Tulipa tälläinen vika kun laittaa vaihteen päälle ja laskee kytkintä niin sammuu.Kytkin pohjassa pyörii.
Toimiiko vapaavalo oikein? Tuntuis siltä että tieto vapaavalokytkimeltä ei tule sytkäpoksille asti. Sivuseisontatuentunnistimen toimintahäiriökin voisi ehkä aiheuttaa tuollaista. Vielä yksi mahdollinen vika voisi olla feikki-tankin alla vasemmallapuolella johtosarjassa oleva diodi-matriisi. Sähkökaaviota tutkimalla ja yleismittarin avulla kyllä selkiää.
Vapaavalo toimii vaihde menee päälle mutta kun laskee kytkimen niin heti sammuu.Eilen kävin ajamassa mutta ei toiminut kun kävin tankkaamassa.Olisiko sulla tietoa miten voisi ohittaa tuon vian.
Tutkin sivujalan sensoria kytkentäkaaviosta ja se voikuttaa toimivan siten, että se maadoittaa joko varoitusvalon eli kelta-mustan (sivujalka alhaalla, varoitusvalo palaa) tai yhden sytystysboksin pinnin eli vihreä-valkoisen (jalka ylhäällä). Joten jos haluat testata sivujalan kytkimen niin maadoita vihreä-valkoinen ja ongelma poistuu mikäli aiheuttaja on sivujalan kytkin.
Lainaus käyttäjältä: peki66 - 14.10.18 - klo:12:24
Vapaavalo toimii vaihde menee päälle mutta kun laskee kytkimen niin heti sammuu.
Eli sammuu vasta kun kytkinkahvan päästää, ei siis heti vaihteen kytkeytyessä?
Heti sammuu kun laittaa vaihteen päälle.Seisontajalan kytkin toimii.Ilmeisesti kytkimen katkasiaan menevissä kahdessa johdossa oli jotain häikkää kun liikkutelin johtoja rupesi pyörä toimimaan.Käyn huomenna kokeilemassa ja laitan tänne tietoa vieläkö pelaa.
Tälläinen vika tuli syksyllä ja ajot loppui.Eipä oikein taidot riitä selvittämään vikaa olen purkanut katteet pois mistähän voisi alkaa etsimään vikaa.Olisiko SAVON seudulla sellaista kaveria joka osaisi etsiä vikaa korvausta vastaan.Minulle voi soitella 0505718607.Ja vielä Pannukakulle kiitoksia neuvoista olet antanut hyviä neuvoja minulle.
No toihan kuuullostaa siltä ja seisontajalan anturi toteaa että jalka alhaalla ja stoppaa masina.
Mistähän voisi ostaa anturin.
Moi
Jos ton :
https://www.cmsnl.com/honda-st1100a-paneuropean-1993-p-european-direct-saleskph_model4616/swassy-rear-stop_35350mt3000/#.XDnaYBjks0M
näkönen niin tuolta...
Äkkiä katsottuna vois olla kierteellä säädettävä...
Ei käy tuo mitä veskupappa laittoi,tässä on kiinteä ja litteä liitin ja tulee kiinni 6mm ruuvilla joka on anturin keskellä.
Uusi yritys..
https://www.cmsnl.com/honda-st1100a-paneuropean-1993-p-european-direct-saleskph_model4616/switch-set-side-s_35700mt3305/#.XD4j7Rjks0M
Kiitoksia tiedosta osa on oikea.
Ostin seisontajalan anturin ja yhden releen mutta sammuu edelleen kun laittaa vaihteen päälle.Rele oli siinä kaatumistunnistimen luona.Mistähän nyt lähtisi etsimään vikaa eikö kellään ole tietoa viasta.
Miten se kytkinkahvassa oleva mikrokytkin, voisko se liittyä tähän jotenkin?
Oliko se niin, että vapaavalo paloi normaalisti kun pykälä on vapaalla ja sammuu kun vaihteen laittaa päälle? Ja pyörä sammuu saman tien kun vaihteen laittaa päälle eikä vasta kytkintä nostettaessa?
Tuohon kytkinkahvaan minäkin. Vedätkö kytkinkahvan aivan tankoon kiinni? Koita vatää.
Kytkinkahvan mikrokytkin olisi seuraava tarkastettava ja sen jälkeen johtosarjan diodit.
No niin, kävin sabotoimassa samanlaisen vian puolison pyörään: Kun kytkinkahvan mikrokytkimen ottaa irti tai kytkee johdon irti siitä niin pyörä käyttäytyy samalla tavalla. Eli pätkäisee moottorilta virrat kun laittaa vaihteen päälle. Aparaatti on osa numero 7 seuraavassa räjäytyskuvassa.
https://www.cmsnl.com/honda-st1100a-paneuropean-1992-n-englandmkh_model4606/partslist/F__0600.html#.XG2ZoegzZPZ (https://www.cmsnl.com/honda-st1100a-paneuropean-1992-n-englandmkh_model4606/partslist/F__0600.html#.XG2ZoegzZPZ)
Diodit ovat seuraava mahdollinen vikakohde.
Kytkin kahva on kyllä tankossa kiinni mutta sammuu heti kun laittaa vaihteen päälle.Mistähän löytyisi nopeasti tuo mikrokytkin niin voisi kokeilla.
Onko sulla yleismittaria? Katso, että kytkeekö se mikrokytkin virran päälle/pois kun kahvaa liikuttaa.
Ei tule virtaa mikrokytkimen johdoille,mistähän jatkaisi loppuu minulta taidot.Minulla on kyllä sähkökaaviot mutta ei riitä minun taidot lukemaan niitä.Mistähän saisin apua!
Tämäpäs nyt on haasteellista.
Scannasin tuohon liitteeksi huoltomanualista tollasen diagramin. Mielestäni tuossa kytkimen mikrokytkimellä (CLUTCH SWITCH) ei pidä ollakkaan sähköä ennen kuin painetaan starttinappulaa
Piinaanpa vielä ketjun aloittajaa lisäkysymyksin.
Toimiiko sivujalan merkkivalo oikein? Kokeile vaikka niin että pyörässä on virta päällä, mutta älä starttaa.
Vapaavalon toiminta muistaakseni oli jo varmistettu että toimii oikein.
Tutkiskelin vielä toistakin scemaa. Tuo sivujalan tunnistin kytkee maata (-) sivujalan merkkivalolle silloin kun jalka on alhaalla. Kun jalka on yläasennossa tunnistimen pitäisi kytkeä maa vihreä/valkoisen johdon kautta sytkäboxille. St1100 sammuu jos vaihde laitetaan päälle ja sivujalka on alhaalla. Veikkaan että kysyjän tapauksessa tuo tieto sivujalan asennosta ei tule sytkäboxille (ICM) asti. Eli tarkistettava tuo G/W-johdin ja sen liitokset. Jos rohkeus riittää niin voisi kokeilla maadoittaa tuon johdon sieltä ICM.n puoleisesta päästä. Jollei tuo kokeilu poista vikaa niin voi olla myöskin ICM hajalla.
Kyllä vapaavalo toimii,missähän on tuo icm.
Auttaisko tämä kuva?
Sitten kun saat tuon yksikön käsiisi niin voisi tutkia vaikka mittarin vastusmittausalueella tuon G/W johtimen vastuksen maata vasten. Pitäisi olla aika lähellä nollaa kun sivujalka on ylhäällä. Jos mittailet niin että irroitat tuon ICM-yksikön johtoja, niin älä käännä virta-avaimmesta virtaa päälle kun johdot on irti. Huoltomanuaali siitä kovin varoittelee.
Onko muuten kyseessä ns. standart-malli vai onko pyörässä myös ABS/TCS? Saattaa olla pieniä eroja joissakin johtojen väreissä. Sivujalan tunnistus ICM-lle ilmeisesti kuitenkin samanlaisella G/W-johdolla.
On abs ja tcs.
Sitten on hivenen eri tuon ICM.n paikka (manuskan mukaan TCS/ICM) Voisit päästä siihen käsiksi yläkautta purkamalla pleksin ja sen alla olevaa muovia niin paljon että näet mittariston taakse. Kuvan perusteella se on siinä mittareiden korkeudella kytkinkahvan puolella.
Laitoin rosvoliittimen siihen sytkäpoksille menevään johtoon ja maadoitin sen runkoon mutta kone sammui kun laittoi vaihteen päälle.Mistähän jatkaisi.
Tekeekö se rosvoliitin varmasti kontaktin siihen G/W-johtoon? Kokemuksesta tiedän että etenkin ohuiden johtojen kanssa tuo liitintyyppi ei aina toimi.
Mihin teit tämän kytkennän? Sinne ICM.n viereen vai sivujalan liittimeen? JOs annat tuon liittimen ja johdon olla paikoillaan mutta irroitat sen johdon sieltä maapuolesta niin onko johdosta mitattavissa jonkunsuuruinen jännite sivujalan asennosta riippuen?
Tuossa Pannukakun "sabotointikokeilussa" minua hämmästyttää se että mielestäni tuo kytkinkahvan mikrokytkin on mukana ainoastaan käynnistinpiirissä. Mielestäni se ei voi aiheuttaa tuollaista vikaa. Toki testin lopputulokseen on uskottava kun se on kerta todettu. Saattaa myös olla maakohtaisia kytkentäeroja.
Jos tuo mikrokytkin epäilyttää niin ota se sieltä irti ja tutki vaikka yleismittarin vastusmittausalueella. Vaihtoehtoisesti kytkimestä johdot irti ja johtojenpäät oikariin vaikka paperilemmarilla.
Stormilta löytyy muuten se diodimoduuli hintaan 14,90: https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/honda/st1100-pan-european/1991/diodimoduuli-31700-196-000/
Tein kytkennän icm viereen ja kyllä tuli jännite.Mikrokytkimelle tulee virta vain startatessa ostin uuden mikrokytkimen mutta ei auta.Voiko sitä icm mitenkään testata ja voiko sitä korjata.Missähän on tuo diodimoduuli.Mistähän löytyisi osaava kaveri korvausta vastaan joka löytäisi vian niin saisin pyörän kuntoon.
Lainaus käyttäjältä: peki66 - 06.03.19 - klo:13:19
Tein kytkennän icm viereen ja kyllä tuli jännite.Mikrokytkimelle tulee virta vain startatessa ostin uuden mikrokytkimen mutta ei auta.Voiko sitä icm mitenkään testata ja voiko sitä korjata.Missähän on tuo diodimoduuli.Mistähän löytyisi osaava kaveri korvausta vastaan joka löytäisi vian niin saisin pyörän kuntoon.
Terve Peki66 kysyit mistähän löytyisi se osaava kaveri korjaamaan? Mutta peki66 pistäppä profiiliis mistä paikkakunnalta olet,niin voi löytyä korjaava kaveri läheltäkin,nyt ei löydy ennenkuin selviää mistäpäin olet.On hyvä että kyselet pannariin liittyviä asioita sitäkin vartekin tämä foorumi on olemassa ja täällä on hirveesti tietoa ja tietäjiäkin noista pannareista.
Kannattaa laittaa profiiliin,Pyörä,sen malli/vuosimalli paikkakuntasi ja myös ikäsi,silloin se helpottaa monessa asiassa. thumbsup1
FF1pan rd11 yst.terveisin Naantalista.
Asun Keiteleelä ja olen 70v pyörä on st 1100 vm 1993.Kyllä olen saanut paljon neuvoja Foorumilta ja toivottavasti myös myöhemmin.Nyt olisi apu tosi tarpeen kun ei rupea löytymään vikaa.Kiitoksia kaikille neuvoista.
Onko se sähkövika vai onko kytkin jäänyt jumiin ? Tämä edustaa niitä tyhmiä kysymyksiä. ;)
Sähkövika.
Lainaus käyttäjältä: peki66 - 06.03.19 - klo:13:19
Tein kytkennän icm viereen ja kyllä tuli jännite.Mikrokytkimelle tulee virta vain startatessa ostin uuden mikrokytkimen mutta ei auta.Voiko sitä icm mitenkään testata ja voiko sitä korjata.Missähän on tuo diodimoduuli.Mistähän löytyisi osaava kaveri korvausta vastaan joka löytäisi vian niin saisin pyörän kuntoon.
Kovasti tuo nyt ICM.n vialta alkaa vaikuttamaan.
Mittaappa vielä ihan varmuudeksi että häviääkö sitä laittamastasi johdosta jännite kun sivujalka on yläasennossa. Näin saadaan varmuus siitä että ICM saa oikean tiedon sivujalan asennosta.
Diodimoduuli on ainakin minun pyörässä feikkitankin alla vasemmanpuleisen runkoputken vieressä olevassa johtosarjassa ja muistaakseni taisi olla teipattuna.
Olispa älyttömän hieno juttu jos jonkun pyörästä saisi lainaan varmuudella toimivan ICM.n
Kiitoksia kaikille neuvoista pidän nyt pienen breikin.Palaan asiaan kun vika löytyy.
Toivotaan että tulee kuntoon. Mielelläni myös luen mikä tuon lopulta aiheutti.