PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => PANNARIKESKUSTELUT => Aiheen aloitti: Kauko - 05.03.09 - klo:18:50

Otsikko: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 05.03.09 - klo:18:50
Tästä voitaisiin saada foorumin pisin aihe, mutta jos nyt unohdetaan öljy nimeltään Delvac, niin mahtuu asiaakin.
Öljynvaihto on seuraavaksi edessä ja myyjän huolto (ainut vaihtoehto, jos haluaa säilyttää 4/5 vuoden takuun) suostuu käyttämään vain Honda GN-4 mineraaliöljyä. Kerhollamme oli öljyilta, jossa Shellin kaverit kertoivat monta tuntia öljyistä, ennenkaikkea tekniikkapuolta. Tulin vakuuttuneeksi, että synteettistä sen olla pitää. Pannarin vaihtoväli 12.000km.
Mitä öljyä olette käyttäneet? ja miksi?
Otsikko:
Kirjoitti: Meesse - 05.03.09 - klo:20:10
Kyllä se paras öljy on just tota GN-4:sta,toimii vaihteet ja kytkin parhaiten ainakin 1100:ssa.Ja vaihtovälinä olen pitänyt n. 6000 km
Otsikko:
Kirjoitti: Pannari Petteri - 05.03.09 - klo:20:21
Itse olen viime aikoina öljyt vaihdellut. Ja olen käyttänyt Gulfin 10-40 W osasynteettistä moottoripyöräöljyä.
Isommat pojat ovat kertoneet, että mineraalipohjaiset öljyt ovat edullisempia ja varmempia valintoja vanhempaan mp:n. Sopivat myös paremmin mp:n kytkimille (märkäkytkin).
Gulf öljy ei ole edes kallista (hieman yli 3 €/litra) ja niinpä olen vaihtanut sen 6 tkm. välein vaikka ohjekirja ilmoittaa 12 tkm.
Kustannus erä ei ole kovin suuri , kun litrahinta on pieni ja itse vaihtaa!

Itse en todellakaan ole mikään "öljyalan ammattilainen", mutta luulisin että synteettisien öljyen paremmuus tulee esille varsinkin matalissa lämpötiloissa. Siksi niitä käytetään varsinkin autoissa.
Mp:ssä tämä ominaisuus menee tavallaan hukkaan, koska pyörillä ajetaan kevät-kesä-syksyllä.
Mutta totta on varmaankin kyllä se, että täyssynteettisten mp-öljyjen voiteluominaisuudet kestävät pidemmän vaihtovälin kuin mineraaliöljyjen.
Itse olen siis yrittänyt kompensoida tämän eron vaihtovälin puolittamisella.
Otsikko:
Kirjoitti: Obelixxx - 05.03.09 - klo:20:42
Mie oon käyttänyt huollossa ton pannarin ja joka kerta vaihdatan öljyt, syssyllä oli ajettu vaikka kuinka vähän niin silti vaihdatan öljyt sekä peräöljyt ja bensan iän pidentäjät tankkiin ja kotiin sit odottamaan kevättä.

Mitä öljyä siellä vaihdetaan...hmm..empä tiedä?  :-k
Otsikko:
Kirjoitti: jarska - 05.03.09 - klo:20:45
GN-4:sta on laitettu pannariin sekä lukuisiin muihin mopoihin tuossa paikallisessa huollossa ja hyvin pelaa :fart:
Otsikko:
Kirjoitti: Pankku - 05.03.09 - klo:21:53
Tuota GN-4:sta on tullut käytettyä ja hyvin tuntuu Hondassa pelittävän.
Otsikko:
Kirjoitti: Kauko - 05.03.09 - klo:21:57
En yhtään epäile, etteikö tuo Hondan GN-4 toimisi, mutta voisiko jokin muu olla parempaa? Synteettisen öljyn "leikkaantuminen" on huomattavasti hitaanpaa kuin mineraaliöljyn. Ts synteettinen säilyy kauemmin arvoissaan. Muistaakseni lämpö ja paine huonontavat öljyä. Pannarissa on aika pitkä vaihtoväli, joten varmaan parasta olisi puolittaa vaihtoväli, jos pysyy mineraalissa.
Nämä Shellin öljygurut vaan liputtivat niin kovasti synteettisen puolesta ja kumpikin oli enemmän tekniikan mies kuin kauppahemmo. Joten jonkinlainen luottamus tuli heidän lausuntoihin. Ja tietty haluaisi tuohon "parasta", ajatuksena kun on pitää sitä monta monta vuotta.
Pannarin öljyvaatimus:
Viskoteetti SAE 10W-30, API-luokka SG, JASO MA, ei ''energy conserving''
GN-4 taitaa nykyään olla 10W-40 ja API-luokka SG/SH (=korkeampi).
Maahantuoja ei vaadi öljyltä muuta, kuin se täyttää manuaalin vaatimukset, mutta jotta lisätakuu olisi voimassa, olen tuon huoltopaikan liekassa.
Otsikko:
Kirjoitti: hondamania - 06.03.09 - klo:12:25
Tuossa kyllä alussa heti kiellettiin mainitsemasta sana Delvac, mutta kerronpa nyt kuitenkin että itse ajan Delvac 1400:lla => 93 tkm ja olen tyytyväinen. Vaihdan 10 tkm välein.
Otsikko:
Kirjoitti: jarska - 06.03.09 - klo:13:36
Iiiik, delvac mainittu 22yikes   crackup
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: boomerang - 09.07.09 - klo:13:23
Laitoin Shell Advance 10w-40 puolisynteettisen motskariöljyn vanhan motulin tilalle ja oli kuin olisi vaihteisto uusittu! Ei ole pannarista paljoa kokemusta (joku 4000km), mutta eka 50 km uusilla oljyillä oli kyllä valaiseva. Eli öljyillä on väliä!
Otsikko: Re:
Kirjoitti: teppo - 09.07.09 - klo:15:13
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"En yhtään epäile, etteikö tuo Hondan GN-4 toimisi, mutta voisiko jokin muu olla parempaa? Synteettisen öljyn "leikkaantuminen" on huomattavasti hitaanpaa kuin mineraaliöljyn. Ts synteettinen säilyy kauemmin arvoissaan. Muistaakseni lämpö ja paine huonontavat öljyä. Pannarissa on aika pitkä vaihtoväli, joten varmaan parasta olisi puolittaa vaihtoväli, jos pysyy mineraalissa.
Nämä Shellin öljygurut vaan liputtivat niin kovasti synteettisen puolesta ja kumpikin oli enemmän tekniikan mies kuin kauppahemmo. Joten jonkinlainen luottamus tuli heidän lausuntoihin. Ja tietty haluaisi tuohon "parasta", ajatuksena kun on pitää sitä monta monta vuotta.
Pannarin öljyvaatimus:
Viskoteetti SAE 10W-30, API-luokka SG, JASO MA, ei ''energy conserving''
GN-4 taitaa nykyään olla 10W-40 ja API-luokka SG/SH (=korkeampi).
Maahantuoja ei vaadi öljyltä muuta, kuin se täyttää manuaalin vaatimukset, mutta jotta lisätakuu olisi voimassa, olen tuon huoltopaikan liekassa.

Sattui aihe joskus kiinnostamaan ja kysäisin asiaa yhdeltä kaverilta ja sieltä missä asiasta oikeasti tiedetään eli exxonin tuotekehitysosastolta.
Sanoivat että synteettiset oljyt sellaisenaan ovat liian liukkaita märälle kytkimelle mutta nimenomaan mineraalipohjainen delvacci kelpaa ja toimii hyvin prätkissä. Pakkasominaisuuksilla ei mopossa ole väliä ja nuo diiseliöljyt täyttävät kaikki bensamoottorienkin vaatimukset. Virallisesti suositelevat toki juuri sitä öljyä mopoon mitä valmistajatkin.

Ehkäpä se paras puoli delvacissa on että kustannuksia ajatellen vaihtovälin voi helposti puolittaa.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 25.08.09 - klo:15:35
Ajattelin laittaa tilaukseen GN-4 öljyä, mutta:
GN4 OIL 10W-40
This part has been discontinued and can no longer be ordered from Honda
(david silver)
mielenkiintoista...
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 25.08.09 - klo:16:40
David Silver vastaa:
Hello,
Thank you for your e-mail.
Sorry, yes Honda has completely discontinyed this oil.

Mitähän öljyä nyt sitten laitetaan, kun bikeworld ei suostu käyttämään
muuta kuin GN-4:sta - muut eivät kuulemma toimi.
Ja takuun kanssa voi tulla ongelmia, jos on muuta...

Pankku, kysäiseppäs Pasilta
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Pankku - 25.08.09 - klo:16:58
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"David Silver vastaa:
Hello,
Thank you for your e-mail.
Sorry, yes Honda has completely discontinyed this oil.

Mitähän öljyä nyt sitten laitetaan, kun bikeworld ei suostu käyttämään
muuta kuin GN-4:sta - muut eivät kuulemma toimi.
Ja takuun kanssa voi tulla ongelmia, jos on muuta...

Pankku, kysäiseppäs Pasilta

Eikös tuota GN4 öljyä saa Suomessa ihan Hondan liikkeestä?Ainakin täällä sitä löytyy EMC:ltä (myös postimyynnin kautta) ja jopa meidän pieni huoltoasema pitää sitä varastovalikoimissaan?
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 25.08.09 - klo:17:52
Siis sain tiedon, että toimitukset ovat loppuneet, eli uutta ei enää saa
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Pankku - 25.08.09 - klo:18:03
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"Siis sain tiedon, että toimitukset ovat loppuneet, eli uutta ei enää saa

Emc:llä Oulussa (Euromotorcenter) näyttää olevan varastossa, hinta 36 €/4 L eli Suomesta sitä ainakin löytyy. Ja näyttää googlettamalla olevan kyllä muuallakin Suomessa, enkä ole kenenkään kuullut aiemmin Suomessa puhuvan aiheesta. Kysely muusta mahdollisesta öljystä meni Pasillekin.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 25.08.09 - klo:20:40
Lainaus käyttäjältä: "Pankku"
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"Siis sain tiedon, että toimitukset ovat loppuneet, eli uutta ei enää saa

Emc:llä Oulussa (Euromotorcenter) näyttää olevan varastossa, hinta 36 €/4 L eli Suomesta sitä ainakin löytyy. Ja näyttää googlettamalla olevan kyllä muuallakin Suomessa, enkä ole kenenkään kuullut aiemmin Suomessa puhuvan aiheesta. Kysely muusta mahdollisesta öljystä meni Pasillekin.

Varmaan löytyy monestakin paikkaa vielä. David Silver vaan on hyvä ostospaikka orginaaliosille ja ilmeisen
iso sellainen. Tuskin Silver ihan hatusta tuota on keksinyt, joten korvaava öljy pitää löytää ennemmin tai
myöhemmin. Siellä hinta oli 16£ / 3,8ltr, eli vaan puolet halvempaa kuin härmässä...
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: pannam - 25.08.09 - klo:21:30
Onko GN 4:n tuonti siis lopetettu kokonaan ?????? vai eikö sitä myydä vähittäin. Mistä moinen muutos, kun aina on suositeltu parhaana useimmille Hondille.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Pankku - 25.08.09 - klo:21:39
Lainaus käyttäjältä: "pannam"Onko GN 4:n tuonti siis lopetettu kokonaan ?????? vai eikö sitä myydä vähittäin. Mistä moinen muutos, kun aina on suositeltu parhaana useimmille Hondille.

En oikein tähän hätään jaksa uskoa, ettei sitä enää tule. Suomessa tuosta ei ole tihkunut mistään tietoa ja tuohan on suositusöljy Hondaan. Voihan maahantuoja määrittää sen, kenelle myy ja kenelle ei  :blah5:
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 25.08.09 - klo:21:50
Lainaus käyttäjältä: "Pankku"En oikein tähän hätään jaksa uskoa, ettei sitä enää tule. Suomessa tuosta ei ole tihkunut mistään tietoa ja tuohan on suositusöljy Hondaan. Voihan maahantuoja määrittää sen, kenelle myy ja kenelle ei  :blah5:
En haluaisi uskoa minäkään, mutta emailiini saama vastaus oli hyvin selkeä:
Hello,
Thank you for your e-mail.
Sorry, yes Honda has completely discontinyed this oil.
Käsittääkseni David Silver (//http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/) on Hondan virallinen myyjä.
Miksi he kertoisivat huuhaata, liiketoiminnassa roskan puhuminen on aika lyhytnäköistä.
Eiköhän tämä selviä ajan kanssa, josko sieltä tulee sitten GN4-super?
Kysyn vielä lisää tuolta briteistä jos saisimme lisätietoa.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 26.08.09 - klo:13:24
Sain vahvistuksen tuohon GN4 öljyn loppumiseen:
Yes this is correct. Honda Europe have now discontinued delivering GN4 oil.
Varmistin siis, että ymmärsin oikein. Sekä litran että gallonan purnukat on loppu Hondalta (eu)
Nyt sitten etsitään muuta ölppää.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: hannu-56 - 26.08.09 - klo:17:50
Täällä tunnutaan kovasti kehuttavan Hondan omaa öljyä.
Mulla aikoinaan tonnin huollossa laitettiin Hondan oma öljy koneeseen. Olin ajanut 3000km huollon jälkeen, ja kappas vaan ...öljypinta oli aivan alarajalla.
Lisäsin öljyä ylämerkkiin asti, ja jälleen 6 tonnin huoltoon mentäessä oli vajennut alarajalle.
Se huolto, kuten kaikki sen jälkeen on tehty JL-Bikessä vantaalla. He käyttävät Castrolin täyssynteettistä 15w-50 öljyä. Ei ole sitä käytettäessä öljypinta vajentunut milliäkään koko 12 tonnin vaihtovälillä. Nyt mittarissa 46 t.
En pysty sanomaan johtuiko alun öljynkulutus uutuudesta vai öljyistä :-k
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Pankku - 26.08.09 - klo:18:13
Juttelin tänään pitkän puhelun Bike Forum kouluttajamme, huoltopäällikkö Pasi Kytölehdon kanssa ja ohessa tiivistettynä asiat:

1) Hondan GN4 öljy ei ole loppunut eikä lopu, tuo Kaukon kuvaama tilanne on David Silverillä

2)Ainut öljy jonka Bike Forum takaa toimivan Hondassa on juurikin tuo em. öljy

3)Foorumimme jäsenet voivat ostaa öljyä Bike Forumilta hintaan 36 € -20 % /us gallona (eli n. 4 L) + rahtikulut. Kannattaa varmaan mainita tilattaessa, että on tältä foorumilta lookaround
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 26.08.09 - klo:19:10
Lainaus käyttäjältä: "Pankku"Juttelin tänään pitkän puhelun Bike Forum kouluttajamme, huoltopäällikkö Pasi Kytölehdon kanssa ja ohessa tiivistettynä asiat:
1) Hondan GN4 öljy ei ole loppunut eikä lopu, tuo Kaukon kuvaama tilanne on David Silverillä
Näin toivon, ihmetys vaan on kun kerrotaan euroopan Hondan lopettaneen GN4:sen toimitukset.
Ostaako Suomen jämyt sitten muualta?
Villi arvaus on, että GN4 saatavuuskeskusteluun palataan... Suomi on pieni markkina-alue ja jos/kun honda europe panee toimitukset kiinni niin siinä se sitten on. Pointti onkin siinä oliko saamani info faktaa vai fiktiota.

Lainaus käyttäjältä: "Pankku"2)Ainut öljy jonka Bike Forum takaa toimivan Hondassa on juurikin tuo em. öljy
Oman pyörän 5 vuoden takuun vaatimuksena on GN4 (se viides vuosi = jämyn myöntämänä)
Brandt hyväksyy kaikki vaatimukset täyttävät öljyt -> sitten takuu "vain" 4 vuotta

Lainaus käyttäjältä: "Pankku"3)Foorumimme jäsenet voivat ostaa öljyä Bike Forumilta hintaan 36 € -20 % /us gallona (eli n. 4 L) + rahtikulut. Kannattaa varmaan mainita tilattaessa, että on tältä foorumilta thumbsup1
Laitan tästä oman topicin tuonne kimppaostojen puolelle

Kiitos sinulle kun selvitit asiaa
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 21.09.09 - klo:18:49
Lainaa1) Hondan GN4 öljy ei ole loppunut eikä lopu, tuo Kaukon kuvaama tilanne on David Silverillä
Kävin tänään hakemassa BW:stä GN4 öljyä ja kuulin että GN4 tullee loppumaan. Honda etsii uutta
öljynvalmistajaa. Ilmeisesti kuitenkin jatkossakin "Honda"-merkkistä öljyä saatavissa
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Meesse - 20.10.09 - klo:18:38
Kyllä GN-4 öljyn saanti loppuu,tilalle tulee hondalta 10 W 30 öljy.
liittyy jollainlailla uusiin saastemääräyksiin tuon GN-4 loppuminen.
Näin kertoi valtuutettu huolto.......
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: uusipanisti05 - 20.10.09 - klo:20:22
Arvaillaan vähän mitä vaikutusta öljyllä on saastemääräyksien kanssa.Hondahan ei edes kuluta öljyä, joten ei ainakaan siitä johdu. Arvelisin, että  moottori valmistetaan käyttämään long life öljyjä, silloin tarvitsee vaihtaa harvemmin, eikä synny niin paljon jäteöljyä ja maailma pelastuu.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Arppa - 20.10.09 - klo:21:08
Kyllähän se on kysymys vaan raasta "pisnes" ajattelusta kun piti rakentaa kallis lukaali Länsiväylälle. Nyt pitää tienata myös öljyllä  d065 .
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 20.10.09 - klo:21:14
Tässä taisi olla niin, että elokuussa saamamme tiedot olivat sitten ihan totta.
Tuohon saastejuttuun en oikein usko, kuulostaa kovasti selittelyltä. Oli sitten lopetuksen syy
mikä tahansa, niin GN-4 loppuu nykymuodossaan ja jotain uutta tulee tilalle.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: ORE - 10.11.09 - klo:21:52
No nyt se on sitten loppu! Kävin tänään yrittää ostaa BW:stä sitä
GN-4 ölyä ja möivät ei oota. Ei ollut mitään tarjota tilalle  bikeri
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Timppa - 10.11.09 - klo:22:13
Tiedä sitten mikä parasta on, mutta mulla on tuossa vanhanliiton pannarissa Gastrol Power1 gps merkkistä öljyä ja hyvin toimii. thumbsup1
Taisi olla suodattimen kanssa jotakin 50€ setti.(4L)
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 10.11.09 - klo:23:01
"Juttelin tänään pitkän puhelun Bike Forum kouluttajamme, huoltopäällikkö Pasi Kytölehdon kanssa ja ohessa tiivistettynä asiat:
1) Hondan GN4 öljy ei ole loppunut eikä lopu, tuo Kaukon kuvaama tilanne on David Silverillä"
Oliskohan tuolla vielä GN4:ää?

Melkein laittaisin Shell Advance 10W-40, siis mineraaliöljyä, arvot samat kuin GN4:lla
Nyt yritin tarkistaa nimeä ja saatavuutta netistä, niin ei löydy enään. hmmmm
vain Advance ultraa ja VSX:ää, mutta se basic/std/mikä se nyt olikaan on hukassa
Olisko sitten MP-MOTUL 10W-40 5000 4T (4ltr / 29.90 €) sopiva vaihtoehto
Aika vähissä nuo mineraalipohjaiset 10W-40 vaihtoehdot.
Kukahan tekikään tuon GN4 öljyn...
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: KORVI - 11.11.09 - klo:21:53
Ite ostin kans Castrol Power1 GPS öljyä ja suodattimen. Hieman alle 40e kustansi. Eiköhän tuolla muutaman tonnin ajele.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: boomerang - 12.11.09 - klo:17:52
Mites olisi Del Vacccioooo oops2
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 12.11.09 - klo:18:28
Lainaus käyttäjältä: "boomerang"Mites olisi Del Vacccioooo
Tuo varmaankin on ihan toimiva ölppä, mutta virallinen JASO MA luokitus puuttuu
ja toiseksi on väärä viskositeetti (15W-40) kun po 10W-40.
Takuunalaiseen pyörään ei oikein tee mieli laittaa ölppää, miltä puuttuu nuo
viralliset luokitukset. En tässä sano, etteikö delvacci toimisi.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: ORE - 13.11.09 - klo:11:23
Vaihtoehdot taitaa olla; Shell, Gastrol ja Motul :compress:  mut tuossa Kaukolla aika
hyviä perusteita miksi ei olisi ihan sopiva öly kuiteskaan.
Lainaus käyttäjältä: "boomerang"Mites olisi Del Vacccioooo

"Tuo varmaankin on ihan toimiva ölppä, mutta virallinen JASO MA luokitus puuttuu ja toiseksi on väärä viskositeetti (15W-40) kun po 10W-40.
Takuunalaiseen pyörään ei oikein tee mieli laittaa ölppää, miltä puuttuu nuo
viralliset luokitukset. En tässä sano, etteikö delvacci toimisi."
 bikeri
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: aki - 14.11.09 - klo:13:03
ainakin vielä motoheinolassa saatavana tota hondan öljyä purnukassa tai tynnyritavarana omaan astiaan jos joku tarvii.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: hondamania - 15.11.09 - klo:11:36
Taisi tuo Delvac sanan maininta ollut kielletty tässä ketjussa mutta. Jos haluaa ajaa mineraalipohjaisella öljyllä, pidän kyllä itse Delvaccia erittäin varteenotettavana vaihtoehtona. Itse ajanyt tähän mennessä Pannarilla 130 tkm ja sitä ennen Bläkkärillä 50 tkm. Ei minkäänlaisia ongelmia tai viitteitä siitä että olisi jotenkin huono öljy. Päinvastoin, esim. vaihteisto toimii paremmin. Edullinen hinta tulee sitten päälliskauppaa. Minusta tuo 10w-40 <=> 15w-40  ero ei tule prätkässä mitenkään esille ellei nyt jostain kumman syytä käynnistele peliä talvella alla -10 asteen pakkasessa. Minä en niin tee.

Käytän diesel autossa Delvac 1:stä eli täyssynteettistä pitkän vaihtovälin kamaa (jonka hinta sitten jo onkin 9e / L). En ole kuitenkaan katsotunut tarpeelliseksi syöttää sitä Pannarille kun tuon mineraalipohjainen 1400 ihan hyvin pelaa.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: teppo - 17.11.09 - klo:20:54
Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Taisi tuo Delvac sanan maininta ollut kielletty tässä ketjussa mutta. Jos haluaa ajaa mineraalipohjaisella öljyllä, pidän kyllä itse Delvaccia erittäin varteenotettavana vaihtoehtona. Itse ajanyt tähän mennessä Pannarilla 130 tkm ja sitä ennen Bläkkärillä 50 tkm. Ei minkäänlaisia ongelmia tai viitteitä siitä että olisi jotenkin huono öljy. Päinvastoin, esim. vaihteisto toimii paremmin. Edullinen hinta tulee sitten päälliskauppaa. Minusta tuo 10w-40 <=> 15w-40  ero ei tule prätkässä mitenkään esille ellei nyt jostain kumman syytä käynnistele peliä talvella alla -10 asteen pakkasessa. Minä en niin tee.

Käytän diesel autossa Delvac 1:stä eli täyssynteettistä pitkän vaihtovälin kamaa (jonka hinta sitten jo onkin 9e / L). En ole kuitenkaan katsotunut tarpeelliseksi syöttää sitä Pannarille kun tuon mineraalipohjainen 1400 ihan hyvin pelaa.


Mulle kerrottiin epävirallisesti suoraan sylttytehtaalta eli esson paarista (exxon oil) että nimenomaan se mineraalipohjainen delvacci täyttää kaikki bensakoneiden vaatimukset ja toimii mopojen märkäkytkimen kanssa kun ei ole liian liukasta toisin kuin ilmeisesti kaikki synteettiset, joihin sitten pitää mopokäyttöön lisätä kitkaa jotta kytkin ei kärähdä.

Toki sanoivat että aina pitää käyttää mottorivalmistajan suosittelemaa öljyä.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: pannam - 17.03.10 - klo:19:32
Virkistetään muistia näin nietosten keskellä. Eli viikon päästä ollaan ???????????
baanalla. Mikä se nyt olisi se sopiva öljy koneeseen. Vai laitetaanko me kukin mikä parhaalta tuntuu.  headbang
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: boomerang - 18.03.10 - klo:10:42
Lainaus käyttäjältä: "pannam"Virkistetään muistia näin nietosten keskellä. Eli viikon päästä ollaan ???????????
baanalla. Mikä se nyt olisi se sopiva öljy koneeseen. Vai laitetaanko me kukin mikä parhaalta tuntuu.  tease
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: jarska - 18.03.10 - klo:12:55
Joku orggilainen oli löytännä tällasta ölppää:
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: kaipaa - 23.03.10 - klo:17:23
Itse ajelin viime kesänä Motulin 10-40 öljyillä, ja ainakin minulla pelasi aivan hyvin. Olisiko pinta alentunut n. 5000 km aikana n. ylämerkkiviivan paksuuden verran, eli pari millimetriä, ei siis oikeastaan mitään. Vaihteet pelasi kuten kuuluukin (muutamaa omaa fibaa lukuun ottamatta) eikä öp-merkkivalo vilkutellut vaikka ajeltiin Euroopassa aika kuumissa olosuhteissa ja ruuhkassa.

t. Kaitsu
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 23.03.10 - klo:18:19
Mineraalilöljy 10w-40 luokassa on hieman "vaikea" löydettävä. Motul taitaa olla niitä harvoja joita vielä saa.
Shelliä olisin laittanut, mutta hävisi markkinoilta samaan aikaan GN-4:sen kanssa.
GN-4 taisi olla Shellin tekemää...
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: pannam - 23.03.10 - klo:18:41
Varmasti nykyöljyt täyttää kaikki vaatimukset, kun viskositeetti on oikea ( mikähän se muuten on pannarissa). Tärkeämpi juttu on se mistä kytkin tykkää ??????????
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 23.03.10 - klo:19:28
API luokitus:SG tai korkeampi, paitsi öljyt joiden API merkintä on ympyröity merkinnällä energia häviämättömyydestä
Viskositeetti: SAE 10W-30
JASO T 903 standard: MA

Älä käytä öljyjä jotka sisältävät grafiitti tai molybdeeni lisäaineita.
Älä käytä öljyä jonka API luokitus on SH tai korkeampi ja jonka astian etiketissä on API merkintä ympyröity lisämerkinnällä energian häviämättömyydestä ''energy conserving''.
Älä käytä ei-puhdistavia, kasvis-, tai risiinipohjaisia kilpaöljyjä.

Ylläoleva omistajan käsikirjasta.

Honda GN-4 oli sitten taas 10W-40, Jaso MA, API SG
ja tämän po se "ainut oikea"
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: pannam - 23.03.10 - klo:20:28
Tämä kuulostaa jo kolmannen luokan tieteeltä. Eikö  se mennyt fysiikan lakien mukaan, niin että aine ei häviä, vaan muuttaa vain muotoaan ???????
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: teppo - 23.03.10 - klo:23:44
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"API luokitus:SG tai korkeampi, paitsi öljyt joiden API merkintä on ympyröity merkinnällä energia häviämättömyydestä
Viskositeetti: SAE 10W-30
JASO T 903 standard: MA

Älä käytä öljyjä jotka sisältävät grafiitti tai molybdeeni lisäaineita.
Älä käytä öljyä jonka API luokitus on SH tai korkeampi ja jonka astian etiketissä on API merkintä ympyröity lisämerkinnällä energian häviämättömyydestä ''energy conserving''.
Älä käytä ei-puhdistavia, kasvis-, tai risiinipohjaisia kilpaöljyjä.

Ylläoleva omistajan käsikirjasta.

Honda GN-4 oli sitten taas 10W-40, Jaso MA, API SG
ja tämän po se "ainut oikea"


Tässä öljyasiassa kannattaa käyttää järkeä ja jos aikoo noita merkintöjä ymmärtää, kannattaa tietää mitä ne tarkoittavat.

Lyhyt versio. VIskositeetti kertoo minkäkokoisesta reiästä litku menee läpi milläkin nopeudella. Nykyiset monioasteöljyt mitataan kylmänä ja kuumana ja valmistaja takaa kahdessa eri lämpötilassa ominaisuudet. Kylmänä ( se eka luku) ei sais olla liian paksua ja kuumana taas ei liian ohutta. Kylmäominaisuudet on mopossa täysin merkityksettömiä paitsi jos oikeasti ajelee pakkasilla paljon.

API kertoo sitten öljyn laadusta (yksinkertaistaen). Isompia kirjaimia -> parempi koneelle. Mutta mopon märkäkytkin sotkee kuvion ja ölppä ei saisikaanolla liian hyvää eli liukasta.

MA kertoo vain ja ainoastaan että öljy sopii märkäkytkimelle. Se siis tarkoittaa käytännössä, että öljy ei ole liian liukasta eli hyvää moottorille. Tästä sitten haetaan kompromissia.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 25.03.10 - klo:19:38
Lainaus käyttäjältä: "teppo"
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"API luokitus:SG tai korkeampi, paitsi öljyt joiden API merkintä on ympyröity merkinnällä energia häviämättömyydestä
Viskositeetti: SAE 10W-30
JASO T 903 standard: MA

Honda GN-4 oli sitten taas 10W-40, Jaso MA, API SG
ja tämän po se "ainut oikea"

Lyhyt versio. VIskositeetti kertoo minkäkokoisesta reiästä litku menee läpi milläkin nopeudella.

Tässä on juuri mielenkiintoinen ristiriita: käsikirjan mukaan öljyn tulee olla 30:stä ja monta
vuotta "ainut oikea" onkin 40:stä. Kaikki muut öljyt kuin GN-4 10W-40 olivat "pahasta"...
Meillä kerholla oli viime syksynä Shellin pojat pitämässä öljyiltaa ja siellä tuli selkeästi esiin
se, että synteettinen kestää pidempään "hyvänä" kuin mineraaliöljy. Puhuttiin ns öljyn leikkaantumisesta.
Huollon mukaan synteettinen ei ole "hyväksi" Hondalle.

Summasummarum:
ohjekirja sanoo: 10W-30
honda huolto sanoo/sanoi: 10W-40 ja vain GN-4 ja po mineraaliölppä
öljymiehet sanoo: synteettinen on parempaa
minä sanon: jotakin tuonne työnnän, ilmeisesti arvotaan viskositeetti ja laatu.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: teppo - 25.03.10 - klo:21:04
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"
Lainaus käyttäjältä: "teppo"
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"API luokitus:SG tai korkeampi, paitsi öljyt joiden API merkintä on ympyröity merkinnällä energia häviämättömyydestä
Viskositeetti: SAE 10W-30
JASO T 903 standard: MA

Honda GN-4 oli sitten taas 10W-40, Jaso MA, API SG
ja tämän po se "ainut oikea"

Lyhyt versio. VIskositeetti kertoo minkäkokoisesta reiästä litku menee läpi milläkin nopeudella.

Tässä on juuri mielenkiintoinen ristiriita: käsikirjan mukaan öljyn tulee olla 30:stä ja monta
vuotta "ainut oikea" onkin 40:stä. Kaikki muut öljyt kuin GN-4 10W-40 olivat "pahasta"...
Meillä kerholla oli viime syksynä Shellin pojat pitämässä öljyiltaa ja siellä tuli selkeästi esiin
se, että synteettinen kestää pidempään "hyvänä" kuin mineraaliöljy. Puhuttiin ns öljyn leikkaantumisesta.
Huollon mukaan synteettinen ei ole "hyväksi" Hondalle.

Summasummarum:
ohjekirja sanoo: 10W-30
honda huolto sanoo/sanoi: 10W-40 ja vain GN-4 ja po mineraaliölppä
öljymiehet sanoo: synteettinen on parempaa
minä sanon: jotakin tuonne työnnän, ilmeisesti arvotaan viskositeetti ja laatu.

Ootko kuin varma että toi GN-4 ei ollut uudelleenpakattua delvaccia johon Honda on ostanu japsien jaso-ma tarran päälle? JASO-MB olis sit hienompaa synteettistä litkua jossa on reilusti huonontavia lisäaineita pelastamassa kytkintä. Mineraaliöljy ei tartte lisäaineistusta tässä suhteessa yleensä. Siis sitä lisäaineistusta, jolla huononnetaan synteettinen kytkimelle kelpaavaks. Onkohan API SG luokkaa huonompaa öljyä edes myynnissä missään?
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 25.03.10 - klo:21:34
Lainaus käyttäjältä: "teppo"Ootko kuin varma että toi GN-4 ei ollut uudelleenpakattua delvaccia johon Honda on ostanu japsien jaso-ma tarran päälle?
Melkein uskaltaisin lyödä vetoa, että GN-4 oli Shellin valmistamaa ölppää: molemmat katosivat markkinoilta juuri samaan aikaan.
Ristiriita onkin juuri tuossa manuaali vs GN-4 viskositeetissa ja eri tahojen lausunnoissa. Tätä on vaikea ummartaa.
 
Hondamania on käsittääkseni käyttänyt delvaccia 100tkm, kai siinä jo huomaisi esim mahdolliset kytkinongelmat.
Öljyn valinta lienee enempi jonkinlainen emotioanalinen asia kuin faktoihin perustuva.
On ihan sama, onko purnukan kyljessä separaattorin kuva vai RR-pyörän kuva.
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Timppa - 25.03.10 - klo:21:37
Menee lujaa Off Topic mutta eikös aina kun mainitaan sana Delvac niin pitää mainita myös......

Tällä kertaa Juice Leskisen laulun sanoin...

>>>Toinen katsoo silmiin, toista kiehtoo peräpää. Silmien alla on jotain mikä minua miellyttää, siellä on

Daisarit (http://www.youtube.com/watch?v=c-4eoOd_FSs)

admin edit: melkein kuin orgissa....
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: pannam - 25.03.10 - klo:22:01
Nythän me päästään asiaan. Tämä karkaa nyt käsistä koko keskustelu. Jutut
alkaa muistuttaa noita Suomi24 ym,,,Orgeja.

Ehdotan että käytämme eri alkuaineita ja katsotaan kellä kestää kauiten. Kirnupiimää ehdotettiin, minä voin kokeilla vaseliiniä. Siihen sopisi esim. Jugurtti,
pun. maito vs. rasvaton, vesi on vanhin voitehista, tinneri pitää puhtaana, terva pysyy hyvin, silikoonissa ei ole kitkaa jne.....
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: markku802 - 28.03.10 - klo:15:41
onkohan toi gn4 20w50 liian paksua
Otsikko: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Kauko - 28.03.10 - klo:15:51
Kuulostaa paksulta, ohjekirjan mukaan 10W-30 ja GN-4 10W-40 oli sitten se oikeampi viskositeetti
Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Nurmela - 19.04.11 - klo:16:10
Mitä öljyä laitatte nyt Pannariin, kun Hondan GN-4:ää ei näytä enää olevan kaupan.  Tarjosivat tänään merkkiliikkeessä Hondan uutta vastaavaa, jonka pitäisi käydä.  Onko asia näin?   horisko
Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: serekki - 19.04.11 - klo:16:35
mä ostin Viherkäiseen uudet öljyt eilen.
4l öljyy -en tiedä mitä, mut kyljes on Hondan logo ja "genuine parts" lukee. kymppi-kolmekymppistä
"hi-flo"-suodatin

totaali 50 jeppee
Otsikko: Vs: Re: Öljykeskustelu
Kirjoitti: hondamania - 19.04.11 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: Kauko - 25.03.10 - klo:21:34
Lainaus käyttäjältä: teppoOotko kuin varma että toi GN-4 ei ollut uudelleenpakattua delvaccia johon Honda on ostanu japsien jaso-ma tarran päälle?
Melkein uskaltaisin lyödä vetoa, että GN-4 oli Shellin valmistamaa ölppää: molemmat katosivat markkinoilta juuri samaan aikaan.
Ristiriita onkin juuri tuossa manuaali vs GN-4 viskositeetissa ja eri tahojen lausunnoissa. Tätä on vaikea ummartaa.

Hondamania on käsittääkseni käyttänyt delvaccia 100tkm, kai siinä jo huomaisi esim mahdolliset kytkinongelmat.
Öljyn valinta lienee enempi jonkinlainen emotioanalinen asia kuin faktoihin perustuva.
On ihan sama, onko purnukan kyljessä separaattorin kuva vai RR-pyörän kuva.
Moto.Orgissa on nytkin käynnissä järkyttävän pitkä Delvac ketju, jossa on mitä kovimpia väitteitä puolesta ja vastaan. Olen siis ajanut Delvacilla (1400,  15w-40) nyt 152.000 km ja ei ole valittamista. Tiedä johtuuko öljystä, mutta esim. venttiilien välyksiä ei ole tarvinnut säätää vielä kertaakaan. Vaihdan 10 tkm välein ja öljy on kyllä aika mustaa, jonka itse ymmärrän johtuvan Delvacin pesevästä ominaisuudesta eli kakat ei jää koneeseen. Vanhempiin ja paljon ajettuihin koneisiin moni suotittelee 20w-50, joka on tietysti paksumpaa. Paljolti tässä on kyse siitä mikä öljy on riittävää ja mikä on kaikinpuolin parasta. Pannari ei ole kovin korkeaviritteinen ja nestejäähdytteinen eli tasalämpöinen. Mineraali 10-30 tai 10-40 on ihan riittävää Pannariin, viimeisen päälle synteettinen ehkä parasta. Minä en enää viitsi öljymerkkiä vaihtaa vaan haluan nähdä miltä Pannarin kone näytää 250 tkm jälkeen. Varmaan kuin uudelta  respectii
Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Rutja - 20.04.11 - klo:10:22
On kyllä tunteisiin vetoava juttu tämä moottoripyörien öljy. Monelle jopa pyhä asia, kun noita mp - keskusteluja seuraa. Onneksi
täällä ei mene väittelyksi. Vaan onhan se niin, jos olette huomanneet, että
jos vaikkapa auton pesee, niin se tuntuu kulkevan tasaisemmin.
Samalla tunteella dr. Philli itkettää ihmisiä. (rahastaa)

Itse olen sitä mieltä, että rasva kun rasva, niin se voitelee. En ole koskaan saanut ainuttakaan konetta rikki, vaikka öljyt ja vaihtovälit ovat olleet
mitä sattuu, ja milloin sattuu. (en puhu nyt tästä 300 kiloisesta kullanmurustani - en) redtan
Transalpiin vaihdoin pari vuotta sitten rasvat purkista, jossa oli rekan kuva. Vauhti ei parantunut yhtään, mutta perhana - vaihteet eivät enää ronksahdelleet, vaan
menivät silmään ihan äänettömästi.

Olisi todella mielenkiintoista tietää, kuinka öljyvalmistajat "voitelevat" moottoritehtaita suosittelemaan tuotteitaan. Saattavat jopa sponsoroida tarroja, joissa
on erinäköisiä kulkuneuvoja kyljessä. Vai antavatkohan ihan riihikuivaa...
Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: mriihi - 20.04.11 - klo:10:47
Kaipa se kuitenkin menee siten, että moottorivalmistaja moottoria suunnitellessaan valitsee tarvittavan öljylaadun ja sitten astuu markkinatalous esiin. Se öljyvalmistaja pääsee apajille, kuka sopivasti sitä valittua laatua myy. Varmaan siinä jotain lobbausta tuotekehitysvaiheessa tapahtuu mutta loppujen lopuksi raha ja volyymit puhuvat.

Esim VW:llä vuositasolla jokaisesta komponentista tai öljylitrasta pudotettu euro kerrotaan 4miljoonalla valmistuvalla autolla ja esim öljylitrasta saadut hinnanpienennykset kerrotaan valmistusmäärän lisäksi vielä käytetyillä litroilla.

Kuriositeettina vielä, isoilla firmoilla on usein henkilökunnan voitelemiselle erittäin tiukat määräykset. Mitä isompi firma, sen todennäköisempää on, ettei mitään lahjoja saa vastaanottaa eikä mitään tarjoilua joka voisi viedä huomion pois itse asiasta = raha.
Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Pannukakku - 20.04.11 - klo:20:51
Vanhan tarinan mukaan Datsun jätti 100A:n valmistuslinjalla yhden desilitran vaihteistoöljyä laittamatta joka autoon. Ongelma poistui ensihuollon yhteydessä kun asentaja lisäsi öljyä desin tai vaihtoi koko öljyn mutta tehdas säästi jokusen kuution öljyä vuodessa. 4idi4s
Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: tapasa - 16.06.11 - klo:22:29
Kendalin mopo öljyt laitoin tänään pannariin kun oli sellasta jäänyt jemmaan onko kellään kokemusta ko. öljystä?
Siinä kun taistelin ala katetta paikoilleen huomasin että etu jarru satulat oli erilaiset, vasemmalla puolella oli
tavaraa enemmäm kuin oikella mikä juttu se on? Tulpatkin tuli hommattua mutta kun piti vaihtaa eihän mulla ollut
niin pitkää ja ohutta tulppa avainta ja pitääkö kuinka paljon kuttaperkaa purkaa että saa takimmaiset vaihdettua ja onkohan stormilla sopivaa tulppa avainta kaupan, siinä taas kysymyksiä vastauksia odotellen.


Tapsa
Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: Timppa - 16.06.11 - klo:22:42
Kaksi ruuvia irti ja se pieni katteen palanen pois.

Öljynvaihdossa ei tarvitse poistaa alakatetta, vaihdevivun puolelta kolme ruuvia irti ja pikkasen "ravottaa" ja käsi mahtuu ö.suodattimeen. tyhjennysproppuun pääsee kyllä ilman katteiden irrotuksiakin käsiksi. Jos on ns.levikkeet vielä katteissa niinkuin mulla se pikku muovi ruuvi alareunasta irti niin se riittää.
Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: tapasa - 16.06.11 - klo:22:58
Tarkemmin kun ajattelee selviihän siitä vähemmällä luin vaan omistajan käsikirjasta ota alakate pois piste ja mähän otin.Tota tulppa hommaa tarvii tutkii tarkemmin eikä hosua katoin vaan et ahdas on kun oli pikku kate pois.
Mutta mikä toi jarru juttu on?

Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: serekki - 16.06.11 - klo:23:10
voisko olla niin, että etujarrusatula on vaihdettu joskus? korjatkaa kun kumminkin olen väärässä, mut eikös CBS:llä varustetuissa 1100:ssa ole kolme mäntäiset satulat edessä?
Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: evakko - 18.06.11 - klo:19:05
"Siinä kun taistelin ala katetta paikoilleen huomasin että etu jarru satulat oli erilaiset, vasemmalla puolella oli
tavaraa enemmäm kuin oikella mikä juttu se on? "

Vastaus tuohon Tapasan kysymykseen on.

Vasen teleskooppi putki omaa ns. Anti-Dive toiminnon, joka tarkoittaa, että jarruttaessa vasen
jarrusatula vetää alapään kiinnityksellään teleskooppiputken sisällä olevaa venttiiliä ulospäin ja
estää näin etupään niiausta jarrutustilanteessa.

Panissa on oma tulppa avain, jolla näppärä vaihtaa tulpat, vailla isompaa katteiden purkamista.
Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: tapasa - 18.06.11 - klo:23:46
Kiitos Evakolle tiedosta siinä alapäässä oli tosiaan joku "juttu"jossa on kumisuoja ,onko tällainen kaikissa
tonnisatasissa?
Otsikko: Vs: Öljykeskustelu
Kirjoitti: evakko - 19.06.11 - klo:09:28
Kyllä on kaikissa ST 1100: ssa ja toimii hyvin estäen liiallista etupään painumista kovassakin
jarrutuksessa.