Foorumi > ST 1100 Huollot ja korjaukset

Kaasutinprojekti

(1/4) > >>

Pannukakku:
No niin, kone on kasassa niin voidaan aloittaa uusi projekti. Eli tappelin kaasuttimieni kanssa koko kesän kun en älynnyt valmistella yhtä puhdasta ja hyvää kaasutinpakettia. Joten otin pyörän alkuperäisen kaasutinpaketin, purin, tarkistin, puhdistin ja vaihdoin kokeiluna pääsuuttimet pykälää suurtempiin.

Onkohan mulla nyt maailman viritetyin ST1100 kun siinä on avarampi putkisto, se on porattu ylikokoon, kanavia on muotoiltu ja siinä on suuremmat pääsuuttimet?

Noh, ensimmäinen ajelu oli lievästi sanottuna pettymys, alakierroksilla pyörä oli kuten ennenkin mutta ohitustehoa ei löytynyt yhtään. Vika oli äkkiä paikallistettu eli luistien kalvot vuotivat ja luistit eivät nousseet. Tiivisteliimaa kalvojen uloimpaan reunaan, kokeilu, ja meinasin mennä seinästä läpi! Sanotaan nyt vaikka niin, että kaasuttimien laatu ja säädöt ovat aikas merkittävä seikka koneen käytöksessä.

Mutta se projekti: värkkään hiukan putkistoa tässä talven kuluessa, asennan ehjän ilmanpuhdistinkotelon koska nykyinen hajosi kun pelasin kaasuttimien kanssa Ruotsissa ja se on nyt jesarilla kasassa ja laitan vaikka K&N:n ilmanpuhdistimen. Sitten kun venttiilinvälykset on tarkistettu ja mikään ei vuoda niin rupean kokeilemaan eri suutinkombinaatioita ja shimmejä neuloissa. Tai katson, jos löydän jostain jyrkemmät neulat. Tai hion vakioneulat jyrkemmiksi.

Dynoahan ei ole, mutta kulutuslukemat saadaan kyllä taululle ja katsotaan perstuntumakokeilla kombinaatioiden toimivuutta. Lähtökohtana on tosiaan löytää mukavin kombinaatio lievästi piristettyyn pyörään, täysin vakiokuntoisen ST:n paras setuppi tuntuu olevan #40 tyhjäkäyntisuutin ja #128 pääsuutin ja 1 7/8 kierrosta seosruuvit auki.  

Tietty kaikki lähtee hyväkuntoisesta moottorista jossa venttiilit eivät vuoda, ajoitukset ja välykset ovat ok, pakoputket ja kurkut ja ilmanpuhdistinkotelo yms. ei myöskään vuoda.

Pannukakku:
Voidaan sanoa että ensimmäinen setuppi on kokeiltu, eli

Vakio ilmanpuhdistin (tukkoinen muttei vielä vaihtokuntoinen)
Tyhjäkäyntisuuttimet #40 (vakio)
Pääsuuttimet #130 (pykälää suuremmat)
Vakioneulat, ei shimmejä
Absorptiovaimentimet noisekillereillä (kolmen tehtaan osista kasatut)

Alakierroksilla on toivomisen varaa mutta kaasuttimien puhdistamisen jälkeen ryyppykin vaikuttaa toivotusti eli kierokset eivät ole enää kovin korkealla. Keskialueella kone potkaisee kuin paalujuntta eli suuremmat suuttimet purevat ja luistien noustua seos rikastunee nopeammin. Pienoista värinää on koko alueella mikä johtunee synkkauksen puutteesta.

Seuraavaksi hommataan oma synkkausmittaristo, K&N:n ilmanpuhdistin ja shimmataan neulat. Aion myös kokeillaa suurempia tyhjäkäyntisuuttimia.

Pannukakku:
Ja seuraava setuppi:

Vakio ilmanpuhdistin (uusi)
Tyhjäkäyntisuuttimet #40 (vakio)
Pääsuuttimet #128 (vakio)
Vakioneulat, ei shimmejä
Seosruuvit 1 7/8 -kierrosta auki
Absorptiovaimentimet noisekillereillä (kolmen tehtaan osista kasatut, niittaukset "korjattu" gorillateipillä)

Palasin vakioon eurooppaversion suuttimiin samalla kun siivosin kaasuttimet kunnolla. Osin siksi, että haluan nähdä mitä pelkkä puhdistaminen saa aikaan ja osin siksi, että nyt on ollut liikaa kaikkia hatusta heitettyjä kokoonpanoja. Eli on parasta saada hiukan referenssejä ennen kuin jatkaa hienosäätämistä.

Kaikki toimi oikein hyvin, vaihteetkin kytkeytyvät napakasti ja sujuvaa vetoa on oikein mukavasti ihan tyhjäkäynniltä saakka. Niin kauan kuin äänenvaimentimet pysyivät kiinni. Toinen änkkärinperkele korkkasi taas kollektorista ja toinen vuotaa päätylaipasta, ihan niin kuin ennenkin. Vaikka asensin gorillateippiä putken ympäri niin vastapaineet ovat miten sattuu, pyörä kuulostaa joiltain osin Harley-Davidsonilta ja tuntuukin samalta, alapää on laihalla ja synkkaukset miten sattuu. Ja minkäänlaisesta sivistyneestä sekä tasaisesta vääntökäyrästä ei voi puhua.

Olen lykännyt liikaa uusien äänenvaimentimien hankkimista mutta nyt riitti. Suuttimia on turha vaihdella tai kaasuttimia synkkailla jos putkisto vuotaa kuin seula.

Lomarahoja odotellessa.

Pannukakku:
No niin, Delkevicit ovat kiinni ja niissä on varsin mukavan kuuloinen baritoni.

Huomasin, että parhaat äänenvaimentimen kiinnittimet ovat Hondan omat. Minulla on ollut kaiken maailman perkeleen pantoja, mutta ainoat jotka pitävät ovat alkuperäiset. Ne ovat tallella puolison pyörässä, omani olen heittänyt romukoppaan joskus -07. Ei kuin uudet tilaukseen ja projekti jatkuu.

Rupean seuraamaan myös kulutusta. Edellisellä setupilla mentiin 5,44 litraa sadalla reippaassa maantieajossa.

Wisa:
Vähähköllä menee. Seurailen myös kulutusta, sen muuttuminen on usein ensimmäinen indikaatio asioiden pieleen menemisestä. Mulla jää kulutus alle kuuden lähinnä siistissä siirtymätyyppisessä matka-ajossa pohjoismaisilla rajoituksilla, sekalaisempi ajo vie kuuden kahta puolta. Tänään tankkasin viimeksi 6,2, mutta se oli lähinnä moottoritietä, osin yksinumeroista valtatietä sangen dynaamisine ohituksineen. Nopeuden kasvattaminen nostaa janoa selvästi.

Delkevicin tuotteisiin olen ollut tyytyväinen itsekin, on ollut koko ränni kansista lähtien viimeiset viisi vuotta, kun alkuperäinen hapantui kokonaan pitsiksi. Hintaero seuraavaksi halvimpaan oli niin suuri, että se vähän epäilytti. Ihan turhaan, hyvin istuivat paikalleen ja ovat kestäneet. Putkiosuus vaimentimiin asti ottaa ajastaan väriä lämmön takia, mutta ei se pahalta näytä. Rosteriputken ääni muuten muuttuu lämmitessään, olen huomannut autohommissa saman. Bassoa tulee lisää.

Irtokillerit oon pitänyt paikallaan, äänestä tulee ilman niitä turhan terävä rähjäys enkä havainnut niillä vaikutusta kulkuun, kun joskus suljetulla alueella kokeilin. Saksan ja etenkin Sveitsin viranomaiset saattavat kuulemma olla hyvinkin karheina jopa turistille, jolta ne puuttuvat, siksi en viitsinyt ottaa reissuilla riskiä, ja ovat ne jääneet sitten kotimaassakin paikalleen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta