rd11
yks tykkää äidistä, toinen tyttärestä. mutta TUOLLA (http://www.panfun.fi/smf/st-1300-renkaat/) löytyy monta keskustelua k.o. aiheesta.
itellä (evo1:ssä) menossa toista peräkkäistä sarjaa Metukoita, eikä vielä pahaa sanaa niistä.
Eilen vaihdoin eteen Michelin PR2, jollainen oli edellinenkin 16500 km ajettuna. Oli kulunut tasaisesti 3,2 barin paineilla.
Vaihdoin Michelinin PR3:set. Kilometrejä tosin kertynyt niillä toistaiseksi vasta 1500. Hyvältä tuntuvat ajaa. Paineita olen pitänyt 3,2 edessä ja takana.
Mitään varmaa tietoa ole, mutta Nilsiässä katseltiin mopoissa olevia renkaita.
Todettiin että lähes 8/10 oli Michelin Pilot Road 2 tai 3
Ajotapa saattaa merkitä myös yllättävän paljon kestävyyteen
(mitä enemmän käyttää myös renkaan sivu osia sen pidempään myös keskusta kestää) nolstuttaa
Eihän siitä mihinkään pääse, että oikeilla rengaspaineilla rengas kestää pidon siitä kuitenkaan kärsimättä. Kyseisillä rinkuloilla ajomäärät lähes kaikilla yli 15.000km onko se paljon jää jokaisen itsensä harkittavaksi.
Kuitenkin itse ajattelen niin, että jos mennään yli 20.000km samalla renkaalla.
Täytyy siinä olla kumiseos jo niin kovaa, että pito ominaisuudet ovat kyseenalaiset.
Mieluummin sitten rengas vaihtoon (jo) 15.000km kohdalla. thumbsup1
Ps.tosin renkaan kuviokin saattaa ratkaista minkälaisen renkaan hankkii.
omat ilmanpaineet on:
edessä 3,2 (MPR2)
takana 3,4 (MPR3)
Lainaus käyttäjältä: Timppa - 28.05.12 - klo:11:44
Mitään varmaa tietoa ole, mutta Nilsiässä katseltiin mopoissa olevia renkaita.
Todettiin että lähes 8/10 oli Michelin Pilot Road 2 tai 3
Ajotapa saattaa merkitä myös yllättävän paljon kestävyyteen
(mitä enemmän käyttää myös renkaan sivu osia sen pidempään myös keskusta kestää) nolstuttaa
Eihän siitä mihinkään pääse, että oikeilla rengaspaineilla rengas kestää pidon siitä kuitenkaan kärsimättä. Kyseisillä rinkuloilla ajomäärät lähes kaikilla yli 15.000km onko se paljon jää jokaisen itsensä harkittavaksi.
Kuitenkin itse ajattelen niin, että jos mennään yli 20.000km samalla renkaalla.
Täytyy siinä olla kumiseos jo niin kovaa, että pito ominaisuudet ovat kyseenalaiset.
Mieluummin sitten rengas vaihtoon (jo) 15.000km kohdalla. thumbsup1
Ps.tosin renkaan kuviokin saattaa ratkaista minkälaisen renkaan hankkii.
omat ilmanpaineet on:
edessä 3,2 (MPR2)
takana 3,4 (MPR3)
Itelläni ekat Misukan PR 3:t alla. Vaihdatin reilu viikko sitten, sopivasti ennen Kuopion ja Nilsiän keikkaa. Aiemmin ollut leegio erilaisia Metzelerejä ja tämän pyörän mukana tulleet Bridgestonen Battlaxit. Persposkien mukaan paras ajotuntuma, odotan mielenkiinnolla sadekelejä (en toki toivo niitä...), sillä oman kokemukseni mukaan Metzelerin heikkous on huonohko tunnokkuus sadekelillä. Tosin tämähän on pelkkää mutu-juttua, kun ei pääse kokeilemaan rinnakkain näitä renkaita. Voi olla uskonasiakin rinning
Aika näyttää keston, paineet rengasmekaanikon suosituksen mukaan 3.2 muistaakseni...
Lainaus käyttäjältä: Timppa - 28.05.12 - klo:11:44
Mitään varmaa tietoa ole, mutta Nilsiässä katseltiin mopoissa olevia renkaita.
Todettiin että lähes 8/10 oli Michelin Pilot Road 2 tai 3
Ajotapa saattaa merkitä myös yllättävän paljon kestävyyteen
(mitä enemmän käyttää myös renkaan sivu osia sen pidempään myös keskusta kestää) nolstuttaa
Eihän siitä mihinkään pääse, että oikeilla rengaspaineilla rengas kestää pidon siitä kuitenkaan kärsimättä. Kyseisillä rinkuloilla ajomäärät lähes kaikilla yli 15.000km onko se paljon jää jokaisen itsensä harkittavaksi.
Kuitenkin itse ajattelen niin, että jos mennään yli 20.000km samalla renkaalla.
Täytyy siinä olla kumiseos jo niin kovaa, että pito ominaisuudet ovat kyseenalaiset.
Mieluummin sitten rengas vaihtoon (jo) 15.000km kohdalla. thumbsup1
Ps.tosin renkaan kuviokin saattaa ratkaista minkälaisen renkaan hankkii.
omat ilmanpaineet on:
edessä 3,2 (MPR2)
takana 3,4 (MPR3)
Ja sitten itse asia, edellinen vastaus taisi olla enemmän lätinää: voihan rengas kestää yli 20.000 km ja silti pitää hyvin, kun kyse on näistä uuden tekniikan renkaista joissa on kahta tai kolmea eri kumiseostyyppiä rinnan renkaan pinnassa. Kovin keskellä, pehmein reunalla. Pito riippuu varmaan sitten siitä, millaisia paineita käyttää ja miten renkaan muoto muuttuu esimerkiksi suorajarrutustilanteessa.
Lainaus käyttäjältä: MacMotoristi - 28.05.12 - klo:14:36
Ja sitten itse asia, edellinen vastaus taisi olla enemmän lätinää: voihan rengas kestää yli 20.000 km ja silti pitää hyvin, kun kyse on näistä uuden tekniikan renkaista joissa on kahta tai kolmea eri kumiseostyyppiä rinnan renkaan pinnassa. Kovin keskellä, pehmein reunalla. Pito riippuu varmaan sitten siitä, millaisia paineita käyttää ja miten renkaan muoto muuttuu esimerkiksi suorajarrutustilanteessa.
Pieni tarkennus omaan kommenttiin.
Siis 1100:ssa oli 2 sarjaa MPR2 takana ja edessä 1
Takarenkaan kilometrikertymä oli n.18000km jolloin rengas kolmikulmainen ja keskellä kulutuspinta lähes sakoilla. Kun vaihdettiin rengas uuteen kokeilin renkaan vahvuutta keskikohdasta totesin että yhtään rengasta ei enää noin kaljuksi ajeta. Syy ihan oma itsesuojeluvaisto ja halu pitää oma henkikulta ainakin vähän aikaa tallella.
Rengas oli keskeltä n.1,5-2mm vahva.....ja aivan "vetelä" paine piti renkaan jotenkin kuosissaan.
Eturenkaassa olikin sitten vielä pintaa huomattavasti enemmän jäljellä vaikka kilometrejä lähes 20000.
mulla takana marathon 880 eka kesti 14tkm ja nyt toinen kesti 11tkm 22yikes michelin-brikestone 8-9tkm en käsitä miten teillä voi kestää tommosii kilometrejä 18-20tkm...
mulla vaihtoon kun pintaa 1,5-2mm kylkylkyl paineet on takana 3.6kg ja ajot oleet yksin..
etupää kyllä kestää 20tkm
Moi. Minua näin vasta-alkajana Pannarin sarvissa ihmetyttää tällä foorumilla mainitut rengaspaineet, kun ohjekirja kehottaa käyttämään 2,9 bar edessä ja takana. Miksi noin kovat paineet?
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 29.05.12 - klo:10:01
mulla takana marathon 880 eka kesti 14tkm ja nyt toinen kesti 11tkm 22yikes michelin-brikestone 8-9tkm en käsitä miten teillä voi kestää tommosii kilometrejä 18-20tkm...
mulla vaihtoon kun pintaa 1,5-2mm kylkylkyl paineet on takana 3.6kg ja ajot oleet yksin..
etupää kyllä kestää 20tkm
Viherkäises oli myös 880 Marathon, jolla mä itse ajelin n. 19T. Kokeiles Jussi mitä sun mopo tekee kun irrotat kädet sarvista. (tyhjennä laukut eka) Jos mopo alkaa kaatuu, on takanen todennäkösesti vinossa. (melko mahdotonta kyllä, eihän siel oo säätöökää)
ja Ekille: siks korkeet paineet ettei kulu tiiliskiveks niin helposti.
ei kaadu eikä kulu epätasaisesti vaan kilometrit vaan tulee vastaan 22yikes
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 29.05.12 - klo:14:20
ei kaadu eikä kulu epätasaisesti vaan kilometrit vaan tulee vastaan 22yikes
Riippuu tietysti myös oikean ranteen asennosta ja liipasinherkkyydestä ajelu.gif
Lainaus käyttäjältä: Timppa - 29.05.12 - klo:01:12
Lainaus käyttäjältä: MacMotoristi - 28.05.12 - klo:14:36
Ja sitten itse asia, edellinen vastaus taisi olla enemmän lätinää: voihan rengas kestää yli 20.000 km ja silti pitää hyvin, kun kyse on näistä uuden tekniikan renkaista joissa on kahta tai kolmea eri kumiseostyyppiä rinnan renkaan pinnassa. Kovin keskellä, pehmein reunalla. Pito riippuu varmaan sitten siitä, millaisia paineita käyttää ja miten renkaan muoto muuttuu esimerkiksi suorajarrutustilanteessa.
Pieni tarkennus omaan kommenttiin.
Siis 1100:ssa oli 2 sarjaa MPR2 takana ja edessä 1
Takarenkaan kilometrikertymä oli n.18000km jolloin rengas kolmikulmainen ja keskellä kulutuspinta lähes sakoilla. Kun vaihdettiin rengas uuteen kokeilin renkaan vahvuutta keskikohdasta totesin että yhtään rengasta ei enää noin kaljuksi ajeta. Syy ihan oma itsesuojeluvaisto ja halu pitää oma henkikulta ainakin vähän aikaa tallella.
Rengas oli keskeltä n.1,5-2mm vahva.....ja aivan "vetelä" paine piti renkaan jotenkin kuosissaan.
Eturenkaassa olikin sitten vielä pintaa huomattavasti enemmän jäljellä vaikka kilometrejä lähes 20000.
Timppa: ehdottomasti samaa mieltä. Renkaitten kuluneisuutta kannattaa tsekkailla. Mieluummin ajoissa vaihtoon ja turvallisia kilometrejä kuin guinnessin ennätyskirjaan maksimikilometreillä thumbsup1
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 29.05.12 - klo:10:01
mulla takana marathon 880 eka kesti 14tkm ja nyt toinen kesti 11tkm 22yikes michelin-brikestone 8-9tkm en käsitä miten teillä voi kestää tommosii kilometrejä 18-20tkm...
mulla vaihtoon kun pintaa 1,5-2mm kylkylkyl paineet on takana 3.6kg ja ajot oleet yksin..
etupää kyllä kestää 20tkm
mulla samantapaisia kokemuksia kuin jussi 613:lla viimeisin marathon 880 kesti 12000 ja muutkin metzlerit suunnilleen saman verran( Z6:t). Ajelu pääasiassa kaksi päällä ja laukut täynnä.
Nyt laitoin eka kerra michelinit PR 2:t. Saa nähdä mitä kestää. Paineet olleet taka 3,4 ja edessä 3,2.
Eturengas kestää tosiaankin sen liki 20 t.
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 29.05.12 - klo:10:01
en käsitä miten teillä voi kestää tommosii kilometrejä 18-20tkm...
Saattaapi olla, että jos sun perässä enempi ajelen kuluu mullakin noin nopiaan.... airrev
(navigaattorin ohjeita kuunnellen, ota vasen kaista...... icon_mrgreen)
Lainaus käyttäjältä: Timppa - 29.05.12 - klo:21:18
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 29.05.12 - klo:10:01
en käsitä miten teillä voi kestää tommosii kilometrejä 18-20tkm...
Saattaapi olla, että jos sun perässä enempi ajelen kuluu mullakin noin nopiaan.... airrev
(navigaattorin ohjeita kuunnellen, ota vasen kaista...... icon_mrgreen)
ashamed kylkylkyl reps
edessä vieläkin 880 ja 2-3mm jäljellä, takana oli pirellin enkeli ja kesti kaks päällä alppiturneen ja kotiin ja sitten yksin gipikselle "moottoriteitä" ja sieltä kakspäällä alppien kautta Kalmeriin(sve) takasen vaihtoon 18-20tkm, "kankaat" oli sivuilla näkyvissä mutta keskellä oli vielä pintaa, nyt takana metzler z8 joka ainakin pyörii , renkaissa ollut aina pieni ylipaine (2 hlö kuormalla)
Takarengas tahtoo kulua laineille, ainakin Michelin PR 2 ja 3. Ihme juttu, joka on joissain pyörissä ja renkaissa yleinen edessä, mutta takana harvoin näkee näin selkeänä.
Hieman tuntuu kuin pateille kulumista rauhoittaisi reilut rengaspaineet, mutta täällä näköjään suositellaan 3.2, joten taidan nostaa vielä .1 baaria jatkossa, vaikka nykyiset renkaat finaalissa jo ovatkin.
Michelin PR 3 näyttäisi kestävän paremmin kuin 2, sekä kilometrejä että laineita vastustaen, vaikka kärventyy ratapäivänä ihan yhtä nätisti reunoistaan kuin edeltäjänsäkin. Pidosta en osaa kommentoida, kun sen ainoan kerran kun luisto-ominaisuuksiin perehdyin, halusi vakuutusyhtiö ostaa Banditin :-(