Sunnuntaina oli siis eka ajo kaamoksen jälkeen.
Perjantaina akussa oli virtaa, tosin valot paloi hiukan himmeellä. Sitten lataukseen
perjantai-illlasta lauantaiaamuun (optimate) ja oli vihreellä laturin ledi. Po Ok.
Lauantaina lähti käyntiin helposti. Samoin sunnuntaina helposti. Ajoa noin tunti ja parkkiin.
virrat jäi päälle (valojen kanssa), noin 5min. Virtaskaa ei riittänyt edes pyörittämisen.
Teppo antoi sähköä, heti käyntiin, 5min ja sammutus. Kuttaperkat takaisin kiinni ja käyntiin.
Pääsenkö akkuostoksille, kyllä täyden aukun pitäisi 5min kestää valojen polttoa?
Akku kai vm 2007, otettu käyttöön keväällä 2008.
Et sitten sammuttanut mopoa virta-avaimesta?
Itellä tapana sammuttaa aina avaimesta niin ei jää virrat päälle.
Tässä mallissa toki saa myös valot pois päältä vaikka mopo käy.
Eikai sen akun tollasesta pitäis nokkiinsa ottaa, mutta kovin äkkiä meni mehut jos vain viisi minuuttia oli valot päällä.
Tuollaisissa tapauksissa korostuu tuon virran ulosoton suora kytkentä akulle > helpottaa.
Ei aina tarvitse katteita irrotella.
Pelkkä "jatkojohto"riittää, jos molemmilla samoin kytkettyna pistoke.
On aika pieni akku, kun 5min valoilla vie mehut pois. Uskaltaako joku kokeilla?
Akku on vuoden vanha, joten ikäloppu ei vielä. Pitänee kysyä oisko vielä takuu?
Talvisäilytyksessä ei ladattu, mutta virtaa oli syksyn jäljeltä hieman ja Optimate pitäisi
ladata oikein ja täyteen.
No ekalla ajolla talven jälkeen sitä innoissaan ei muista avaimia käännellä
Aika monta vajaa vuoden vanhaa akkua olen saanut finaaliin jos en ole lataillut/purkanut talven aikana.
LT:n akku uusittiin syksyllä jolloin sen ostin, talven oli lämpimässä sisällä ja silti pashana kun en silloin vielä käyttänyt ylläpitolaturia.
Hondan huoltokin oli sitä mieltä, että akku on finaalissa. Pitää mennä näyttämään
ja samalla tarkastavat latauksen ym. Pitäisi mennä takuuseen (4v honda takuu).
Akku katsotaan kulutusosaksi, mutta vuosi on liian lyhyt käyttöikä.
Se on moro
Akku sanoi työsopimuksensa irti aivan varoittelematta. Ei ota latausta vastaan, eikä kestä kuormittaa startatessa. Olenkin ihmetellyt, ettei se ole tehnyt sitä aiemmin,koska akulla ikää 6 vuotta. Palstalaisilla on mennyt akku näköjään jo muutamassa vuodessa. Akku on VARTA merkkinen. En halua mainostaa, mutta hyvin on palvellut. Pyörää olen säilyttänyt talvet lämpimässä, mutta en ole tehnyt akulle minkäänlaista ylläpitölatausta talven aikan.
Sitten paikallisen akkuliikkeen palvelusta: Menin aamulla ostamaan uutta akkua. Kauppias kysyi, että mihin laitteeseen se tulee ja kun kerroin,että moottoripyörään, hän sanoi, että älä osta akkua nyt syksyllä, vaan osta vasta keväällä. Antoi käytetyn akun minulle mukaan syksyn ajeluille veloituksetta ja sanoi, että tule keväällä sitten vaihtamaan tilalle uusi.
Tätä minä SANON TOSI HYVÄKSI PALVELUKSI. Näin Oulussa.
Lainaus käyttäjältä: "Marakeesi"Tätä minä SANON TOSI HYVÄKSI PALVELUKSI. Näin Oulussa.
Tässä kyllä vois jo mainostaa, ja lausua liikkeen nimenkin
Ja varmaan tuossa on mukana myös ajatus siitä, ettei tarvitse keväällä keskustella takuuvammasta.
Sain senverran kovaa tekstiä keväällä siitä, että en ollut lataillut akkua talvisäilytyksen aikana.
Lainaus käyttäjältä: "pertza"Lainaus käyttäjältä: "Marakeesi"Tätä minä SANON TOSI HYVÄKSI PALVELUKSI. Näin Oulussa.
Tässä kyllä vois jo mainostaa, ja lausua liikkeen nimenkin
Liike on tosiaankin Akkutalo Markuksela Toppila, Oulu
Kyllä näin on, samaa hyvää palvelua minäkin olen saanut Markukselalta ja vieläpä usein.
Mulla on -04 mallin peli ja alkuperäinen akku ja 125 tkm takana. Vielä lähtee hyvin käymään pienellä aamupakkasellakin. Henkisesti olen varautunut ostaman uuden akun ensi keväänä, kun alkaa 7. vuosi.
Pannari kyllä virta päällä kuluttaa aika paljon virtaa kun siellä keulassa kaksi H4 molottaa täysillä, takavalot päällä ja kaikenmaailman tietokoneet. Kun aikanaan asentelin vakionopeussäädintä, siinä sähkökytkentöjä tehdessä/testaillessa piti pitää virtoja päällä useaan otteeseen ja aika äkkiä oltiin siinä tilanteessa että ei enää lähtenyt käymään.
Akkuni on vuosimalia 02, toivottavasti se kestää vielä pitkään
.
Näköjään voi akku loppua ihan yllättäin. Perjantaina ajoin töihin ja sitten Pannari seisoi kylmässä varastossa tiistai aamuun saakka jolloin se ei enää jaksanut käynnistyä. Siihen saakka ei mitään ongelmia ollut. Eilen töiden jälkeen hain uuden geeliakun ja ongelmat olivat poissa (koputan puuta).
Mulla on akku ollut tyhjä monesti. Kun olen se ladannut autolaturilla niin taas se pelittää. Syksyllä pakkaa ajo matkat olemaan niin lyhyitä, että akku ei ehdi latautua kunnolla. Paljonko geeliakku maksoi ja mistä ostit ?
Akun kestoon liittyen kannattaa tarkistaa akkuveden määrä näin lämpimillä (35C) keleillä.
Meinasi käyrä nousta, kun ajeltiin Kempeleestä Vuosaaren satamaan ja tankkauksen jälkeen ei mopo lähtenyt käyntiin ja laivan lähtöön 30min.
Valot himmeänä ja startti vain naksui. Edellinen stoppi oli n 150 km aikaisemmin, eikä mitään oireita. Siinä sitten ruuvailemaan paikkoja auki, jos vaikka laturin löytäisi, mutta onneksi satuin tarkistamaan veden määrän ensin. Oli akku aivan kuiva, ei varmaan tippaakaan vettä jäljellä. Siitä sitten äkkiä markettiin (myy myös pensaa) tarkistamaan löytyisikö akkuvettä. Litran pullon kun lirutteli akkuun vettä ja odotteli muutaman minuutin, niin avot laakista käyntiin.
ja pienet tuuletukset päälle.
Laivaankin ehdittiin ja nyt suuntana Rostock....
Ennen reissua tuli tehtyä kaikenlaisia huoltoja/tarkistuksia, mutta tuo jäi. Viimekesänä lisäilin viimeksi vettä akkuun.
Talvi tulee aikanaan ja niin myös ajot loppuu kelien mukaan.Akun talvisäilytyksestä hieman liittyen matkailuauton akun kestoon.Reilun vuoden vanha asuntopuolen akku teki tenät.Paikallinen akkuliike ( 40 v vanha firma ) totesi akun olevan täysin sökö , samalla kysyen onko akkua pidetty ylläpitolaturissa ja olihan niin tehty.Mies väitti muutaman talven kokemukseen vedototen " cetekien " tuhoavan ememmän akkua kun normaali säilytys. Tämä asia on tullut motskarin akkujen kanssa usein esiin , usein nopesti vaurioitunut akku on ollut ylläpitolaturissa kiinni.Ei muuta kun akku täyteen latinkiin ja säilytys mieluummin kylmässä tilassa oli loppuyhteenveto .Uskoakko pitäis ?????
Ainakin ruohonleikkurin akku on kestänyt monta vuotta niin, että täys latinki ja olen jättänyt sen ruohonleikkuriin paikalleen ja leikkuri on ollut kylmässä peltihallissa talven. Yleensä leikkuri on lähtenyt laakista käyntiin keväällä, tänä vuonna piti käyttää vähän boosteria apuna. Miksei toimisi motskarin akussakin, ei tuo motskarin akku tahdo kestää kahta vuotta pidempään tuossa ylläpitolaturissakaan, ainakaan minulla.
Minulla -05 pannarissa ajettu 74tkm ja alkuperäinen akku toimii edelleen moitteettomasti.
"Hoitona" talvella lataus 2-3 kertaa ilman mitään purkujuttuja ja säilytys n. +12c
ja näin toimin myös vanhan 1100:n kanssa jolla oli ajettu 85tkm ja akku myös 6v. vanha joka toimi edelleen kun vaihdoin pyörän pois.
Olisikohan ne ylläpitolaturit myyntimiesten keksintöjä ?
Lainaus käyttäjältä: "pertti"Talvi tulee aikanaan ja niin myös ajot loppuu kelien mukaan.Akun talvisäilytyksestä hieman liittyen matkailuauton akun kestoon.Reilun vuoden vanha asuntopuolen akku teki tenät.Paikallinen akkuliike ( 40 v vanha firma ) totesi akun olevan täysin sökö , samalla kysyen onko akkua pidetty ylläpitolaturissa ja olihan niin tehty.Mies väitti muutaman talven kokemukseen vedototen " cetekien " tuhoavan ememmän akkua kun normaali säilytys. Tämä asia on tullut motskarin akkujen kanssa usein esiin , usein nopesti vaurioitunut akku on ollut ylläpitolaturissa kiinni.Ei muuta kun akku täyteen latinkiin ja säilytys mieluummin kylmässä tilassa oli loppuyhteenveto .Uskoakko pitäis ?????
Mulla on Pannarin talvisäilytyksestä viel kovin vähäinen kokemus, joten tohon uskon asiaan en ota kantaa. Olen kuitenki autopuolen käynyt, kuten ennenkin olen "mainostanut", ja näillä opeilla ajattelin itse asiasta tälviissiin:
Akun kylmäsäilytyksessä on aina riski. Kun/jos varaus laskee riittävästi -ja sehän laskee joka tapauksessa talven aikana- ja pakkanen panee riittävän kovaa, on riski että akku jäätyy ja näinollen menee pilalle. Varsinkin jos akku on vanha.
Itse meinasin tehdä niin, et otan ajokauden päätteeksi akun irti ja laitan öljysäiliöitten viereen ulkoeteisen rappusten alle. (= lämmittämätön, tuuletettu tila missä on pakkasvahtina sähköpatteri)
Kevään tullen päiväks akku laturiin ja sitten paikalleen. Jää nähtäväksi toimiiko mun suunnitelma.
Kertokaa ny jos mä oon ihan metäs.
Ei oo ainakaan vielä ollu murheita akun kanssa - 06:nen on pannari ja alkuperänen akku, talvella lampimässä hallissa oon ottanu kengät vaan irti,
enkä oo ladannu vielä kertaakaan ( koputan puuta ) hyvin on toiminu, oon kyllä henkisesti jo latautunu ostamaan uuden akun, mutta kassotaan
kuin kauan toi kestää ??? bannana 062802jumpie elina
""
Akun kylmäsäilytyksessä on aina riski. Kun/jos varaus laskee riittävästi -ja sehän laskee joka tapauksessa talven aikana- ja pakkanen panee riittävän kovaa, on riski että akku jäätyy ja näinollen menee pilalle. Varsinkin jos akku on vanha.
""
Akkukauppias Sinkkonen Joensuusta kertoi, että akun itsepurkaus putoaa käytännössä nollaan -20 asteessa. Siis mitä kylmenpi, sitä pienempi itsepurkaus! Tähän uskoen olen useana vuonna säilyttänyt täyteen ladattua akkua pakastimessa ja ilman minkäänlaisia vahinkoja. Tietenkin monta muovipussia ympärillä ja pakastimen haltijattaren kanssa hyvät puhevälit. Jos akun kunto jo syksyllä oireilee selvästi, niin turha sitä on millään tavalla kevääseen säilytellä.
Lainaus käyttäjältä: hondamania - 15.09.09 - klo:20:23
Mulla on -04 mallin peli ja alkuperäinen akku ja 125 tkm takana. Vielä lähtee hyvin käymään pienellä aamupakkasellakin. Henkisesti olen varautunut ostaman uuden akun ensi keväänä, kun alkaa 7. vuosi.
Pannari kyllä virta päällä kuluttaa aika paljon virtaa kun siellä keulassa kaksi H4 molottaa täysillä, takavalot päällä ja kaikenmaailman tietokoneet. Kun aikanaan asentelin vakionopeussäädintä, siinä sähkökytkentöjä tehdessä/testaillessa piti pitää virtoja päällä useaan otteeseen ja aika äkkiä oltiin siinä tilanteessa että ei enää lähtenyt käymään.
Nyt on ajettu alkuperäisellä akulla 175 tkm ja 9 kesää. Nyt meinaan ostaa uuden akun. Jos saan sopuhinnalla Yuasan, sen kyllä ostan. Sen verran huolettomia kilometreja on ollut.
Akun kesto ja kesto......
En oikein tiedä voiko tässä kohtaa puhua edes laadusta tai ylipäänsä kestosta.
Sattui nimittäin niin, että ostin ihan oikein kovalla rahalla Motonetin tavarataivaasta Euroglobe merkkisen akun 26.5.2014 hintaan 49,90€
Tehtiin pieni 5000km lenkki, jonka jälkeen ajettu n.1500km.
Välillä mopo seisoi tallissa jopa parhaimmillaan 4pv. peräkkäin.
Johtuen ilmanhaltijoista sekä palkanmaksajasta.....
Viikonvaihteessa viikolla 27 ajettiin (3)kolmena päivänä peräkkäin n.1000km.
Viimeisenä päivänä Moikipäästä, suoraan tallin lämpöön.(tankkauksen jälkeen).
La nimisenä päivänä ajokamat päällä talliin ja mopo ulos, virrat päälle.......mitä vit.....
Edes mittariston valot eivät syttyneet kunnolla.
Mopo laturiin ja armoton vitutus kun ei päässyt lähtemään.
Mopo kävi pihassa sitten sen vartin kun apuvirralla sen käynnistin Autoa apuna käyttäen.
Sammutin ja kokeilin käymään hän kertoi että keväämmällä vaikka pihalla oli jo kohtuu keväinen 23*C eikä lähtenyt käymään per....e.
Uudelleen autosta pikkusykäys virtaa mopo käy ja ajo talliin.
Purku ja akku irti ja laturiin tunnin odottelun jälkeen ottaa virtaa mutta purkaa kaiken lähes samantien, Laturi Cetec 0,8A oli tällöin jo todella kuuma.
Vanhassa akussa(siinä joka oli talven kiinni mopossa)virtaa 12,60V, mutta mopo ei lähtenyt sillä enää käyntiin joten hankittiin siksi uusi.
Uudessa laadukkaassa ja EDULLISESSA akussa jännite sen sijaan 10,40V .....
Halpa akku siis kesti 26.5.2014 - 29.6.2014 välisen ajan wave
Mitä tästä opimme:
Hyvä ja halpa ei kuulu samaan lauseeseen. Eli osta joko hyvä tai sitten se halpa.
Akku eilen Motonettiin tänään kaupan vaatiman testin jälkeen jännite koko yön kestäneen latauksen jälkeen 11,3V
Vähän nihkeästi myyjä sanoi "kyllä tästä täytyy tehdä se takuu palautus".
NO kaikesta huolimatta nyt on se uusi ja HALPA takuuakku latauksessa, kohta se veivataan kiinni mopoon ja sit pojat lähtee....
Toivotaan ainakin.
Luulen tietäväni minkä merkkisen akun seuraavaksi hankin, eikä se ole Euroglobe.
Nämä akut on sama kun renkaat joillakin ne kestää ja toisilla ei . Minulla Yuasa akku 2012 keväällä hankittu ja taitaa olla loppu lähellä . Sammutin mopon vahingossa sivutuella ja samalla jäin suustani kiinni ja 5 min päästä valot häipyivät . Laturilla virtaa ja niin lähti käyntiin . Lähtenyt sen jälkeen kyllä käyntiin mutta kotona kokeilin samaa valotestiä ja sama juttu . Akun ostoon mutta mikä on merkki ?
Timppaa siteeraten:
Mitä tästä opimme:
Hyvä ja halpa ei kuulu samaan lauseeseen. Eli osta joko hyvä tai sitten se halpa.
On tullut monessa muussakin tuotteesa vastaan tuo ilmiö,hyvä halpa,kun ei oikein aina tahdo löytyä hyvää. millään hinnalla. wallhead
Varsinkin kun valmistukset ovat siirtyneet tuonne kaukoidän suuntaan.Vaikuttaa kovasti siltä,että ei haluta tehdä/maahantuoda enään
minkäänlaista laatutavaraa,ainoastaan halpaa roinaa. horisko
FF1pan
Lainaus käyttäjältä: Timppa - 08.07.14 - klo:16:59
kohta se veivataan kiinni mopoon ja sit pojat lähtee....
Toivotaan ainakin.
Ja uusi akku paikoillaan. jännite 13,2V..... Lähti kuin palmun alta. _party_party_
Jep,näin se on.Kolmas euroglope menossa,vuoden on jokainen
kestänyt.Saa taas ensi keväänä suunnata akun ostoon,jos
vanhat merkit paikkansa pitää.Alkuperäinen akku kesti kolme
vuotta.Täytyneen palata takaisin kalliimpaan merkkiin.Viellä
kun löytäis jostain edullisesti.Euroglope taitaa karistella
rojunsa akun pohjalle ja se on kaput samantien.Ei kyllä voida
mistään laadusta puhua,halpahan se kyllä on. 36.gif
Mä olen kyllä sitä mieltä että akussa ei kannata tinkiä, koska tyssää ajaminen
kokonaan jos akku loppuu ja vanhaa sanontaa lainaten (EI KÖYHÄLLÄ OLE VARAA OSTAA HALPAA)
mulla kesti alkuperänen 8 vuotta ja 129000 km joten ostin uudenkin samanlaisen,
Kunun pyörässä Turussa makso 138e joku oli katsonu motonetista ja siellä se oli 168e.???
tuolta itse tilasin yuasan akun, n.110€ posteineen. halvin paikka mitä löysin. tuli viikossa kotiovelle. http://www.ebay.co.uk/itm/Yuasa-Motorradbatterie-TTZ14S-BS-AGM-ahnlich-YTZ14S-Batterie-12Volt-AH-Akku-/281359652506?pt=DE_Motorradteile&hash=item418257969a
Pitikös ottaa jotain huomioon jos on apsit?
ei akun ostossa tarvi. vai liittyikö kysymys akkuun?
Lainaus käyttäjältä: sammy76 - 10.07.14 - klo:23:44
ei akun ostossa tarvi. vai liittyikö kysymys akkuun?
Siitä oli kysymys. Joku myyjä kysyi ostaessani akkua, että onko apsit. Ajattelin jos joku täälä tietäis siitä jotain.
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 11.07.14 - klo:18:21
Lainaus käyttäjältä: sammy76 - 10.07.14 - klo:23:44
ei akun ostossa tarvi. vai liittyikö kysymys akkuun?
Siitä oli kysymys. Joku myyjä kysyi ostaessani akkua, että onko apsit. Ajattelin jos joku täälä tietäis siitä jotain.
Mikähän myyjällä oli ajatuksena ? Miten ABS-jarrut liittyy akkuun ...... Mulla ei ainakaan ole mitään ajatusta. sa_doh
ABSit liittyvät siten akkuun, että ne tarvitsevat tietyn vähimmäisjännitteen toimiakseen. Jos akku alkaa pimetä niin ensimmäisenä verkosta poistuu juuri ABS. Mutta hyvä akku, oli minkä tahansa valmistajan, toimii kyllä.
Itte väittäsin myös ettei uudellakaan akulla polteta ajovaloja 5-10m kauempaa.
Mulla on toinen mp 01 Ninja Kawa,ollut liki uudesta,alkup Yasa kesti tähän kevääseen :o
Toki pyörä oli ajamatta 2-3 kesää,mutta tänä keväänä ostin uuden akun,sitten meni Kawa mettään kuskin kera,
Sitten kipsi kädessä värkkäilin mopoon keulaan valoja ,nippusiteillä ynm... ja koitin suuntailla niitä,paloi muutamassa pätkässä,noi alkuperäiset tupla halogeenit,välillä lyhyillä ja välillä pitkillä max. yhteensä 5-10 min.
Oli akku ihan sippi,toki Kawassa pienempi akku,muttei mitään tietsikoita.
Itte en usko että nyky akut kestää niinkuin ennen,Autoissa kesti liki 10vuotta akut ennen,jopa pitempään,niin myös ainakin osissa MP:ssä kin.
Nykyään ehkä 1-3 vuotta butt1 ,siltä ainakin tuntuu....
autoissa ehkä 1-2 pitempään
Lainaus käyttäjältä: IC 77 - 23.08.14 - klo:22:27
Itte väittäsin myös ettei uudellakaan akulla polteta ajovaloja 5-10m kauempaa.
Mulla on toinen mp 01 Ninja Kawa,ollut liki uudesta,alkup Yasa kesti tähän kevääseen :o
Toki pyörä oli ajamatta 2-3 kesää,mutta tänä keväänä ostin uuden akun,sitten meni Kawa mettään kuskin kera,
Sitten kipsi kädessä värkkäilin mopoon keulaan valoja ,nippusiteillä ynm... ja koitin suuntailla niitä,paloi muutamassa pätkässä,noi alkuperäiset tupla halogeenit,välillä lyhyillä ja välillä pitkillä max. yhteensä 5-10 min.
Oli akku ihan sippi,toki Kawassa pienempi akku,muttei mitään tietsikoita.
Itte en usko että nyky akut kestää niinkuin ennen,Autoissa kesti liki 10vuotta akut ennen,jopa pitempään,niin myös ainakin osissa MP:ssä kin.
Nykyään ehkä 1-3 vuotta butt1 ,siltä ainakin tuntuu....
autoissa ehkä 1-2 pitempään
En ole akkua vaihtanut...alkuperäinen ikää 5v. ja ilman latausta talvella,on aina keväällä käyntiin lähtenyt... thumbsup1
t.jore
Tuli mietittyä 4idi4s näitä akkuasioita kun tuli taas pyörässä kiinni ollut tiensä päähän
Olen tähän asti käyttänyt aina noita Yasan valmiiksi hapotettuja ja hankkinut ne MP jälleenmyyjältä.
Ensimmäinen akku kesti 8 vuotta thumbsup1
Toinen akku kesti 1 vuotta :'(
kolmas akku kesti 3 vuotta wallhead
Talvisäilytys ollut aina samanlainen, eli välillä käynyt tallissa lataamassa täyteen.
Onkohan eri kestävyyksissä seuraavanlainen syy:
Nuo "alkuperäiset" akut jotka ovat valmiiksi hapotettuja ovat lojuneet varastoissa epämääräisiä aikoja. Seurauksena ennenaikaisia väsähtämisiä.
Mikään akku ei ole sipannut kokonaan, vaan ei kestä useamman päivän ajotaukoja, eli tarttee ladata että pääsee liikenteeseen.
Jos olisi käyttämättä useita viikkoja niin ymmärtäisin. kylkylkyl
Nyt viimeisen kanssa tuo useampi päivä oli 4 päivää kun ei jaksanut enää pyöräyttää käyntiin asti.
En osta enää noita "alkuperäisiä" ja kalliita vaan ostin shakehands paikallisesta akkukaupasta kuivavaratun ja itse hapotettavan (uc(4 (EUROGLOBE). Kustannukset 50 €
Jos toi kestää edes muutaman vuoden olen erittäin tyytyväinen.
Aika näyttää thumbsup1
Ymmärtääkseni kaikki akut ovat kuivavarattuja,korvike liikkestä ostettu on yleensä itse hapotettava.
MP liikkeestä,jossa olin töissä,akut olivat myös kuivavarattuja ja yleensä hapotettiin liikkeesä.
Useissa oli valmiit patruunat joissain ei,ne hapotettiin isosta kanisterista itse,kun kaatoi akun täyteen 5-15min.
päästä sai lisätä nestettä kun se imeytyi. Hapotus hommat haisi ja työkamoista löytyi usein reikiä sa_doh
Kun uudet MP:t tuli puulaatikoissa ja niitä kasattiin luovutukseen,niiden akuista en tiedä. En kasannut noita pyöriä.
Omassa ST1300 oli akku talven kiinni ja pyöritin pyörää joskus jouluna.
Akku oli aivan sippi jännite nyt keväällä 5,5V
Luulin sen olleen entisen,mutta parin päivän latauksen jälkeen,ja nyt 2 viikon jälkeen ilman latausa on.12,7 V.
Uskoisin tuon toimivan...
Liikkeissä on varmaan monia erilaisia toimintamalleja. (uc(4
Kun nuo aikaisemmat akut kävin ostamassa valtuutetusta Honda-liikkeestä, niin sanoivat että löytyy ja hakivat takaa hyllystä paketin ja laittoivat tiskille.
Siitä tämä ajatuamallini lähti käyntiin.
En mä mitään tiedä, luulen vaan horisko
Akussako oli hapot sisällä?
Ehken jotkut isot MP liikkeet hapottavat ja valmiiksi keväällä yleisiä akkumalleja??
Esim. Yuasa:t oli korkein ja oli itse hapotettava.
Euroglobe happopatruuna mukana.
Jep jep. Oli valmiiksi hapot sisällä. Ei tarvinnu muuta kun laittaa kiinni pyörään.
Euroglobe:ssa oli happopatruunat mukana ja sai itte hapottaa.
Lainaus käyttäjältä: awes - 01.04.15 - klo:15:36
Tuli mietittyä 4idi4s näitä akkuasioita kun tuli taas pyörässä kiinni ollut tiensä päähän
Olen tähän asti käyttänyt aina noita Yasan valmiiksi hapotettuja ja hankkinut ne MP jälleenmyyjältä.
Ensimmäinen akku kesti 8 vuotta thumbsup1
Toinen akku kesti 1 vuotta :'(
kolmas akku kesti 3 vuotta wallhead
Talvisäilytys ollut aina samanlainen, eli välillä käynyt tallissa lataamassa täyteen.
Onkohan eri kestävyyksissä seuraavanlainen syy:
Nuo "alkuperäiset" akut jotka ovat valmiiksi hapotettuja ovat lojuneet varastoissa epämääräisiä aikoja. Seurauksena ennenaikaisia väsähtämisiä.
Mikään akku ei ole sipannut kokonaan, vaan ei kestä useamman päivän ajotaukoja, eli tarttee ladata että pääsee liikenteeseen.
Jos olisi käyttämättä useita viikkoja niin ymmärtäisin. kylkylkyl
Nyt viimeisen kanssa tuo useampi päivä oli 4 päivää kun ei jaksanut enää pyöräyttää käyntiin asti.
En osta enää noita "alkuperäisiä" ja kalliita vaan ostin shakehands paikallisesta akkukaupasta kuivavaratun ja itse hapotettavan (uc(4 (EUROGLOBE). Kustannukset 50 €
Jos toi kestää edes muutaman vuoden olen erittäin tyytyväinen.
Aika näyttää thumbsup1
Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa,jotta Euroglope kestää käytössä vajaan vuoden.
Kolme halpisakkua tullut ostettua.Nyt vaihdoin alkuperäismerkiin takaisin,toivottavasti kestää vähän pitempään. horisko :D
Lainaus käyttäjältä: awes - 01.04.15 - klo:15:36
Tuli mietittyä 4idi4s näitä akkuasioita kun tuli taas pyörässä kiinni ollut tiensä päähän
Olen tähän asti käyttänyt aina noita Yasan valmiiksi hapotettuja ja hankkinut ne MP jälleenmyyjältä.
Ensimmäinen akku kesti 8 vuotta thumbsup1
Toinen akku kesti 1 vuotta :'(
kolmas akku kesti 3 vuotta wallhead
Talvisäilytys ollut aina samanlainen, eli välillä käynyt tallissa lataamassa täyteen.
Onkohan eri kestävyyksissä seuraavanlainen syy:
Nuo "alkuperäiset" akut jotka ovat valmiiksi hapotettuja ovat lojuneet varastoissa epämääräisiä aikoja. Seurauksena ennenaikaisia väsähtämisiä.
Mikään akku ei ole sipannut kokonaan, vaan ei kestä useamman päivän ajotaukoja, eli tarttee ladata että pääsee liikenteeseen.
Jos olisi käyttämättä useita viikkoja niin ymmärtäisin. kylkylkyl
Nyt viimeisen kanssa tuo useampi päivä oli 4 päivää kun ei jaksanut enää pyöräyttää käyntiin asti.
En osta enää noita "alkuperäisiä" ja kalliita vaan ostin shakehands paikallisesta akkukaupasta kuivavaratun ja itse hapotettavan (uc(4 (EUROGLOBE). Kustannukset 50 €
Jos toi kestää edes muutaman vuoden olen erittäin tyytyväinen.
Aika näyttää thumbsup1
Akkujuttua joo... Pannarit ei kestä pitkää seisottamista!!! Omat kokemukset seuraavat.. Eka akku oli pyörässä paikalla talven, parin viikon jälkeen ei enää lähde käyntiin, lataamalla kyllä. seur keväänä uusi Yasa akku Bikeworldistä, pelasi kesän normaalisti kun jatkuvasti ajoi. Viime syksynä oli juttua Kivin Markun kanssa asiasta, pitää Raisiossa Flywheel pyöräkorjaamoa. Suositteli ehdottomasti seuraavaksi Lithium akkua, voi laittaa vähän isomman ja kestää käyttämättömyyttä ihan eritavalla!!!! Vaatii oman laturin, akku maksaa esim Stormilla ( Shorai )
merkkinen noin 190 euroa, ja laturi noin 85 euroa..
Tämän talven pyörä ollut koko ajan ylläpitolatauksessa ja aina on kokeiltaessa lähtenyt käyntiin!!! Mut seur ilman muuta Lithiumakku!!!
Lainaus käyttäjältä: ceetee - 02.04.15 - klo:15:10
Lainaus käyttäjältä: awes - 01.04.15 - klo:15:36
Tuli mietittyä 4idi4s näitä akkuasioita kun tuli taas pyörässä kiinni ollut tiensä päähän
Olen tähän asti käyttänyt aina noita Yasan valmiiksi hapotettuja ja hankkinut ne MP jälleenmyyjältä.
Ensimmäinen akku kesti 8 vuotta thumbsup1
Toinen akku kesti 1 vuotta :'(
kolmas akku kesti 3 vuotta wallhead
Talvisäilytys ollut aina samanlainen, eli välillä käynyt tallissa lataamassa täyteen.
Onkohan eri kestävyyksissä seuraavanlainen syy:
Nuo "alkuperäiset" akut jotka ovat valmiiksi hapotettuja ovat lojuneet varastoissa epämääräisiä aikoja. Seurauksena ennenaikaisia väsähtämisiä.
Mikään akku ei ole sipannut kokonaan, vaan ei kestä useamman päivän ajotaukoja, eli tarttee ladata että pääsee liikenteeseen.
Jos olisi käyttämättä useita viikkoja niin ymmärtäisin. kylkylkyl
Nyt viimeisen kanssa tuo useampi päivä oli 4 päivää kun ei jaksanut enää pyöräyttää käyntiin asti.
En osta enää noita "alkuperäisiä" ja kalliita vaan ostin shakehands paikallisesta akkukaupasta kuivavaratun ja itse hapotettavan (uc(4 (EUROGLOBE). Kustannukset 50 €
Jos toi kestää edes muutaman vuoden olen erittäin tyytyväinen.
Aika näyttää thumbsup1
Akkujuttua joo... Pannarit ei kestä pitkää seisottamista!!! Omat kokemukset seuraavat.. Eka akku oli pyörässä paikalla talven, parin viikon jälkeen ei enää lähde käyntiin, lataamalla kyllä. seur keväänä uusi Yasa akku Bikeworldistä, pelasi kesän normaalisti kun jatkuvasti ajoi. Viime syksynä oli juttua Kivin Markun kanssa asiasta, pitää Raisiossa Flywheel pyöräkorjaamoa. Suositteli ehdottomasti seuraavaksi Lithium akkua, voi laittaa vähän isomman ja kestää käyttämättömyyttä ihan eritavalla!!!! Vaatii oman laturin, akku maksaa esim Stormilla ( Shorai )
merkkinen noin 190 euroa, ja laturi noin 85 euroa..
Tämän talven pyörä ollut koko ajan ylläpitolatauksessa ja aina on kokeiltaessa lähtenyt käyntiin!!! Mut seur ilman muuta Lithiumakku!!!
Tuolla aiemmin osiossa Apukäynnistin oli akun tyhjenemisestä keskustelua myös,Sanoisin edelleen kun akku jätetään kiinni
kytkettynä pyörään esim ST 1300:seen tai moneen muuhunkin pyörään,ei ole akun vika ainakaan yksistää että se tyhjenee.
koska pyörissä on elektroniikkaa joka kuluttaa hiljalleen akun tyhjäksi,usein n 1 kk ajassa. akku saattaa mennä pilalle
ns se syväpurkautuu,silloin monasti käy niin että akku ei enää lataudu kunnolla eikä pidä virtaa.
Mielestäni ainoat kaksi mahdollisuutta pitää akku kunnossa talven jäljiltä on joko irroittaa kaapelit ja ladata täyteen,
säilyttää se irrallaan viileässä,tai sitten jos jättää sen pyörään kiinni,niin kytkee siihen ns älylaturi lataamaan ja antaa sen olla säädettynä akkua huoltavaan asentoon.
FF1pan rd11
Jatkoa Edelliseen tuohon akkuasiaan:Tuo ns älylaturi täytyy olla myös sellainen että siinä on oma lataus asentonsa moottoripyörä akulle,eli jos pistää pitkäksi aikaa auton akkujen latausohjelmaan se on liian tehokas lataus,silloin tulee tulee yliladattua sitä eikä sekään ole hyväksi mp-akulle Sopiva latausvirta on max 0,8A.
Akun säilytys lämpötila 5-10 ast,joskus jossain on mainittu säilytyksen paikaksi jopa pakastinta,mutta se edellyttä että
akun nesteet on ehdottomasti kunnossa,jos se pääsee vaikka jäätymään,kun akun hapot sisältävät liikaa vettä,niin akuhan sen jälkeen entinen.
Siis normaali auton akkujen lataukseen tarkoitettu vaikka ns älylaturi ei käy välttämättä mp-akun lataukseen,siinä täytyy
olla ns mp-akun lataukseen sopiva ohjelma.
Kyllä täyteen ladattukin aku purkautuu hiljalleen irroitettunakin säilytyksessä riippuen vielä esim paikan lämpötilasta.
viileä 0 ast yläpuolella oleva lämpötila o paras. thumbsup1 kannattaa valvoa talvella latauksen tilaa aina.
FF1pan rd11
Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 02.04.15 - klo:18:06
Jatkoa Edelliseen tuohon akkuasiaan:Tuo ns älylaturi täytyy olla myös sellainen että siinä on oma lataus asentonsa moottoripyörä akulle,eli jos pistää pitkäksi aikaa auton akkujen latausohjelmaan se on liian tehokas lataus,silloin tulee tulee yliladattua sitä eikä sekään ole hyväksi mp-akulle Sopiva latausvirta on max 0,8A.
Akun säilytys lämpötila 5-10 ast,joskus jossain on mainittu säilytyksen paikaksi jopa pakastinta,mutta se edellyttä että
akun nesteet on ehdottomasti kunnossa,jos se pääsee vaikka jäätymään,kun akun hapot sisältävät liikaa vettä,niin akuhan sen jälkeen entinen.
Siis normaali auton akkujen lataukseen tarkoitettu vaikka ns älylaturi ei käy välttämättä mp-akun lataukseen,siinä täytyy
olla ns mp-akun lataukseen sopiva ohjelma.
Kyllä täyteen ladattukin aku purkautuu hiljalleen irroitettunakin säilytyksessä riippuen vielä esim paikan lämpötilasta.
viileä 0 ast yläpuolella oleva lämpötila o paras. thumbsup1 kannattaa valvoa talvella latauksen tilaa aina.
FF1pan rd11
Ihan asiaa FF1pan puhuu!!! Mulla Bilteman yhdistelmälaturi autoon ja pyörään, ja ollut talven pyöräpuolen ylläpitolatauksessa koko ajan akun ollessa pyörässä paikallaan. Pannari kuluttaa akkua seistessä kun elektroniikkaa on mukana. Ei kauaa kestä niin et jaksaa viel käynnistyä.
Mut niinkuin sanoin niin seuraava on Litium akku, Shorai LFX18A1-BS12 Stormilta lähtee hintaan 189€ ja laturi 85€.. Saattaa vaikuttaa äkkiseltään ehkä kalliiltakin, mutta eiköhän tässäkin päde et hyvää ei saa halvalla ja on sit pitkä ilo ku mopo pelaa kunnolla!!
Lainaus käyttäjältä: ceetee - 02.04.15 - klo:19:32
Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 02.04.15 - klo:18:06
Jatkoa Edelliseen tuohon akkuasiaan:Tuo ns älylaturi täytyy olla myös sellainen että siinä on oma lataus asentonsa moottoripyörä akulle,eli jos pistää pitkäksi aikaa auton akkujen latausohjelmaan se on liian tehokas lataus,silloin tulee tulee yliladattua sitä eikä sekään ole hyväksi mp-akulle Sopiva latausvirta on max 0,8A.
Akun säilytys lämpötila 5-10 ast,joskus jossain on mainittu säilytyksen paikaksi jopa pakastinta,mutta se edellyttä että
akun nesteet on ehdottomasti kunnossa,jos se pääsee vaikka jäätymään,kun akun hapot sisältävät liikaa vettä,niin akuhan sen jälkeen entinen.
Siis normaali auton akkujen lataukseen tarkoitettu vaikka ns älylaturi ei käy välttämättä mp-akun lataukseen,siinä täytyy
olla ns mp-akun lataukseen sopiva ohjelma.
Kyllä täyteen ladattukin aku purkautuu hiljalleen irroitettunakin säilytyksessä riippuen vielä esim paikan lämpötilasta.
viileä 0 ast yläpuolella oleva lämpötila o paras. thumbsup1 kannattaa valvoa talvella latauksen tilaa aina.
FF1pan rd11
Ihan asiaa FF1pan puhuu!!! Mulla Bilteman yhdistelmälaturi autoon ja pyörään, ja ollut talven pyöräpuolen ylläpitolatauksessa koko ajan akun ollessa pyörässä paikallaan. Pannari kuluttaa akkua seistessä kun elektroniikkaa on mukana. Ei kauaa kestä niin et jaksaa viel käynnistyä.
Mut niinkuin sanoin niin seuraava on Litium akku, Shorai LFX18A1-BS12 Stormilta lähtee hintaan 189€ ja laturi 85€.. Saattaa vaikuttaa äkkiseltään ehkä kalliiltakin, mutta eiköhän tässäkin päde et hyvää ei saa halvalla ja on sit pitkä ilo ku mopo pelaa kunnolla!!
Vähän viel jatkoa!!! Bikeworldistä sanottiin akun takuusta seuraavaa ku viimeisen ostin... Takuu kestää käytännössä vain ajokauden!!!!!!!!!!!!
Ei talven yli säilytystä enää!!!!!!!! Alkuperäistyyppinen akku tuntuu olevan Pannarin heikko kohta....:((
Kyllähän tässä niinkin on asia,että akkujen laatu on roimasti huonontunut,jo se kertoo sen että niiden takuu on lyhentynyt.Ja sitten toinen asia on että mp:rien sähkölaitteet ovat myös huimasti lisääntyneet,se kuormittaa käytössä myös akkuja erilailla kuin vuosia sitten.
FF1pan rd11
Lainaus käyttäjältä: ceetee - 02.04.15 - klo:19:37
Lainaus käyttäjältä: ceetee - 02.04.15 - klo:19:32
Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 02.04.15 - klo:18:06
Jatkoa Edelliseen tuohon akkuasiaan:Tuo ns älylaturi täytyy olla myös sellainen että siinä on oma lataus asentonsa moottoripyörä akulle,eli jos pistää pitkäksi aikaa auton akkujen latausohjelmaan se on liian tehokas lataus,silloin tulee tulee yliladattua sitä eikä sekään ole hyväksi mp-akulle Sopiva latausvirta on max 0,8A.
Akun säilytys lämpötila 5-10 ast,joskus jossain on mainittu säilytyksen paikaksi jopa pakastinta,mutta se edellyttä että
akun nesteet on ehdottomasti kunnossa,jos se pääsee vaikka jäätymään,kun akun hapot sisältävät liikaa vettä,niin akuhan sen jälkeen entinen.
Siis normaali auton akkujen lataukseen tarkoitettu vaikka ns älylaturi ei käy välttämättä mp-akun lataukseen,siinä täytyy
olla ns mp-akun lataukseen sopiva ohjelma.
Kyllä täyteen ladattukin aku purkautuu hiljalleen irroitettunakin säilytyksessä riippuen vielä esim paikan lämpötilasta.
viileä 0 ast yläpuolella oleva lämpötila o paras. thumbsup1 kannattaa valvoa talvella latauksen tilaa aina.
FF1pan rd11
Ihan asiaa FF1pan puhuu!!! Mulla Bilteman yhdistelmälaturi autoon ja pyörään, ja ollut talven pyöräpuolen ylläpitolatauksessa koko ajan akun ollessa pyörässä paikallaan. Pannari kuluttaa akkua seistessä kun elektroniikkaa on mukana. Ei kauaa kestä niin et jaksaa viel käynnistyä.
Mut niinkuin sanoin niin seuraava on Litium akku, Shorai LFX18A1-BS12 Stormilta lähtee hintaan 189€ ja laturi 85€.. Saattaa vaikuttaa äkkiseltään ehkä kalliiltakin, mutta eiköhän tässäkin päde et hyvää ei saa halvalla ja on sit pitkä ilo ku mopo pelaa kunnolla!!
Vähän viel jatkoa!!! Bikeworldistä sanottiin akun takuusta seuraavaa ku viimeisen ostin... Takuu kestää käytännössä vain ajokauden!!!!!!!!!!!!
Ei talven yli säilytystä enää!!!!!!!! Alkuperäistyyppinen akku tuntuu olevan Pannarin heikko kohta....:((
Empä nyt tiedä, kun mun panissa alkuperäinen akku kesti yli 8 vuotta !
Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 02.04.15 - klo:19:49
Kyllähän tässä niinkin on asia,että akkujen laatu on roimasti huonontunut,jo se kertoo sen että niiden takuu on lyhentynyt.Ja sitten toinen asia on että mp:rien sähkölaitteet ovat myös huimasti lisääntyneet,se kuormittaa käytössä myös akkuja erilailla kuin vuosia sitten.
FF1pan rd11
Täysin samaa mieltä. Ennen kesti Japanissa tehdyt Yasat 10 v.
Japanissa tehdyt auton Panasonicit yli 10 vuotta.
Akkujen laatu samaa roskaa,mitä moni viihde elektroniikka...
Sama pätee moneen auton varaosaan tarvikkeena,eurot eritoten jenkit.
Uudet Mehikossa taotut jousi pakat kestää 6kk >:(
Ennen mentiin 30-60 vuotta.
Osa kärjettömistä sytkistä susia jo syntyessään...
Murroksen suojakumit,MUOVIA wallhead ei siis kumia...
Kyselin isän EX:Diplomaatti Chevyyn uutta jäähdytintä Suomen suurrimmasta varaosapuljusta.
uuden saa reiluun 200€ myyjä sanoi jos viet entisen alkuperäisen syylarin jäähdytin korjaamoon,toimii vielä joku Suomessa,saat 10 kertaa kestävämmän syylärin....
Tuttu,vanha koulukaveri,varaosamyyjä ei suostu edes myymään tiettyjä tarvike merkkejä,koska laatu täyttä P butt1
Liikaa valituksia ja riita tapauksia...
horisko
Tietyistä paikoista ostetut akut ovat olleet autoissakin lähinnä pyrotekniikkaa.
En voi tietenkään tässä sanoa mistä, ettei tule sanomista.
Mielestäni pitäisi ostaa vain paras mahdollinen, mikä se nyt sitten onkaan. 03Biker
minun mielipiteeni on et 50.- akku ja joka kevät uusi niin aina toimii ja sama raha menee vuosien aikana siihen kalliimpaan akkuun... mut varma et uusiakkku kestää aina kesän.mut jokainen tekee oman päätöksen ;)
Uudessa Bike:ssa oli jotain akku asiaa jutun muodossa.
On varmaan vielä myynnissä tai kirjastossa.
Ei ollut kyllä testi.
Koska olen hyvittäinkin laiska mies, olen valmis näkemään vaivaa välttääkseni vaivannäköä. Koska Pannarissa on akku sivuposken alla piilossa, turasin tupakinsytytinvirtapistokkeesta, parista johdonpätkästä ja lattaliittimistä tuollaisen adapterin, jolla voin ruokkia akkua talven aikana purkamatta mitään.
Lisää akku asiaa...
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/2493?utm_source=Motouutiset-uutiskirje&utm_campaign=19f6e185e5-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_ef638007ef-19f6e185e5-71495357
horisko
Jutun ukko tietää, mistä puhuu, vaikka tietenkin voi olla ketunhäntä kainalossa.
Itselläni Hondan alkuperäinen (kallis) akku on kestänyt molemmilla kerroilla tasan 5 vuotta, uudesta reilut
140tkm ajetussa 10 vuotta (huh huh) vanhassa pyörässä. Huolettomat viisi vuotta kerrallaan.
Kummallakin kerralla on Autoliitto pelastanut pulasta, viimeksi kolme viikkoa sitten. Eikä tarvinnut kauaa
odotella.
Hyytymiset tulivat yhtäkkiä, ilman minkäänlaista varoitusta. Talvella on ladattu ylläpitolaturilla,
jossa tuli mukana adapteri, ettei tarvitse repiä satulaa irti eikä kaivella akun napoja katteiden alta.
Ei ole mielestäni tulleet akut vuotta kohden kalliiksi (25-30 euroa) ja Autoliitto on auttanut jäsenmaksua
vastaan "ilmaiseksi". 4idi4s
Hojare
Mistähän tämä Hondan alkuperäinen on maineensa saanut , kun voidaan hinta pitää melkein parissa satasessa . Tällä hetkellä on tällä kalliilla akulla neljäs kesä menossa ja tahkolle tullessa kämppiksen työntöapua jo tarvittiin . Ostin Exide merkkisen akun 1/3 alkuperäisen hinnasta . En mielestäni mennyt halpaan vaan järkevään ratkaisuun .
Lainaus käyttäjältä: jatuurila - 10.07.15 - klo:06:40
Lisää akku asiaa...
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/2493?utm_source=Motouutiset-uutiskirje&utm_campaign=19f6e185e5-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_ef638007ef-19f6e185e5-71495357
Ammattimies puhuu täyttä asiaan akuista. thumbsup1
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/1896/Harri-Kuuttila-mekaanikkomestarin-pajasta-painavaa-asiaa-moottoripy%C3%B6rien-huoltamisesta-Honda.htm
Tässä vähän lisää häneltä, tuolta huolto ja talvisäilytys asioista. thumbsup1
FF1pan rd11
horisko
Lähempänä satasta kuin kahta tuo "alkuperäinen" oli ja vielä asennettuna ja maahantuojan marmoritiskin
takana.
Hojare
Ostin uuden akun tuohon Kawaan viime keväänä,vaihdoin juuri Pannariin sen,Samaa mallia.
Kawalla ei tarkotus ajella joten joutaa käyttöön.
Maksoi 50€ Euroglobe,katsotaan kauanko kestää....
Meidän kaupungissa alkuperäisen hinta on 179 € , eikä alennusta euroakaan . Edellisen ostin täältä Heinolta 95 € mutta liike lopetettiin kun pelkillä motukoiden myynnillä ei taida enää pärjätä .
Itse olen vahvasti tässäkin asiassa sitä mieltä että satasen säästöllä voi saada aikaiseksi muutaman satasen vahingon.
Nyt tänä päivänä ei oikein tiedä miten sen isomman satasmäärän sijoittas että sais edes rahoilleen vastinetta.Kun alkaa olemaan,että aiem-
min tunnetut ns Brändi merkkiset laatutavarat on myös laadultaan epäluotettavia.Siinä stä onkin sitten meillä akun ym tavaran ostajilla
pulmaa ja miettimistä minkä ostaa. :o wallhead
FF1pan rd11
horisko
125 euroa maksoi alkuperäinen akku Tampereen BW:ssä. Justiinsa katsoin kuitista.
Sen kun jakaa viidelle vuodelle, niin akkukulut 25/vuosi.
Hojare
Kävin äsken katsomassa pannaria ja vein akkulaturin mukana ja meininki oli laittaa akku lataukseen.
Ennenkuin aloin kaivamaan akkua esille päätin kuitenkin kokeilla onko minkäänlaista elonmerkkiä olemassa.
Avain virtalukkoon ja virrat päälle, kas kummaa, valot syttyi, eikun starttaamaan ja heti käyntiin kuin palmun alta. :)
Mopo on seissyt käyttämättä ja lataamatta lokakuun puolivälistä. Akku on alkuperäinen ja vuodelta -08 eli yhdeksäs vuosi lähdössä. thumbsup1
Löysin omastani AGM akun. Miten eroaa vanhanliiton lyijy/happoakusta ?
Ainakin lataantui automaatti/ ylläpitolaturilla nopsaan ja hyvin starttas
kun öljyjä vaihtelin...
Joka talvi ylläpitolaturi päällä ja ei muuta kun napista käyntiin. Menossa jo kymmenes vuosi.
Nyt menossa yhdestoista kausi alkuperäisellä akulla. En ole irroittanut akkua kertaakaan.
Ei ylläpitolaturia eikä latausta edes keväällä. Ei minkäänlaista käyttöä syksyn jälkeen.
Tänä keväänä vielä pyöritti mutta virta ei riittänyt käynnistymiseen asti, joten lisävirralla käyntiin.
Nyt muutaman viikon ajan käynnistynyt moitteitta. Täytyy sanoa, että ihme akku. thumbsup1
Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 01.05.18 - klo:13:07
Nyt menossa yhdestoista kausi alkuperäisellä akulla. En ole irroittanut akkua kertaakaan.
Ei ylläpitolaturia eikä latausta edes keväällä. Ei minkäänlaista käyttöä syksyn jälkeen.
Tänä keväänä vielä pyöritti mutta virta ei riittänyt käynnistymiseen asti, joten lisävirralla käyntiin.
Nyt muutaman viikon ajan käynnistynyt moitteitta. Täytyy sanoa, että ihme akku. thumbsup1
En oo minäkään koskaan ladannu akkua ! edellises panis alkuperänen kesti 9 vuotta eikä ollu sillonkaan
viel loppu. Syksyllä vaan kummatkin navat irti ja keväällä kiinni.
En edelleenkään ymmärrä tota ylläpito/lataus y.m. hössötystä mitä tääl foorumilla saa vähän väliä
lukea ???
Ostin pannarin 2006 ja sen jälkeen olen ostanut neljä akkua . Kaksi ns. alkuperäistä ja kaksi halpis akkua. On ladattu talvella ja ollu ilman latausta,irti navoista , kiinni normaalisti ja käyttänyt muutaman kerran talven aikana . Akut vaan eivät ole montaa vuotta kestäneet . Olen kyllä uuden hankkinut jos kerrankin on ollu käynnistymättä , ei tälläinen mettäperän ukko voi hyvään tuuriin luottaa ja olla aina pelko persies lähteekö käyntiin.
Lainaus käyttäjältä: pertti - 01.05.18 - klo:16:05
Ostin pannarin 2006 ja sen jälkeen olen ostanut neljä akkua . Kaksi ns. alkuperäistä ja kaksi halpis akkua. On ladattu talvella ja ollu ilman latausta,irti navoista , kiinni normaalisti ja käyttänyt muutaman kerran talven aikana . Akut vaan eivät ole montaa vuotta kestäneet . Olen kyllä uuden hankkinut jos kerrankin on ollu käynnistymättä , ei tälläinen mettäperän ukko voi hyvään tuuriin luottaa ja olla aina pelko persies lähteekö käyntiin.
On sulla pertti hyvä tuuri. Oot saanu ostaa aina ne Maanantaina tehdyt akut. :)
Lainaus käyttäjältä: pertti - 01.05.18 - klo:16:05
Ostin pannarin 2006 ja sen jälkeen olen ostanut neljä akkua . Kaksi ns. alkuperäistä ja kaksi halpis akkua. On ladattu talvella ja ollu ilman latausta,irti navoista , kiinni normaalisti ja käyttänyt muutaman kerran talven aikana . Akut vaan eivät ole montaa vuotta kestäneet . Olen kyllä uuden hankkinut jos kerrankin on ollu käynnistymättä , ei tälläinen mettäperän ukko voi hyvään tuuriin luottaa ja olla aina pelko persies lähteekö käyntiin.
Tere Pertsa !
Miten sä säilytät pania/akkua talven ? tarkotan et mis lämpötiloissa ?
Mulla venehallissa jossa on koko talven n. +10 astetta kun siellä talvellakin
jotkut tekee veneisiin huoltoa/remonttia.
Mun -06:ses uutena ostettu kesti orkkis akku 9 vuotta eikä ollu sillonkaan viel loppu.
syksyllä kengät irti ja keväällä kiinni, vaan yhden kerran otin käynnistysvirtaa
autosta jonka jälkeen pelas akku 3 vuotta moitteettomasti.
Pannari talvehtii autotallissa jossa on lämpöä noin +15 . Minulla on yleensä akku alkanut oireilla sen jälkeen kun on ollut ajamatta pari kolme viikkoa ja kun starttaa niin eipä ole virtaa niin tehokkaaseen pyöritykseen , että lähtis käyntiin . Ylläpitolaturi kiinni ja puoli tuntia niin taas toimii mutta akun olen uusinut sen jälkeen , ettei aina tarvi varmistaa lähteekö peli käyntiin . Ehkä ne akut vaan olleet niitä maanantaikappaleita .
Lainaus käyttäjältä: pertti - 02.05.18 - klo:09:21
Pannari talvehtii autotallissa jossa on lämpöä noin +15 . Minulla on yleensä akku alkanut oireilla sen jälkeen kun on ollut ajamatta pari kolme viikkoa ja kun starttaa niin eipä ole virtaa niin tehokkaaseen pyöritykseen , että lähtis käyntiin . Ylläpitolaturi kiinni ja puoli tuntia niin taas toimii mutta akun olen uusinut sen jälkeen , ettei aina tarvi varmistaa lähteekö peli käyntiin . Ehkä ne akut vaan olleet niitä maanantaikappaleita .
Onkohan Pertti pyöräsi latauslaitteet kunnossa ?
horisko Minulla vm. -05 pyörässä (ajettu nyt 175t) mennyt kaksi akkua. Molemmat kestivät lähes päivälleen 5 vuotta. Molemmilla
kerroilla laitettiin ns. alkuperäinen merkkiliikkeestä ostettu. Siis vuosina 2010 ja 2015.
Molemmat akut hyytyivät yhtäkkiä ja ilman varoitusta. ;)
Säilytys ja lataukset kuten pertti kuvasi tuossa edellä.
Minulla hyytyi tosin laturi jokunen vuosi sitten (kerroin siitä foorumilla).
Onko 5 vuotta/akku "normaali" kestoikä, vai oliko laturissa vikaa ollut jo aiemmin ja se ollut osasyynä. :-\
Autoissa tuntuu 5 vuotta olevan aika normaali kestoikä.
hojare
thumbsup1 Pertillä onneksi on Harley tallissa jolla pääse jos pannari ei suostu lähtemään liikkeelle.
Tässä painavaa asiaa akuista ja niiden latauksesta yms.moottoripyörä huolto ammattilaisen kertomana,jaoin varmuuden vuoksi tähäkin osioon sen.
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/2493/Harri-Kuuttila-mekaanikkomestarin-pajasta-painavaa-asiaa-kuumaan-akkukeskusteluun.htm?ref=newest
FF1pan rd11
Jos on asennettu vaihdenäyttö mopottimeen, kyseinen kapine "syö" akun kahdessa viikossa kuivaksi, jos ei välillä ajele.... Mittailin virtoja, kun akut ei ole kestäneet kahta kautta pidetään. GI-Pro näkyy vievän virtaa muutaman milliampeerin, vaikka avaimet on poissa virtalukosta. Ja ajonesto ( HISS ) on mennyt lepotilaan.
Tämmöisiä havaintoja akun ympärillä...
Lainaus käyttäjältä: zayer - 04.05.18 - klo:00:57
Jos on asennettu vaihdenäyttö mopottimeen, kyseinen kapine "syö" akun kahdessa viikossa kuivaksi, jos ei välillä ajele.... Mittailin virtoja, kun akut ei ole kestäneet kahta kautta pidetään. GI-Pro näkyy vievän virtaa muutaman milliampeerin, vaikka avaimet on poissa virtalukosta. Ja ajonesto ( HISS ) on mennyt lepotilaan.
Tämmöisiä havaintoja akun ympärillä...
Akkujen suurkuluttajana mittailin eilen yleismittarilla miltä tämä uusi akku näyttää. Kauden ensimmäisen ajelun jälkeen en ole pyörää käynnistänyt niin jännite oli 12,34 V . Pyörä käyntiin niin lataus näytti 14,15 V , kierroksilla ei merkitystä . Kun pyörä oli ns. lämmityskäyntinsä käynyt niin akun jännite oli 12,78 V . Ylimääräinen härpäke on ainoastaan GPS-teline .
Tämä bluethoot akuntarkkailu härpäke herjailee minulle että battery low 12,35v parin päivän seisonnan jälkeen.Starttivirrasta myös mainitsee että käy liian alhaalla 9,38v lataus tyhjäkäynnillä 14,16v ja kierroksilla 14,27v tälläistä tietoa se antaa ulos
Lainaus käyttäjältä: zayer - 04.05.18 - klo:00:57
Jos on asennettu vaihdenäyttö mopottimeen, kyseinen kapine "syö" akun kahdessa viikossa kuivaksi, jos ei välillä ajele.... Mittailin virtoja, kun akut ei ole kestäneet kahta kautta pidetään. GI-Pro näkyy vievän virtaa muutaman milliampeerin, vaikka avaimet on poissa virtalukosta. Ja ajonesto ( HISS ) on mennyt lepotilaan.
Tämmöisiä havaintoja akun ympärillä...
Minulla on ko. vaihdenäyttö ja akussa kaapelit kiinni talvellakin. Silti 11. kausi menossa samalla alkuperäisellä akulla. thumbsup1
Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 04.05.18 - klo:09:11
Lainaus käyttäjältä: zayer - 04.05.18 - klo:00:57
Jos on asennettu vaihdenäyttö mopottimeen, kyseinen kapine "syö" akun kahdessa viikossa kuivaksi, jos ei välillä ajele.... Mittailin virtoja, kun akut ei ole kestäneet kahta kautta pidetään. GI-Pro näkyy vievän virtaa muutaman milliampeerin, vaikka avaimet on poissa virtalukosta. Ja ajonesto ( HISS ) on mennyt lepotilaan.
Tämmöisiä havaintoja akun ympärillä...
Minulla on ko. vaihdenäyttö ja akussa kaapelit kiinni talvellakin. Silti 11. kausi menossa samalla alkuperäisellä akulla. thumbsup1
Olisko tehtaalla jääny jotku akun tuhoamisnesteet pois siitä akusta. :P
Kyllä se Yuasa oli tullut tiensä päähän ei kestänyt pitää virtoja päällä kun jonkun minuutin niin ei jaksanut lähteä käyntiin.
Kävin hakeen varta AGM akun 55€ kokeillaan nyt tuota
Tuli taas harrastettua akkujumppaa, mutta tällä kertaa tuohon Busaan. AGM akku oli talven irti moposta varastoituna n 10 asteiseen ulkovarastoon. Varasin akun ennen varastointia ja kertaalleen vuodenvaihteen jälkeen. Pari viikkoa sitten katsoin napajännitteen, joka oli n 12.7 V, joten laitoin akun Busaan ja kaapelikengät kiinni. Varmuuden vuoksi annoin apuvirtaa ensimmäiseen starttiin ja kaikki meni hyvin. Busa hörähti heti käymään ja lämmityskäytin moottoria muutaman minuutin. Seuraavana päivänä paistoi aurinko, joten päätin lähteä koeajolle. Ajokamat ylle ja Busa pois tallista. Laitoin virrat päälle ja Busa oli täysin mykkä. Edes kello ei toiminut.
Työnsin Busan talliin ja aloin selvittämään mykistymisen syytä. Akku näytti napajännitteeksi n 7,3 V, joten ei ihme, että koeajo jäi haaveeksi. Edes apuvirralla ei Busa lähtenyt käyntiin; ainostaan totesi, että "keevvääämmmääällläää..." Otin vanhan akun pois ja laitoin Pannarin liian korkean vanhan akun Busaan tarkistaakseni kuluttaako jokin virtaa? Tulos oli n 1 mA, joten akkuhan se näköjään nyt nyykähti, koska ei varattaessakaan ottanut virtaa. Ei auttanut, kuin käydä hakemassa uusi Exiden AGM akku. Varasin uuden akun ja laitoin sen Busaan kiinni. Nyt tuntuu kaikki taas toimivan. Tyhjäkäynnillä näytti yleismittari 14,5 V.
AGM akuista ovat mainosmiehet sanoneet, että antavat vahvan käynnistysvirran, mutta ovat ilmeisesti unohtaneet kertoa, että akun loppu tulee sitten täysin yllättäen eli on ns kerrasta poikki, kun tunnit tulevat täyteen. Mopojen akut kun ovat muutenkin alikokoisia, kun niitä vertaa vastaaviin moottorin iskutilavuuksiin autoissa ja niiden akkuihin.
Seurataan tilannetta ja valmistaudutaan ostamaan uusi AGM akku joka toinen vuosi.
Jos akun jännite on 12,35v se vaatii jo latauksen, ainakin akkukkauppiaitten mukaan, eli Pannari pitää ladata joka toinen päivä? Muutenkin on akku kuin moposkootterissa.
Jos minäkin hiukan sekoitan akku keskustelua.
Akku oli kolme päivää irti latauksesta ja mittari näytti 12,33V jännitettä, kun käynnistys nappulaa painoi pyöritti "veltosti" ja toteamus=
Siirryn käyttämään Yuasa merkkistä akkua, ovh.159€ kaupasta sain kantaa akun ulos 135€
Saa nähdä menikö rahat hukkaan vai ei. :o
Lainaus käyttäjältä: Timppa - 04.05.18 - klo:20:41
Jos minäkin hiukan sekoitan akku keskustelua.
Akku oli kolme päivää irti latauksesta ja mittari näytti 12,33V jännitettä, kun käynnistys nappulaa painoi pyöritti "veltosti" ja toteamus=
Siirryn käyttämään Yuasa merkkistä akkua, ovh.159€ kaupasta sain kantaa akun ulos 135€
Saa nähdä menikö rahat hukkaan vai ei. :o
Tuo akun osto/valinta rupee olemaan, niinkuin moni muukin hankinta,pistäis "loton vetämään" :-\
FFipan honda_sign
Juu, kyllä nyky akut on vaan huonompia kun ennen.
Akun kestoon taitaa vaikuttaa eniten, kuun kiertorata, Venuksen asento, keskioluen hinta ja Väyrysen vaali menestys.
Toiset latailee talvella ja säilyttää pimeässä ja viileässä.
Toiset jättää sen pyörään navat kiinni ja loppu tulos taitaa olla ihan arpapeliä?