Kolahtelevat etuiskarit / etupää

Aloittaja MacMotoristi, 24.06.14 - klo:10:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hmm. Olisiko aika lisätä / vaihtaa öljyt Pannarin etuiskareihin, kun tuntuvat pitävät ylimääräistä kolahtelevaa ääntä kuopissa? Vai mistä moinen voisi johtua? Miten isot riskit?
Pyörä on melkein sisäänajettu, vm 2007, ja juuri pyörähti 50 000 km puhki. Olen toinen omistaja, ja minun aikanani etuiskareitten öljyjä ei ole vaihdettu.

Terv.
Eki

""
Hmm. Olisiko aika lisätä / vaihtaa öljyt Pannarin etuiskareihin, kun tuntuvat pitävät ylimääräistä kolahtelevaa ääntä kuopissa? Vai mistä moinen voisi johtua? Miten isot riskit?
""

Kunnossa olevasta etujousituksesta ei kuulu minkäänlaista ääniä, joten purku, kuluneiden osien ja öljyn vaihto. Suurin riski on etupyörän pidon menetys ja teleskooppiputken kuluminen. Onnistuu kotikorjaamossakin, stefat voi lyödä paikoilleen 50 mm viemäriputkella.

Lainaus käyttäjältä: hry - 24.06.14 - klo:19:53
""
Hmm. Olisiko aika lisätä / vaihtaa öljyt Pannarin etuiskareihin, kun tuntuvat pitävät ylimääräistä kolahtelevaa ääntä kuopissa? Vai mistä moinen voisi johtua? Miten isot riskit?
""

Kunnossa olevasta etujousituksesta ei kuulu minkäänlaista ääniä, joten purku, kuluneiden osien ja öljyn vaihto. Suurin riski on etupyörän pidon menetys ja teleskooppiputken kuluminen. Onnistuu kotikorjaamossakin, stefat voi lyödä paikoilleen 50 mm viemäriputkella.
tarkasta onko väljyyttä jarrusatulassa joka antaa käskyä takajarulle itellä oli 2005v.pannarissa siinä väljyyttä kolahteli montuissa

Omassa pyörässäni kolahteli myöskin montuissa. Kolinan syynä oli metallinen sivutuen levikepala, joka hyppi oikeanpuoleisessa säilytyskotelossa.
SS1000 PanFun kimppa

Lainaus käyttäjältä: jarre - 24.06.14 - klo:20:44
Lainaus käyttäjältä: hry - 24.06.14 - klo:19:53
""
Hmm. Olisiko aika lisätä / vaihtaa öljyt Pannarin etuiskareihin, kun tuntuvat pitävät ylimääräistä kolahtelevaa ääntä kuopissa? Vai mistä moinen voisi johtua? Miten isot riskit?
""

Kunnossa olevasta etujousituksesta ei kuulu minkäänlaista ääniä, joten purku, kuluneiden osien ja öljyn vaihto. Suurin riski on etupyörän pidon menetys ja teleskooppiputken kuluminen. Onnistuu kotikorjaamossakin, stefat voi lyödä paikoilleen 50 mm viemäriputkella.
tarkasta onko väljyyttä jarrusatulassa joka antaa käskyä takajarulle itellä oli 2005v.pannarissa siinä väljyyttä kolahteli montuissa

Nojoo, on kyllä tosi vaikea hahmottaa vikaa. Kun etupäätä töykkii ylös-alas ei kuulu mitään. Soitin Kuuttilan Harrille, joka niinikään epäili vasenta jarrusatulaa. Tsekkasin satuloiden kiinnitykset ja on ookoo, eikä missään tunne väljyyttä kun nostaa etupään ylös. Samoin teleskoopit ovat aivan kuivat. Lisäksi koko etupää ja jarrut toimivat aivan normaalisti  36.gif
Terv. nimimerkki "ymmällä"

väljyys männän liikeessä itellä oli n.3mm eli heiluta jarrusatulaa käsin ees/taas jos siinä on ns.tyhjä liike niin kolatelee montuissa

Tarkista dual-härpäkkeen toiminta; kun pyörä on keskituella jarruta käsijarrulla niin,että molemmat pyörät ovat lukkiutuneina ja sama jalkajarrulla, tarkoittaa,että dual-systeemi toimii. Jos näin ei käy, dualissa on vikaa, mutta mitä ( ? ). Itselläni oli varmaan sama vika. Hankin dual-härpäkkeen  ( sain foorumilta vinkin )korjaussarjan n 100€ ja vika korjaantui, jarrut toimivat paremmin ja kulutuskin laski jonkin verran.

Lainaus käyttäjältä: AmcRoad - 25.06.14 - klo:21:37
Tarkista dual-härpäkkeen toiminta; kun pyörä on keskituella jarruta käsijarrulla niin,että molemmat pyörät ovat lukkiutuneina ja sama jalkajarrulla, tarkoittaa,että dual-systeemi toimii. Jos näin ei käy, dualissa on vikaa, mutta mitä ( ? ). Itselläni oli varmaan sama vika. Hankin dual-härpäkkeen  ( sain foorumilta vinkin )korjaussarjan n 100€ ja vika korjaantui, jarrut toimivat paremmin ja kulutuskin laski jonkin verran.

Nyt ilmeisesti tärppäsi: kahvasta painamalla etupyörä lukkiutuu, mutta takapyörä pyörii kuin viimeistä päivää. Takajarru kyllä vaikuttaa normaalisti sekä taakse että eteen. Samoin tuo kulutuksen nousu kuulostaa tutulta. Tai sinähän sanoit, että korjaamalla laski. Olen ihmetellyt sellaista 2-4 desin kulutuksen nousua, mutta kun on ajettu sekä yksin että kaksin, niin kun en ole kovin tarkkaan seurannut, niin enemmän mutua.

Tulee mieleen, että olisiko voinut renkaitten vaihdon yhteydessä tapahtua jotain? Molemmat renkaat vaihdettiin alle samalla kertaa autoliikkeessä. Kesäjamppa duunissa?

Maanantaina pitäisi lähteä Lappiin haittaako reissua? Riittääkö normi varovaisuus?


25.06.14 - klo:23:03 #8 Viimeisin muokkaus: 25.06.14 - klo:23:17 käyttäjältä Timppa
Se "vasemmanpuoleinen" sylinteri (eturenkaassa) siis pitää liikkua "eteenpäin/ylös", muuten ei mene takarenkaalle mitään nestettä joka työntää taas takarenkaan sylintereitä kiinni.....

Liike on todella pieni ja jos se pikkusylinteri on jumissa se pitää sitten tietysti remontoida. Minun mielestäni ei haittaa ajamista kunhan asian tiedostaa, eikä vedä "rajoille" asti.

Näin olen antanut itseni ymmärtää, mutta saatan tietysti taas olla väärässä.  36.gif

Ajettaessa jarruttaessa eturenkaalle kohdistuu voimaa joka vääntää jarrusylinteriä eteenpäin joka aikaansaa sen että myös takarengas jarruttaa....
Paikoillaan ollessa pitäisi toisen jarruttaa eturengasta ja toisen "vääntää eturengasta eteenpäin" saadakseen sen kyseisen "voiman aikaiseksi"
Muutoin eturengas pysähtyy äkisti eikä "voimaa ehdi tulemaan" eikö takarengas pysähdy.... kai.  :o
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 25.06.14 - klo:23:03
Se "vasemmanpuoleinen" sylinteri (eturenkaassa) siis pitää liikkua "eteenpäin/ylös", muuten ei mene takarenkaalle mitään nestettä joka työntää taas takarenkaan sylintereitä kiinni.....

Liike on todella pieni ja jos se pikkusylinteri on jumissa se pitää sitten tietysti remontoida. Minun mielestäni ei haittaa ajamista kunhan asian tiedostaa, eikä vedä "rajoille" asti.

Näin olen antanut itseni ymmärtää, mutta saatan tietysti taas olla väärässä.  36.gif

Ajettaessa jarruttaessa eturenkaalle kohdistuu voimaa joka vääntää jarrusylinteriä eteenpäin joka aikaansaa sen että myös takarengas jarruttaa....
Paikoillaan ollessa pitäisi toisen jarruttaa eturengasta ja toisen "vääntää eturengasta eteenpäin" saadakseen sen kyseisen "voiman aikaiseksi"
Muutoin eturengas pysähtyy äkisti eikä "voimaa ehdi tulemaan" eikö takarengas pysähdy.... kai.  :o

Ymmärsinkö Timppa oikein, että tarvii liikettä, että dual-systeemi toimii kahvajarrutuksessa myös takarenkaalle? Täytyy sitten vielä testata kertaalleen.
Harmi, että luottohuoltomies on lomareissulla, mutta huoltoaika on jo kyllä tilattuna, menee vaan reissun jälkeen  ;D

Sitä ennen olisi tietysti kiva saada varmuus ongelmasta. Kyllä kai sitä pärjää vain osittain integroiduilla jarruilla, kun enimmäkseen on tullut ajettua aikanaan ilman ABSia ja jarrurefleksit ja jarrutustapa se mikä perslihaksissa on, periytyy siltä ajalta  horisko

Siinä etujarrusylinterissä on se pikkuinen mäntä joka painuu jarrutuksessa sisään ja "työntää" nesteitä takajarru sylintereille joka aikaansaa sen jarrun myös takarenkaalle.

paikallaan ollessa kahvasta jarrutettaessa ei synny liikettä siihen pikkusylinteriin eikä myöskään jarrutusta takarenkaalle.. näin olen ymmärtänyt. Saatan kuitenkin olla väärässä.

Onko tämä juuri se Dual ? en varmuudella voi sanoa.... Foorumilla on ollut aikaisemminkin juttua kyseisestä sylinteristä sekä sen huollosta/toiminnasta.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Tämä nyt ei tietenkään koske mahdollisesti pannaria,Mulla vanhassa 1200 goldissa on ns dual-jarru sellainen,että kun painaa jalkajarrulla niin se vaikutta myös toi-
seen etujarrusylinteriin jarruttaen etupyää myös,ehkä puoliteholla mutta jarrutus on melko tasapainoinen. Honda goldi 1200 -86 on ollut näin ollen aikaansa edellä.

FF1pan  rd11

Vasemman jarrusatulan yläpuolella etupyörässä on kyseinen venttiili Testasin itse toiminnan jarrupalojen vaihdon yhteydessä Pyörä keskiseisontatuelle molemmat renkaat ilmaan Takapyörää joku pyörittään tai kuten itse tein pistin narun takapyörän vanteelle ja hiljaa narusta vetäen ja samalla nostaen etujarrusatulaa vasemmaltapuolelta ylöspäin Pieni liike mut takapyörän jarrutoimi pyörä lukkiutui Kun vapautin etupään pyörä pyöri jälleen Ei se lukkoon mee kun on vauhtia ja painoo päällä Omassani toimi hyvi 1300 ABS

Tuossa ketjussa vähän lisää asiaa

Dual jarrut.....
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Powered by EzPortal