PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1300 => ST 1300 Huollot ja korjaukset => Aiheen aloitti: lehtonen - 29.12.12 - klo:11:46

Otsikko: Nestevuoto
Kirjoitti: lehtonen - 29.12.12 - klo:11:46
Käytin aamulla pannaria. Kohta alkoi tulla lammikkoa alle. Jäähdytysnestettä valuu jostakin.
Mikä letkunliitos yleensä vuotaa tai mistä muualta vuotaa?
Mitä kautta pääsee käsiksi? Ylhäältä, sivulta vai edestä?
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: TSR-1 - 29.12.12 - klo:12:06
Onko kylmä vai lämmin talli? Jos kylmä, voi vuoto lämmettyään lakata. Syylärin letkut, termostaatin

 ympäristö. Yksi ohut letku menee myös päältäpäin katsoen moottorin keskelle kaasarien

 etupuolelle. Toivottavasti ei tämä, on hankalassa paikassa.

 Vastaus kysymykseen: katteita irti. Ei sinne oikein muuten näe. t?ä?h?

   Jaa olikin tuoreempi versio, noin se menee suurinpiirtein kuitenkin.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: enkku - 29.12.12 - klo:18:23
Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 29.12.12 - klo:11:46
Käytin aamulla pannaria. Kohta alkoi tulla lammikkoa alle. Jäähdytysnestettä valuu jostakin.
Mikä letkunliitos yleensä vuotaa tai mistä muualta vuotaa?
Mitä kautta pääsee käsiksi? Ylhäältä, sivulta vai edestä?

Moi!!

Mulla tallin ollessa n.+3c Kun pannarin käynnisti joskus valutti nestettä vesipumpun juorureijästä kun lämpeni vuoto lakkasi. Ajelin nän parivuotta. Toinen paikka mistä mulla alkoi tihkua nestettä, tankin ja ilmanputs. alla on muistaakseni pari pientä vesiletkua jotka usein alkavat kylmänä tihkumaan.

T: Enkku
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: Tonzal - 29.12.12 - klo:18:33
Koneen päällä tankin alla olevat letkut tiputtelivat aikanaan omassa pyörässä, kun niitä ei oltu asianmukaisesti edellisen omistajan huolloissa tarkastastettu. Tosin vuoto oli niin vähäistä, että koskaan ei lätäkköä tullut, vaan kuivuin koneen päälle. En edes itse huomannut, kun oli niin vähäistä. Huoltovälillä ylämitasta paisuntasäiliö oli tyhjentynyt, eikä lämpöihin vaikuttanut.

Letkujen ja klemmareiden kireys kuulu jossakin ensimmäisissä huolloissa tarkistaa, ja joissakin malleissa laitettiin takaisinkutsuna jotain lämpöeristeitäkin. Jos ei niitä tarkista, niin ne voi olla maahantuojan jäljiltä vain heftissä, kun pyörä on kasattu.

Näkisköhän huoltomanuaaleista, mistä kannattaa purkaa. Itse en tiedä, kun huollosta tuon vuodon kuulin.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: lehtonen - 29.12.12 - klo:18:58
Lähdin liikkeelle yläkautta. Tankki ja ilmanputsari pois.
Termostaattikotelon paksummat letkut ovat kuivat kun sormella niiden alapuolta koittelee.
Tuoretta nestettä näkyy kotelon vasemmalla puolella lohkon päällä. Sinne vaan ei näe, ainakaan ilman peiliä, mistä se on tullut.
Kuinka iso operaatio on irroittaa "throttle body"?
Vasemman sivukatteen irroittamalla voisi ehkä nähdä tarkemmin vuotopaikan.
Vuoto on isohko, ei vain pientä tiputtelua.
Tallin lämpö on muutaman asteen plussalla.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: lehtonen - 30.12.12 - klo:11:57
Vasen kylki on nyt avattuna.
Se ei parantanut näkyvyyttä toivotulla tavalla.
Seuraavan olisi vuorossa "throttle bodyn" irroitus.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: niksu - 30.12.12 - klo:12:25
Mun pannarissa vm.2005 on ilmentynyt kaksi vuotokohtaa. Ensin tiputti termostaattikotelon kannen tiivisteen välistä. Seuraava vuotokohta oli vesipumpun tiiviste. Sen löytäminen oli monen konttauksen tulos sillä lämmettyään vuoto lakkasi.Nämä molemmat vuodot ilmenivät vaihtotakuun aikana ja myyjäliike korjasi molemmat vuodot. Korjaukset tehty hyvin. Jälkeen ajettu muutama vuosi ja  40 tuhatta eikä pisaraakaan ole tullut alle.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: Antsa - 31.12.12 - klo:00:31
Moi. Mun pannarissa (käyttöönotettu 2005 vm 2004) oli kanssa pitkään (3 kesää) jäähdytysneste vuoto joka loyty pitemmän kaavan kautta :'(. Etenkin kylmillä ilmoilla konetta lämmittäessä nestettä vuoti moottorin oikealta puolelta etureunasta vesipumpun kopan reunaa pitkin ja kun kone lämpis vuoto loppui. Huollossa ensin kiristeltiin näkyvät liittimet + vesipumpun koppa tiivistetty 2010. Seuraavaksi kesäksi vaihtoivat vesipumpun sisäkalut kaikkine tiivisteineen 2011  wallhead . Keväällä 2012 vuoto jatkui  nolstuttaa, mulle riitti ja vaihdoin huoltopaikkaa. Sitten alkoi näyttää lupaavalta, huollossa purkivat tankin alta tarpeeksi tavaraa pois niin löytyi yksi vuotavan näköinen letkun liitos ja toisen letkun päässä oli pieni viilto. Kun tuolla sylintereiden välissä on vuoto se valuu sieltä jonkun reiän kautta sopivan hämäävästi vesipumpun lähistölle. Se ei kuitenkaan ollut vesipumpun hukkareikä joka vuoti. Tämän jälkeen vuoto loppui.  bowdown
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: lehtonen - 31.12.12 - klo:09:42
Tämäkään vuoto ei voi olla vesipumpun vuoto, koska tuoretta nestettä on lohkon päällä sylintereiden välissä. Vesipumppuhan on edessä alempana. Throttle bodyn irroittamalla sinne näkisi ja voisi tehdäkin jotain. Pitäisi vain löytää passeli työkalu jolla saisi kurkkujen klemmarit löysättyä.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: uusipanisti05 - 31.12.12 - klo:09:49
Täälähän joskus puhuttiin paljon noista pienistä vesiletkuista kurkkupaketin alla. kantsii selata vanhoja juttuja ja puhdistaa samalla noi t-haarat jos avaa niinpaljon, että tulee näkyviin. Siellä oli muistaakseni kuviakin asiasta. napunapu
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: lehtonen - 02.01.13 - klo:20:56
Throttle body on nyt irroitettu. Oli muuten tiukassa. Kumiset kurkut pitivät kiinni tosi lujalla otteella.
Vuotokohdaksi paljastui oikean puoleisen kannen ja termostaatin välinen kulmaletku. Tarkemmin letkun kannen puoleinen pää.
Irroitin koko letkun ja tutkin, mutta ehjältä näytti. Elikkäs klemmaria vaan tiukemmalle.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: lehtonen - 04.01.13 - klo:13:47
Pannari on taas kasassa. Kone käy mutta ei valu eikä lirise.
Käytin sitä tovin ulkona. Lämmöt nousi kolmeen palkkiin ja flektit lähti pyörimään.  thumbsup1
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: enkku - 04.01.13 - klo:16:09
Hienoa että vika löytyi. Nyt kannattaa jättää testiin pieneen ulos pakkaseen pyörä päiväksi niin näkee että onko muualla vuotoja. Pakkasessa jäähdytinneste tulee kyllä ulos vaikka esim. +1C ei olis mitään vuotoja.

T; Enkku
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: jussip - 06.01.13 - klo:11:37
Joo tuttua tuo nestevuoto on mullakin.Ensin se alko jo takuuaikana keväisin eka kertaa käynnistettäessä. Hyväris Iekki Täällä Kuopiossa sano "ne kaikki vuotaa seisomisen jälkeen vähäaikaa". Mut kyllä sille sit tartte tehä jotain. Mun pyörässä vuoto oli vesipumpun seutuvissa. Jos vuoto tulee vesipompun kopan ja moottorin välistä tiiviste vuotaa, jos taas neste tulee pumpun takaa "juorureiästä" on vuoto pumpun akselitiivisteessä. Hetkellistä apua antoi pumpun kopan ruuvien löysäys ja uudelleen kiristys, mutta vain välliaikaista se sittenkin oli. Jos vuoto on vain kopan tiivisteessä, niin koppa irti ja uutta tilalle. Jos taas akselitiiviste vuotaa joutuu irroittamaan koko etuseinän, koska tiiviste laitetaan sisäpuolelta. Onkin jo isompi homma, mutta tehtävissä. Purkamista siinä kyllä on. Katteet veks ruuvit hyvään talteen ja järjestykseen ettei kasatessa tarvii kiroilla. Nesteet lirutellaan alhaalta oikealta puolen letkuliitosta raottamalla. Noi liitokst on sit tiukassa ja vaatii kärsivällisyyttä niitä nitkuteltaessa, varsinkin syylärin nysä tahtoo herkästi mennä soikeeks. Sitten syyläri varovasti pystyasennossa pois ja isoon vatiin jonne loput nesteet. Syyläri kun ei tyhjene kokonaan. Tää tarttee tehä kun kopan ruuvit ylhäällä ovat syylärin takana. Uuden tiivisteen saa Hondalta. Akselitiivisteen taisi saada myös Stormilta ja halvemmalla.  Pahaksi onneksi kopan tiiviste ei mulla sitten kuitenkaan pitänyt, vaan rötväsi seuraavana kesänä koko moottorin. Syynä liian ohut tiiviste, minkäs teet. Ruuvit tiukalla ja se vain vuoti. Eli tiivisteuran reunat otaa kiinni vastaavaan tiivistepintaan ilman että tiiviste kunnolla tiivistäisi. Heti kun paine nousi nesteen lämmetessä ja ennen kun painekorkki laski liiat nesteet paisunta-astiaan, niin aina lirahti. Ratkaisuksi täytin puolet tiivisteurasta tiivistemassalla annoin hieman kuivahtaa ja tiiviste paikoilleen ja koppa paikallen pyörään. lopullisesti kiristin ruuvit vasta seuraavana päivänä, jotta tiiviste ei vain painuisi syvemmälle uraan, vaan takaisi täyden tiiveyden. Toi tiiviste on alumperin kevyesti liimattu tiiveyden takaamiseksi. Koskapa pumpun koppa lämpiää moottoria nopeammin kylmänä, niin pakostakin pientä lämpölaajenemista tapahtuu, joka voi osaltaan olla syy vuotoon. Tokihan noista vuodoista pääsee yksinkertaisesti eroon poistamalla painekorkista paineistuksen paisuntasäiliöön päin, mutta se ei liene tarkoitus. hätäkeinona kyllä toimii. Jussip
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: hry - 07.01.13 - klo:19:43
Onkos kukaan käyttänyt tai edes ajatellut käyttää jäähdyttimen tiivistysaineita? Kokemukset tai edes spekulaatiot haittavaikutuksista olisi kiva kuulla.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: Antsa - 07.01.13 - klo:21:11
Ei tullut mieleenkään. En ole asiantuntia, mutta tiivistysaine kuulostaa enempi vippaskonstilta kuin vian korjaaminen oikeasti. Mun pyörällä 20 000km mittarissa kun vika ilmeni ( ei luulis että jäähdytysvesijärjestelmä on niin huonos hapes noilla kilometreillä) että täytyy löytyä selvä syy vuotoon ja löytyihän se. Vika oli vuotava (löysä) letkuliitos  moottorin päällä ahtaassa paikassa, sylintereden välissä.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: lehtonen - 07.01.13 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: hry - 07.01.13 - klo:19:43
Onkos kukaan käyttänyt tai edes ajatellut käyttää jäähdyttimen tiivistysaineita? Kokemukset tai edes spekulaatiot haittavaikutuksista olisi kiva kuulla.

En suosittele käytettäväksi. Saattaa tukkia tarpeellisiakin nesteen kulkureikiä jäähdytyssysteemissä.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: lehtonen - 07.01.13 - klo:22:29
Lainaus käyttäjältä: Antsa - 07.01.13 - klo:21:11
Ei tullut mieleenkään. En ole asiantuntia, mutta tiivistysaine kuulostaa enempi vippaskonstilta kuin vian korjaaminen oikeasti. Mun pyörällä 20 000km mittarissa kun vika ilmeni ( ei luulis että jäähdytysvesijärjestelmä on niin huonos hapes noilla kilometreillä) että täytyy löytyä selvä syy vuotoon ja löytyihän se. Vika oli vuotava (löysä) letkuliitos  moottorin päällä ahtaassa paikassa, sylintereden välissä.

Varmaankin sama vuotopaikka kuin minunkin pannarissa oli. Sylintereiden välissä, "throttle bodyn" alla.
Ei pääse käsiksi muuten kuin irroittamalla ko. paketti.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: hry - 08.01.13 - klo:17:41
Sillä tässä kyselen kun jostakin vähän häviää jäähdytysnestettä. Lisäsin muutaman desin paisuntasäiliöön kesän aikana. Nyt paisuntasäiliö oli alarajalla, mutta syyläri korkkiin asti täynnä.

Ainakin "ryyppyä" ohjaavan termostaatin letkujen alla näkyy vuodon jälkiä, tosin nesteitä ei ole tullut ajossa ollessa näkyvästi ulos mistään. Kaikki suuret liitokset syylärin ja termostaatin ympärillä ovat tiiviitä. Hyvähän tässä on röyhistellä, kun itse laiton ne 2010 keväällä.

Mullakin on pyörä muutoin purettuna, mutta se throttle body näyttää vähän riskialttiilta. Milläs Lehtonen irroitit ne kurkkujen klemmarit ja miten sait bodyn irti pudottamatta sylintereihin sinne kuulumatonta tavaraa? Polttoaineletkut joutunee irroittamaan, mutta tuleeko tilaa riittävästi, jos jättää kaasuvaijerit paikoilleen? Mitä muuta kannattaa irroittaa tai olla irroittamatta?
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: lehtonen - 08.01.13 - klo:22:46
Ensinnäkin puhtaus on kaiken a ja o.
Kurkkujen klemmareihin pääsee käsiksi runkopalkkien alapuolelta mustien superlonien kohteilta. Takimmaisiin klemmareihin yltää tavallisella ristipää-meisselillä ja samasta kohdin etummaisiin klemmareihin pääsin käsiksi meisselivääntimellä, pitkällä jatkolla ja 8mm hylsyllä(1/4"). Johtosarjat ovat vähän haittona mutta kyllä sieltä reitti löytyy. Kaasuvaijerit tai bensaletkut pitää irroittaa. Itse irroitin vain kaasuvaijerit, en bensaletkuja. Vaijerien pidin on kahdella ristipäällä kiinni. Sitten sopiva kettinkilenkki, naru tai vastaava sellaiseen kohtaan bodya josta kestää nostaa ja runkopalkkia vasten vipuaa bodyn irti kurkuista. Lujasti piti kiinni ainakin minulla. Käsipelillä ei hievahtanutkaan. Body sopi nousemaan sen verran syrjään, vaikka bensaletkut olivat kiinni, että nesteletkuihin pääsi käsiksi.
Kasatessa öljyä kurkkujen suut ja paina body paikoilleen. Pitäisi lupsahtaa paikoilleen ihan kohtuudella käsipelillä. Samalla kannattaa tarkistaa alipaineletkujen 5-haarainen liitoskappale, onhan röörit auki.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: pertza - 09.01.13 - klo:08:02
Laittakaas poijat kuvia mukaan noihin korjausvinkkeihin, niin hahmottuu tilanne tällaisillekin, jotka eivat vielä ole paikkoja aukoneet!!!! Kiitos
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: lehtonen - 09.01.13 - klo:08:56
Olen jälkeenpäin manaillut kun ei tullut otettua kuvia.  nolstuttaa
Niistä olisi varmaan ollut hyötyä monelle "tee-se-itse" miehelle.
Mutta lisäneuvoja saa kysellä jos tarvii.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: hry - 11.01.13 - klo:11:53
Kiitokset hyvistä neuvoista! Ohessa kuvia läppärungon irroittamisesta. Kuten kuvistakin näkyy, pahoja vuotoja ei ole.

Tarkistin venttiilien välykset ja vain kakkossylinterin toisen pakoventtiilin välys on jossakin 0,20 ja 0,23 mm välillä, kun säätöraja on 0,25 +/- 0,3.  Kaikki muut olivat hyvin toleransseissa!  Pitäisikö irroittaa nokka-akselit ja vaihtaa säätölevy vai ei, siinäpä kysymys.

Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: uusipanisti05 - 11.01.13 - klo:15:39
Oliko sun talli lämmin vai oliko talli vasta lämpiämässä? Saattaa vaikuttaa välykseen. Itselläni kävi kerran niin, kun rupesin kylmästä lämmittämään tallia ja työn edetessä välyksiin tuli muutosta. Tallin lämmettyä lopuksi, välykset oli oikein.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: hry - 11.01.13 - klo:19:41
Pyörää on säilytetty koko ajan noin +10 -15 asteen lämpötilassa ja välys on mitattu kahtena päivänä. Taidanpa kuitenkin säätää välyksen kohdalleen, niin eipähän tarvitse muutamaan vuoteen liikuttaa. Tosin ei sitä ennen sadasosamillien takia venttiilejä säädetty, on se maailma muuttunut.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: uusipanisti05 - 11.01.13 - klo:20:25
Voisitko laittaa kuvia sitten tuosta säätötyöstä? Jos se välys on pienentynyt niin venttiili on kait painunut istukkaan?? Ihme, ettei muut ole. Itse tarkistaisin moneen kertaan noilla kilometreillä. En kuitenkaan sinua epäile. Vielä mittaisin sen koetusliuskan mikrolla.  Anteeksi, että puutun näin syvällisesti tähän. 38.gif
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: hry - 12.01.13 - klo:09:33
Minulla kaksi liuskasarjaa, uudemmassa 0,05 mm portaikolla ja vanhemmassa yksi vitossarjasta poikkeava 0,08 mm liuska, jolla saa välimittoja. Kumpaakaan ei ole kalibroitu, mutta mittaustulos on yhtenevä.

Ei syytä huoleen, sen takiahan tänne kirjoitellaan, että saadaan toisilta hyviä neuvoja, ettei kaikkea tarvitse kantapään kautta opetella. Otan kuvasarjan jahka ehdin säätöhommiin.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: hry - 29.12.13 - klo:18:36
Nyt on Pannarin nestevuodot selätetty! Jos todisteeksi riittää yhden ajokauden (n.11,5 tkm) näyttö. Ensitäytössä kuuman nesteen pinta oli ylämerkissä. Parin lämmityksen jälkeen se laski kuvassa olevan sinisen vaakaviivan kohdalle. Nyt kylmä nestepinta on lähellä alamerkkiä. Ja tippaakan ei ole lisätty ajokauden aikana!

Käytin alempana kuvassa näkyviä joustavia klemmareita ja Motonetista ostettua tiivisteliimaa, jota laitoin kaikkiin yhteisiin (mutta en letkuihin). Lopuksi vielä kuva pikkuputkien liitoksesta. Tällä tekniikalla tein kaikki liitokset. Klemmareita vaan pitää olla repullinen, koska niillä on varsin suppea halkaisija-alue, jossa se toimii.
Otsikko: Vs: Nestevuoto
Kirjoitti: Timppa - 29.12.13 - klo:23:09
Mulle tuli joku ilta mieleen..... :)

Sellanen asia että onkohan kukaan tehnyt katteeseen reikää tai jonkinlaista uraa säiliön kohdille josta näkisi suoraan nestepinnan. ??
Helpottaisi nestepinnan tarkistamista, eikä tarvitsisi aukoa niitä katteen palasia.
Nyt on ollut käytössä nippuside jonka työnnän säiliön pohjaan ja siitä sitten "arvailemalla" että onkohan siellä vettä vai ei.... sa_doh