Akku ja sen kesto

Aloittaja Kauko, 27.04.09 - klo:22:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ei akun ostossa tarvi. vai liittyikö kysymys akkuun?

Lainaus käyttäjältä: sammy76 - 10.07.14 - klo:23:44
ei akun ostossa tarvi. vai liittyikö kysymys akkuun?
Siitä oli kysymys. Joku myyjä kysyi ostaessani akkua, että onko apsit. Ajattelin jos joku täälä tietäis siitä jotain.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 11.07.14 - klo:18:21
Lainaus käyttäjältä: sammy76 - 10.07.14 - klo:23:44
ei akun ostossa tarvi. vai liittyikö kysymys akkuun?
Siitä oli kysymys. Joku myyjä kysyi ostaessani akkua, että onko apsit. Ajattelin jos joku täälä tietäis siitä jotain.
Mikähän myyjällä oli ajatuksena ? Miten ABS-jarrut liittyy akkuun ...... Mulla ei ainakaan ole mitään ajatusta. sa_doh
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

ABSit liittyvät siten akkuun, että ne tarvitsevat tietyn vähimmäisjännitteen toimiakseen. Jos akku alkaa pimetä niin ensimmäisenä verkosta poistuu juuri ABS. Mutta hyvä akku, oli minkä tahansa valmistajan, toimii kyllä.

Itte väittäsin myös ettei uudellakaan akulla polteta ajovaloja 5-10m kauempaa.
Mulla on toinen mp 01 Ninja Kawa,ollut liki uudesta,alkup Yasa kesti tähän kevääseen :o
Toki pyörä oli ajamatta 2-3 kesää,mutta tänä keväänä ostin uuden akun,sitten meni Kawa mettään kuskin kera,
Sitten kipsi kädessä värkkäilin mopoon keulaan valoja ,nippusiteillä ynm... ja koitin suuntailla niitä,paloi muutamassa pätkässä,noi alkuperäiset tupla halogeenit,välillä lyhyillä ja välillä pitkillä max. yhteensä 5-10 min.
Oli akku ihan sippi,toki Kawassa pienempi akku,muttei mitään tietsikoita.
Itte en usko että nyky akut kestää niinkuin ennen,Autoissa kesti liki 10vuotta akut ennen,jopa pitempään,niin myös ainakin osissa MP:ssä kin.
Nykyään ehkä 1-3 vuotta  butt1 ,siltä ainakin tuntuu....
autoissa ehkä 1-2 pitempään

Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Lainaus käyttäjältä: IC 77 - 23.08.14 - klo:22:27
Itte väittäsin myös ettei uudellakaan akulla polteta ajovaloja 5-10m kauempaa.
Mulla on toinen mp 01 Ninja Kawa,ollut liki uudesta,alkup Yasa kesti tähän kevääseen :o
Toki pyörä oli ajamatta 2-3 kesää,mutta tänä keväänä ostin uuden akun,sitten meni Kawa mettään kuskin kera,
Sitten kipsi kädessä värkkäilin mopoon keulaan valoja ,nippusiteillä ynm... ja koitin suuntailla niitä,paloi muutamassa pätkässä,noi alkuperäiset tupla halogeenit,välillä lyhyillä ja välillä pitkillä max. yhteensä 5-10 min.
Oli akku ihan sippi,toki Kawassa pienempi akku,muttei mitään tietsikoita.
Itte en usko että nyky akut kestää niinkuin ennen,Autoissa kesti liki 10vuotta akut ennen,jopa pitempään,niin myös ainakin osissa MP:ssä kin.
Nykyään ehkä 1-3 vuotta  butt1 ,siltä ainakin tuntuu....
autoissa ehkä 1-2 pitempään


En ole akkua vaihtanut...alkuperäinen ikää 5v. ja ilman latausta talvella,on aina keväällä käyntiin lähtenyt... thumbsup1

t.jore


Tuli mietittyä  4idi4s  näitä akkuasioita kun tuli taas pyörässä kiinni ollut tiensä päähän

Olen tähän asti käyttänyt aina noita Yasan valmiiksi hapotettuja ja hankkinut ne MP jälleenmyyjältä.

Ensimmäinen akku kesti 8 vuotta thumbsup1
Toinen akku kesti      1 vuotta :'(
kolmas akku kesti      3 vuotta wallhead

Talvisäilytys ollut aina samanlainen, eli välillä käynyt tallissa lataamassa täyteen.

Onkohan eri kestävyyksissä seuraavanlainen syy:

Nuo "alkuperäiset" akut jotka ovat valmiiksi hapotettuja ovat lojuneet varastoissa epämääräisiä aikoja. Seurauksena ennenaikaisia väsähtämisiä.
Mikään akku ei ole sipannut kokonaan, vaan ei kestä useamman päivän ajotaukoja, eli tarttee ladata että pääsee liikenteeseen.
Jos olisi käyttämättä useita viikkoja niin ymmärtäisin. kylkylkyl

Nyt viimeisen kanssa tuo useampi päivä oli 4 päivää kun ei jaksanut enää pyöräyttää käyntiin asti.

En osta enää noita "alkuperäisiä" ja kalliita vaan ostin  shakehands  paikallisesta akkukaupasta kuivavaratun ja itse hapotettavan  (uc(4 (EUROGLOBE). Kustannukset 50 €
Jos toi kestää edes muutaman vuoden olen erittäin tyytyväinen.

Aika näyttää thumbsup1

Ymmärtääkseni kaikki akut ovat kuivavarattuja,korvike liikkestä ostettu on yleensä itse hapotettava.
MP liikkeestä,jossa olin töissä,akut olivat myös kuivavarattuja ja yleensä hapotettiin liikkeesä.
Useissa oli valmiit patruunat joissain ei,ne hapotettiin isosta kanisterista itse,kun kaatoi akun täyteen 5-15min.
päästä sai lisätä nestettä kun se imeytyi. Hapotus hommat haisi ja työkamoista löytyi usein reikiä sa_doh

Kun uudet MP:t tuli puulaatikoissa ja niitä kasattiin luovutukseen,niiden akuista en tiedä. En kasannut noita pyöriä.

Omassa ST1300 oli akku talven kiinni ja pyöritin pyörää joskus jouluna.
Akku oli aivan sippi jännite nyt keväällä 5,5V
Luulin sen olleen entisen,mutta parin päivän latauksen jälkeen,ja nyt 2 viikon jälkeen ilman latausa  on.12,7 V.
Uskoisin tuon toimivan...

Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Liikkeissä on varmaan monia erilaisia toimintamalleja. (uc(4

Kun nuo aikaisemmat akut kävin ostamassa valtuutetusta Honda-liikkeestä, niin sanoivat että löytyy ja hakivat takaa hyllystä paketin ja laittoivat tiskille.

Siitä tämä ajatuamallini lähti käyntiin.

En mä mitään tiedä, luulen vaan horisko

Akussako oli hapot sisällä?
Ehken jotkut isot MP liikkeet hapottavat ja valmiiksi keväällä yleisiä akkumalleja??
Esim. Yuasa:t oli korkein ja oli itse hapotettava.
Euroglobe happopatruuna mukana.
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...



Jep jep. Oli valmiiksi hapot sisällä. Ei tarvinnu muuta kun laittaa kiinni pyörään.

Euroglobe:ssa oli happopatruunat mukana ja sai itte hapottaa.

Lainaus käyttäjältä: awes - 01.04.15 - klo:15:36
Tuli mietittyä  4idi4s  näitä akkuasioita kun tuli taas pyörässä kiinni ollut tiensä päähän

Olen tähän asti käyttänyt aina noita Yasan valmiiksi hapotettuja ja hankkinut ne MP jälleenmyyjältä.

Ensimmäinen akku kesti 8 vuotta thumbsup1
Toinen akku kesti      1 vuotta :'(
kolmas akku kesti      3 vuotta wallhead

Talvisäilytys ollut aina samanlainen, eli välillä käynyt tallissa lataamassa täyteen.

Onkohan eri kestävyyksissä seuraavanlainen syy:

Nuo "alkuperäiset" akut jotka ovat valmiiksi hapotettuja ovat lojuneet varastoissa epämääräisiä aikoja. Seurauksena ennenaikaisia väsähtämisiä.
Mikään akku ei ole sipannut kokonaan, vaan ei kestä useamman päivän ajotaukoja, eli tarttee ladata että pääsee liikenteeseen.
Jos olisi käyttämättä useita viikkoja niin ymmärtäisin. kylkylkyl

Nyt viimeisen kanssa tuo useampi päivä oli 4 päivää kun ei jaksanut enää pyöräyttää käyntiin asti.

En osta enää noita "alkuperäisiä" ja kalliita vaan ostin  shakehands  paikallisesta akkukaupasta kuivavaratun ja itse hapotettavan  (uc(4 (EUROGLOBE). Kustannukset 50 €
Jos toi kestää edes muutaman vuoden olen erittäin tyytyväinen.

Aika näyttää thumbsup1
Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa,jotta Euroglope kestää käytössä vajaan vuoden.
Kolme halpisakkua tullut ostettua.Nyt vaihdoin alkuperäismerkiin takaisin,toivottavasti kestää vähän pitempään. horisko  :D

Lainaus käyttäjältä: awes - 01.04.15 - klo:15:36
Tuli mietittyä  4idi4s  näitä akkuasioita kun tuli taas pyörässä kiinni ollut tiensä päähän

Olen tähän asti käyttänyt aina noita Yasan valmiiksi hapotettuja ja hankkinut ne MP jälleenmyyjältä.

Ensimmäinen akku kesti 8 vuotta thumbsup1
Toinen akku kesti      1 vuotta :'(
kolmas akku kesti      3 vuotta wallhead

Talvisäilytys ollut aina samanlainen, eli välillä käynyt tallissa lataamassa täyteen.

Onkohan eri kestävyyksissä seuraavanlainen syy:

Nuo "alkuperäiset" akut jotka ovat valmiiksi hapotettuja ovat lojuneet varastoissa epämääräisiä aikoja. Seurauksena ennenaikaisia väsähtämisiä.
Mikään akku ei ole sipannut kokonaan, vaan ei kestä useamman päivän ajotaukoja, eli tarttee ladata että pääsee liikenteeseen.
Jos olisi käyttämättä useita viikkoja niin ymmärtäisin. kylkylkyl

Nyt viimeisen kanssa tuo useampi päivä oli 4 päivää kun ei jaksanut enää pyöräyttää käyntiin asti.

En osta enää noita "alkuperäisiä" ja kalliita vaan ostin  shakehands  paikallisesta akkukaupasta kuivavaratun ja itse hapotettavan  (uc(4 (EUROGLOBE). Kustannukset 50 €
Jos toi kestää edes muutaman vuoden olen erittäin tyytyväinen.

Aika näyttää thumbsup1


Akkujuttua joo... Pannarit ei kestä pitkää seisottamista!!! Omat kokemukset seuraavat.. Eka akku oli pyörässä paikalla talven, parin viikon jälkeen ei enää lähde käyntiin, lataamalla kyllä. seur keväänä uusi Yasa akku Bikeworldistä, pelasi kesän normaalisti kun jatkuvasti ajoi. Viime syksynä oli juttua Kivin Markun kanssa asiasta, pitää Raisiossa Flywheel pyöräkorjaamoa. Suositteli ehdottomasti seuraavaksi Lithium akkua, voi laittaa vähän isomman ja kestää käyttämättömyyttä ihan eritavalla!!!! Vaatii oman laturin, akku maksaa esim Stormilla ( Shorai )
merkkinen noin 190 euroa, ja laturi noin 85 euroa..
Tämän talven pyörä ollut koko ajan ylläpitolatauksessa ja aina on kokeiltaessa lähtenyt käyntiin!!! Mut seur ilman muuta Lithiumakku!!!

Lainaus käyttäjältä: ceetee - 02.04.15 - klo:15:10
Lainaus käyttäjältä: awes - 01.04.15 - klo:15:36
Tuli mietittyä  4idi4s  näitä akkuasioita kun tuli taas pyörässä kiinni ollut tiensä päähän

Olen tähän asti käyttänyt aina noita Yasan valmiiksi hapotettuja ja hankkinut ne MP jälleenmyyjältä.

Ensimmäinen akku kesti 8 vuotta thumbsup1
Toinen akku kesti      1 vuotta :'(
kolmas akku kesti      3 vuotta wallhead

Talvisäilytys ollut aina samanlainen, eli välillä käynyt tallissa lataamassa täyteen.

Onkohan eri kestävyyksissä seuraavanlainen syy:

Nuo "alkuperäiset" akut jotka ovat valmiiksi hapotettuja ovat lojuneet varastoissa epämääräisiä aikoja. Seurauksena ennenaikaisia väsähtämisiä.
Mikään akku ei ole sipannut kokonaan, vaan ei kestä useamman päivän ajotaukoja, eli tarttee ladata että pääsee liikenteeseen.
Jos olisi käyttämättä useita viikkoja niin ymmärtäisin. kylkylkyl

Nyt viimeisen kanssa tuo useampi päivä oli 4 päivää kun ei jaksanut enää pyöräyttää käyntiin asti.

En osta enää noita "alkuperäisiä" ja kalliita vaan ostin  shakehands  paikallisesta akkukaupasta kuivavaratun ja itse hapotettavan  (uc(4 (EUROGLOBE). Kustannukset 50 €
Jos toi kestää edes muutaman vuoden olen erittäin tyytyväinen.

Aika näyttää thumbsup1


Akkujuttua joo... Pannarit ei kestä pitkää seisottamista!!! Omat kokemukset seuraavat.. Eka akku oli pyörässä paikalla talven, parin viikon jälkeen ei enää lähde käyntiin, lataamalla kyllä. seur keväänä uusi Yasa akku Bikeworldistä, pelasi kesän normaalisti kun jatkuvasti ajoi. Viime syksynä oli juttua Kivin Markun kanssa asiasta, pitää Raisiossa Flywheel pyöräkorjaamoa. Suositteli ehdottomasti seuraavaksi Lithium akkua, voi laittaa vähän isomman ja kestää käyttämättömyyttä ihan eritavalla!!!! Vaatii oman laturin, akku maksaa esim Stormilla ( Shorai )
merkkinen noin 190 euroa, ja laturi noin 85 euroa..
Tämän talven pyörä ollut koko ajan ylläpitolatauksessa ja aina on kokeiltaessa lähtenyt käyntiin!!! Mut seur ilman muuta Lithiumakku!!!

Tuolla aiemmin osiossa Apukäynnistin oli akun tyhjenemisestä keskustelua myös,Sanoisin edelleen kun akku jätetään kiinni
kytkettynä pyörään esim ST 1300:seen tai moneen muuhunkin pyörään,ei ole akun vika ainakaan yksistää että se tyhjenee.
koska pyörissä on elektroniikkaa joka kuluttaa hiljalleen akun tyhjäksi,usein n 1 kk ajassa. akku saattaa mennä pilalle
ns se syväpurkautuu,silloin monasti käy niin että akku ei enää lataudu kunnolla eikä pidä virtaa.
Mielestäni ainoat kaksi mahdollisuutta pitää akku kunnossa talven jäljiltä on joko irroittaa kaapelit ja ladata täyteen,
säilyttää se irrallaan viileässä,tai sitten jos jättää sen pyörään kiinni,niin kytkee siihen ns älylaturi lataamaan ja antaa sen olla säädettynä akkua huoltavaan asentoon.

FF1pan  rd11

Jatkoa Edelliseen tuohon akkuasiaan:Tuo ns älylaturi täytyy olla myös sellainen että siinä on oma lataus asentonsa moottoripyörä akulle,eli jos pistää pitkäksi aikaa auton akkujen latausohjelmaan  se on liian tehokas lataus,silloin tulee tulee yliladattua sitä eikä sekään ole hyväksi mp-akulle Sopiva latausvirta on max  0,8A.
Akun säilytys lämpötila 5-10 ast,joskus jossain on mainittu säilytyksen paikaksi jopa pakastinta,mutta se edellyttä että
akun nesteet on ehdottomasti kunnossa,jos se pääsee vaikka jäätymään,kun akun hapot sisältävät liikaa vettä,niin akuhan sen jälkeen entinen.
Siis normaali auton akkujen lataukseen tarkoitettu vaikka ns älylaturi ei käy välttämättä mp-akun lataukseen,siinä täytyy
olla ns mp-akun lataukseen sopiva ohjelma.
Kyllä täyteen ladattukin aku purkautuu hiljalleen irroitettunakin säilytyksessä riippuen vielä esim paikan lämpötilasta.
viileä 0 ast yläpuolella oleva lämpötila o paras. thumbsup1  kannattaa valvoa talvella latauksen tilaa aina.

FF1pan   rd11 

Powered by EzPortal