itse huoltaminen

Aloittaja Kauko, 12.08.09 - klo:20:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lainaus käyttäjältä: "lönni"Toisilla vaan on sillälailla,että tuo itsehuoltaminen on aika mahdoton juttu,noitten takuujuttujen takia.
Ei oikeastaan, esim öljyt vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan vain 12tkm välein
ja kun on mineraaliöljy (GN4) niin kyllä 6tkm on tarpeeksi: teen itse
Meinaan kyllä itse vaihtaa jarrupalat ja jarrunesteet, sen verran helppoa on.
Samoin paljon puhutun kardaanin spoorien rasvaus menee harrasteen piikkiin.
Eipä sitten huollossa tule niitä lisätöitä, vaan perushuolto riittää ja takuu säilyy.

Onneksi on tuo kerhotila, missä on kalut ja osaavia kavereita jotka neuvovat ja auttavatkin tarvittaessa.
Mutta just näiden omatoimitöiden takia on tarpeellista tietää mitä osia tarvitaan vaihtoon ja miten tehdään.
Eli niitä työselityksiä saa tällä foorumilla esittää. muutama hyvä onkin jo tullut.

Mitä öljyä virtalukkoon? Mitä maksaa uusi virtalukko?  #-o Kyseessä on 13-satanen vm-02.

Lainaus käyttäjältä: "Arppa"Mitä öljyä virtalukkoon?   #-o Kyseessä on 13-satanen vm-02.
Ensinnäkin takelteleekose vai mikä on?
Jos saat irti sen virtalukon, kannattaa ensin purkaa se pestä puhtaaksi ja sitten hienoa jotain ompelukoneöljyä vähän liuskoihin.Muuten niitä ei kannata paljon öljyillä se vanha öljy jää sinne avainpesään ja pikeytyy. Pitäis ainakin yrittää haihduttaa jollain elektroniikkamiesten öljynpoistajalla ensin.Se öljynhaihduttaja pitää olla laadukasta ainetta.Paras on purkaa, mikäli on kysymyksessä tuo vika.

Vielä tuosta huoltamisesta.Mulla on tuollainen huoltopukki, nostan pyörän siihen ja annan päivän valohoitoa, niinhän ne liikkeessäkin tekevät.No ei vainkaan, kyllä tämä pannari on aivan helppo tuollaisen vuosihuollon kannalta.Venttiilien tarkistus
on kai vaativin tehtävä, tai ainakin säätäminen.Iskarien öljynvaihto taitaa olla monelle haastavin.En tiedä mitä ihmeellista tälle panille nyt sitten pitäis tehdä?
En ole koskaan huollossa käyttänyt, joten en kait tiedä sitten, mitä sille siellä tehdään.Talveksi vaihdan öljyt,suodattimen,tarkastan venttiilit(jos tarvii),jarru,kytkin,jäähdyttimen nesteet(jos tarvii),Pesen ja vahaan pyörän,pakoputken käyrät ja yhdyskappaleen puhdistan öljyisellä rätillä,jalkojen niveliin rasvaa, ylläpitolaturi kiinni, koveri päälle ja pukki alas, sitten sanon sille kiitokset menneestä kesästä(mikäli se ne ansaitsee, yleensä kyllä) ja että keväällä jatketaan.Lukeehan tuossa huoltopaperissa huollon kulloisetkin kohteet.Renkaat, pyöränlaakerit, kytkinlevyt ja jarrupalat vaihdetaan silloin kun on kuluneet.Päiväsydämen kun sitä siinä katselee, niin eiköhän se ole valmis.

Tuossa keväällä tuli vastaan heikossa hapessa olleet kaasuvaijerit, ruostuneet liki poikki.
Alkupäässä näyttivät kuin uusilta. Tuli kiire rasvata omia. En vaan keksinyt kovinkaan
viksua tapaa työntään vaijerirasvaa sinne. Miten nuo öljytään helpoimmin?

Tollanen työkalu ??miten mahtaa toimia.....
vaijerinrasvain

Ilmankin pärjää "yläpää" auki ja notkiaa rasvaa sisään kun alapäästä tulee ulos homma selvä. thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

ostin tuollaisen jo vuosia sitten, mutta eipä toiminut st1300 kaasuttimen vaijerin kanssa ollenkaan
tai sitten vaan en osannut.
Ruiskuttelin sitten sieltä yläpäästä öljyä/rasvaa/vaseliinia, po oikein vaijeri-speciaalia. Tuntui
että meni kaikkialle muualle paitsi sinne vaijerin ja suojan väliin.

Jos se oli pani, niin ihmettelen?
Mikäli säilyttää pyörää pihalla vesisateessa, voi laittaa keskiseisontatuelle, ei vesi mene outoihin paikkoihin.Itseasiassa en tiedä onko noi sisäpinnat muovitettu noissa vaijerinkuorissa, jos on ei saa panna tavallisia voiteluaineita. Omaan pyöräänhän saa panna mitä haluaa. Anna olla , niin tekisin. Kuoreen reikä ja taivutus, sekä muoville käyvää öljyä, itsevulganoituvaa teippiä päälle.Älä tee tuota siellä on kuitenkin sisämuovi.Jos siellä on vettä se pitäis saada pois.

En muista edes sen pyörän merkkiä, missä vaijeri oli poikkiruostunut. Öljypullo, jota ruiskuttelin pannariini
oli nimenomaan tehty vaijerirasvaukseen.

Mun on helppo olla väärässä, mutta laittaisin tuon laitteen sen kuoritun vaijerinpäälle, siihen mihin ehdotin vulganiteippiä.Niin ja sen jälkeen kun on taivuttanut ja rasvannut.

totta edell mainittujen osalta
kommentti virtalukosta ym:
älkää laittako kaiken maailman sumutinpaskaa sinne koska liuskojen välit "tervaantuu"ja sen jälkeen onkin iso homma saada ne taas pelittää,ei aina löydy poppakonstia siihen,vaan purku,kokemusta on(p...kele)

käykää läpi kaikki hapettumat sähköliitoksista,,,,kaikista käyntiongelmista johtuu 90% sähkölaitteista

suojatkaa kaikki kumiosat,esim.silikonispray,pysyy notkeena,ei ohivirtausta,,,,,kovettumisia
(on yllättävän kallista ,pienikin kumikäyrä)

jarruneste,,,,kosteus kerääntyy,,,saattaa joissakin malleissa jumittaa mäntää,,,ei paljoakaa maksa kun tekee itse ja easy,,,jos epäilys tiivisteistä,,vaihda ihmeessä,varmuuden vuoksi

kirraa kaikki pultit,,,,usein avattavat,,,vois laittaa kierteisiin tervaa,ei ryydy(ei jarruihin)mob.vinkki

"urakoitsijaveli huoltaa talvisin vehkeensä ja jos epäilee hiukankin ens kesän kestävyyttä niin vaihtaa,,,
vaikkei oo rikki"
mottona: "ei oo aikaa leikkiä korjausten kanssa",,,niinhän se pitäis olla meilläkin

ei turhia "mutu"/ylilyönti huoltoja,,,,joskus jopa pahentaa koko homman
huom....kun otat pyörän tallista,kokeile aina ensin jarrut,sitten vasta kierrokset

Powered by EzPortal