moro. onko muiden 1300.sten vaihteissa ollut samaa,kuin minun. kiihdyttäessä varsinkin nelosvaihde pomppaa pois. ilkee tilanne ohittaessa,kun veto loppuu. oiskohan liika hätäsesti vaihdettu vaihde,vai joku vika laatikossa. mitäs mieltä mekaanikot? on tehnyt sen jo muutaman kerran. sa_doh
Suzuki mies täältä kommentoi, vaikkakin minun ei varmaankaan pitäisi osallistua merkkikeskusteluihin. Haluan kuitenkin kertoa, kun minulla oli samanikäinen Pannari, niin minulla teki samaa kakkosvaihde ja useasti. Minun piti sitä kysyä 6000 t. öljynvaihdon yhteydessä, mutta se unohtui, kun tuli tuo pyörän vaihto eteen. Suzukilla painelin viikonvaihteessa 1200 km. ja hyvälle tuntui, kulutus n. litran pienempi sataselle kuin Pannarissa. En enää osallistu merkkikeskusteluihin, niin ei tule sanomista.
Viides kesä menossa pannarilla, mutta yhtään kertaa vastaavaa "ongelmaa" ei ole esiintynyt. 03Biker
Taitaa olla meikäläisellä kuudes kesä Pannarilla, joista viisi ensimmäistä tonnisatasella. Kokemusta myös muusta Hondasta jostain sieltä kaukaa. Minusta vaihteen poispomppiminen tai ohimenevät vaihdot eivät oikein ole Hondaa.
Epäilisin jonkin sortin vikaa.
Mulla on tehnyt muutaman kerran reippaammin kiihdytettäessä, että nelonen putoaa päältä "välivapaalle". Paukahtaa aika ilkeästi, kun pykälä menee uudestaan päälle. Ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa pitää nostaa pedaalia aika määrätietoisesti ettei jää vapaalle.
näinhän se tekee minunkin pyörä. takuuta ois vielä. pitää seuraavassa huollossa mainita horisko. joku kyseli siitä uudesta 1200 hondasta. kaveri osti sellasen ja kovasti kehui jarruja vaihteita. moitti istuinta(perse puutuu)etupyörästä ravat lentää syliin(lokasuoja tosi lyhyt ja aivan suojaton kuilu alhaalta ylös) pyörä tuntui mopolta kokonsa puolesta(pannarin jälkeen) tosi pienet sivulaukut. semmosta tuumas kaveri kylkylkyl
160 tkm ajettuna ja en ole moiseen törmännyt. Onkohan vaihteensiirrossa jokin säätö ?
Toisena tulee mieleen että onko vaihdepoljin optimaalisesti säädetty (tarpeeksi alhaalla) eli että vaihtotilantessa vaihde menisikin vain "puoliksi" päälle ?
mä en mitää kolmetoistasatasten päälle käsitä, mut ekana tuli mieleen öljymerkin vaihto. toki voipi olla et siel on joku ratas vahingoittunut hiukan että on rattaat pikkasen pyöristyny ja kovassa rasitteessa pomppaa vaihde pois päältä. eiko auki ja syynii. (jos ei öljymerkin vaihto auta)
Juu en ole moiseen vaivaan omassa kertaakaan törmänny
aika erikoinen juttu sa_doh
Pannarikimppa-ajon tauolla juteltiin, että paksummat öljyt saattaisivat auttaa (nyk. Castrol GPS 10W-40), kun se ykkönenkin liikkeelle lähtiessä paukahtaa melkoisesti. Kytkin irrottaa ainakin kahvatuntumalla hyvin. Silmäilin poljinmekanismia keväällä ja en nähnyt säätöön mahdollisuutta. Pitää tutkia vielä korjaamokirjasta. Mulla on polvikulma melko iso, joten saattaa isommalle vaihtaessa hyvinkin olla, kuten hondamania mainitsi, että vaihtaminen jää joskus "vajaaksi".
just se ykkönenkin meinaa aika usein kangerrella. pitää kytkimen kans houkutella. pitäsköhän laittaa ne hondamanian delvakit 4idi4s. haapajärvellä myllylän aulis. hondan huoltomies tuumasi,että laitappa pyörääs mobilin öljyt,jos ei luista niin voitelee paljon paremmin,kuin hondan oma öljy. silloinen pyörä oli jammu 1200fj. laitoin ja pelas tosi hyvin ajelu.gif
Lainaus käyttäjältä: JUNNU56 - 26.07.11 - klo:23:51
just se ykkönenkin meinaa aika usein kangerrella. pitää kytkimen kans houkutella. pitäsköhän laittaa ne hondamanian delvakit 4idi4s. haapajärvellä myllylän aulis. hondan huoltomies tuumasi,että laitappa pyörääs mobilin öljyt,jos ei luista niin voitelee paljon paremmin,kuin hondan oma öljy. silloinen pyörä oli jammu 1200fj. laitoin ja pelas tosi hyvin ajelu.gif
mun mopon vaihdelaatikko ei ainakaan noista Casrtolin öljyistä tykännyt. sit kun vaihdoin toiseen laatuun, alko laatikkokin pelittää paljon paremmin vaik toi viskositeetti oli sama.
moro. soitin tänäaamuna huoltomiehelle ja pe. laitetaan minun ratsulle mobilin ykköset sisään. katotaan miten käy rinning
Lainaus käyttäjältä: JUNNU56 - 27.07.11 - klo:12:48
moro. soitin tänäaamuna huoltomiehelle ja pe. laitetaan minun ratsulle mobilin ykköset sisään. katotaan miten käy rinning
Ovathan ne moottoripyörään tarkoitetut öljyt? Kas kun kytkinlevyt ei tykkää autoille tarkoitetusta öljystä, vaan alkavat luistaa... No, varmaan sen tiesitkin.
Joku minua viisaampi muistanee, mikä se eroavuus moottoripyörä- ja moottoriöljyn välillä on.
joo tiesin. huoltomies tuumas,että pannarilla pitää ajaa satatuhatta,niin sitten alkaa vaihteet mennä siististi päälle. tekevät niin tiukkoja sovituksia. tämä on kokeilu,jos ei kytkin luista,niin voitelee mobil paremmin,kuin mp.öljyt. niin tuumas mekaanikko kylkylkyl
Lainaus käyttäjältä: JUNNU56 - 27.07.11 - klo:13:50
joo tiesin. huoltomies tuumas,että pannarilla pitää ajaa satatuhatta,niin sitten alkaa vaihteet mennä siististi päälle. tekevät niin tiukkoja sovituksia. tämä on kokeilu,jos ei kytkin luista,niin voitelee mobil paremmin,kuin mp.öljyt. niin tuumas mekaanikko kylkylkyl
Tuolta osin asia sitten lienee selvä, kun kerran riskin tiedät. Se luistaminen alkaa vähitellen, ei kertalaakista.
Kerrot varmaan meille muillekin sitten miten kävi, hyvää kokemusperäistä tietoa.
Minä en kyllä menis laittamaan auton öljyjä ainaskaan takuunalaiseen pyörään. Jos tulee kytkimen kanssa ongelmia, on turha kyllä saada takuusta maksajaa, kun on laitettu koneeseen suosituksen vastaiset öljyt.
Itse olen ajanut 60tkm eri merkkisillä öljyillä. Vaihde ei ole kertaakaan lähteny itsekseen pois päältä. Ykkönen välillä kolahtaa kovastikin, mutta en ole siinäkään huomannut eroja eri öljymerkkien kesken. Kokemuksesta olen todennut, että jos malttaa pitää kytkintä vähänaikaa pohjassa, ennenkuin survasee vaihteen pesään, niin kolahdus vähenee tai ei kolahda ollenkaan,,, Vaihteen päälläpysymättömyyteen hakisin syytä muualta kuin öljystä.. kylkylkyl
motul 10/40w ester koneeseen niin ei mulla ainakaan mitään ongelmia kytkimen eikä vaihteiston kanssa. castrol kuulemma tekee vaihtamisen "karkeeksi" nyt kilometrejä jo yli 70tkm motulin kanssa ja aijon myös jatkaa katsotaan sitten jos öljy hinta vaikka tuplaantuisi vieläkin miettisin vaihdanko johonki muuhun merkkiin kyllä se kytkin tarvii ne lisä aineet kun on märkä kytkin.
ps.mitä välii jos kesässä menee vaikka 50€ öljyihin enempi kuin joku halpa öljy???
kannataa lopetaa moottoripyöräily jos öljyissä alkaa säästelee thumbsup1
onkohan tuo jussi613 samaa sukua,kuin se kuuluisa nätti jussi,jolla oli kans tosi paljon rahnaa rinning
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 27.07.11 - klo:14:52
motul 10/40w ester koneeseen niin ei mulla ainakaan mitään ongelmia kytkimen eikä vaihteiston kanssa. castrol kuulemma tekee vaihtamisen "karkeeksi" nyt kilometrejä jo yli 70tkm motulin kanssa ja aijon myös jatkaa katsotaan sitten jos öljy hinta vaikka tuplaantuisi vieläkin miettisin vaihdanko johonki muuhun merkkiin kyllä se kytkin tarvii ne lisä aineet kun on märkä kytkin.
ps.mitä välii jos kesässä menee vaikka 50€ öljyihin enempi kuin joku halpa öljy???
kannataa lopetaa moottoripyöräily jos öljyissä alkaa säästelee thumbsup1
ei mitää kuulemma, ko
tekee. ainaki tos vanhemmas versios. (kokemuksen syvällä kurkkuäänellä)
totta toikin että kympin säästöllä voi tehdä satasen vahingon.
ja kolmanneks: kannattaa miettii sitäkin että kumpi tulee halvemmaks, halpa ostos vai puolet kalliimpi, jonka joutuu ostamaan kolme kertaa harvemmin. (toki halpakin on hyvä paikassaan)
Lainaus käyttäjältä: serekki - 27.07.11 - klo:20:50
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 27.07.11 - klo:14:52
motul 10/40w ester koneeseen niin ei mulla ainakaan mitään ongelmia kytkimen eikä vaihteiston kanssa. castrol kuulemma tekee vaihtamisen "karkeeksi" nyt kilometrejä jo yli 70tkm motulin kanssa ja aijon myös jatkaa katsotaan sitten jos öljy hinta vaikka tuplaantuisi vieläkin miettisin vaihdanko johonki muuhun merkkiin kyllä se kytkin tarvii ne lisä aineet kun on märkä kytkin.
ps.mitä välii jos kesässä menee vaikka 50€ öljyihin enempi kuin joku halpa öljy???
kannataa lopetaa moottoripyöräily jos öljyissä alkaa säästelee thumbsup1
ei mitää kuulemma, ko tekee. ainaki tos vanhemmas versios. (kokemuksen syvällä kurkkuäänellä)
totta toikin että kympin säästöllä voi tehdä satasen vahingon.
ja kolmanneks: kannattaa miettii sitäkin että kumpi tulee halvemmaks, halpa ostos vai puolet kalliimpi, jonka joutuu ostamaan kolme kertaa harvemmin. (toki halpakin on hyvä paikassaan)
Totta tuo Castrol tekee just niin kuin Jussi sanoi ja vielä ero kun vaihdetaan viskositeetti....
alku kesällä oli 15w-50 ja toimi "pehmeemmin" ???? tai ainaskin niin tuntui saati sitten nyt keskikesällä oli koneessa saman valmistajan 10w-40 litku ja vaihteisto tuntuu "kuivahkolta" ja äänet aivan kuin olis äänekkäämpiä?
Ens viikolla lätkästään koneen sisuksiin toi motul sit kuulostellaan taas ennen syksyä mitä sit laitettais. icon_mrgreen
Oliskohan vaan tällain vanhemmiten noi korvat ruvennu kuuleen paremmin.... :pukeleft
Siitä hinnasta en sit tiedä mut toi Castrol oli keväällä tarjouksessa Topmotorissa 39€ ja muuten se on 50€ jolloin saa suodattimen mukaan.
Toi Motul 15w-50 5100 4L 39,90€ ja toinen motul 10w-40 7100 4L 59,90€.
Voisiko joku valistaa minua, miksi käytätte moottoripyörässä 10W alkuisia öljyjä? Hondan (ja myös K-sarjan Bemarin) käsikirjan mukaan yksiaste 30W olisi juuri nappiin Suomen kesässä. Pöntön kyljestä pitää löytyä vielä API SF tai SG.
No eihän sitä 30W:tä enää mistään saa. Seuraavaksi paras vaihtoehto on 20W50, sitten 20W40 ja hätätilassa 15W40, mutta se alkaa olla vaihteistolle liian luirua kuumana.
Kytkin ja vaihteisto tykkää jäykästä oljystä. Juuri käynnistetyn Pannarin ykkösvaihde ei kolahda yhtään, kun painat sen määrätietoisen hitaasti päälle.
Ehkä tuolla "huoltokortilla" on osuutta asiaan.. thumbsup1
Tosin tässä kyllä ST1100
Lainaus käyttäjältä: JUNNU56 - 27.07.11 - klo:20:33
onkohan tuo jussi613 samaa sukua,kuin se kuuluisa nätti jussi,jolla oli kans tosi paljon rahnaa rinning
en ooooo nätti eikä sitä rahaakaan ole kertynyt liikaaa kyllä ne kaikki menne............... reps
Olisikohan se huoltokortin suomentaja vähän oikonut käännöstä tehdessään. Googletin "pan european maintenance manual" ja löysin sieltä ihan pätevän tuntuisen linkin: http://www.pan-europe.utvinternet.ie/owners_manual.htm, jossa oli oheinen öljysuositukset kuva:
Kutakuinkin se sama, mikä on 1300 omistajan käsikirjassakin. Joten en minä vieläkään ymmärrä miksi moottoripyöriin lirutetaan kesällä 10W alkuisia öljyjä. bittebitte
Lainaus käyttäjältä: jussi613 - 28.07.11 - klo:15:48
Lainaus käyttäjältä: JUNNU56 - 27.07.11 - klo:20:33
onkohan tuo jussi613 samaa sukua,kuin se kuuluisa nätti jussi,jolla oli kans tosi paljon rahnaa rinning
en ooooo nätti eikä sitä rahaakaan ole kertynyt liikaaa kyllä ne kaikki menne............... reps
........jo kyllä Nätti-Jussi rahamies oli.Haki pankista rahaa reupullisen, pankkivirkailija kirjoitti pankkikirjaa - otti vähän jäi paljon. Nätti mies hän se Jussi oli !!!!!!!!!!
Joo sillähän ei pankkikirjassa ollu lukuja ollenkaan, luki vaan : kaikkein eniten. thumbsup1
Lainaus käyttäjältä: hondamania - 26.07.11 - klo:15:31
160 tkm ajettuna ja en ole moiseen törmännyt. Onkohan vaihteensiirrossa jokin säätö ?
Toisena tulee mieleen että onko vaihdepoljin optimaalisesti säädetty (tarpeeksi alhaalla) eli että vaihtotilantessa vaihde menisikin vain "puoliksi" päälle ?
Hyvinhän se säätö pyörän alta oikealta puolelta löytyi. Otin vaihdepoljinta alaspäin ja tuntuu aika sopivalta nyt. Säätötangon alapäässä nivelen suojuskumin alla vasenkätisellä kierteellä oleva lukitusmutteri, eli samalla periaatteella kuin yleensäkin. Siirtotanko oli vaan senverran piilossa, etten "jäykkäniskaisena" sitä heti havainnut.