Rigan retki

Aloittaja Mphessu, 09.05.16 - klo:15:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

09.05.16 - klo:15:37 Viimeisin muokkaus: 12.05.16 - klo:22:41 käyttäjältä Mphessu
rd11 rd11 rd11  Rigan mozkaretki 5.5.-8.5.2016 03Biker rd11

Tämä on lyhyt matkakuvakertomus, joka säilyy meillä osallistujilla Sepeteus, Petri, Sähkäri ja Mphessu mukavana "jutailukokemuksena" kokeneen Enkun kimpassa. Mukana oli kokeneita pannaristeja ja ensikertalainen Petri. Kokemuksia saa aina ja niistä voi myös aina oppia niin kokeneet - ei pidä ylpistyä - kuin uudemmatkin motoristit, joiden matkasuunnittelua auttamaan näitä myös kirjaan.

Kimppamatkan suunnittelu on syytä aloittaa vähintään pari kuukautta ennen. On varattava lauttaliput ja hotellihuoneet mukaan tuleville. Passeli ryhmän koko on 4-6 motoristia.  Se pysyy hyvin näpeissä ajossa ja myös "terasseilla". Jos lähtijöitä on enempi, on sille oltava oma johtaja navigointiin. Kokoontua voidaan aina etapin päätteeksi ja vaihtaa kokemuksia.

Ryhmälle on kaksi tärkeätä vaatimusta. Pitää olla yhteensopivat ajotaidot ja ajotyylit. Esimerkiksi Enkun ryhmään eivät himmailijat sovi. Toiseksi pitää tulla juttuun porukassa. Pääosa on tuttuja monista kimppa-ajoista ja tuntevat kunkin ajotyylit ja huumorin.  Jos ja kun uusia mukaan tulee - on jonkun kokeneen "suositus ja huolenpito" tarpeen. Minä houkuttelin Petrin mukaan aikanaan kotimaan kimppa-ajoihin ja siitä oli hyvä jatkaa. Matkalle tarvitaan sopivat varusteet, asiakirjat ja niissä sattuu kokeneillekin kupruja. Ei laivaan ajo ja pyörän sidontakaan ole ihan yksinkertaista. Kyllä meilläkin ohjelmaa riitti, miten saadaan porukat kokoon ja oikeat liput näppiin. Kuva 1 Laivan autokannen ohjelmaa.
Kuva 2. Meri-ilmaa haistelemassa- ja tupakkimiesten seuranakin

Ensimmäinen ajopäivä Tallinnasta Otepäähän (Etappi 1 pääpiirteinen reitti kuva 3 liitteenä)

Ensimmäiseksi ajoimme tietysti Tallinkin D-terminaalista vieressä olevalle StatOilille edullisesti tankkaamaan. Päästään sitten pitkällekin oli Enkun hyvä ja selvä ohje. No yksi kuitenkin kuittasi tankanneensa kotimaassa ja tietysti sillä seurauksella, että häntä varten oli erikseen matkalla ohjelmaa lisätankkaukseen.  22yikes  Suora reitti Tarttoon olisi Viron tylsin ajaa, joten kurvailimme sen molemmin puolin. Mukava kohde oli Kurtnassa yksityisen harrastajan mopomuseo - satamäärin vanhoja mozkia. Kuva 4.

Sitten kurvailimme Jogevan kautta Tarton hienoon vanhaan kaupunkiin lounaalle Ruutikellariin. On hyvät eväät, pitkät pöydät ja katto korkealla, 10.2 metriä. Kuva 5.
Soitimme Otepään Villa Ottiliaan www.villaottilia.ee ja pyysimme laittamaan saunan päälle. Lupasimme saapua viiden korvilla ja vielä ennen saunaa ajaa Otepään mutkateitä.
Majataloa pitää suomalaispariskunta Tiina ja Kimmo, joten ystävällistä palvelua saa takuulla ja myös maittavan aamiaisen edulliseen hintaan. Tiinalta pyydettiin mutkareiteistä ohjeita. Otepään maisemat ja mäet ovat Viron parhaita, tulee mieleen Pohjois-Karjalan Hattuvaaran maisemat.  Otepään talviurheilukeskuksessa kannattaa pyörähtää.
Kimmo ryhtyi saunamajuriksi. Olikin erikoinen sepän tekemä puukiuas kuumana kun palasimme. Saunan jälkeen vilvoiteltiin pihalla, jonne saatiin myös pyörät aidan sisään. Kuva 6.

Toinen ajopäivä Riikaan (Etappi 2, kuva 7)

Saimme ammattiopaskaveriltani Myrdeltä hyviä evästyksiä; "Otepää-Riika välillä on hienoja kaupunkeja: Valmiera, Cesis ja Sigulda. Ceciksessä ja Siguldassa kannattaa ehdottomasti tehdä kiertoajelut ja Siguldassa käydä joen molemmilla rannoilla".

Viron Valgasta siirrymme rajalla Latvian Valkaan ja kohti Valmieraa. Poliisinkin Enkku kohtasi pari kertaa. Toivottivat vain  – onneksi  - rauhallista ajoa ja turvallista matkaa. :D  Tiina suositteli kurvaamaan 30 kilometriä rajalta Seda 3 viitalta. Siellä oli kylmän sodan aikainen salainen kaupunki, joka oli naamioitu 7000 hehtaarin turvetuotantoon. Oli verraton aikamatka 50-luvun maailmaan - elämä on vielä siellä siinä kuosissa. Löytää vielä bulevardin ja venäläistä staliniarkkitehtuuria. Kuva 8 ja 9.

Petri ja Enkku Valmieran kauniissa linnan puistossa kuva 10. Ajoimme kaupunkikierroksen oikein kahteen kertaan ja palasimme kuvaamaan puistoon.
Sitten jatkoimme Ligatneen, josta oli määrä löytyä valtava bunkkeri. Toki löysimme sen, mutta olisi pitänyt tilata etukäteen tai majoittua ao hotellissa ja maksaa 100 euroa puolentoista tunnin opastuksesta – ehkä parin tunnin päästä – skippasimme. Alueella oli kyllä paljon nähtävää. Kuva 11 luolia.
Jatkoimme Cesiksen kautta Siguldaan, jossa olikin hienoja maisemia joen molemmin puolin. Kuva 12 Siguldassa joen yli pääsee köysiradalla, me menimme "Ukkopekan" siltaa pitkin takana näkyvälle vuorelle kartanomaisemiin ja sitten väänsimme kahvat kaakkoon kohti Rigaa.

Miljoonakaupungin ruuhkissa navi on lähes välttämätön hotelliin löytämisessä. Ennakointi vilkun käytössä ja kaistan vaihdossa on tärkeä, ettei kotteroita liikaa kiilaa väliin. Mentaalisesti johtaja voi ajatella  ajavansa rekkaa. Meitä oli vain neljän pyörän "rekka" parijonossa limittäin muutaman metrin välein. Helpoin paikka ajaa on heti johtajan peesissä ja sen soimme Petrille. Kokenein pannaristi Sepeteus ei liikoja hermostunut kotteroista ja uskalsi vanhoillakin vihreillä spurtata. Eikä ole mitään hätää niin kauan kuin ajetaan suoraan. Risteyksessä edellä ajava jää odottamaan takana tulijaa. Tarvittaessa johtaja himmailee kääntymisen jälkeen ja varmistuu laumansa seuraavan.

Meillä kävi tuuri Hotell Gutenbergsin kanssa. Neljän tähden edullinen hotelli sijaitsi parhaalla paikalla vanhassa kaupungissa ja pyörät saatiin sisäpihalle. Miljoonakaupungin sydämessä sykettä riitti. Myrde;  "hyviä ravintoloita on joka puolella. Alus Seta on kantapaikkani vanhassa kaupungissa. Sieltä saa hyvien vartaiden kyytipojaksi Uzavas-olutta. Kannattaa kokeilla."  Beermugs Beermugs

Taatusti oli suussa sulavaa ruokaa. Helppo oli noukkia linjastolta monipuolisesta tarjonnasta ja lopussa tyttö kassalla rahasti. Kympin ateria joka merkityksessä ja oluttuoppi 1.7 ekeä tummaa tai vaaleata – kaikki maistui. Käytiin toisenakin iltana terassikierroksen jälkeen. Kuva 13 Terassitoreja, elävää musiikkia ja korkeita korkojakin riittää.figine

Kolmas ajopäivä – Kuva 14 Jurmalan kierros

Myrde;  "Retki Jurmalan kautta (Majorissa kannattaa ajaa rantakatua pitkin) Klapkalnciemsiin (jääkärien ranta-asemat ja hautamuistomerkki, joka on kylän keskustassa). Sieltä pari sataa metriä takaisin ja kohti Tukumsia ja takaisin Riikaan, reissu on noin 100 km."

Kuva 15. Jääkäreiden  muistomerkissä lukee." Ennen hauta vieraassa kuin orjuus omassa maassa." 75maa75
Kuvassa 16 olla rannalla. Hienoa hiekkaa on Riianlahdella satoja kilometrejä.
Kuvassa 17 ollaan Tukumsin torilla ja väkeä viljanaan.

Lounaalle suunnistettiin taas Myrden suosittamana: "Lido vapaa-aikakeskus" on must: (Lido Atputas Centrs) on Väinäjoen rannalla osoitteessa Krasta 76 noin 3 km keskustasta. Siellä kannattaa ensin kiertää koko talon kaikki 3 kerrosta ja katsella valikoimia ja vasta sitten tarttua tarjottimeen. Nälkä loittonee takuuvarmasti eikä ole kallista." Kuva 18 Lido.

Iltapäivän elpymisen jälkeen suunnistettiin taas vanhan  kaupungin monipuolisesta tarjonnasta nauttimaan. Kiertoajelu pienoisjunalla oli mukava. Kuva 19 Vivaldia kuultiin ja arkkitehtuuria hämmästeltiin ja sitten korkeuksiiiiin Pietarin kirkon torniin panoraamanäköaloja ihastelemaan - onneksi hissillä. Kuva 20 taivaalliset näköalat.

Kotimatkalle, neljäs ajopäivä kuva 21 Rigasta Tallinnaan (LAITAN LOPUT KUVAT 21-25 lisävastauksena perään, koska maximiliitemäärä on 20)

Via Baltica on paras tapa edetä nopeasti. Sunnuntaina ei pahempia ruuhkia ollut ja tie oli hyvä. Kuljimme osin Via Baltican rinnalla kulkevaa kaunista rantatietä – meri vilvoitti monella asteella ilmaa. 22 astetta mantereella ja 15 rannassa. Poikkesimme parooni Munchausenin komealla residensilläkin – ei ollut vielä herännyt klo 10, joten emme saaneet kahveja. Kuva 22.

Viron puolella meidät ohitti pari streetfighteriä - bomberia pahimmasta päästä. Minullakin oli mittarissa 110 ja kaveri vilahti ohi ja vielä keulien. Ei ottanut Enkku onneksi peesiä.  Mutta Jurmalassa meidät ohitti kevari ja minutkin oikealta puolelta madellen ja  vauhti oli vain kahdeksaa kymppiä. Kun hän pääsi Enkun ohi taas juuri ja juuri, saimme siitä uuden kärkimiehen. Kaverilla ei ollut itsesuojeluvaistoa, kun hän hiipi rekan ohi ja siihen meni kymmeniä sekunteja.

Tästä tuli mieleen se, että kaistanvaihdot ja ohitukset ovat vaarallisia. On katsottava ohituspaikka siten, että turvallisesti sitten myös omalle kaistalle ehtii. Ei pidä jäädä myöskään himmailemaan, jotta takana tulevallekin syntyy tilaa.

Pärnussa teimme lyhyen kiertoajelun rannan kylpylä- ja puistoalueelle ja piipahdimme sitten Aleksander pubiin kaffeille. Paikkahan on motoristihenkinen ja tunnettu tyylistään. Kuva 23 Mökkikylä. Takana näkyy kylän taajaamamerkki, siinä lukee  - Kullikylä.

Kello 13.00 alkoi "kilvanajo" klo 16.30 lautalle, jonne jo rekkojakin suunnisti. Perillä piti vielä tankata ja eväitäkin hankkia. Kuva 24 Superalkosta Enkku otti vain kolme laatikkoa lonkeroa takapenkille mustekaloilla sitoen. Seitsemän kulkee kuulemma hyvin, yksi selkänojaksi pystyyn ja kolme lisää takalaukun grillin päälle. Paljonkohan Sepeteuksen peräkärry vetäisikään!

Satamassa oli paljon motoristeja kuva 25 ja kuvassa näkyy Sepeteus, jonka hihakotelossa on lippu ja ajoneuvolippua varmaan kätkee; mot:-) Meinaan oli vähän ohjelmaa kun se olikin hukussa sisäänajossa. No siitäkin selvittiin soitolla passiluukulle, että oikea oli ajoneuvo ja mies kotimatka jatkui.

Oli kiva reissu 1200 km olla mukana. Enkun johtamana sai vain nauttia ajosta  rd11 ,hyvästä seurasta ja monista muodokkaistakin  nähtävyyksistä.  KIITOS! bowdown

Mphessu

P.S Pankaas laittaen allakkaan Helatorstai ja .... ensi kerralla....

09.05.16 - klo:15:41 #1 Viimeisin muokkaus: 13.05.16 - klo:10:16 käyttäjältä Mphessu
ja tässä loput tekstin kuvat 20-25.

Kaikki kuvani Riga retki-nimisinä ovat TuPo-galleriassa. http://www.panfun.fi/smf/index.php?action=gallery;cat=10



Enkun ottamat kuvat ovat hänen omassa galleriassaan http://www.panfun.fi/smf/index.php?action=gallery;su=user;cat=172;u=132

Mphessu

Oli tosi kiva reissu ja reissukaveerit  thumbsup1

Kiitän Enkkua navigoinnista, (oma navi meni tukkoon eikäst toiminnu) :o

Hienosti oot MP-Hessu laittanu reissu kuvauksen ja kuvat, uskon että
muutkin ku matkalla olleet tykkää lukea ja katsoa. :)

Lainaus käyttäjältä: sepeteus - 09.05.16 - klo:23:10
Oli tosi kiva reissu ja reissukaveerit  thumbsup1

Kiitän Enkkua navigoinnista, 

Hienosti oot MP-Hessu laittanu reissu kuvauksen ja kuvat, uskon että
muutkin ku matkalla olleet tykkää lukea ja katsoa. :)


Kiitos reissuseurasta. Nyt on korkattu ensireissu ulkomaille,pojat piti hyvää huolta minusta.  wave

petri
petri

12.05.16 - klo:09:20 #4 Viimeisin muokkaus: 12.05.16 - klo:09:22 käyttäjältä sepeteus
Heips  :)

Tässä vähän hintatietoja Jutailusta. horisko

Villa Ottilia Oru 4 67404 Otepää, Valgamaa, Eesti
4 henkeä 2 huonetta a`49 e yht. 98 e/yö aamupalalla eli
24,50/ naama.

hotels.com:in kautta
XXXX tähden Hotel Gutenbergs 1 Doma square Riika, vanhassa kaupungissa, pyörät
sisäpihalle yöksi.
yht.365,40e 2 yötä  2/2 hengen huonetta hotelli aamupalalla,
eli 2 yötä/nenä 91,25e =45,63/yö. thumbsup1
ei paha vai  ;)

ensimmäiselle terassille matkaa n. 200 m ja kaikki muukin
lyhyen kävelymatkan päässä. voin suositella

Kiitos kaikille Rigan Jutailuun osallistunelle kavereille!!

Retki tehtiin lämpimässä ja auringon paisteessa, osaltaan "mollikan" paiste innosti kaikkien jutailu haluja!!

Retki onnistui mielestäni erittän hyvin. Oleelliset asiat retken suunnittelusta ja toteutuksesta MPHessu on kertonut matkakertomuksessa.

Onnistuimme löytämään hyvät majapaikat Otepäähän ja Rigaan. Otepäässä paikka oli hiukan sivussa, tarkoituksella. Sauna oli lähes jokaiselle mukava rentoutumishetki ajopäivän jälkeen. Rigan majoitukseen panostimme hiukan enemmän kuten Sepeteus jo mainitsi 200m ekalle terassille NAM...
Uskon kaikkien nauttineen matkailusta täysin "rinnoin".

Meiltä jäi käymättä Lignaten museobunkkeri. Sinne olisi pitänyt etukäteen varata opas, tätä en valitettavasti tehnyt. Monta muuta mielenkiintoista paikkaa ja kaupunkia tutkimme. Ehkä ensivuonna eka yö viettetään Cesiksessä, vaikutti mielenkiintoiselta kaupungilta. 

Tästä on taas hyvä synkän talven aikana miettiä erilaisia reittivaihtoehtoja ja tutustumiskohteita ensikevään Rigan retkeen.

Kiitokset kaikille osallistujille, kyllä mukavan porukan kanssa rentouttavaa jutailla, viettää iltaa, parantaa mailmaa ja katsella Rigan "pitkäsääriä".

Valokuvia laitoin galleriaan, kuvat antavat potkua ainakin itselleni retkelle lähtemiseen!!

PS. laitoin jo rvalle ensikevättä varten helatorstai vklp loma varauksen........


T; Enkku
Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

14.05.16 - klo:08:23 #6 Viimeisin muokkaus: 14.05.16 - klo:08:39 käyttäjältä Mphessu
 horisko
Lainaus käyttäjältä: enkku - 12.05.16 - klo:19:48


Meiltä jäi käymättä Lignaten museobunkkeri......


T; Enkku

Googgeli on oiva hakukone ja sieltä löysin linkin bunkkereihin   http://www.bunkurs.lv/

Kieli on tosin latviaa, mutta kahtena videona katsottuna ydinsodan varalle Neuvostoliiton Latvian johdon komentopaikasta kylmän sodan aikana ( ei siis II MS: aikana cool_smil   )saa hyvän kuvan.

Napsauta molemmat videot käyntiin ja pane ääni pois ja ihmettele. icon_mrgreen
Videossa bunkkeria esitellään Ruotsin pääministeri Carl Bildille.

"Vanhempi matkaopas" horisko

 Ja tällainen Matkakertomus julkaistaan seuraavassa Moottorituristissa.

Päätoimittaja kumppani Ari T on myös sitä mieltä, että yhteistyö reittien teossa jatkuu yhteistyönä matkakertomusten saralla.
Ne antavat virikkeitä ajoihin.
Pankaas muistaen kertoa omista retkistänne- jos apuja tarvitsette kirjailussa- yritän auttaa.

Niitä odotellessa

Vanhempi reittitoimittaja  :D

P.s Rauhalahden TFMK:n meetingissä 12.8.2016  jaettiin edelleen tuotantoamme; Suomi-neitoa kurvaillen -21 ajoreittiä Suomesta


Powered by EzPortal