Pohjoinen rajantarkistus ja käsivarren kierto

Aloittaja AmcRoad, 22.08.17 - klo:13:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

22.08.17 - klo:13:55 Viimeisin muokkaus: 24.08.17 - klo:10:01 käyttäjältä AmcRoad
Pohjoinen rajantarkistus ja käsivarren kierto

Kesän Lapinkierros suuntautui länsi-Lappiin ja päämääränä oli ajella Kilpisjärvelle ja siitä Norjaan ja takaisin Karigasniemen kautta.
Maanantaiaamulla 14.8 tavattiin Maken kanssa Mäntsälän Shellillä, saattajaksi saimme Mphessun.

Ajoimme Lahden läpi Asikkalaan Majakka Paviljonkiin, sää oli hieman viileä mutta aurinkoinen. Lähtökahvit joimme yhdessä, jatkoimme matkaamme Mphessun jäädessä tekemään suunnitelmia loppupäiväksi. Ohitimme Jämsän, Jämsänkosken, Petäjäveden, Karstulan, Kivijärven, Lestijärven, Reisijärven, Haapajärven ja saavuimme Haapaveden Korkattiin yöksi. Paikkaa pitää nuori yrittäjäpariskunta. Motoristeille oiva yöpymispaikka.

Tiistaina jatkoimme matkaa Piippolan, Kestilän, Vaalan, Puolangan kautta Taivalkoskelle. Tutustuimme Jalavan Kauppaan ja teimme suunnitelmaan muutoksen; ei Kuusamoon vaan Posiolle soiden reunustamaa tietä ja Pelkosenniemen kautta Kemijärvelle, Sodankylään, Kittilään ja Äkäslompoloon. Päivä oli kaunis ajella.

Seuraavana päivänä emme ajaneet vaan kuntoilimme ja huilasimme. Lompolossa majoitumme Jonen mökkiin. Tämä on ollut useana kesänä tukikiohtana.
Torstaiaamu oli aurinkoinen vaikkakin viileä, yöllä ollut neljä astetta lämmintä. Ajoimme Raattaman ja Enontekiön kautta Kilpisjärvelle Laplands Hotelliin. Saunoimme ja Make mittasi Kilpisjärven veden lämpötilan, 15 astetta. Sauna oli Kalastajatorpan naapurissa.

Perjantaiaamuma kahdeksalta lähdimme pienoisessa usvassa ajamaan, usva kuitenkin  hälveni kohta.
Ensin Skibotniin, siellä parin tunnelin läpi, myöhemmin niitä tuli kolme-neljä lisää ennen Altaa.
Mitä yhteistä on norjalaisilla ja maamyyrillä? Altasta Porsangeriin oli hieno tie ja maisemat mahtavat mutta voimakas sivutuuli teki ajamisesta vähemmän mukavaa. Karasjokk ja sieltä Karigasniemelle. Pannarilla ajaa tankillisella  Kilpparilta Karigasniemelle, Karigasniemellä tankit täyteen ja jämä-kruunuilla maksu, matka jatkui kohti Ivaloa. Alkuun tie oli normaalia asfalttitietä kunnes muuttui peruskorjattavaksi tieksi. Matkaa tietyön pituudesta ei ole tietoa muuta kuin se, että jokainen kilometri Pannarilla on varsin vaikea ajaa. Inarista Ivaloon  ja Saariselälle meni ilta-auringon paisteessa. Hieman huilattiin ja sitten Panimolle. Hieman oli melankolinen tunnelma ( toisen käden tieto ) ollut myöhemmin illalla. Ei jäänyt Turku huomiotta.

Lauantaiaamu oli sateinen ja sumuinen. Emme lähteneet paraatiajoon. Katselimme mopoja, kiertelimme kojuja yms. Lohikeiton jälkeen oli päiväunien vuoro. Vielä kävimme kylpylässä. Illalla katsastimme Jytinöiden antia; Panimon edessä Makella oli treffit tutun pariskunnan kanssa, samaan aikaa Päitsin ajon avausosuuden vetäjä Pertti  kävi tervehtimässä. Katsoimme kuinka moottoripyörällä ajetaan miehen yli ilman naarmuakaan. Ajajana  kaksinkertainen trialin maailmanmestari Tommi Ahvala. Emme törmänneet muihin tuttuihin paikan päällä mutta meidät oli pongattu, Tosikko –vm50 oli meidät havainnut, ehdimme kuitenkin hävitä joukkoon ennen kuin hän pääsi juttusille.

Sunnuntaiaamuna starttasimme sadevarustein jotka kuitenkin Sodankylässä tankkaustauolla riisuimme. Kemijärvi, Ranua, Pudasjärvi, Puolanka ja Paltamo. Paltamon S-marketin parkkipaikalla Tosikko –vm50 oranssinen kypärä päässään pongasi meidät taas. Minä kyllä havaitsin tämän meidät jonkin aikaa aiemmin ohittaneen pariskunnan mutta en tunnistanut. Vasta kun luin Tosikko –vm50 kertomuksen Jänkhältä  osasin yhdistää pariskunnan ja paikan. Metka sattuma. Informaation vaihto nopeaa nykyisin. Jatkoimme Kontiomälle yöksi mökkiin.

Maanataiaamuna ajoimme hienossa säässä Kontiomäen Shellille ensin tankille ja sitten aamupalalle. Maken pyörän takarengasta mittailtiin ja arveltiin sillä pääsevän perille kunhan maltilla ajetaan. Kajaani, Iisalmi, Kuopio, Varkaus. Varkaudessa poikkesimme Hanx-myymälässä, jossa tuli uusia ideoita myyjältä TuTun suuntaan. Jatkoimme Mikkeli, Lahti ja kotiin.
Kaikkinensa onnistunut reissu; säät suosivat, ajamattomia teitä oli runsaasti ja jo ennen ajetutkin antoivat sisältöä. Jytinät on jytinät, hieman siihen jotakin kaipaisi. Olihan vesiskootterinäytös ollut monen mieleen samoin kuin Ahvalan taiturimainen esitys. Pannareita paikalla oli ehkä 10-15.




22.08.17 - klo:14:29 #1 Viimeisin muokkaus: 23.08.17 - klo:08:20 käyttäjältä Make
No minähän vaihdoin Pannaria juuri ennen lähtöä. Oltiin koeajolla Jänkhällä 3600 km ja hyvin meni ongelmitta niin kuin Pannarit yleensä. Lähtö kiireessä jäi lähes loppuun kulunut takarengas vaihtamatta, mutta hyvin sekin kesti kokomatkan, kun matka vauhdin pidimme maltillisena.
AmcRoadin matka kertomukseen muutama kuva liitteeksi.

Powered by EzPortal