Minkälainenhan operaatio on poltiimon vaihto pannariin ST 1300. Äkkiä katsottuna en tiedä mitä pitäisi purkaa, että pääsee vaihtamaan polttimon. Kannattaako samalla vaihtaa molemmat vaikka toinen vain palanut?
Mikä on polttimon tyyppi ja malli, niin osaa ostaa jo enakkoon, kun rupeaa vaihtotyöhön. bikeri
Lainaus käyttäjältä: "ORE"Kannattaako samalla vaihtaa molemmat vaikka toinen vain palanut?
bikeri
Sivuan aihetta pikkasen. Kuten olen jossakin todennutkin mua on joku koittanut vähän opettaakkin noissa (auto)tekniikan asioissa ja täsänyon yksi asia mikä on jäänyt mieleen.
Aina kannattaa vaihtaa polttimo molemmin puolin. Polttimossa tulee sähkövirtaan aina enempi resistanssia mitä vanhempi polttimo. Ja sitte ku laittaa uuden polttimon, virta menee siittä vähemmällä vastuksella läpi seuraavaan polttimoon, mikä onkin vanhentunut sen vanhan polttimon virtamäärän mukaan ja eipä aikaakaan kun se jälkimmäinen polttimo palaa. Ja se pitää kuitenkin vaihtaa.
En osaa ton paremmin selittää sitä, mutta kyllä me tota sähkötekniikan tunnilla koulussa laskettiinkin.
Plus että yhdeksän ja puol vuotta 22m:n ratissa opetti et näin tosiaan se asia menee.
Teoriassa varmaan noin, mutta käytännössä ei ainakaan minulla pidä paikkaansa:
- ajettu nyt 143 tkm
- vasen polttimo vaihdettu 2 kertaa, oikea on edelleen alkuperäinen
Tuosta vaihdosta: ainakin vasemman olevan vaihtanut purkamatta mitään
- pistoke irti lampusta (on piukassa, voi joutua avittamaan pienellä ruuvimeisselillä)
- kumitutti pois
- sitten siellä on sellaiset perinteiset rautalankajouset, joilla lamppu on kiinni (niiden asentoa voi katsoa umpion puolelta, siinä ihan polttimon vieressä näkyy osittain)
Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Teoriassa varmaan noin, mutta käytännössä ei ainakaan minulla pidä paikkaansa:
- ajettu nyt 143 tkm
- vasen polttimo vaihdettu 2 kertaa, oikea on edelleen alkuperäinen
Okei. Ihan hyvin voin olla väärässä, enkä tahdo kinata asiasta, mut eikös tuo nyt just viittaa tohon mun väittämään. Paitsi et sul on se alkuperäinen polttimo kestäny kaks kertaa kauemmin ku noi jälkeen ostetut...
Ihanko se ...homma tehdään niinku sormituntumalla, että sitä polttimon peräpäätä näkemättä, alakautta vai? Miten paljon ja mitä pitäisi purkaa, että pääsisisi näkemään mitä oikein touhuaa, ainaskin näin ekakeralla kun homman tekee?
bikeri
Ihan sormituntumalla tein eli en purkanut mitään pois. Muuten oli helppoa, mutta pistoke oli tiukassa lampun perässä.
Tervehdys kaikille. Kun vaihdat lampun, työnnä käsi alakautta, paina pistokkeen sivuista jolloin lukitus avautuu. eli pistoke irti -> kumisuoja pois -> lukko haka auki ja eikun uusi h4 tilalle.
Kiitoksia vinkeistä. Täytyypä ruveta kokeilemaan poltimon vaihtoa sormituntumalla!
Ihanko tosi että pistokkeen sivuilla jotku painikkeet? Ja alakautta? Ihan tosissaan yritetty.
Näkyy olevan alareunassa lärpäke, mutta siitä tuntuu aukeavan pistokkeen takakansi.
Joopa se on tosi tiukassa kun ensimmäisen kerran yrittää vetää irti ei riittääny mulla ainakaan
pelkät sormivoimat, muuten on kuin vanhoissa autoissa jousi kiinnike.
ei voimaa vaan liittiemen ylä osassa on painettava klipsi ja sen jälkeen helposti vetämällä!
Kyllä ne sieltä alakautta lähtee helposti...
Mun fillarissa joku taulapää oli repinyt sen rautalankaisen lukkohässäkän sieltä pois ja jättänyt lampun sen kumitutin varaan...Ai perkele!!
Ihmettelin ku toinen valo tärisee ja näyttää ihan mihin sattuu...
Tutiknta parkkipaikalla osoitti että eihän se kirottu lapetti oo siellä kiinni juurikaan mulla ku sillä kuululla pyhällähengellä.
Aikani päiviteltyäni huomasin sen rautalanka hässäkän siellä lampun sisällä josta sen ulos saanit oli aika työläs toimenpide noin varovasti ilmaistuna.
ORE joka mut tuntee voi kertoa lisää millainen äänimaailma syntyy ku mulla hermot napsahtaa poikki!!! 7.gif
Samalla ku kaivelin sitä hässäkkää sieltä umpiosta joka siis oli paikallaan eli en purkanut mitään vaan pienet kätöset tungettuna sinne pannarin katteiden sisälle,tein sen modin että katkaisin sen klpsin siitä valopistokkeesta jolloin ei tarvii painella mitään senkun vaan vetää sen liittimen irti lampunkannasta...
Nyt on häsäkkä saatu pois umpiosta mutta totesin että takaisin sitä et sinne ruuvin alle laita (ainakaan mun nakki sormilla)jollet pura sitä umpiota pöydälle...Perkele!!!
Joskus toivoo että jos joku ei osaa jotain hommaa ni jättäis tekemättä tai antas jonkun joka osaa tehdä sen,säästyis moni hermonsa menettämiseltä..
-Elukka-
Molemmat polttimot tänään vaihdettu . Yläkautta vasen oikealla kädellä ja oikea vasemmalla . Liittimen etuosassa sivuilla klipsit , kun niitä painaa yhtäaikaa niin helposti irtoaa . Kumitutti pois ja pitojousta alaspäin painaen väkänen irtoaa ja polttimon saa pois . Uskon kun omistaa oikein miesten kädet niin pientä vaikeutta mutta tälläsillä " kätilön " käsillä helppo homma .
Juu samoin vaihdettu molemmat ja yläkautta. Vähän oli ahdasta mutta menihän ne kun hieman runttas eusadance
horisko
Ei se aina helppoa ole maahantuojankaan huollossa. Minulla huhkivat kahden miehen voimin tunnin vasemmanpuoleisen
polttimon kanssa, lopputuloksena väkivalloin irti ja kumitutti ja osa umpiosta hajalla. Umpio ja liitin korjattiin muualla
ja liitin vaihdettiin auto -malliseksi.
Tätä ennen ainakin 10 "annas mää koitan -miestä" yritti irrottaa polttimoa, siinä onnistumatta.
En yhtään ihmettele, että ei ole helppo rasti ollut muillakaan.
Ohjekirjassa ei muuten sanota, että pitäisi painaa nastat pistokkeen sivuista sisään. Siksi moni antaa varmaan
voiman voittaa järjen ja homma vaikeutuu entisestään.
Isoilla käsillä homma on joka tapauksessa hankalaa, vaikka polttimo irtoaisikin.
Polttimon takaisin laittokin on mielenkiintoinen homma, varsinkin se matallisanka. Siitä ei ole kukaan puhunut mitään.
Näin ainakin itselläni, enkä ainakaan reissussa haluaisi lamppua ruveta vaihtamaan. 4idi4s
Hojare
Juurikin noin siinä käypi jos ei nastojen painelu auta kun kanta on jostain syystä
ryytynyt lampunkantaan, näin ainakin oli omassa vasuri. Malta siinä sitten mieles kun
nahka kädestä rullalla nyvit eikä inahdakkaan. Ite selvisin vaurioitta kun mietin yön
yli ja seuraavalla rupeamalla pitkällä meisseliilä VAROVASTI nykäsin kuminraosta langan
auki ja koko hoito ylös senverran et sai kaksin käsin nytkyttää, niin johan helppas ja
uuteen suihkaus lamppuöljyy ja paikalleen. Vielä testaus, ja irtos vaivatta 062802jumpie
Tosin niin suurta innostusta en moiseen puuhaan saanu et jäi vielä toinen vaihtamatta,
kun ei ollu viel pakko jollei taho bannana
arskai
Lainaus käyttäjältä: Elukka - 04.07.15 - klo:11:25
Kyllä ne sieltä alakautta lähtee helposti...
Mun fillarissa joku taulapää oli repinyt sen rautalankaisen lukkohässäkän sieltä pois ja jättänyt lampun sen kumitutin varaan...Ai perkele!!
Ihmettelin ku toinen valo tärisee ja näyttää ihan mihin sattuu...
Tutiknta parkkipaikalla osoitti että eihän se kirottu lapetti oo siellä kiinni juurikaan mulla ku sillä kuululla pyhällähengellä.
Aikani päiviteltyäni huomasin sen rautalanka hässäkän siellä lampun sisällä josta sen ulos saanit oli aika työläs toimenpide noin varovasti ilmaistuna.
ORE joka mut tuntee voi kertoa lisää millainen äänimaailma syntyy ku mulla hermot napsahtaa poikki!!! 7.gif
Samalla ku kaivelin sitä hässäkkää sieltä umpiosta joka siis oli paikallaan eli en purkanut mitään vaan pienet kätöset tungettuna sinne pannarin katteiden sisälle,tein sen modin että katkaisin sen klpsin siitä valopistokkeesta jolloin ei tarvii painella mitään senkun vaan vetää sen liittimen irti lampunkannasta...
Nyt on häsäkkä saatu pois umpiosta mutta totesin että takaisin sitä et sinne ruuvin alle laita (ainakaan mun nakki sormilla)jollet pura sitä umpiota pöydälle...Perkele!!!
Joskus toivoo että jos joku ei osaa jotain hommaa ni jättäis tekemättä tai antas jonkun joka osaa tehdä sen,säästyis moni hermonsa menettämiseltä..
-Elukka-
Ha haa rautalanka hässäkkä paikollaan enkä purkanut umpiota lainkaan....Puolentunnin räpellys ja sain sen paikoillen...Jeesaa muten ku on snadisti kännissä ni käsi ei tärise ja taipuukin paremmin!!
-Elukka-
Maailman helpoin homma. Joko yläkanttiin tai toinen alta ja toinen ylhäältä. Vasen meni ylhäältä ja oikeaan täytyi lähestyä yläpuolelta ja alhaalta. Purista molempien sivujen lärpäkkeitä, niin kyllä lähtee siististi. Rautalankahässäkän näet. Yksi koukku vain. Aikaa menee n. 15 min yhteensä. Vaihda molemmat tietysti.
Tätäkin viesti ketjua joku katselee ja miettii mitenkä se oikeen menee?
Tässä kuvasarja toimituksesta.
http://www.panfun.fi/smf/index.php?topic=2893.0