Toki polttoainejärjestelmässä on sata ja yksi seikkaa mitkä voivat aiheuttaa häiriöitä, ali-ilmansuodatin on vain yksi tekijä.
Se kosteus ilmanpuhdistinkotelossa huohotusletkun ympärillä on aika oletettavaa, huohotusletku menee kampikammioon ja sieltä tulee mäntien ohi vuotanutta pakokaasua ja seosta sekä öljystä haihtunutta kosteutta.
Olen kai linkittänyt tänne tämän jenkkifoorumin linkin ennenkin,
http://www.st-riders.net/index.php?topic=10249.0, mutta tuossa on todella viitseliäästi tehty ohje ST:n kaasuttimien hoitoon. Euroversioissa ei ole tuossa läpikäytyä PAIR-systeemiä ja suuttimet ovat valmiiksi asiallisen kokoiset, se helpottaa meidän elämäämme.
En muista, että tuleeko tuossa ohjeessa esiin paineilman käyttö. Kuitenkin on hyvä suihkuttaa joka kanavaan puhdistusainetta, antaa aineen vaikuttaa tovi ja sitten puhaltaa kanavat läpi paineilmalla. Kaikilla mahdollisilla asetuksilla, ryyppy päällä ja pois, seosruuvi paikallaan ja ilman jne. Ja ruiskuttaa viitseliäästi koko purkki, kiertää samoja kanavia uudelleen ja uudellen. Samalla huomaa hyvin jos on vaikka pikkuhaavoja käsissä, etenkin jos ei käytä käsineitä. Terapeuttista hommaa...
Se alkuperäinen ali-ilmansuodatin löytyy varmaan neljänä osana kaasuttimien alipainekelloista mikäli se on hapertunut järjestelmään.
Hyviä noista tulee kunhan ei sekoita pääosia keskenään eli esimerkiksi laita kaasuttimen #1 luistia kaasuttimeen #2.
Jos en ole raaskinut ostaa Hondan omia tiivisteitä (40-60 € per kaasutin) niin olen käyttänyt Storm-Motorin myymiä Tourmaxin sarjoja. Ne ovat toimineet hyvin. Myös esim. Keyster valmistaa täydellisiä sarjoja ST:n kaasuttimiin, uudet tiivisteet, neulaventtiilit, suuttimet ja jopa ruuvit, mutta ne ovat jo epäilyttävän halpoja ja ne onkin haukuttu maailmalla maan rakoon.
Ja samalla varmasti selviää tiheä synkronointitarvekin, jokin vivuston jousista saattaa olla kuoleentunut tai vinksahtanut väärään asentoon tms. Toki myös venttiilien välykset, vuotava pakoputkisto ja alipainevuodot vaikuttavat synkronointiin. Eivät ne tietenkään muuta kaasuläpän asentoa, mutta alipaine muuttuu kurkussa jos vastapaine pakoputkistossa muuttuu tai jokin venttiili on aiheettoman eläväinen.