Mitä renkaita suosittelette pannariin.

Aloittaja hfc59, 27.05.12 - klo:00:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


yks tykkää äidistä, toinen tyttärestä. mutta TUOLLA löytyy monta keskustelua k.o. aiheesta.

itellä (evo1:ssä) menossa toista peräkkäistä sarjaa Metukoita, eikä vielä pahaa sanaa niistä.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Eilen vaihdoin eteen Michelin PR2, jollainen oli edellinenkin 16500 km ajettuna. Oli kulunut tasaisesti 3,2 barin paineilla.

Vaihdoin Michelinin PR3:set. Kilometrejä tosin kertynyt niillä toistaiseksi vasta 1500. Hyvältä tuntuvat ajaa. Paineita olen pitänyt 3,2 edessä ja takana.
SS1000 PanFun kimppa

Mitään varmaa tietoa ole, mutta Nilsiässä katseltiin mopoissa olevia renkaita. 
Todettiin että lähes 8/10 oli Michelin Pilot Road 2 tai 3
Ajotapa saattaa merkitä myös yllättävän paljon kestävyyteen
(mitä enemmän käyttää myös renkaan sivu osia sen pidempään myös keskusta kestää) nolstuttaa

Eihän siitä mihinkään pääse, että oikeilla rengaspaineilla rengas kestää pidon siitä kuitenkaan kärsimättä. Kyseisillä rinkuloilla ajomäärät lähes kaikilla yli 15.000km onko se paljon jää jokaisen itsensä harkittavaksi.
Kuitenkin itse ajattelen niin, että jos mennään yli 20.000km samalla renkaalla.
Täytyy siinä olla kumiseos jo niin kovaa, että pito ominaisuudet ovat kyseenalaiset.

Mieluummin sitten rengas vaihtoon (jo) 15.000km kohdalla. thumbsup1

Ps.tosin renkaan kuviokin saattaa ratkaista minkälaisen renkaan hankkii.
omat ilmanpaineet on:
edessä 3,2 (MPR2)
takana 3,4 (MPR3)
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 28.05.12 - klo:11:44
Mitään varmaa tietoa ole, mutta Nilsiässä katseltiin mopoissa olevia renkaita. 
Todettiin että lähes 8/10 oli Michelin Pilot Road 2 tai 3
Ajotapa saattaa merkitä myös yllättävän paljon kestävyyteen
(mitä enemmän käyttää myös renkaan sivu osia sen pidempään myös keskusta kestää) nolstuttaa

Eihän siitä mihinkään pääse, että oikeilla rengaspaineilla rengas kestää pidon siitä kuitenkaan kärsimättä. Kyseisillä rinkuloilla ajomäärät lähes kaikilla yli 15.000km onko se paljon jää jokaisen itsensä harkittavaksi.
Kuitenkin itse ajattelen niin, että jos mennään yli 20.000km samalla renkaalla.
Täytyy siinä olla kumiseos jo niin kovaa, että pito ominaisuudet ovat kyseenalaiset.

Mieluummin sitten rengas vaihtoon (jo) 15.000km kohdalla. thumbsup1

Ps.tosin renkaan kuviokin saattaa ratkaista minkälaisen renkaan hankkii.
omat ilmanpaineet on:
edessä 3,2 (MPR2)
takana 3,4 (MPR3)

Itelläni ekat Misukan PR 3:t alla. Vaihdatin reilu viikko sitten, sopivasti ennen Kuopion ja Nilsiän keikkaa. Aiemmin ollut leegio erilaisia Metzelerejä ja tämän pyörän mukana tulleet Bridgestonen Battlaxit. Persposkien mukaan paras ajotuntuma, odotan mielenkiinnolla sadekelejä (en toki toivo niitä...), sillä oman kokemukseni mukaan Metzelerin heikkous on huonohko tunnokkuus sadekelillä. Tosin tämähän on pelkkää mutu-juttua, kun ei pääse kokeilemaan rinnakkain näitä renkaita. Voi olla uskonasiakin  rinning

Aika näyttää keston, paineet rengasmekaanikon suosituksen mukaan 3.2 muistaakseni...

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 28.05.12 - klo:11:44
Mitään varmaa tietoa ole, mutta Nilsiässä katseltiin mopoissa olevia renkaita. 
Todettiin että lähes 8/10 oli Michelin Pilot Road 2 tai 3
Ajotapa saattaa merkitä myös yllättävän paljon kestävyyteen
(mitä enemmän käyttää myös renkaan sivu osia sen pidempään myös keskusta kestää) nolstuttaa

Eihän siitä mihinkään pääse, että oikeilla rengaspaineilla rengas kestää pidon siitä kuitenkaan kärsimättä. Kyseisillä rinkuloilla ajomäärät lähes kaikilla yli 15.000km onko se paljon jää jokaisen itsensä harkittavaksi.
Kuitenkin itse ajattelen niin, että jos mennään yli 20.000km samalla renkaalla.
Täytyy siinä olla kumiseos jo niin kovaa, että pito ominaisuudet ovat kyseenalaiset.

Mieluummin sitten rengas vaihtoon (jo) 15.000km kohdalla. thumbsup1

Ps.tosin renkaan kuviokin saattaa ratkaista minkälaisen renkaan hankkii.
omat ilmanpaineet on:
edessä 3,2 (MPR2)
takana 3,4 (MPR3)

Ja sitten itse asia, edellinen vastaus taisi olla enemmän lätinää: voihan rengas kestää yli 20.000 km ja silti pitää hyvin, kun kyse on näistä uuden tekniikan renkaista joissa on kahta tai kolmea eri kumiseostyyppiä rinnan renkaan pinnassa. Kovin keskellä, pehmein reunalla. Pito riippuu varmaan sitten siitä, millaisia paineita käyttää ja miten renkaan muoto muuttuu esimerkiksi suorajarrutustilanteessa.

Lainaus käyttäjältä: MacMotoristi - 28.05.12 - klo:14:36
Ja sitten itse asia, edellinen vastaus taisi olla enemmän lätinää: voihan rengas kestää yli 20.000 km ja silti pitää hyvin, kun kyse on näistä uuden tekniikan renkaista joissa on kahta tai kolmea eri kumiseostyyppiä rinnan renkaan pinnassa. Kovin keskellä, pehmein reunalla. Pito riippuu varmaan sitten siitä, millaisia paineita käyttää ja miten renkaan muoto muuttuu esimerkiksi suorajarrutustilanteessa.

Pieni tarkennus omaan kommenttiin.
Siis 1100:ssa oli 2 sarjaa MPR2 takana ja edessä 1

Takarenkaan kilometrikertymä oli n.18000km jolloin rengas kolmikulmainen ja keskellä kulutuspinta lähes sakoilla. Kun vaihdettiin rengas uuteen kokeilin renkaan vahvuutta keskikohdasta totesin että yhtään rengasta ei enää noin kaljuksi ajeta. Syy ihan oma itsesuojeluvaisto ja halu pitää oma henkikulta ainakin vähän aikaa tallella.
Rengas oli keskeltä n.1,5-2mm vahva.....ja aivan "vetelä" paine piti renkaan jotenkin kuosissaan.

Eturenkaassa olikin sitten vielä pintaa huomattavasti enemmän jäljellä vaikka kilometrejä lähes 20000.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

mulla takana marathon 880 eka kesti 14tkm ja nyt toinen kesti 11tkm 22yikes michelin-brikestone 8-9tkm en käsitä miten teillä voi kestää tommosii kilometrejä 18-20tkm...

mulla vaihtoon kun pintaa 1,5-2mm  kylkylkyl paineet on takana 3.6kg  ja ajot oleet yksin..
etupää kyllä kestää 20tkm

Moi. Minua näin vasta-alkajana Pannarin sarvissa ihmetyttää tällä foorumilla mainitut rengaspaineet, kun ohjekirja kehottaa käyttämään 2,9 bar edessä ja takana. Miksi noin kovat paineet?

Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 29.05.12 - klo:10:01
mulla takana marathon 880 eka kesti 14tkm ja nyt toinen kesti 11tkm 22yikes michelin-brikestone 8-9tkm en käsitä miten teillä voi kestää tommosii kilometrejä 18-20tkm...

mulla vaihtoon kun pintaa 1,5-2mm  kylkylkyl paineet on takana 3.6kg  ja ajot oleet yksin..
etupää kyllä kestää 20tkm

Viherkäises oli myös 880 Marathon, jolla mä itse ajelin n. 19T. Kokeiles Jussi mitä sun mopo tekee kun irrotat kädet sarvista. (tyhjennä laukut eka) Jos mopo alkaa kaatuu, on takanen todennäkösesti vinossa. (melko mahdotonta kyllä, eihän siel oo säätöökää)

ja Ekille: siks korkeet paineet ettei kulu tiiliskiveks niin helposti.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

ei kaadu eikä kulu epätasaisesti vaan kilometrit vaan tulee vastaan 22yikes

Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 29.05.12 - klo:14:20
ei kaadu eikä kulu epätasaisesti vaan kilometrit vaan tulee vastaan 22yikes
Riippuu tietysti myös oikean ranteen asennosta ja liipasinherkkyydestä ajelu.gif

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 29.05.12 - klo:01:12
Lainaus käyttäjältä: MacMotoristi - 28.05.12 - klo:14:36
Ja sitten itse asia, edellinen vastaus taisi olla enemmän lätinää: voihan rengas kestää yli 20.000 km ja silti pitää hyvin, kun kyse on näistä uuden tekniikan renkaista joissa on kahta tai kolmea eri kumiseostyyppiä rinnan renkaan pinnassa. Kovin keskellä, pehmein reunalla. Pito riippuu varmaan sitten siitä, millaisia paineita käyttää ja miten renkaan muoto muuttuu esimerkiksi suorajarrutustilanteessa.

Pieni tarkennus omaan kommenttiin.
Siis 1100:ssa oli 2 sarjaa MPR2 takana ja edessä 1

Takarenkaan kilometrikertymä oli n.18000km jolloin rengas kolmikulmainen ja keskellä kulutuspinta lähes sakoilla. Kun vaihdettiin rengas uuteen kokeilin renkaan vahvuutta keskikohdasta totesin että yhtään rengasta ei enää noin kaljuksi ajeta. Syy ihan oma itsesuojeluvaisto ja halu pitää oma henkikulta ainakin vähän aikaa tallella.
Rengas oli keskeltä n.1,5-2mm vahva.....ja aivan "vetelä" paine piti renkaan jotenkin kuosissaan.

Eturenkaassa olikin sitten vielä pintaa huomattavasti enemmän jäljellä vaikka kilometrejä lähes 20000.
Timppa: ehdottomasti samaa mieltä. Renkaitten kuluneisuutta kannattaa tsekkailla. Mieluummin ajoissa vaihtoon ja turvallisia kilometrejä kuin guinnessin ennätyskirjaan maksimikilometreillä  thumbsup1

29.05.12 - klo:18:24 #14 Viimeisin muokkaus: 29.05.12 - klo:18:27 käyttäjältä Marakeesi
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 29.05.12 - klo:10:01
mulla takana marathon 880 eka kesti 14tkm ja nyt toinen kesti 11tkm 22yikes michelin-brikestone 8-9tkm en käsitä miten teillä voi kestää tommosii kilometrejä 18-20tkm...

mulla vaihtoon kun pintaa 1,5-2mm  kylkylkyl paineet on takana 3.6kg  ja ajot oleet yksin..
etupää kyllä kestää 20tkm

mulla samantapaisia kokemuksia kuin jussi 613:lla  viimeisin marathon 880 kesti 12000 ja muutkin metzlerit suunnilleen saman verran( Z6:t). Ajelu pääasiassa kaksi päällä ja laukut täynnä.
Nyt laitoin eka kerra michelinit PR 2:t. Saa nähdä mitä kestää. Paineet olleet taka 3,4   ja edessä 3,2.
Eturengas kestää tosiaankin sen liki 20 t.

Powered by EzPortal