PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => PANNARIKESKUSTELUT => Aiheen aloitti: karitee - 06.08.17 - klo:19:03

Otsikko: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 06.08.17 - klo:19:03
Moi.Pannari tuli eilen taloon , testattu uutta tulokasta vajaat 1000 km ja todettiin seuraavanlainen ongelma:peräpenkkiläisen ylävartaloon ja varsinkin käsivarsiin kohdistuu helvetinmoinen tuuli. tämä varsinkin esiintyy 80 km/h ja ylöspäin nopeuksissa.voiko asialle tehdä jotain ? mopossa on Hondan pleksi , ei muita härpäkkeitä. kyytiläinen on hoikka 178 cm pituinen . Toivoisin pikaisia vastauksia , vielä ehtis vaihtaa mopon ennen jänkhää jos ei löydy ratkaisua. Kiitos etukäteen.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: Timppa - 06.08.17 - klo:19:19
Hiukan hankala antaa tarkkaa vastausta. Kumpi malli kyseessä?
Mikäli ST1100 vaatii koko plexin vaihtamisen, eikä varmuutta siitä helpottaako....Versioita eri pleximalleihin ehkä kymmeniä.
Saatavilla myös levikesarjaa katteisiin ja peilien päälle.

Mikäli ST1300 Plexin korkeussäädöllä voi vaikuttaa hieman. Mitä ylempänä/pystymmässä plexi on sitä voimakkaampi paine takamatkustajan selkään kohdistuu.
Itse lähden siitä että plexi aina alas tai ainakin niin alas että joka tapauksessa sen yli katsellaan. Myös ns. lisälevikkeillä asiaan voi hiukan vaikuttaa (peilien ympärille ja mittariston ympärille sekä alakatteisiin saatavilla levikesarjoilla.)

Muuten nuo pyörteilyt on aika pitkälle henkilökohtaisia asioita mikä on liikaa tai liian vähän.
Pannari nyt taitaa olla sieltä suojaavimmasta päästä jos unohdetaan Wingit ja LT:t
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: pepe - 06.08.17 - klo:19:25
Moro. Itselläni on lähes yhtä pitkä kyytiläinen ja hän kertoo että pyörteilyä esiintyy jonkin verran jos ajaa pleksi ylhäällä.
Toinen juttu on se että hän ei pidä käsiään kahvoissa vaan (omien) jalkojen päällä.
T. Pepe
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 06.08.17 - klo:19:42
Hei , tarkennusta asiaan mopo st 1300 , on kokeiltu pleksiä joka korkeudella ja samoin käsien aseinnoilla/paikoissa.nopeuksissa 80 - 100 on jotakuin ok mut matkanopeuksissa tulee sanomista.Kyytiläinen on ja on ollut todella tyytyväinen bläkkärin tarakalla esim nukahtelee siellä .... mistä saa niitä härpäkkeitä katteisiin ym ja onko niistä kokemuksia ? kiitos
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: enkku - 06.08.17 - klo:19:55
Lainaus käyttäjältä: kartsa1 - 06.08.17 - klo:19:42
Hei , tarkennusta asiaan mopo st 1300 , on kokeiltu pleksiä joka korkeudella ja samoin käsien aseinnoilla/paikoissa.nopeuksissa 80 - 100 on jotakuin ok mut matkanopeuksissa tulee sanomista.Kyytiläinen on ja on ollut todella tyytyväinen bläkkärin tarakalla esim nukahtelee siellä .... mistä saa niitä härpäkkeitä katteisiin ym ja onko niistä kokemuksia ? kiitos

Meillä oli samoja ongelmia. Ongelmaan oli ratkaisu, cee bailys pleksi ( https://www.ceebaileys.com/honda-motorcycle-windshields ) 10cm korkeampi ja 5cm leveämpi, ilma-aukolla. Uutta pleksiä ei tarvinut koskaan nostaa ala-asennosta ylös kuin hiukan alle 10cm takapenkkiläinen kertoi että puisteleminen loppui lähes kokonaan. Kuski 182cm ja kyytiläinen 174cm.

Ex. pannaristi

T; Enkku
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: sepeteus - 06.08.17 - klo:20:21
Lainaus käyttäjältä: enkku - 06.08.17 - klo:19:55
Lainaus käyttäjältä: kartsa1 - 06.08.17 - klo:19:42
Hei , tarkennusta asiaan mopo st 1300 , on kokeiltu pleksiä joka korkeudella ja samoin käsien aseinnoilla/paikoissa.nopeuksissa 80 - 100 on jotakuin ok mut matkanopeuksissa tulee sanomista.Kyytiläinen on ja on ollut todella tyytyväinen bläkkärin tarakalla esim nukahtelee siellä .... mistä saa niitä härpäkkeitä katteisiin ym ja onko niistä kokemuksia ? kiitos

Meillä oli samoja ongelmia. Ongelmaan oli ratkaisu, cee bailys pleksi ( https://www.ceebaileys.com/honda-motorcycle-windshields ) 10cm korkeampi ja 5cm leveämpi, ilma-aukolla. Uutta pleksiä ei tarvinut koskaan nostaa ala-asennosta ylös kuin hiukan alle 10cm takapenkkiläinen kertoi että puisteleminen loppui lähes kokonaan. Kuski 182cm ja kyytiläinen 174cm.

Ex. pannaristi

T; Enkku

Tuon plexin voi laittaa pannariin vaan jos ei oo hankkinu niitä tuulenohjaimia peilin päälle.
kokeilin, ei voinut laskea kokonaan ala-asentoon, otti kiinni ja painoi peilejä alaspäin.
ilman tuulenohjaimia ok.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 06.08.17 - klo:22:39
onks noi tuulen ohjaimet sit turhia , eli toi pleksi riittäis ?
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: sepeteus - 07.08.17 - klo:07:40
Lainaus käyttäjältä: kartsa1 - 06.08.17 - klo:22:39
onks noi tuulen ohjaimet sit turhia , eli toi pleksi riittäis ?

Jos laitat ton isomman plexin niin noi tuulen ohjaimet on turhia eikä niitä
voi edes laittaa kun plexi ottaa niihin kiinni. horisko

säästät 90 e jonka nuo maksais BikeWorldista tilattuna. thumbsup1
ehkä ne sais tietty jostain suoraan tilaamalla halvemmalla ? :o
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: enkku - 07.08.17 - klo:09:08
Lainaus käyttäjältä: kartsa1 - 06.08.17 - klo:22:39
onks noi tuulen ohjaimet sit turhia , eli toi pleksi riittäis ?

Peileihin ja kylkiin polvien kohdille tulevista tuulen ohaimista en osaa sanoa koaska niitä ei mun pyörässä ollut. Oletan että peileihin tulevat lisäohjaimet suojaavat käsiä. hiukan leveämpi pleksi auttaa mielestäni tähän. Polvien kohdalle tulevat lisäohjaimet auttavat jaloille tulevaan viimaan.

Nämä ovat minun kokemuksia. Olen kokeilut reisussa kaverin st1300, missä on nämä ohjaimet.

T; Enkku
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: IC 77 - 07.08.17 - klo:13:26
Mulla on omassa peilien ja katteitten levike sarja,sekä korkeampi ja leveämpi pleksi. Näissähän on myös se mekaaninen säätö pleksille. Omassa se on korkeammalla asennolla. Kun se oli alimmassa asennossa ei se kyllä oman muistin mukaan mihinkään kiinni ottanut? Vaikuttaa varmaan tuo pleksin muoto/malli. Omassa ei valmistajaa lue? On ollut varmaan tarra joka on poistettu tai irronnut.
Peilien levilkeet auttaa juuri käsiin tulevaan viimaan,kärsii ajella ilman lämmittimiä ohuilla reijitetyillä kisahansikkailla,vasta +5,,,+10C vaihdetaan vuorelliset. Peilien yläpuolelle tulee mittaristoon myös levike. Samoin peileistä jaloille alas asti nilkkojen seutuville. Jalat ovat kyllä hyvin suojassanoitten takana.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 07.08.17 - klo:22:20
Hei , pleksi on tilattu tänään klo 14 .00 ja jotain muutakin nyt saa nähä tuleeko ennen jytinöitä et pääsis testaan 😂
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: IC 77 - 07.08.17 - klo:23:04
Olin Honda mp liikkeessä ennätyskesinä töissä. Silloin oli RTG paketilla olevia Pannareita myynnissä,taisi olla Blackbirdejäkin. Pannareihin tuli juuri nuo levikesarjat silloin,näin muistelen. Moni kävi sitten tilaamassa levikkeet omaan pyörään missä niitä ei ollut. Olivat varmaan koeajaneet tuttavan pyörää jossa ne olivat ja sitten piti saada omaan myös,no minähän tilasin.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: sepeteus - 08.08.17 - klo:09:29
Mähän ostin tuon edellisen panin uutena ja kun siihen sai sen RTG paketin halvemmalla,
kun että olis hommannu ne myöhemmin niin otin kaiken muun paitsi ne tuuliohjaimet jotka
tulee siihen katteen reunaan jotka pitäis suojata jalkoja.
Eli niistä ei oo kokemuksia. viime keväänä vaihdoin vuotta nuorempaan samanlaiseen,mutta
olennaista oli että sillä oli ajettu 140 000 km vähemmän, huomasin kyllä että siinä ei ollut
niitä käsiä suojaavia tuuliohjaimia eikä lämpökahvoja, selväksi kävi heti että tarvitsen ne,
kun oltiin PanFunin kevätkekkereillä ja ajettiin pienessä sateessa ja kylmällä kelillä
lauantaina kostamuksen kaivokseen niin (kyllä paleli kädet ja kastu hanskat kokonaan) olis noita tosiaanki tarvinnu.
Nyt on ohjaimet ja lämpökahvat.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 08.08.17 - klo:10:46
Ostitko ohjaimet Honda liikkeestä vai mistä ?
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: ltm - 08.08.17 - klo:11:16
Minulla on 1100:ssa peilien päällä ja katteiden reunoissa tuuliohjaimet; ovat kyllä hyvät. Viimeksi viime viikolla tuli todettua niiden hyöty Ruotsissa. Sadekuuroissa hanskat pysyvät kuivina ja vielä reilummassa ns maakuntasateessa pysyvät housutkin lähes kuivina. Toki vauhti vaikuttaa asiaan. Pelkkä sadetakki riittää mielestäni sateessa kuin sateessa.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: IC 77 - 08.08.17 - klo:13:32
Tuuliohjaimet,katteitten ja peilienlevikesrjat ovat alkuperäisiä lisävarusteita. Hondaan jo uutena tilattavissa. Honda kauppias toimittaa. Eurooppalaiset liikkeet myös. Niitä liikkuu välillä käytettynä ja uutenakin esim. ebay,jopa tori.fi ja nettivaraosa.,huutonetti ynm...
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: sepeteus - 08.08.17 - klo:22:32
Lainaus käyttäjältä: karitee - 08.08.17 - klo:10:46
Ostitko ohjaimet Honda liikkeestä vai mistä ?


BikeWorldista  90 e.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: väkä - 09.08.17 - klo:13:32
Tämä plexi juttu kiinosti miten sitten kovemmassa vauhdissa verrattuna alkuperäiseen sillähän pani 1300 menee hiukan epävakaaksi
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: enkku - 09.08.17 - klo:17:22
Itse aina kovissa nopeuksissa olen ajanut pleksi aivan alhana. Eroa en ole juuri huomannut orgis ja Cee Bailys plekis välillä samoissa nopeuksissa. Kaksin ajeltu n.180km/h mittarin mukaan. Mielestäni panin kanssa suurin ongelma "vaappumiseen" tulee, sivutuulen olessa sopivassa kulmassa ja puhaltaa puuskissa. Yksin ajaessa olen aina laittanut kassin täynnä kamppeita vinoon takapenkkiläisen paikalle, vähentää selkeästi "vaappumista". Huomasin että 160km/h nopeuksien jälkeen yleensä alkoi levoton käytös. Kerran tullessamme pikku kiireellä Saksassa laivarantaan motaria (500km) pitkin, oikein kokeilin pannarin käytöstä. Pidimme nopeutta n.170-200km/h suurinmman osan matkasta oli tasainen sivutuuli, huojuntaa oli lähes kokomatkan. Ensin puristin mopoa jotta pysyy vakaana mutta ei sitä kauan jaksanut. Annoin mopon elää omalla huojunnalla, varuillani olin että ei pääse woblaus yllättämään.... jos siis voi jotenkin varautua. Reipas 175 000km pannarilla ajeltuna.

T; Enkku
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: Timppa - 09.08.17 - klo:17:51
Mielenkiintoinen vaikutus nopeudella huojuntaan.

Viime Syksynä ajeltiin hiukan Euroopan puolella ja menomatkalla ennen Hampuria kokeiltiin miten mopo kulkee.
Kulkihan se ja huojuntaa oli vasta nopeudessa 190+ mutta kun se alkoi vaappumista riitti kunnes vauhti laski alle 140 sen jälkeen en vääntänyt tuppea mutkalle enempää kuin sen 165-175km/h.
Ajattelin halata kotona vielä ainakin kerran sitä kauniimpaa puoliskoa, minkä sitten teinkin.
Itsesuojeluvaisto astui peliin kun vauhtia 205+ ja mopo käyttäytyi ihan oman päänsä mukaan eikä totellut.

Ohessa videon pätkää tapahtumasta, lyhyet mutta antoisat sekunnit. Paskat oli melkein housuissa.

pannari vatkaa. (https://www.youtube.com/watch?v=eKEE3tITJbM)
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 09.08.17 - klo:20:26
Olipas sul tuuria tos , itellä voblausta esiintynyt Kawasaki H2 :lla joskus 80 luvun alus ...
Onko muilla esiintynyt samanlaista huojuntaa Pannareilla ?
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: IC 77 - 09.08.17 - klo:20:58
Leskentekijä on voinut voblatakin kunnon vauhdissa,noille kuskeillehan oli oma osasto lasaretissa,kuulemma! Veljen vaimon siskon mies sanoi tempasseen pellolle tollasella triblellä joskus 70-luvulla. Oli kullemma takajarru toimimaton tehoputki asennuksen vuoksi?
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: sepeteus - 09.08.17 - klo:21:23
Tällä panilla en oo kokeillu, mut vanhalla -06:sella tuli kokeiltua. 03Biker

240 mittari nopeutta ja sellanen pikku eläminen alko siinä 200 kohdalla plexin reuna
niin että näki juuri ja juuri yli, kun laskin melkein ala-asentoon niin väheni, mut
ei loppunu, voin sanoa ettei tuntunu kovin kivalta. :-\

Saksassa poika kyydissä navin näyttö tasan 200, kun poika pyysi hiljentämään, hänellä niska
väsyy !!! Hah ! Hah ! istuu takapenkillä muutenkin korkeemmalla ja 12 cm pidempi. reps

Peräkärryn kanssa ajoin 210 mittari nopeutta ja kumma kyllä se jotenkin vain meni kuin juna eikä
sitä viipottamista tullu lainkaan, mut sitte meni äijällä pupu pöksyyn ja hiljensin vauhtia.
No 210 peräkärryn kera, nyt kun ajattelen asiaa niin kyllä tuntuu hullulta kokeilla tollasia,
on sitä kuitenkin aina sitä ainoota kaupalla. :o
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 12.08.17 - klo:00:42
Hei.. Jatkaisin vielä keskusteluu pannarin vakaudesta , yksin ajaen perälaukku paikalla. Tänään totesin et tota ns huojuntaa esiintyy 180 km/h alkaen , renkaat ja paineet ok tuuli navakkaa mut ei kovaa. huojunta alkoi tuulesta kun peltoaukeelle tulin metsän suojasta jatkui jonkin aikaa . Mulla alkaa tulla sellainen käsitys pannarista että hyvä laite max 140 km/h marssi vauhtiin , mut sen yli alkaa olla ajaminen tosi työtä . Itse tykkään laitteesta sen mukavuudesta alhaisemmilla nopeuksilla ja soratiellä on mukava viedä nopeastikkin... Huomenna tulee katteisiin tuuli ohjaimii niin näkee vaikuttaako peräpenkkiläisen elämään mitenkään . Ohjaimien hinta tänään 160e , BW hinta 190 e, peileihin tulevat olivat hyllystä loppu mutta lupailtiin ens viikkolle. Olis mukavaa kuulla muiden kokemuksia lisää tästä aihe piiristä , vai onko meitä muutama vain jolla huojuu pyörä tai pää ?
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: uusipanisti05 - 12.08.17 - klo:09:20
Lainaus käyttäjältä: karitee - 12.08.17 - klo:00:42
Hei.. Jatkaisin vielä keskusteluu pannarin vakaudesta , yksin ajaen perälaukku paikalla. Tänään totesin et tota ns huojuntaa esiintyy 180 km/h alkaen , renkaat ja paineet ok tuuli navakkaa mut ei kovaa. huojunta alkoi tuulesta kun peltoaukeelle tulin metsän suojasta jatkui jonkin aikaa . Mulla alkaa tulla sellainen käsitys pannarista että hyvä laite max 140 km/h marssi vauhtiin , mut sen yli alkaa olla ajaminen tosi työtä . Itse tykkään laitteesta sen mukavuudesta alhaisemmilla nopeuksilla ja soratiellä on mukava viedä nopeastikkin... Huomenna tulee katteisiin tuuli ohjaimii niin näkee vaikuttaako peräpenkkiläisen elämään mitenkään . Ohjaimien hinta tänään 160e , BW hinta 190 e, peileihin tulevat olivat hyllystä loppu mutta lupailtiin ens viikkolle. Olis mukavaa kuulla muiden kokemuksia lisää tästä aihe piiristä , vai onko meitä muutama vain jolla huojuu pyörä tai pää ?
Mitä suurempi tuulilasi sitä enemmän huojuu. Tästä on puhuttu paljon, mutta vielä. Ota tuulilasi pois niin ei huoju  :)  Etujättä 98mm on liian pieni kovissa nopeuksissa. Mp: hän ei työnnä etupyörää, vaan vetää ja jos tää jättö on pieni niin on ketterä käsitellä, mutta surkea kovissa nopeuksissa. Iso otsapinta aiheuttaa sen, että kovassa tuulessa ja sen tuulen suunnan vaihtelussa yläkatteet heiluttaa pyörää. Tunnelissa ajaessa heiluntaa ei ole. Jätön muuttaminen ei ole kovin helppo, koska etupyörä lähestuu liiaksi moottorin etuosaa. ainut mitä helposti voi tehdä on suurentaa etupyörää, tai pidentää etuputkia. Silloin pitää laittaa vaan korotusta sivuseisontatuen alle. Etupyörän suurennus aiheuttaa sen, että pienissä nopeuksissa silloin tällöin kivet raapaisee etulokasuojaan. Etupyörän suurennuksella saadaan myös hyrrävoimaa suuremmaksi, painon lisäyksestä. Myös etuteleskooppien jäykennys auttaa, silloin putket on pidempänä koko ajan, mikä lisää myös jättöä.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 13.08.17 - klo:06:50
Hei , laiteltiin ohjaimia ja säädettiin ym. Mopo tuli huomattavasti paremmaksi ajaa ja pyörteily loppui melkein kokonaan. Nyt voi jo sanoo melkeinpä et kyl tästä hyvä tulee  thumbsup1 Myöhään illalla käytiin vielä radalla vetämässä muutama kierros . Tänään vähän lisää säätöö ja muutama kierros lisää kaks päällä että ilman jos sade ei pilaa testailua...
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: väkä - 14.08.17 - klo:10:42
Minkälaista säätöä alustaan plexiin vai minne.Tämä kiinostaa muuten hyvä pyörä mutta esim vaijeri tiellä rekan nopeampi ohitus ei enää ole kovin mukavaa kun tilaakin on vähän
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 15.08.17 - klo:05:45
Hei
vaihdoin keulaöljyt , samalla huomasin et ns vanhaa öljy oli liian vähän ja ku mittailtiin mopon kulku asentoon se kulki keula alhaalla. Uudet öljyt oikeaan tasoon , karvan jäykempää öljyy . Taka iskarin säätöä jota en ehtinyt huoltaa , paluu vaimennus heikkoa joka vaatii iskarin huoltoa tai jopa uuden paremman iskarin. Jousitus on mun mielestä täs mopo se ongelma tohon levottomuuteen nopeassa ajossa , katotaan  mitä voidaan tehä lisää mut noi tehtiin parempi tuli huomattavasti.Tuuli ongelma parani hiukan ku lisättiin tuuli ohjaimia katteeseen siitä lisää loppu viikosta ...
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: sepeteus - 15.08.17 - klo:16:28
Lainaus käyttäjältä: väkä - 14.08.17 - klo:10:42
Minkälaista säätöä alustaan plexiin vai minne.Tämä kiinostaa muuten hyvä pyörä mutta esim vaijeri tiellä rekan nopeampi ohitus ei enää ole kovin mukavaa kun tilaakin on vähän

MIKÄ IHMEEN VAIJERI ??? :o
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: veskupappa - 15.08.17 - klo:16:48
Lainaus käyttäjältä: sepeteus - 15.08.17 - klo:16:28
Lainaus käyttäjältä: väkä - 14.08.17 - klo:10:42
Minkälaista säätöä alustaan plexiin vai minne.Tämä kiinostaa muuten hyvä pyörä mutta esim vaijeri tiellä rekan nopeampi ohitus ei enää ole kovin mukavaa kun tilaakin on vähän

MIKÄ IHMEEN VAIJERI ??? :o
Esim. Ruotsissa kilometreittäin tietä,jossa jopa yhden kaistan molemmin puolin on 82 senttimetriä korkeissa terästolpissa neljä peukalon paksuista vaijeria. Melkoinen giljotiini !
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: ltm - 15.08.17 - klo:17:02
Eli mopomiehen halsteri tie.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: IC 77 - 15.08.17 - klo:17:05
Highway to Hell,ruottisakose onkin?
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: väkä - 15.08.17 - klo:19:02
Jep sitä ruotsinpuolen tietä tarkoitin siinä kun saa lähtemään lapasesta pyörän niin mahdollisuudet on vähänä.Sen keulaöljyjen vaihdon olen jo tehnyt w 15 nyt keulassa ehkä vähän parmpi kuumalla jarrutuksissa.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 15.08.17 - klo:21:15
Näinpä se vähän muuttuu ja jos liian paksuu öljyy laittaa alkaa lyömään käsille tien katkokset 😈
Tietenkin täytyy muistaa millaiseen ajoon Pannari on suunniteltu , mutta kuitenkin ihmetellä täytyy toi akseli välin lyhentäminen 1100 sta . Jammun ekat FJR ät oli kans lyhemmällä välillä ja huolella porukoilla lähtivät käsistä juuri vaappumisen , foblauksen vuoksi. Mutta heti ku takahaarukka pidennettiin tapahtui muutos , ei enää vaappunut eikä foblannut.
Huomattiin etupään nousulla vaikutuksen myös pyörteilyn vähememiseen takapenkkiläiseen , toki ei ollut samanlaiset olosuhteet mutta kuitenkin pienikin muutos näköjään vaikuttaa ..
Vielä korostan sitä että en hauku tai moiti pannarii , vaan haluan selvittää itselle onko näille ominaiksuuksille mitään tehtävissä .
Nyt vain kävi näin kun aion siirtyä maailman parhaasta nopeasta matkamoposta Pannarii ...
P.S olikos täällä sivustolla jossain juttuu Pannariin saatavista keulajousista ja takaiskarista  ?
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: ltm - 15.08.17 - klo:21:23
Hienoa, jollain muullakin on jäykemmät öljyt keulassa. Itselläni on 20 w ja hyvin toimii.

Näin vastasin tuohon Timpan videoon tammikuussa:

Takalaukku pois, takapenkki tyhjänä, keulassa jäykemmät öjyt ja takaiskari jäykimmällä, niin hyvin menee eikä woblaa. Ainoa mikä huolestuttaa on, että tuulilasi tulee syliin. Aika viritys muuten tuo takalaukku molemmissa malleissa. Sinne kun laittaa vielä tavaraa, niin aika vipatin koko loota. Mikä olisi korvaava vaihtoehto? Välillä olen käyttänyt tavarasäkkiä takapenkillä, jos on ollut reippaampaa siirtymää tiedossa.

Edelleen olen samaa mieltä. Tuulilasista vielä sen verran, että kovaa kun ajetaan, niin Pannarin tuulilasi on liian suuri. Tuo kakkospyöräni Busa on tunnetusti tehty reippaampaan kyytiin ja tuulilasi on aika nysä. Eipähän vipata pyörä eikä pelota, että tulee tuulilasi syliin sekä saa mukavasti raitista ilmaa suoraan päin kypärää ja niskakin samalla vahvistuu.

Sitten vähän taas herätellään keskustelua: Eikö tuuli ja pyörteily kuulu yhtenä olennaisena osana moottoripyöräilyyn? Jos ne alkavat häiritsemään, niin voihan ajaa autolla...  :)

Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 15.08.17 - klo:21:55
Vastaan näin , meidän tapauksessa kuljettaja ei valita tuulesta tai pyörteilystä  vaan takapenkkiläisellä pikkuusen kurjat oltavat kun pyörteily repii kypärää
päästä irti .
Katos kun sama matkustaja nukkuu päälle 200 km vauhdissa meidän muissa mopoissa , ei kato tuule eikä pyörteile . Toki typerää ja vaarallista nukkuu nois vauhdeissa mut minkä teet ku nukahtaa 😠
Mut kuten sanoin yritän saada Pannarin toimimaan niin että se meistä tuntuisi hyvältä ja helpolta matkustaa hitaasti ja myös nopeasti.
Itse olen sitä mieltä että tietoa pitää jakaa jos joku muukin kokee samalaisia
tuntemuksia.
Pannarihan on hitaasti maisemia ihailijalle oiva peli , olishan se pirun mukavaa ku sen sais toimiin myös nopeampaan matkantekoon kaks päällä .
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: IC 77 - 15.08.17 - klo:22:32
Kyllä Pannarilla pärjää lailliset nopeudet. Noihin nopeuksiin siitä kannattaakin tehdä mahd.mukava. Mutta noita 200markan,saati yli nopeuksiin löytyy kymmeniä parempia vaihtoehtoja. Usein heitän myös painavat ostokset takalaukkuun,kun on tilava ja helppo lastata. En ole huomannut mitään voblausta oli sitten takalaukku tyhjä tai täysi,20kg. Ainoa ero on että Pannari keulii jo kaasulla.
Näissä moitittiin jo uutena lievästä rauhattomuudesta siinä varsinkin 120km/h nopeuksissa ja varsinkin yli,pyörä oli edelleen turvallinen ajaa. Kunnon voblaus on sitten aivan toinen ilmiö ja vaarallinen.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: ltm - 16.08.17 - klo:07:54
Joo, minullakin esiintyi nukahtelua takapenkillä -70 luvulla ja meinattiin mennä ojaan. Tuon tapauksen jälkeen on minun takapenkki ollut aina tyhjä ja hyvin on pärjätty. Ei ole tullut riitaa reiteistä, taukojen puutteesta yms.  rd11

Mitä noihin Pannarin takalaukkuihin tulee, niin en kyllä laittaisi niihin kovin paljon tavaraa, kun jo tyhjänä vipattavat siihen malliin, että takana ajavaa pelottaa. Ohjekirjassa 1300:n osalta mainitaan takatelineen max kuormaksi 9 kg.

Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: Esa - 27.08.17 - klo:20:16
Joo samaa on kertonut emäntä perässä ollessaan että käy ilmanpyörteen takana istuvan kypärään. Minulla oli vanhanmallin pyörä st1100 ja siinä kuulemma oli mukavampi istua takapenkillä ei käynyt niin voimakkaasti ilmavirrat takapenkkiläiseen. Olen yrittänyt ajella pitäen ja kokeillen eriasennossa tuota suihkuseinää mutta emäntä takana ei ole huomannut mitään eroa noihin takanaolijaan kohdistuviin pyöteisiin.
Ajo-ominaisuuksien suhteen olen monella lailla kokeillut erilaisia juttuja. Itse ajaessani yksin koti maassa jätän takalaukun suosiolla pois, Ulkomaille otan takaboxin mukaan  ja en, riippuu tilanteesta yksin lähtiessä.
Jos takabox niin menen Saksassa ensimmäiseen halpakauppaan ostan sixback pahvilaatikollisen viiniä takaistuimelle ja hyvin kiinni. Tällä rikon kaikki turbulenssit mitkä repivät takalaukku erisuuntiin ja sen seurauksena on rauhaton ajaa. Pahvilaatikko auttaa tähän tutkittu ja koettu juttu. "Kun ajatte 150km/h tai kovempaa kokeilkaa toisella kädellä takapenkin kohdalta minkälaisia tuulipyörteitä/virtauksia siellä kulkee..." (Vanhassa st1100 pyörässä oli hondan alkuperäinen laukku mikä oli asennettu väärin kiinteäksi telineen kanssa perään. Tällöin myös tuo laukku "suorakaiteen muotoinen" repi sivutuulissa.) Asensin telineen niinkuin se olisi mielestäni pitänyt asentaa kumien kanssa mitkä myötäilivät tuulessa ja tuiskussa, kuinkas ollakkaan repiminen loppu.
Ehkä givi on tähän uuteen ST-1300 hiukan suunnitellut liian kantikkaan laukun? Nuo GIVIN vanhat pyöreäkulmaiset laukut ovat paremmin aerodynamiikan puolesta suunnitellut. Taitaa olla myös hiukan näköasia tuo kantikkaampi ST-1300 box.

Mitä tulee tuohon etupään woplaamiseen kovissa nopeuksissa ja millä välttää tätä tilannetta.
Seuraavasta osa on mielipidettä/tunnetta ja osa koettua totuutta.
Itse käytän ROAD pilot 4 Michelin renkaita toinen sarja menossa, nämä renkaat ovat mielestäni rungoltaan niin pehmeät, että ne vaativat kovemmat ilmanpaineet 3,4- 3,5 Bar eteen ja sama taakse, 0,5 Bar enemmän, kuin on suositus ST-1300 manuaalissa.
Toinen seikka, kun ajan kovempaa niin pyrin nostamaan suihkuseinän liki yläasentoa niin ylös että näe juuri ja juuri sen yli. Mielestäni ja kokeiltu, että suihkuseinä yläasennossa kompensoi tuota alapäätä (pyörää/haarukkaa), näin se rauhoittaa etupään "hakemista", jos tuo suihkuseinä on alhaalla niin jopa käy etupää rauhattomaksi. Myös kiristän taka jousitusta jonkun verran..
Olen myös Saksassa seurannut pyörämerkistä riippumatta kun saksanpojjaat ajavat kovempia nopeuksia, eivät he matkapyörissä pidä kovissa nopeuksissa suihkuseinää ala-asennossa vaan keskivälin yläpuolella, puhun nyt matkapyöristä en mistään hajabusseista tai pyöristä mihin on suunniteltu alun alkaen matalat tuuliohjaimet...

Saksalaiset (yksityinen paja) ovat myös kehitelleet ST-1300 etuhaarukkaan 2000 loppupuolella uuden toisella kulmalla olevan haarukkakolmion, jolla on pyritty eliminoimaan tuota woblaamista ja rauhattomuutta etupäästä. Tämä tuli kuulemma siitä kun saksalaiset pannaristit valittivat: " koska honda saa parannettu konstruktiota sellaiseksi ettei rauhattomuutta etupäästä esintyisi enään?"

En muista tuota ST-1100 historiaa ihan tarkasti, mutta sen verran palautan sitä mieleeni, olikohan 1995- vuonna kun tuota ST-1100 etukulmaa muutettiin jo valmistusvaiheessa. 1995 ja jälkeen valmistetuissa st-1100 malleissa olisi siis toisenlainen etupään kulma. Sitä en tiedä miksi vanhassa mallissa sitä muutettiin.... ei ole selvinnyt, ilmeisesti sillä haettiin parempia ajo-ominaisuuksia, jotka jo muutenkin olivat hyvät.
"Tekniikanmaailman testi 1994 HUONOA/MOITITTAVAA: "Moitimme itseämme, kun emme löytäneet mitään moitittavaa"

Kokemuksia ST1100 10- vuoden ajalta ja ST-1300 A 7- vuoden ajalta.
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: karitee - 21.04.18 - klo:07:30
Hei ... onko kukaan kokeillut VStreamin katelasii ? Vielä jatkuu testaus pyörteilyn parissa  thumbsup1
Otsikko: Vs: Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily
Kirjoitti: pulukko - 23.04.18 - klo:18:00
Ollut muutamanvuoden paikallaan. En alkuperäistä paikalleen laita kun korkeintaan pyörän vaihtaessa omistajaa. Mulla on noita bleksejä kolme  tuo kyseinen on kyllä paras. Ilmavastus on kyllä huomattavasti suurempi. Huomasi polttoaineen kulutuksessa ainakin suuremmilla nopeuksilla lasi ylhäällä ajaessa. Repsikkakin tykkää jos malttaa pitää ylhäällä, itse tykkäisin ajaa lasi alhaalla.