Meluntorjuntaa pleksiviritelmällä

Aloittaja Hannu59, 26.07.09 - klo:23:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Melun suhteen Pan on jo lähtiessäkin yksi parhaista, mutta näköjään sitäkin voi vielä parantaa.

Pitkällä reissulla kaverin kanssa mopoja välillä vaihtaen sain kommentin Pannun niskaan ja harteisiin kohdistamasta paineesta vakiopleksilläkin vaikka se onkin jo perusasetuksiltaan ylemmissä pultinreijissä.

Mietin itse samaa ja toden totta, se ajoasento joka kylmien tyyppien osalta tuntuu sopivan neutraalilta alkaa valtatien rajoituksilla tuntua selvästi painona ranteilla tuon näkymättömän harteisiin nojaavan "matkustajan" vuoksi.

Kotiin palattua sitten järkeilin miten asiaa voisi korjata ja päätin aloittaa nostamalla pleksiä ylemmäs irti katteesta.

Laitoin ylempien kiinnikepulttien alle parin millin ja alempien alle noin 5 millin kumitassut (leikkasin tämän ekan prototyypin pyöränkumista).

Niskapaine ehkä pieneni hieman, mutta ennen kaikkea meteli se vasta tuntuukin pienenneen. En ole ikinä ajanut moottoritietä 120 rajoituksella niin hiljaisella moottoripyörällä kuin eilen Tampereelta kohti Helsinkiä KOVASSA vastatuulessa. Rikesakon rajoilla tuulen nopeus varmasti jotain puolitoistasataa ja aivan tavalliset 3M:n pikkuporkkanat korvissa kuulostaa hiljaiselta kuin sama pyörä aiemmin tyynellä 80 nopeudessa.

Alustava kokeilu ensimmäisten 630 km matkalla on ollut erittäin positiivinen, mutta pitää vielä jatkaa kokeiluja eri keleissä.

Toinen idea oli leikata pleksin alareunasta pieni siivu pois samalla tavoitteella saada lisää ilmaa pleksin alle. Sitä en ole vielä kokeillut, mutta ainakaan minulla ei sellaisenaan ole käyttöä pyörän mukana tulleelle Givin +7 cm pleksille, joka ehti käydä pyörässäni paikallaan kokeeksi noin 2 tunnin ajan.

Kellään kokemusta tuosta spoileri plexistä, mitä saa tietääkseni tilattua Englannista.
Oma kokemus / näkemys orkkis plexistä on, että jos pitää niin alhaalla, että näkee yli, niin tarakka harakka alkaa huutelemaan puhelimeen, et nosta ylemmäs.
Tahtoopi oma avattava kuupakin pitää tohinaa, kun plexin yläreuna  on noin leuan korkeudella.
Varsinkin mutkapätkä ajossa plexi ylhäällä "vääristää" näkymää ja joutuu kurkkimaan sisäkurvin puolelta plexin ohi.

Oliko sitten jollakulla Pannarissa Corbinin penkkiä? Mitkä kokemukset moisestä?

Omakohtaisia kokemuksia on, eikä niin kovinkaan hyviä:
viewtopic.php?f=14&t=357

ainiin, tervetuloa foorumille welcome hondast

Lainaus käyttäjältä: "hondast"Kellään kokemusta tuosta spoileri plexistä, mitä saa tietääkseni tilattua Englannista.
Oma kokemus / näkemys orkkis plexistä on, että jos pitää niin alhaalla, että näkee yli, niin tarakka harakka alkaa huutelemaan puhelimeen, et nosta ylemmäs.
Tahtoopi oma avattava kuupakin pitää tohinaa, kun plexin yläreuna  on noin leuan korkeudella.
Varsinkin mutkapätkä ajossa plexi ylhäällä "vääristää" näkymää ja joutuu kurkkimaan sisäkurvin puolelta plexin ohi.

Oliko sitten jollakulla Pannarissa Corbinin penkkiä? Mitkä kokemukset moisestä?

No tää ei varmaan ykskolmosen omistajia kiinnosta , mut mulla on kokemusta Corbinin penkistä tonnisatasessa.
Kun sain ko. istuimen jolla takajalkojen pystyssäpitämiskulma  leveni radikaalisti, plus viissenttiä korkeampi pleksi vakioon verrattuna, aleni kypärä-(Shoei cyncrotec) melu murto-osaan entisestä, en edes kaipaa korvatulppia enää. Oma pituus n. 172cm. Tosin takapenkin Muru edelleen valittaa että pyörteet  ravistelee kypärää eikä kaipaa moottoritienopeuksia.

Aika vähän on kokemusta, koska kuten jo alussa sanoin, pyöräni mukana tullut Givin +7 cm spoileripleksi on ollut paikallaan vain noin pari tuntia minun aikanani.

Suojaahan se paremmin, mutta suuremman melun ja pyörteilyn kustannuksella. Minä en tykännyt.

Jos asustelet Oulun tienoolla, niin saa tuota toki kokeillakin, koska näissä jutuissa oma mielipide on se tärkein.

Muodoltaan tuo Givin pleksi on täsmälleen alkuperäisen kaltainen mutta yläreunaan on lisätty n 7 sentin korkuinen "väärään" suuntaan kaareva spoileri.

Lainaus käyttäjältä: "Hannu59"Aika vähän on kokemusta, koska pyöräni mukana tullut Givin +7,5 cm spoileripleksi on ollut paikallaan noin 3 tuntia minun aikanani.
Siis spoileripleksi ei taida olla pannariin "hyvä". Jo kolmas pettynyt jos olen laskenut oikein.
Mites olisi panfun-pleksi ala uuspanisti05:n malllin mukaan viewtopic.php?f=14&t=357

Niinpä.Tulkaa kokeileen.Ei mitään foblausta, korvatulppia,takana päänheilutusta, voi katsoa pleksin yli.Huonoa, rumrmpi,huonompi optiikka, jos jostainsyystä haluaa katsoa pleksin läpi.Jotain vielä olen kokeilemassa lisää tuohon.

Kuvistasi päätellen en nyt sanoisi rumaksi, mutta tietty makukymysys.
meitille kelpaisi todella hyvin. Ajan varmaan 80% pleksin läpi katsoen, joten tuohon materiaaliin pitää panostaa. Vaikeinta on löytää toimiva muoto. Myy toimiva mallisi pleksinvalmistajalle ja vaadi panfun-kimppa osto-oikeus bikeri

Kyllä pitää saada mielipiteitä tuon pleksin toimivuudesta aika paljon, ennenkuin kannattaa mennä eteenpäin.Mulla on vaan tapana säädellä niin kauan lasia, etten tartte tulppia korvissa ja vaimo on tyytyväinen.Eihän tuo nytkään valtavalla sivutuulella mikään erikoinen ole, mutta onko senyt millään ulkoilmavehkeellä.Mäen oo ajanut vielä kovalla vesisateella, etten tiedä siitä mitään.Sennyt tiedän, että ajokäytös paranee kyllä paljon, kun jaksaa säädellä lasia.Niin muuten , mitään imuja ei tule enää ollenkaan eikä takamatkustaja lyö kypärällä, kun nostan lasia.

Tuli tuolla Saksan reissulla muutettua Laminar-Lipin asentoa siten että se nappaa enemmän ilmaa väliin. Nyt sen alareuna on noin 5-6 senttiä irti pleksistä ja yläreuna vain noin 3 senttiä. Pelkäsin hieman sitä lähteekö lippa lentoon baanalla mutta ei hätää, hyvin pysyi ja muutos oli todella suuri. Se näkymätön käsi joka aikaisemmin työnsi hartioita eteenpäin häipyi kokonaan. Vaimokin sanoi pyörteiden vähentyneen. Kokeilin kädellä pleksin ja lipan välistä tulevaa ilmaa ja kyllä sitä 160 km. vauhdissa tosiaan tulee. Melussa en havainnut muutoksia.

Lainaus käyttäjältä: "bobi"Tuli tuolla Saksan reissulla muutettua Laminar-Lipin asentoa siten että se nappaa enemmän ilmaa väliin. Nyt sen alareuna on noin 5-6 senttiä irti pleksistä ja yläreuna vain noin 3 senttiä. Pelkäsin hieman sitä lähteekö lippa lentoon baanalla mutta ei hätää, hyvin pysyi ja muutos oli todella suuri.

Millä sulla on se Laminar-Lippi kiinni pyörän omassa pleksissä? Kaverilla lippi on kiinni sellaisilla tarralenkkaritarrapaloilla (miten ton voisi selvemmin sanoa =)), eikä niillä pysty tosiaankaan noin paljoa nostaa sitä irti, kyse on vain noin 5mm raosta.

t.Tonza
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Moikka. Laminar-Lippi on kiinni mukana tulleilla "tarranauhoilla" eli sellaisilla jotka ovat molemmilla reunoilla koko matkan. Olen nähnyt myös sellaisia pyöreitä tarroja mutta ne ovat aika hennot. Nämä 10 cm. pitkät nauhat ottavat niin hyvin kiinni että jouduin turvautumaan ruuvariin kun muutin asennon siitä mihin myyjä ne aikoinaan asensi. Olen ajatellut käydä ostamassa uudet koska nyt kun muutin  hyökkäyskulman niin tarranauhat ovat hieman ristissä.

Powered by EzPortal