Kuinka pitkästi tankillisella?

Aloittaja Hannu59, 26.07.09 - klo:23:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pari viikkoa sitten Etelä-Ruotsin reissulla tuli ajetuksi tankillisella Umeåsta kotiin Haukiputaalle. Kun rauhallisen rajoitusten mukaisen matka-ajon jälkeen bensaa jäikin, piti ottaa selvää minne saakka se oikein riittäisi.

V4:n laulu loppui 614 km kohdalla, vaikka teoriassa jäljellä olisi pitänyt olla vielä yli 50 km. Pyörää sivu- ja keskituelle pysäköitäessä sitä tosin heiluteltiin sen verran, että jossain välissä jo tankin viimeisen tankin vilkkuva varoitus katosi ja jäljellä olikin vähän aikaa mukamas 2 palkin edestä bensaa. Enivei, tankki ei näytä tulevan ajamalla aivan tyhjäksi, mikä on syytä matkalla muistaa.

Ensi viikonloppuna oli vähän ideaa lähteä perheen nuoremman motoristin kanssa ottamaan selvää kumpi menee pidemmälle tankillisella, Pan vai piikki-Varadero, jolla on ajettu alle 3 litran keskikulutuksen tankkausvälejä ja säiliö on 17 litraa. En tiedä miten käy, mutta on yksi tapa saada selville...

Kuinka pitkästi olette enimmillään päässeet tankillisella?

En ole itse päässyt alle 5 kulutuksen kertaakaan, ja vain kerran "onnistunut" ajamaan tankin tyhjäksi, kilometrejä oli silloin vähän vajaa 500.  Minulla on pyörään ilmestynyt piirre, että tankin mittari hyppää kolmesta palkista suoraan viimeiselle hälyttävällä palkille.  Ei tehnyt tätä mielestäni aikaisemmin, mutta pätkiikö muisti vai tekniikka?

Miten kävi pikku-Varaderon kanssa, meillä on kotona samat pyörät ja joskus keskusteltu samasta vertailusta?

    Matti

Mä oon ainaki 480 km päässy tankillisella, eikä ollu viel lähelläkään tyhjää.

Tuota noin ajettu 450km ja tankkaus 24,??L eli oli tankissa menovettä n. 4L  thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Olen ajanut pari kertaa tyhjäksi. Sen jälkeen on mennyt n. 28.5 litraa eli ihan tyhjäksi minäkään en ole saanut (tai ei ole tullut tankattua aivan täyteen). Nätisti ajamalla 500 km menee varmaan helposti rikki. Minulla on hieman raskas kaasukäsi ja olen tainnut ajaa joskus 490 km. Varoitusvalot toimii aika tarkasti, paitsi olen huomannut myös saman ongelman kuin Hannu:
- kun viimeinen 5 litraa menossa eli viimeinen palkki vilkkuu
- jos tässä vaiheessa sammutat pyörän, sanoisin että melkein aina mittari "nollaa" itsensä ja alkaa laskea viimeistä 5 litraa uudestaan (mikä ei sitten enää pitää paikkaansa)
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Nyt sitten ajeltiin turisteerausta kevarin ehdoilla, ts. muut rajoitukset aika lailla tasan todellista rajoitusnopeutta, ehkä  jopa hieman alle, mutta satanen jotain 80 - 90 mittarissa.

Ratkaisevaa eroa ei saatu aikaan ja toinen koe saataa kääntää järjestyksen toisin päin. Huom. vaikka ajoimme peräkkäin saman reitin, se tapahtui kymmenien stoppien, kyläkaupalla pyöriskellen ja välillä yöpyenkin. Eli tämä oli vain rauhallista kruisailua ja kummallakin pyörällä pääsee varmasti tankillisella pidemmälle kun lähtee ajamaan rauhallista maantieajoa 80 - 90 km/h tasanopeudella.

Mutta lopputulokset olivat että Varadero meni 18 litran tankilla 660 km ja Pan 679 km. Molemmat lukemat Panin mittarin mukaan, koska mittarivirheissä on pieni ero. Pan saa aivan täyteen tankattuna käytetyksi hieman yli 28 litraa.

Eli keskikulutukset noin 2.7 ja 4.1 sadalle.

Panin ajotietokone näyttää varatankilla mentäessä resetoivan itsensä joka starttauksessa siten että vaikkapa 2.3 litraa jäljellä tilanteessa moottorin sammuttaminen ja uusi käynnistys löytää mukamas jostain lisää ja näyttää 4.9 litraa ja 99 km jäljellä.

Ensimmäinen varoitus 4.9 jäljellä tuli maantieajossa tripin näyttäessä 567,8 km ja vaikka mittari sen jälkeen uudelleen käynnistettäessä menettikin järkensä, tuli tuo ensimmäinen varoitus hyvin tarkasti ajallaan, koska matkaa tyhjään tankkiin oli jäljellä 112 km.

rd11.gif 2 päällä Tampereelta Haukiputaalle; väliteitä 550 km ja ajotietokone
vilkkui (oliko se alle 20 tai 30 km jäljellä). Meni kuitenkin 26,5 litraa eli 2,5 olisi
vielä ollut. Varmaan aika tarkkaan puolet 80 ja puolet 100 teitä ja ajettiin
"toleranssin" puitteissa.
Tientukkona ei oltu, eikä meitä varmaan matkalla kukaan ohittanut, ehkä Oulun
moottoritiellä joku kiireinen.
5 litran kulutukseen en normaalisti pääse, sen verran kättä tulee kierrettyä,
yleensä 6-6,5. Suomessa 6 ja ulkomailla 6,5.
tee se nyt, huomenna voi olla.....

Pyörä ST 1300cc. Tankillisella ajettu 568km, tankattu 27,8L....
Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

Lainaus käyttäjältä: "enkku"Pyörä ST 1300cc. Tankillisella ajettu 568km, tankattu 27,8L....

Tämä hipoo kohta "täydellisyyttä" eihän se imuputki varmaankaan ihan pohjia myöden ota sitä polttoainetta??

Eikös tuo tankki ollut 29l ??     1,2L jäljellä. hat1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Tuolla aiemmissa keskusteluissa jo mainitsinkin, että ensi tankkaukseni tähän uuteen(käytettyyn)st1300:een sain mahtumaan yli 29 l ja menin ajamalla.Epäilinkin pitääkö nuo jakelumittarit absoluuttisesti paikkansa.

 no niin. pakko uskoo et pannaril voi päästä edellä mainituihin kilometreihin...
itselle uusi ennätys ihan minä ja heart1 yhdessä ja 512km tankilisella mut ajelut oli rauhan merkeis maisema vaan...

t.jussi

20.10.13 - klo:17:43 #12 Viimeisin muokkaus: 24.10.13 - klo:06:49 käyttäjältä kf9966
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 24.08.09 - klo:20:59
Tuolla aiemmissa keskusteluissa jo mainitsinkin, että ensi tankkaukseni tähän uuteen(käytettyyn)st1300:een sain mahtumaan yli 29 l ja menin ajamalla.Epäilinkin pitääkö nuo jakelumittarit absoluuttisesti paikkansa.

Plop, Plop, Plop....... Näin ne plussat ja bonukset plopsahtelee sinne kauppiaan kassaan. Minä olisin kyllä aseman hoitajalta kysynyt, että miten saa 29 litran tankkiin menemään enemmän kuin se 29. Tosin desi tai kaksi enemmän on myös "yli 29" litraa. Mittarivirheitäkin esiintyy, siitä olen varma.

Kesällä Saksassa meni 8,5L/100km eli reilun 300km tankillisella.

Lainaus käyttäjältä: jatuurila - 25.10.13 - klo:15:38
Kesällä Saksassa meni 8,5L/100km eli reilun 300km tankillisella.

Oot varmaan ajanu tasasta kaheksaakymppiä, mutta on ollu keskieurooppalaisen koko kova vastatuuli  thumbsup1

Powered by EzPortal