Kävin Helsingissä täältä Oulusta 12-13.06-2010 ja Jyväskylän kohdalla loppui veto kesken, kun olin tulossa Ouluun takaisin. Havaitsin pienen "korinan" eikä rengas/tai mikään mennyt mitenkään jumiin ja kone kävi hyvin. Mustaa öljyä vuoti kartaanista.
Mistä alan etsiä vikaa. :-k
-vekku-
Kerro nyt vähän lisää. Jäikö pyörä siihen, yrititkö ajaa, mitä muuta tapahtui, mistä tarkasti öljyä tuli, mitä teit pyörälle ennen lähtöä, pelaako vaihteet nyt, menikö kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle jne.??
Niin...pyörä jäi sinne erään kivan vanhan rouvan luo, joka sattui asumaan siinä mihin pyörä särkyi..olin kaverin kanssa liikenteessä ja pääsin hänen kyydillä Ouluun..ja pyörä kyllä käyntiin lähtee, mutta vaikka vaihde on päällä niin rengas ei pyöri. Öljyä tuli moottorin ja kartaanin välistä en osaa tarkemmin sanoa ennenkuin kunnolla tutkin. Hakea aion ensi lauantaina peräkärryllä Ouluun.
Eipä viitti arvailla on liian monta vaihtoehtoa. Pitäis tietää onko perä vai moottoriöljyä.
Mustaa se öljy ainakin oli ja moottoriöljy ei vajonnut ja on huomattavasti kirkkaampaa, kun vasta on ne vaihtanut.
Muistakaa toi: Hyvin usean ellei kaikkien vakuutusyhtiöiden palveluu kuuluu hinauspalvelu, joka koskee niin autoja kuin motukoitakin!
Siis jos vaikka motukasta menee rengas puhki nii hinauspalvelu toimii!
Onhan siinä sekin mahdollisuus, että ne kuuluisat boorit on menny takapyörästä.
Lainaus käyttäjältä: "uusipanisti05"Onhan siinä sekin mahdollisuus, että ne kuuluisat boorit on menny takapyörästä.
Niin, mutta se aiheuttaa hirveän ravistuksen peräpäässä mutta ei välttämättä öljyvuotoa...
Mustaa öljyä ei tule jokapaikasta. Joku on lämmennyt liikaa ja laakerirasvat tai muut pikiöljyt on tullu maantielle. Öljyn määrästä ei vissiin ollut puhetta.
Vakuutusyhtiö If maksoi jo tilille hakemisesta kilometrikorvauksen, että ei tosiaan ole valittamista siitä :-k
Kuullostaa aika harvinaiselta....vielä.
Paas ottaen sitten kuvia ja tarkempaa selontekoa kun saat takapään irti ja vahingot näkyville.
Uskoisin että nuo kuvat kiinnostaa aika montaa.
Ainakin minua mopolla mittarissa 127004km vasta.
Juu heti, kun pääsen pöyrän kimppuunn niin kuvia pitää ottaa. Pitää vaan lähteä pannari hakemaan jonain päivänä.
Kysynkin onko kellään vielä vastaavasta kartaani viasta kokemuksia ?
Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Kuullostaa aika harvinaiselta....vielä.
Paas ottaen sitten kuvia ja tarkempaa selontekoa kun saat takapään irti ja vahingot näkyville.
Uskoisin että nuo kuvat kiinnostaa aika montaa.
Ainakin minua mopolla mittarissa 127004km vasta.
____________________________________________________
Nyt olen purkanut takapyörän jossa arvelin vian olevan..ja sieltähän se löytyikin.
Ne kuuluisat "poorit" oli menneet ja syyksi epäilen sitä että kumet jotka on taka-
pyörässä kiinni ovat haurastuneet ja näonollen päässyt elämään sekä hakannut
kuopat ( katso kuva ), sen seurauksena pooreissa olevat kappaleet eivät olleet
kunnolla toisiinsa nähden.
Suosittelen muidenkin tarkistamaan tilanteen.
-vesku-
No niin. Melkein pistäisin sen vaseliinittömän tiliin.
Olen samaa mieltä...semmoista kuivunutta mössöä oli vaseliini.
Viitsitkö panna kaikki kustannukset, mitkä tuosta aiheutuu, tänne näkyviin.
Hintoja en vielä tosin tiedä, mutta kun tiedän niin ilmoittelen.
-vesku-
Lainaus käyttäjältä: "uusipanisti05"No niin. Melkein pistäisin sen vaseliinittömän tiliin.
"yhdyn edelliseen....lauseeseen" thumbsup1
Eipä arvannut kun viime kesänä nykyisen ajopeli laitoin katsoa
rasva tilannetta. Ja tuo oli hyvä vinkki, että tarkistaa renkaan vaihdon yhteydessä
rasva tilantteen ja vaihtaa aina uudet.
-vesku-
itellä 1300 mutta sama systeemi ilmeisesti perässä sekä renkaan vaihto kohta edessä joten kysyisinkin että onko liiasta rasvasta haittaa? siis liioitellusti ottaisi nyrkillisen rasvaa ja viskaisi sen tuota peräpooritusta kohden vai pitääkö olla hillitty ja kevyesti sormenpäillä rasvailla poorit? ja mitä rasvaa senne kannattaa käyttää? itselläni on työkoneisiin käytettävää vedenkestävää nesteen punaista vaseliinia, käviskö se vai onks jotain parempaa/tarkoitukseen nimen omaan valmistettua kamaa?
Liika rasva tulee ulos.Pistä vaikka ne poorin kolot täyteen, eipä sinne liika rasva sovikkaan. Vaseliinin laadusta taitaa kaikilla olla mielipide. Joku sitkeä hyvinpysyvä vaseliini on minun käyttämäni.
Service manualin mukaan rasva po molybdeeni sulfidi tyyppistä, tietty Honda-merkkistä;)
Molybdeeni pohjaista olen itsekin käyttänyt, taitaa olla joku Stormilta ostettu purkki. Ja ei liikaa sitä rasvaa, keskipakovoima heittelee sen ympäriinsä ja sitä alkaa tulla ulos siitä saumasta vanteelle saakka.
- vanhat rasvat ensin pois (ne kuivuneet ja muuten aikansa eläneet)
- uutta tilalle, sormella molempien puolien spoorit täyteen (siis sisä- ja ulkospoorit)
Auton vetoniveliin tarkoitettua laitoin justiinsa.
Katsoin samalla noita spooreja, tuo neliönmallinen kappale, siihen ei ainakaan saa erikseen noita spooreja on tehty yhdestä kappaleesta.
Taitaa olla kyllä uudemmissa hieman erilainen.
Boorien rasvauksen kannattaa suorittaa joka renkaan vaihdon yhteydessä.
Minä näkisin tuon vaurion syntyneen siitä että ei ole vaihdettu sitä kuuluisaa O-rengasta, jonka Honda suositteleevaihtamaan jokaisen renkaan vaihdon yhteydessä.
Siellähän näyttää kuvien perusteella olevan ruosteenomaista väriä, joten uskoisin tuon O-rengas tiivistyksen pettäneen tai sitten siellä ei olleen koko O-rengasta ja vesi on päässyt vaikuttamaan.
Totta myös tuo, että liika rasva kyllä löytää sieltä ulos jopa vanteelle saakka, oikeassa on herra joka tuosta mainitsi.
En ole itse myöskään vaihtanut ihan joka kerta tuota O-rengasta, mutta kylläkin joka toinen ja minulla kyllä on nuo boorit rasvassa ja kuin uudet >100 000 km ajettu pyörällä. Terv: Esa PS: Lähdenkin vaihtamaan tuon takarenkaan uuteen tuonne autotallin puolelle ajankohta kun on.!
Lainaus käyttäjältä: "uusipanisti05"Viitsitkö panna kaikki kustannukset, mitkä tuosta aiheutuu, tänne näkyviin.
Moikka vaan. Nyt on ollut Pannarini jo liikenteessä ja ajattu n. 1000 km.
Kaikki toimii erinomaisesti ja ajo-ominaisuudet parani myös etenkin, kun lähtee liikkeelle ja kun moottorilla jarruttaa niin ei enää "lonksahtele".
Kulut oli seuraavat:
- koko päräosa käytetty 9 tuhattamailia ajettu hinta 288e kuluineen(Teuvolta halikosta)
- boorin vastakappale, joka tulee peränbooreihin hinta 170e ( E M C )
- peräöljy hinta n. 8e ( E M C )
- vaseliini booreihin n. 8e ( Puuilo )
- vaimenninkumet rankaaseen hinta lähetyskuluineen n.90e ( Katafori Oy )
- työnosuus 0e, kun itse asensin
- kokonaiskulut 564e
Ei siis paha hinta remontille ja taas matka jatkuu.
Hienoa kun tuli kuntoon. Kesää on vielä jäljellä.