Tonnisatanen sylki vedet pihalle

Aloittaja Wisa, 01.07.18 - klo:21:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 24.01.21 - klo:09:46
Ohjurien kumitko vaihdettiin ja paineet mitattiin



Tuota minäkin ajattelin,kun savunpölläys viittaa kuluneet venttiilien ohjurinkumit sen yleensä aiheuttaa ,mutta jos vaihdettu niin sitten vika muualla.
paineiden mittaus kertoo kyllä sylinterien kunnon,varsikin jos niissä erojakin.

FF1pan

Joo, venttiilivarren kumit on uudet, vaihdoin ne viime talvena. Puristuspaineet on tasaiset joka pytyssä ja hoonausjäljetkin näkyvät vielä pyttyjen seinissä. Tässä jää enää aika vähän muita vaihtoehtoja kuin jumittunut tai veltostunut öljyrengas.

Sellainen kävi mielessä ja sopisi oireisiin, että venttiiliohjurin ja kannen välistä vuotaisi aina koneen seistessä tippa öljyä pakoventtiilin lautasen päälle ja tämä savuaisi sitten käynnistyksen jälkeen hetken. En ole kuitenkaan kuullut koskaan kenelläkään tällaista vaivaa olleen. Kokeilin kuitenkin endoskoopin ja bräkleenin kanssa tarkastella tätäkin vaihtoehtoa, mutta ei ollut kyllä sekään vikana, eivät vuoda ohjurit juurestaan.

Ääh, tulppa pois ja löpökylpyä. Lähtee jos lähtee.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

En tiedä mistä aineesta öljyrenkaat tänä päivänä tehdään, mutta ennen puhuttiin, että kun moottori keittää niin renkaat meltaantuvat ja silloin ne päästää öljyä läpi. Varmaan olen aivan väärässä. :)

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 25.01.21 - klo:09:42
En tiedä mistä aineesta öljyrenkaat tänä päivänä tehdään, mutta ennen puhuttiin, että kun moottori keittää niin renkaat meltaantuvat ja silloin ne päästää öljyä läpi. Varmaan olen aivan väärässä. :)

Näinpä minäkin tässä epäilen käyneen.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Nytpä tuli sitten täälläkin nesteet pihalle. Parin tunnin purkamisen jälkeen syyksi paljastui kansille tulevien letkujen liitoskappaleiden, tai oikeastaan vain oikeanpuoleisen liitoskappaleen kumitiiviste. Varmuudeksi vakuudeksi molemmat kuitenkin molemmat purkuun ja uudet stefat ja molemmat vesiletkutkin vaihtoon. Onneksi tämä ei tapahtunut esim Nordkapin, tai Vardö  - Hamningberg reissulla. Tällä kertaa häpeällistä kotiinpaluuta peräkkärrykyydillä ei tarvinnut tehdä kuin vajaat 20km. Onneks on katettu kärry ja naapuritkin oli varmaan jo koisimassa kun tulin kotiin. Ei ollut ketään ilkkumassa thumbsup1

13.08.21 - klo:08:12 #35 Viimeisin muokkaus: 13.08.21 - klo:08:16 käyttäjältä veskupappa
Moi

Kaivelin omista kirjoituksistani aiheeseen liittyviä viestejä, josko niistä olis apua, laitetaan kosto elämään.,kun itsekin sain täältä foorumilta hyviä vinkkejä ja kommentteja.
Toivottavasti seuraavista on apua..   Omasta kokemuksesta oppineena sanoisin, että kun avaat paikkoja, niin  tarkista  kaikki tiivisteet ensin...siis mitat ja hanki ne, mitä merkkiliike ei pysty toimittamaan jostain muualta jo valmiiksi.  Siten ei tarvi mennä montaa kertaa tekemään.... eli kaikki kumiosat kerralla uusiksi.


Purettu kaasarit pois ja todettu, että oikeanpuoleisesta kannesta termostaattikopalle lähtevä letku halki ( noin tuuman pituinen halkeama heti kannen letkukiristimen vieressä.
Siellä sinun vinkkaamassa osoitteessa : www.koczarski.com /ST1100/ on kyllä ihan hyvät kuvat ja tekstit. ( Ja monta muutakin hyvää ohjetta / vinkkiä, kannattaa tutustua )

http://koczarski.com/ST1100/Carbs&Cooling/CarbsCooling.htm

Itse otin polttoaineletkun irti heti tankin metalliputkesta ja pultti letkuun, niin alkuperäinen letkunkiristin toimii hyvin. Ja e.m. sivuston ohjeesta poiketen en ottanut kaasuttimien ylivuotoletkusta yhtään
liitosta auki, vaan nostin k.o. hukkaputken ylös kaasuttimien mukana.
kaasuttimien kurkkujen ruuvien avauksen jälkeen hieman liuotinspraytä kaasarien kurku ja kumin saumaan ja sitten MALTILLISESTI harjan varrella kampeilua, kunnes ensimmäinen liitos irtosi, ja
hetken nuljutuksen jälkeen irtosi loputkin..
Mun pannarista ei kyllä löytynyt nettisivun kuvan mukaista letkua kaasuttimien etu / alapuolelta ( Olisko kuvissa ollut joku saasteenestomalli.?)


Laitellu vesiletkut pannariin. Iloinen ylläri oli se, että letkunkiristimet oli ruostumattomat, joten jatkavat uraansa uusien letkujen kanssa. Piti hakea motonetistä 6 mm kiintolenkkiavain, koska kaikkiin
lemmareihin ei päässyt hylsyllä käsiksi. Jos hommat suo,niin huomenna kaasuttimien kumikurkut ja sitten kasaanpäin...

Tänään tilasin storm motorilta kaasarien kumikurkkusarjan... nyt - 15 %
Vink vink eli hintaan n. 27 €

Kaasarin kumien vaihdosta...
Oli kyllä korkea aika vaihtaa,koska kaikissa oli halkeamia ja yksi oli niin hauras, että mureni reunoista, kun lattakärkisellä meisselillä irroitti.
Kurkuissa kolot, joista toisen tulee osua imukurkussa olevaan ulokkeeseen. Idea selviää, kun katsoo koneessa vielä kiinni olevia  peilin avulla sivulta päin. Ja kannattaa sitten katsoa, miltä kurkun sisäpuoli näyttää suhteessa kannen kanavaan, koska peilillä ulkopuolta katsoessa näyttää siltä, että kumin pitäisi mennä vielä syvemmälle, koska koneistettua pintaa näkyy vielä. ( on kirkas, koska pyyhin kanavan ulkopinnat täysin haihtuvaan elektroniikan puhdistussprayhin kostutetulla kankaalla ).
Asennukseen käytin kuminuijaa, millä opastin kurkut lempeästi paikalleen. Puhdas kangas aukon päällä..
Ja vaijerit kaasareihin, ennenkuin laskee paketin alas...
Kaasaripakettia kokeilin ensin kuiviltaan, mutta ei mennyt, kuin yksi puoli kerralla paikalleen. Sitten silikonirasva sprayta puhtaaseen liinaan ja kevyt voitelu kurkkujen sisäpintaan.
Sitten kaasarit kohdalleen ja käsivoimin yritys. Ei mennyt,mutta kun laudanpätkän laittoi ilmanputsarin aukon reunalle ja kuminuijalla opasti, niin sitten meni.
Seuraavaksi hukkaputki (letku) paikalleen ja tankki ennen ilmansuodatinta ( ei mahdu muuten paikalleen)

Nesteen täyttö haynesmanuaalin ohjeen mukaan, samoin lämpimäksi käyttö.

    Olisi pitänyt uskoa kerralla,että hankkii KAIKKI osat etukäteen,, koekäytössä pari viikkoa sitten kuului vieno poksahdus, kun letkun haljetessa,  ja tuloksena pienempi puro...
    Jäljistä päätellen vasen pienempi o-rengas syyllinen...

    Sen jälkeen etsitty osia, joita merkkiliikkeen ei toimittanut viimeksi, eli silloin tilasin kaikki kumiosat,  joita jäähdytysjärjestelmissä on ja puuttumaan jäi o-renkaat
( 2 kpl 21,2 x 2,4 mm ja 1 kpl 47,5 x 2 mm ) sekä ohituskierron letku 5,5 mm reikä 3 mm seinämällä, pituus 38 cm. Käyttämättä jäi tiiviste, joka tulee kovan putken yläpäähän kulmakappaleeseen,
mihin iso o-rengas myöskin menee. Osanumero 91315-MT3-003 Honda genuine part.

    Löydetty tiivistekeskus vantaa o-renkaat, pienemmät juuri sama koko ja iso 47,0 x 2.0.

    Epdm letku sisäreikä 6 mm Dunlop Hiflex, eli glykolin kestävä kumilaatu lämmönkesto  100 asteeseen asti.

    Jospa sitten näillä eväillä voisi ajokauden hoitaa oikealla tyylillä....
    Oli muuten aika helppo irrottaa kaasuttimet puoli vuotta edellisestä irroituksesta..

    Ihan vaan tiedoksi vanhempien painarien omistajille...
    Eli koskaan ei ole aikaa tehdä kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä uudestaan.

    Eli hankkikaahan kanssaharrastajat kaikki osat kerralla, kun tulee sen aika, pääsette helpommalla

    Vesku

Ja vähän jatkoa, eli uusi termostaatti motonetistä. O-rengasta ( 54 x 2 mm ) ei motonetistä löytynyt. Läheltä motonetin viereltä löytyi huolto-asema, missä osaset-ketjun osakauppa. Ei löytynyt
siitäkään,mutta kaveri sanoi, että jos tilataan,on heti huomenaamuna täällä...
Tilattiin...
Eli onhan tässä osien hankinnassa ollut vähän vaiheita, mutta kun harrastepuuhassa ei lasketa tuntikatetta, niin jo hankitut osat tuntuu aika edullisilta verrattuna merkkiliikkeen hintoihin eli o-renkaat tiivistekeskuksesta 4 €, epdm letku ja kaksi lemmaria 5,5 € ja termostaatti 9,9 €.
Luulen,että se äsken tilattu o-rengaskaan ei liene hirmu arvokas.

Vesku

Edit: termarin osanumero 30-6071 motonetissä.


Powered by EzPortal