on Tukholman sataman jälkeen 2 päivää toiminu ihan hyvin ??? rd11

Tänäpänä laitettiin uusi Shinkon taka rengas tällä kertaa 180/55/17 kun ne oli Kunun pyörään
tilannu sellasen, saa nähdä kestääkö vähän leveempi ja matala profiilisempi rengas yhtä paljon
kuin 170/60/17 mitä olen ennen käyttänyt, tolla edellisellä ajoin 17200 km mutta kyllä se
oli keskeltä jo ihan kulunut tosin ei sitä ajaessa mitenkään huomannu eikä kankaita vielä ollu näkyvissä. thumbsup1  (euroopan baanoilla viimoset 5500 km ajettu).

Jonkunlaista matka kertomustakin yritän raapustaa foorumille kunhan ensin käyn lauantaina
matkakaverin kanssa palaveeraamassa ja kuvia vaihtelemassa, jospa saisin laitettua joitakin
kuviakin tänne ??? airrev
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Maucca - 02.06.15 - klo:20:04
Alkoi tänään sama harmi kun vaihdoin uuden ilmansuodattimen. Eli ei tyhjäkäyntiä operaation jälkeen. Lienee nyt sitten viisainta kanssa tarkastaa tuo tuo haaroitin hässäkkä. Hitto 2 viikkoa reissun alkuun niin ei toivoisi tämmöistä.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Timppa - 02.06.15 - klo:20:32
Lainaus käyttäjältä: Maucca - 02.06.15 - klo:20:04
Alkoi tänään sama harmi kun vaihdoin uuden ilmansuodattimen. Eli ei tyhjäkäyntiä operaation jälkeen. Lienee nyt sitten viisainta kanssa tarkastaa tuo tuo haaroitin hässäkkä. Hitto 2 viikkoa reissun alkuun niin ei toivoisi tämmöistä.
Suodattimen vaihdon jälkeen ? ... Pitäisi hengittää helpommin
No kuitenkin se haaroittimen puhdistus operaatio on vajaan kahden tunnin homma, kunhan tankki on lähes tyhjä helpottaa sitä hommelia suuresti.
Ahdas paikka, mutta kyllä se onnistuu.  thumbsup1
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Maucca - 02.06.15 - klo:20:46
No juu. Ihmettelen vieläkin, mutta kävin aamupäivästä ajelemassa 240 km ja pyörä pelasi. Aloin sitten ehtoosta vaihtaa suodatinta ja kaikki meni hyvin kunnes pistin pyörän käyntiin niin ei tyhjäkäyntiä. Ajoin pienen lenkin mutta ei vaikutusta. Täytyy huomenna ottaa auki uudestaan ja ihmetellä.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Maucca - 03.06.15 - klo:20:19
No niin. Koitin sitten ensin akun irroittamisella hetken odoteltua n 30 minuuttia navat kiinni ja start. Ei vaikutusta. Aloin sitten purkamaan ja todellakin aika taistelun jälkeen sain tuon haaroittimen irti. 1 putkista oli tukkeessa ja hiukan jotain epäpuhtautta toisessa. Huomenna putsaus ja kasaus ja sormet ristiin että vika korjaantuu.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: sandis - 04.06.15 - klo:08:15
Lainaus käyttäjältä: Maucca - 03.06.15 - klo:20:19
No niin. Koitin sitten ensin akun irroittamisella hetken odoteltua n 30 minuuttia navat kiinni ja start. Ei vaikutusta. Aloin sitten purkamaan ja todellakin aika taistelun jälkeen sain tuon haaroittimen irti. 1 putkista oli tukkeessa ja hiukan jotain epäpuhtautta toisessa. Huomenna putsaus ja kasaus ja sormet ristiin että vika korjaantuu.

Tulee kuntoon.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Maucca - 04.06.15 - klo:20:05
Päivitystä... Sain puhdistettua ja kasailin osia paikoilleen kun huomasin että bensaletku, eli tankilta lähtevä iso 22mm (halk) oli murtunut poikki sieltä alhaalta :-( Tietty justiin tuommoinen koko ettei motonetissä ollut kun sinne kiireellä ajelin. Tuo joku erikoisletku kun tankin päässä 22mm ja toisessa päässä jotain 17mm halkaisijalla oleva. Mistäköhän tuommoisia mahtaa saada? Tietysti tavallaan hyvä että ilmeni nyt eikä esim parin viikon päästä jossain itävalta kroatia akselilla, mutta tässä nyt ensiviikko aikaa saada A. samanlainen letku B. joku muu "viritelmä" mikä tietysti se huonompi vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Maucca - 12.06.15 - klo:12:10
Vihdoin ja viimein sain pyörän kuntoon. Tosiaan tyhjäkäynti ongelma hävisi kun putsasin ne putket. On muuten erittäin hankala saada se tankkien välinen bensaletku. 2 eri paikasta tilattu ja kummastakaan ei vielä ( viikko sitten tilattu Bikeworld ja MSP ) mitään infoa. Ko osaa en suomesta löytänyt eli osa nro 17545-mcs-g00. Onneksi hajottamolta löytyi letku josta sain tehtyä tuon.   
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: leppis - 02.07.15 - klo:00:23
Mulla samaa tyhjäkäyntivikaa, tehnyt pari kertaa  niin että ei käy, tuntuu käyvän parilla pytyllä ja sammuu jos ei väännä kierroksia.
Edellisellä kerralla tuoksahti bensa, no ajelin sen verran että kone lämpesi niin sitten alkoi olla normi tyhjäkäyntiä.
Aloin kuitenkin tarkistamaan tulppia, pari tulppaa oli niin löysällä että sai käsin pyöritettyä räikänvarrella ja tulpan kierteet oli selvästi märät bensasta.
Muutama päivä sitten pesin pyörän ja kuivattelin pari tuntia ja väänsin käyntiin, taas sama juttu, ei ole tyhjäkäyntiä.
No lämmittelin kierroksilla ja annoin olla hetken josko paikat kuivuis vedestä. Pistin käyntiin ja tyhjäkäynti oli normaali.
Taas kuitenkin irrottelin tulpat, sama juttu, räikänvarrella irti pari tulppaa mutta nyt ei sanottavan märät.
Mikä irrottaa tulpat??? Kylmänä tietenkin asennettu ja 7000 ajetut tulpat.
Tänään irrottelin sen 5-tie haarottimen, siinä ei luultavammin mitään vikaa, töhnää oli kun nuppineulalla kaivoin mutta tosi vähän.
Onko seuraava hakupaikka se vahapatruuna??? Paskamaisessa paikassa.
Toistan: Mikä irrottaa tulpat???
Ei kuulu tälle sivulle mutta alkoipa peräpäästä rohista, laakeri luultavasti, purkasin, renkaan poorien puoleisesta päästä ulommainen pitää pientä ääntä kun sormin pyörittää, pyörällä ajettu 80 000.
Toivottavasti vastaava löytyy kyläkaupasta.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Oitzu - 03.07.15 - klo:11:22
Lähettiin keskiviikkona aamulla Savonlinnasta ajeleen kotio kohti ja kun starttasin mopoa Seurahuoneen parkkihallissa alkoi kone käymään ikään kuin vajailla kannuilla ja FI-varoitusvalo syttyi ja samalla alkoi kuuluisa V-käyrä nousemaan kun hikinorot valui pitkin selkää.... No en muuta keksinyt kuin että rouva takapenkille ja menoksi, ajettiin kattoon Olavinlinnaa ja sammutin välillä koneen parkkipaikalla ja taas käyniin ---> FI-valo syttyi ja pyörä pröpisi kuin viimeistä päivää, ei kuitenkaan sammunut.
Siitä kohti Puumalaa ja muutaman kilometrin kohdalla vedin bussipysäkille ja sammutin koneen ja käynnistin niin kävi taas kuin enkeli koko matkan Tuusulaan saakka.
Tuo edellämainittu 5-haara letkuhässäkkä on putsattu vuosi sitten, epäilin että olin tankannut 95 - 98 sijaan mutta ei niinkään, voisiko heikkokuntoinen akku aiheuttaa tuollaista.....? Akku on todella vanha ja melko tapissaan ....
Ny en oo pariin päivään pyörää käyttänyt joten en tiedä mikä on tilanne.

Muuten, kenenkähän/keidenhän viininpunainen Pannari oli parkissa siellä Seurahuoneen parkkihallissa keskiviikko aamulla ?
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: lehtonen - 03.07.15 - klo:11:46
FI-valo viittaa polttoaineen syöttöjärjestelmän vikaan.

5-haara liitin on käsittääkseni alipainepuolella, eikä sytytä merkkivaloja.
Itse olen tankannut enimmäkseen 95 bensalla enkä ole huomannut käynnissä mitään eroa verrattuna 98 bensaan.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: niksu - 03.07.15 - klo:13:45
Lainaus käyttäjältä: Oitzu - 03.07.15 - klo:11:22
Lähettiin keskiviikkona aamulla Savonlinnasta ajeleen kotio kohti ja kun starttasin mopoa Seurahuoneen parkkihallissa alkoi kone käymään ikään kuin vajailla kannuilla ja FI-varoitusvalo syttyi ja samalla alkoi kuuluisa V-käyrä nousemaan kun hikinorot valui pitkin selkää.... No en muuta keksinyt kuin että rouva takapenkille ja menoksi, ajettiin kattoon Olavinlinnaa ja sammutin välillä koneen parkkipaikalla ja taas käyniin ---> FI-valo syttyi ja pyörä pröpisi kuin viimeistä päivää, ei kuitenkaan sammunut.
Siitä kohti Puumalaa ja muutaman kilometrin kohdalla vedin bussipysäkille ja sammutin koneen ja käynnistin niin kävi taas kuin enkeli koko matkan Tuusulaan saakka.
Tuo edellämainittu 5-haara letkuhässäkkä on putsattu vuosi sitten, epäilin että olin tankannut 95 - 98 sijaan mutta ei niinkään, voisiko heikkokuntoinen akku aiheuttaa tuollaista.....? Akku on todella vanha ja melko tapissaan ....
Ny en oo pariin päivään pyörää käyttänyt joten en tiedä mikä on tilanne.

Muuten, kenenkähän/keidenhän viininpunainen Pannari oli parkissa siellä Seurahuoneen parkkihallissa keskiviikko aamulla ?

Pannarit ei tykkää parkkihalleista. Oitzun tarina sopii meikäläisen vastaavaan vain sillä erotuksella että parkkihallin omisti Jyväskylän sokoshotelli. Sieltä oli kamala ajaa ulos pröpöttäen ja väkisin kaasulla kiusaten. Ulkoilmassa pienen matkan jälkeen pysähdys ja uudelleen starttaus. FI valo pysyi sammuksissa ja siitä eteenpäin toiminta ihan normaalia. Jälkeen olen tarkistanut vitoshaarakkeen mutta siinä ei ollut syy (eka kerralla oli neloseen menevä pilli tukossa) Näin siis syy jäi arvoitukseksi mutta parkkihalli = yhteinen nimittäjä. T : Niksu
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: niksu - 03.07.15 - klo:13:53
Viime ja tän kesän olen tankannut yksinomaan 95 bensaa (Yhteensä n.22000 km ) eikä ongelmia ole ollut. Voisko bensaan kuin bensaan tiivistyä joku vesihelmi parkkihallien syvyyksissä. Mene ja tiedä :o
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Oitzu - 03.07.15 - klo:16:58
Lainaus käyttäjältä: niksu - 03.07.15 - klo:13:45
Lainaus käyttäjältä: Oitzu - 03.07.15 - klo:11:22
Lähettiin keskiviikkona aamulla Savonlinnasta ajeleen kotio kohti ja kun starttasin mopoa Seurahuoneen parkkihallissa alkoi kone käymään ikään kuin vajailla kannuilla ja FI-varoitusvalo syttyi ja samalla alkoi kuuluisa V-käyrä nousemaan kun hikinorot valui pitkin selkää.... No en muuta keksinyt kuin että rouva takapenkille ja menoksi, ajettiin kattoon Olavinlinnaa ja sammutin välillä koneen parkkipaikalla ja taas käyniin ---> FI-valo syttyi ja pyörä pröpisi kuin viimeistä päivää, ei kuitenkaan sammunut.
Siitä kohti Puumalaa ja muutaman kilometrin kohdalla vedin bussipysäkille ja sammutin koneen ja käynnistin niin kävi taas kuin enkeli koko matkan Tuusulaan saakka.
Tuo edellämainittu 5-haara letkuhässäkkä on putsattu vuosi sitten, epäilin että olin tankannut 95 - 98 sijaan mutta ei niinkään, voisiko heikkokuntoinen akku aiheuttaa tuollaista.....? Akku on todella vanha ja melko tapissaan ....
Ny en oo pariin päivään pyörää käyttänyt joten en tiedä mikä on tilanne.

Muuten, kenenkähän/keidenhän viininpunainen Pannari oli parkissa siellä Seurahuoneen parkkihallissa keskiviikko aamulla ?

Pannarit ei tykkää parkkihalleista. Oitzun tarina sopii meikäläisen vastaavaan vain sillä erotuksella että parkkihallin omisti Jyväskylän sokoshotelli. Sieltä oli kamala ajaa ulos pröpöttäen ja väkisin kaasulla kiusaten. Ulkoilmassa pienen matkan jälkeen pysähdys ja uudelleen starttaus. FI valo pysyi sammuksissa ja siitä eteenpäin toiminta ihan normaalia. Jälkeen olen tarkistanut vitoshaarakkeen mutta siinä ei ollut syy (eka kerralla oli neloseen menevä pilli tukossa) Näin siis syy jäi arvoitukseksi mutta parkkihalli = yhteinen nimittäjä. T : Niksu

Mene ja tiedä, tiistai aamuna lähettiin Jyväshovin parkkihallista eikä ilmennyt vastaavaa. On muuten melko tiukka se yksi mutka siellä hallissa loppupäässä varsinkin jos kone pröpöttää omiaan.
Toisaalta tuli mieleen tuo vesi ongelma polttoaineen seassa.....molemmat hallit olivat jumalattoman kuumat ja kosteat.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: leppis - 04.07.15 - klo:09:30
PARKKIHALLI p.....e.
Ihan tosi että olin kuopiossa hotelli cumuluksessa ja pyörä parkkihallissa, jonka jälkeen niitä käyntiongelmia. Röpöttämällä ajelin ympäri kaupunkia 5-10 min ja torille hermokahville. Tunti siinä ja eiku baanalle. Pelasi kuin enkeli ennen seuraavaa vikaa josta juttua toisaalla.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäynti
Kirjoitti: Elukka - 04.07.15 - klo:10:46
Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 03.07.15 - klo:11:46
FI-valo viittaa polttoaineen syöttöjärjestelmän vikaan.

5-haara liitin on käsittääkseni alipainepuolella, eikä sytytä merkkivaloja.
Itse olen tankannut enimmäkseen 95 bensalla enkä ole huomannut käynnissä mitään eroa verrattuna 98 bensaan.
Kyllä se mulla ainakin sytyttyi fi valon ja herjas muistaakseni anturivikaa ku ei saanu alipainetta jollekkin anturille...Liike puhdisti ko.hässäkän(5haara tsydeemi) ja nyt on ollut vuoden kenkkuilemati.....
En muista koodia minkä anto mutta eka kerran ku teki hävis valo ku sammutin...
Toisella kerralla ku vilkutti vedin suoraan liikkeeseen ja silloin uskottiin että vikahan tässä Epelissä on..