Takaspoileri jarruvalolla ST13:n takalaukkuun

Aloittaja Tonzal, 27.03.09 - klo:01:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hondan aidon lisävarusteen takaspoilerin jarruvalolla asentaminen ST13:n takalaukkuun

Virittelin lisäjarruvalospoilerin kiinni Hondan alkuperäiseen takalaukkuun, ja ajattelin tässä kertoa mikä kaikki voi mennä pieleen, jotta muut eivät toistaisi samoja virheitä. Lopputulos on ihan hyvä ja näyttää upealta, jos ei tiedä niitä kaikkia mokia ;)

Pahoitteluni, mutta en osaa mitään kertoa lyhyesti, joten tästä tulee varmasti pitkä sepustus. Lisäksi mulla ei ole toimivaa kameraa, joten kuvat jää toistaiseksi julkaisematta.

Kaikki lähti ajatuksesta lisätä omaa turvallisuutta, kun olen noista peräänajoistakin lukenut. Sekä ajatuksesta, että kun pääsen joskus lähtemään reissuun tuonne mantereenkin puolelle, niin haluan, että jarrutteluni huomaa muutkin, kuin vain se takanani tuleva ajoneuvo. Ja, miksi se ei toimisi täällä kotikamarallakin esim. autojonossa ajellessa tai valoissa seistessäni. Jarrutukseni näkyvät nyt henkilöautojen ikkunoiden läpi pitkälle jonoon. Mutta asiaan...

Tilasin ko. spoilerin ja sen "tarvitseman" johtosarjan viime kesänä David Silver Sparesilta. Linkit: Spoileri & Johtosarja
Tuo johtosarja on mielestäni turha, ja se kannattaa rakentaa mielummin itse, jolloin saa paljon paremman, sillä joudut kuitenkin katkomaan pyörän alkuperäisiä johtoja, tai sitten olen tehnyt jotain vieläkin enemmän väärin, enkä vielä tiedä sitä.  :-({|=   Vasta laukku tehtynä, sitten sähköt...

Johtosarjan mukana tulee muovinen pikaliitin sisuskaluineen, ja tarkoitus on, että poikkaset toiselle takavalolle tulevista johdoista jarruvalojen johdot ja liität niihin nämä sisuskalu-liittimet. Tällöin johtosarjan T-mallisen johdon saa siihen väliin kiinni ja vapaaksi jäävän johdon pujotettua penkin alta laukusta tulevaan johtoon kiinni.
Näin periaatteessa, ja itse toteutin sen myös käytännössäkin, mutta suosittelen tekemään johdotuksen kokonaan itse ja fiksummin. Valoille tulevat pyörän johdot ovat niin ohutta materiaalia, että niitä on hankala saada kiinni paljon paksummalle johdolle tarkoitettuihin liittimiin(sisuskaluihin). Itse varmistin liitokset juottamalla. En lähtenyt kuorimaan tehtaan johdotusten päällyksiä, joten pelivaraa johdoissa oli n. 8cm. Valitsin sen johdon joka oli hieman toista pidempi. Käytännössä molemmat johdot riittivät kummalle lampulle tahansa.

IMHO: Mielestäni fiksumpaa olisi juottaa suora johtoliitos omilla johtimilla, ja suojata se sitten hyvin, tai käyttäen esim. puristettavia "liimaliittimiä". Samoin laukun johdotus omilla johtimilla ja Abikoilla kiinni itse spoileriin. Lisäksi joku sopiva liitin joko irrallinen penkin alle tai kiinteä esim. ruuvattava laukun seinään.

Työvaiheet:
8.) Takalokasuoja irti, jotta pääsee valoille. Lähtee avaamalla neljä kuusiokolopulttia, joista kaksi rekisterikilven vieressä ja kaksi lokasuojan sisällä(ks. omistajan käsikirja).

9.) Irrota polttimoiden pidikkeet umpiosta kääntämällä niitä vastapäivään.

10.) valitsin sen hiukan pidemmän johdon, josta katkaisin jarruvalon johdot, jotka ovat keltavihreä ja vihreä , siis vihreä johto, jossa keltainen raita, ja kokovihreä johto.
HUOM! Jos teet kytkennät käyttäen omia johtoja, varmista että kytket johdot oikein päin aina lisäjarruvalolle asti. Väärin kytkettynä lisäjarruvalon ledit tuskin loistavat, mutta pahimmassa tapauksessa saat aikaiseksi oikosulun ECU:lle, koska luulen, että valojen johdot lähtevät samasta pisteestä!

11.) Kuorin johdot ja puristin sähköliittimet niihin kiinni. Urosliittimet olivat äärimmäisen vaikeita puristaa kiinni johtoihin, joten varmistin liitokset juottamalla. Voi olla, että minulla ei ollut oikeanlaisia pihtejä puristustyöhön. Sähköliittimissä on kaksi eri osaa jotka puristetaan kiinni. Ensimmäinen, liitimen keskellä, tulee kuoritulle johdolle, ja toinen puristetaan eristeen päälle vedonpoistajaksi. Puristamisessa (ja jos juotat) kannattaa olla tarkka, jotta koko metallinen sähköliitin mahtuu muoviliittimen sisään. Sähköliittimissä on erillinen metallikieli, joilla se lukittuu muoviliittimen sisään.

12.) Tässä vaiheessa pujottelin johdot kutistesukkaan ja tarkistin liitokset yleismittarilla. Lisäksi pujottelin spoilerin valoille tulevan johtosarjan takavaloilta penkin alle. Johto on helppo työntää valoilta penkille, koska se on käytännössä ihan samassa tilassa. Itse kampesin ECU:n pois paikoiltaan, jotta näin paremmin, mutta se ei ole tarpeellista.

13.) Seuraavaksi kasasin muoviliittimet ja kutistin kutistesukat johtojen ympärille. Tämän jälkeen vielä liittimet kiinni ja testaus, että valot toimivat niin kuin pitääkin  largepan

t.Tonza

ps. Yritin kirjoittaa tämän, niin että vasta-alkajakin (jollainen minäkin) ymmärtää, mutta jos joku asia jäi epäselväksi, niin rohkeasti kysymään. Nyt, nukkumaan. Sana on vapaa...
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

No johan oli perusteellinen asennusohje thumbsup1


Edit: Hyvä keino noitten liimattujen logojen irroitukseen on sopivan ohut ja kestävä siima.

Sillä kun "sahaa" merkin alta niin lähtee eikä tule naarmuja.

Lainaus käyttäjältä: "jarska"Hyvä keino noitten liimattujen logojen irroitukseen on sopivan ohut ja kestävä siima.
Sillä kun "sahaa" merkin alta niin lähtee eikä tule naarmuja.

Liukasteena isopropanolia (bensan jäänesto) tai tärpätti. Noilla on tarraliimat lähtenyt aika hyvin pois.
tuo siimavinkki: 10 pistettä ja papukaijamerkki

Powered by EzPortal