ST1100 takapyörästä tärinää 30-40 km/h nopeudessa ??

Aloittaja tonipan, 11.07.15 - klo:17:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Vanha Battlax takarengas kulahti kankaille ja vaihdoin pyörään Michelin Commander 2 takarenkaan. Samalla vetopooriin rasvaa ja rengas paikalleen. Nyt 30-40 km/h nopeudessa takapäästä tuntuu/kuuluu tärinää, voimakkaammin jarruttaessa takajarrulla. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta ?? Alle 30 km/h ja yli 45 km/h nopeudessa ääni häviää kokonaan. Rengas asennettu/tasapainoitettu rengasliikkeessä. Muutoin pyörän ajettavuus mutkissa parani melkoisesti. Renkaan koko 160/70-17.

Ainahan voi arvailla,,,,tuliko takajarrun rungon pultit kiristettyä ?

Jos ok ,niin ei sit muuta. Tuleeko tärinä myös vapaalla ajaessa ilman jarrutusta ?

Katsoitko myös vetopöydän kumit ja akselit,,,voineet mennä eri reikiin kun ennen,,,tää vaan päättelyä  horisko
Elämä on lainaa ,miksi et nauttisi siitä harrastuksen parissa !

Lainaus käyttäjältä: tonipan - 11.07.15 - klo:17:59
Vanha Battlax takarengas kulahti kankaille ja vaihdoin pyörään Michelin Commander 2 takarenkaan.

Asiasta en varmuutta en voi sanoa, mutta arvailla aina voi.

Ei olisi ensimmäinen pyörä kun RENKAANVAIHDON jälkeen alkaa täristä ja jurista....
MM. Metzeler Z8 on aiheuttanut usealla kaverilla saman ilmiön/oireen/ominaisuuden.
Onhan se oikeinpäin vanteella ??

SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Rengas on oikein päin, jarrun kiinitykset kireällä. Vetolevy on saattanut mennä eri reikiin kuin oli. Vetolevyn kumit minun mielestä ihan ok kuntoiset. Tärinä ei tunnu niin kovaäänisesti, jos vauhti hiljenee vapaalla (kytkin pohjassa). 3 vaihteella alkaa täristä 30 km/h 2 vaihteella 25 km/h. Vetopoorit hyväkuntoiset.

Voisiko tuo vetolevyn eri "reijitys" vaikuttaa, otin renkaan jo pois paikaltaan ja muutin reijät yhdellä pykälällä...ei vaikutusta. Täytyy vielä aukaista ja kokeilla toisiin reikiin.

Oletteko laittaneet rasvaa vetolevyn piikkeihin ?

En ole koskaan rasvannut vetolevyn tappeja,eihän ne mihinkään "elä"
Minulla samanlainen Micelin Commander ollut alla kuukauden eikä minkäänlaista tärinää havaittavissa.
Saas nähdä miten kestää kun testissä ovat ajaneet 25 tuhatta mailia !!

Juu kovia maileja ajettu ilmeisesti harrikan alla ?? Saa nähdä millaisiin ajomääriin pääsee. Kunhan ensin pääsisi tuosta tärinästä. Timppa mainitsi, että jollakin oli ollut samoja oireita Mezelerin Z8 renkaalla. Hävisiköhän tärinä kun rengas kuluu vai jatkuiko tärinä koko renkan iän ??

Batlaxilla ei tärissyt millään nopeudella. Rengas tosin "äänteli" todella paljon enemmän kun kallisti tai kun ajoi asfaltin "rosoisessa" kohdassa, missä nastat kuluttaneet tien karheaksi.

Minulla jäi kerran akselin pultti kiristämättä, siis se jarrulevyn puolen pienempi pultti. Piti kamala ääntä. Katso kaikki pultit ynnä se sovitinrengas - spacer - mikähän senkin nimi oikein on. Metzler toimii kyllä.

Tarkistettu:
Akselin kiristysmutteri (27mm kanta)
Akselin jarrulevynpuoleinen "lukitus" (12mm kanta)
Jarrusatulan rungon "pidätin" pultti (14mm kanta)
Spaseri sovitin ?? onko tuo se iso "prikka" vetolevyn ja vanteen välissä ??
Lisäksi perän vetohampaan keskellä oleva holkki oli paikallaan.

Unohtuiko "listalta" jotakin olellista tarkastettavaa ???

Lainaus käyttäjältä: tonipan - 14.07.15 - klo:20:09
Vetolevy on saattanut mennä eri reikiin kuin oli. Vetolevyn kumit minun mielestä ihan ok kuntoiset.

Voisiko tuo vetolevyn eri "reijitys" vaikuttaa, otin renkaan jo pois paikaltaan ja muutin reijät yhdellä pykälällä...ei vaikutusta. Täytyy vielä aukaista ja kokeilla toisiin reikiin.

Oletteko laittaneet rasvaa vetolevyn piikkeihin ?

Varmuutta en tästäkään asiasta voi kertoa, mutta muistaakseni Manuaalissa on oikein nuolet vetolevyn oikeasta asennosta.....
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Jarrupalojen etupää ei ole paikoillaan. Sen tietää siitä, että jarrupalojen kiinnipitopultti on tiukka ja palat ei jarrutuksen jälkeen palaudu. Minä tyhmä  horisko

Hyvä kiitos vinkistä, huomenna jarrupalojen tarkastus :)

Jarrupalojen vaikutus tärinään eliminoitu. Painoin takajarrun männän sisään, liu-utin satulaa siten, että molempin palojen ja levyn välissä oli n. 3mm. Sitten ajelemaan pelkän etujarrun turvin...ei vaikutusta. Pienensin takarenkaan painetta alimmillaan 2,2 bar...ei vaikutusta. Paineen pienennyksellä tärinä alkoi/loppui ehkä hiukan aikaisemmin.

Moi!!!

Ei varmaan eka rengas mikä täristää. Itsellä ollut joskus saman tapainen vaiva vika löytyi renkaasta.

T; enkku
Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

Powered by EzPortal