Töhnää kytkinneste säiliössä

Aloittaja Jarkko, 08.06.10 - klo:22:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Moi vaihdoin tossa äsken kytkin nesteet ja törmäsin neste säiliön pohjalla olevaan ruskeaan vaseliinin näköiseen töhnään.Ilmeisesti ei kuulu sinne joten poistin kaiken (oli noin 5-10 mm pohjalla) ja lisäsin uudet nesteet.Joten kysymys kuuluukin että oliko nesteet pikkusen liian vanhat vai onko joskus tarkoituksella laitettu jotain vaseliiniä.Pyörä on -94 ajettu 43 tkm mulla kolmatta kesää ja nesteiden vaihdosta ennemmin ei tietoa.Paljonko muuten olette ajaneet kytkimellä ennen vaihtoa ja jos olette vaihtaneet niin kuinka rupes ilmoittelemaan vaihdon tarpeesta

Olipa sit vanhat nesteet,olisko vaikka alkuperäiset !!!!!
Kyl se kytkin kestää,miitissä oli pannari jolla oli ajettu yli 200 tuhatta km, laturi,startti,kytkin,jarrulevyt alkuperäiset,kone ja laatikko avaamattomat......
anna mennä vaan........ rd11.gif

Ei se kyllä itsestään vaseliiniksi mene. Joku on kai lisännyt tavallista öljyä. Monella on kymmenenvuotta vanhoja autoja jopa 20v. eikä ole ikinä vaihdettu nesteitä, lisätty tietysti.

Toiselta foorumilta olen lukenut, mutta en nyt tähän hätään linkkiä löytänyt, että jarru- ja kytkinnesteletkut ovat kumia ja siksi huokoisia, eli neste imee itseensä ajan kanssa vettä kumiletkun "kuoren" läpi. Tämä vesi sitten muiden epäpuhtauksien kanssa saa aikaa töhnää kytkin- ja jarrunestesäiöiöihin. Töhnä kerääntyy kuppiin ja tietty jarrujen männille. Siksi jarrun- ja kytkinnesteet olisi syytä vaihtaa huoltokirjan mukaan.

Voihan tää olla kaupunkilegendaakin, mutta näin oikein visuaalisten kuvien kanssa olen jostain lukenut. \:D/
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Lisään tuohon omaan viestiini vielä, että tottakai pitää vaihtaa nesteet huoltoohjeen mukaan.Tarkoiin tuossa vaan minkälaisia ihmiset yleensä ovat.
 Noilla Jarkon kilometreillä, mikäli ne pitää paikkaansa ei kytkinongelmia pitäisi tulla vielä 20 vuoteen. 100000-200000km ajurista riippuen pitäisi päästä. Kytkin on silloin loppu, kun se luistaa. :compress:

Vaihdoin viime syksynä sekä jarru- että kytkinnesteet (st1300/2008).
Varsinkin kytkinneste oli aika ?askan näköistä. Viime vuonna huoltokoulutuksessa neuvottiin vaihtamaan nesteet vuosittain, enintään se kaksi vuotta. Kuten tonzal tuossa kertoikin syy, vettä menee kumiletkuista sisään. Nestevaihto vei aikaa 45min ja tein homman ensimmäistä kertaa elämässä, eli vaikeaa. Uutta tavaraa säiliöön ja vanhat tulee alhaalta pois.

Tänään tuli vaihdettua kytkinnesteet ja säiliö oli hyvin töhnäinen sisältä. Imin nesteet pois lääkeruiskulla säiliöstä, kaavin "suklaat" pois ja laitoin uudet nesteet. Kolme säiliön verran piti kytkinletkua huuhdella, että tuli edes vähän kirkasta jarrunestettä muistuttavaa kamaa. Syksyllä uusi kierros että saa järjestelmää puhdistettua...

Kyllä sinne töhnää ja kosteutta kertyy. Jos on tuon verran "vaseliinia" nestekupissa, voitte kuvitella että ei se työsylinterikään kovin puhdas ole. Mennä vuosina ajelin cebarilla samoilla nesteilla 5-6 vuotta, mutta nyt Pannarilla olen ottanut tavaksi vaihtaa joka toinen vuosi. Jarrupuolella varsinkin ABS-jarrulliseen on todella syytä vaihtaa nesteitä, se ABS yksikkö tykkää helposti kyttyrää jos nesteessä alkaa olla likaa. Ja sen puhdistaminen onkin sitten työläämpi juttu.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Powered by EzPortal