PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1300 => Aiheen aloitti: ceetee - 02.10.20 - klo:16:35

Otsikko: Moottoriöljy..
Kirjoitti: ceetee - 02.10.20 - klo:16:35
Mites täällä st1300 öljyt? Mitkä pelaa parhaiten ja vaihteet myös menee sujuvasti?
Omassa Castrol synt 10-50...
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: pan velsu - 03.10.20 - klo:06:52
Itse käytän Motul 5100 10w40 Motonetista suodatin Hondan oma Mielestäni toimii moitteettomasti ajokauden noin 10000-13000km
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: sepeteus - 04.10.20 - klo:19:43
Itse käytän Motul 5100 10w40 Motonetista suodatin Hondan oma Mielestäni toimii moitteettomasti ajokauden noin 10000-13000km

Samaa olen käyttäny kans jo monta vuotta ! thumbsup1
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: lehtonen - 05.10.20 - klo:15:54
Mites täällä st1300 öljyt? Mitkä pelaa parhaiten ja vaihteet myös menee sujuvasti?
Omassa Castrol synt 10-50...

Muistaakseni synteettistä ei suositella pannariin.
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: kf9966 - 05.10.20 - klo:19:04
Mulla on ollut vuosia ja on nytkin koneessa Teboilin 4T Superbike Oil 15W-50 ja pyörä pelaa kuin se kuuluisa junan vessa. Paitsi, että....... no se on toinen juttu 😉
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: Timppa - 08.10.20 - klo:10:22
Mites täällä st1300 öljyt? Mitkä pelaa parhaiten ja vaihteet myös menee sujuvasti?
Omassa Castrol synt 10-50...

Mulla oli sen yhden kerran. Toista kertaa en laita, liian lirua...... butt1
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: lehtonen - 10.10.20 - klo:18:08
Mulla on ollut vuosia ja on nytkin koneessa Teboilin 4T Superbike Oil 15W-50 ja pyörä pelaa kuin se kuuluisa junan vessa. Paitsi, että....... no se on toinen juttu 😉

Liki 30 vuoden korjaamoyrittäjä aikana Teboilin öljyt työllisti melko hyvin moottori- ja vaihteistoremonteilla.

Tästä Superbike öljystä minulla ei ole kokemuksia.

Itse käyttäisin Teboilin öljyjä lähinnä sahassa teräketjuöljynä. :)

Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: kf9966 - 12.10.20 - klo:18:56
Mulla on ollut vuosia ja on nytkin koneessa Teboilin 4T Superbike Oil 15W-50 ja pyörä pelaa kuin se kuuluisa junan vessa. Paitsi, että....... no se on toinen juttu 😉

Liki 30 vuoden korjaamoyrittäjä aikana Teboilin öljyt työllisti melko hyvin moottori- ja vaihteistoremonteilla.

Tästä Superbike öljystä minulla ei ole kokemuksia.

Itse käyttäisin Teboilin öljyjä lähinnä sahassa teräketjuöljynä. :)





Rohkenen epäillä....... Onko varmaa, että ne moottori- ja vaihteistoremontit johtuivat juuri öljyn valmistajasta ja öljyn laadusta? Jos näin todella olisi niin niitä öljyjä ei edes myytäisi enää ja öljyn valmistaja olisi joutunut jo korvausvastuuseenkin. Olisiko kuitenkin mahdollista, että vaihtovälit meni reilusti yli tms.?
Olen käyttänyt Teboilin öljyjä aikoinaan paljonkin ja nytkin on autossani Teboilin Super HPD ja toimii hyvin. Raskaalla puolella tuo on varsin paljon käytetty öljy. Koskaan ei ole ollut mitään sellaista vikaa autoissa tai muissakaan kulkineissa, jotka olisivat voineet johtua öljynlaadusta.
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: veskupappa - 13.10.20 - klo:03:47
Toimii kyllä pannarissakin tuo Super HPD. Rohkenin kokeilla, kun tuttu ajaa tuolla öljyllä GSX 1400 Suzukilla. K. O. Pyörässä turbo, takapyöräteho rullilla mitattu 300 + hv. Nyt ajettu turbotettuna 54000 km.....
Kaveri on konemestarina ollessaan laivan päällä ehtinyt tutkia asiaa ja kyllä siinä on ns. kytkinlisäaine myös.... Toimii :D
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: uusipanisti05 - 13.10.20 - klo:09:19
Kun kysytään mielipidettä käyttäjiltä, niin ei tarvitse olla tutkittua tietoa, vaan oma kokemus. Kysynkin, millä kilometreillä olette korjanneet vesipumpun? Onkohan tämä nyt öljykysymys, mutta voihan sieltä juorureiästä tulla öljynsekaista vettäkin.
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: Timo69 - 13.10.20 - klo:14:38
Joskus näitä öljyjä kans kyselin ja silloin monestakin paikka tuli tieto että esim. täys-synteettistä ei saa missään tapauksessa laittaa (ei kyllä sellvinnyt että miksi ei) ainoastaan osasynteettistä, ja ainoastaan Hondan omaa öljyä 10w-30 tai 10w-40. Ohjekirjan mukaan näillä leveyspiireillä oli 15w-50 parasta käyttää, ja viimeks huollossa sanottiin, että ihan sama onko osa vai täys-synteettistä kunhan vaan on liukasta ja purkin päällä on sisällöstä maininta Jaso MA2.
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: sepeteus - 13.10.20 - klo:16:13
Kun kysytään mielipidettä käyttäjiltä, niin ei tarvitse olla tutkittua tietoa, vaan oma kokemus. Kysynkin, millä kilometreillä olette korjanneet vesipumpun? Onkohan tämä nyt öljykysymys, mutta voihan sieltä juorureiästä tulla öljynsekaista vettäkin.

Edellises -06 mallis meni vaihtoon 173 000 km:ssä ja sinne sopii suoraan n. 500 e halvempi Opel Omegan vm. 95:sen
vesipumppu. :)
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: Pannukakku - 13.10.20 - klo:21:53
Joskus näitä öljyjä kans kyselin ja silloin monestakin paikka tuli tieto että esim. täys-synteettistä ei saa missään tapauksessa laittaa (ei kyllä sellvinnyt että miksi ei) ainoastaan osasynteettistä, ja ainoastaan Hondan omaa öljyä 10w-30 tai 10w-40. Ohjekirjan mukaan näillä leveyspiireillä oli 15w-50 parasta käyttää, ja viimeks huollossa sanottiin, että ihan sama onko osa vai täys-synteettistä kunhan vaan on liukasta ja purkin päällä on sisällöstä maininta Jaso MA2.

Hydrauliset ketjun kiristimet eivät välttämättä toimi oikein synteettisen öljyn kanssa. Kiristin vaatii tietyn viskositeetin, jotta sen taakse syntyy riittävästi painetta ja turhan ohut öljy "pakenee" liian nopeasti pois. Synteettisen öljyn SAE-merkintä ei kerro välttämättä suoraa viskositeettia, vaan öljyn valmistaja vakuuttaa öljyn toimivan kuten tietyn viskositeetin omaava vertailuöljy. Eli SAE10-W40 voitelee ja kestää painetta jne kuten SAE 10 -viskositeetin vertailuöljy kun lämpötila on 0 astetta mutta sama öljy toimii sadan asteen lämpötilassa kuin SAE 40-viskositeetin öljy. On toki tapauskohtaista, että mikä kiristin toimii  milläkin synteettisellä öljyllä tai ei toimi. Vanhempia pyöriä on tuhottu kasapäin synteettisellä, juuri ketjun kiristimen takia. Useassa kilpapyörässä on hydraulinen kiristäjä vaihdettu mekaaniseen, eli käsin käännettävään ruuviin. Tämän jälkeen öljynä voi käyttää melkein mitä vaan kisakäyttöä kestävää tavaraa, mutta ketjun kireyttä pitää seurata jatkuvasti.

JASO MA (Japanese Automotive Standards Organization-Motorcycle, mikä lie onkaan viimeinen A) tai JASO MA2 -merkintä tarkoittaa, että öljy sopii käytettäväksi märän kytkimen kanssa. Tai tarkemiin sitä, että öljy on luokiteltu sopimaan nelitahtimoottoripyörään. Jotkut käyttävät maatalousöljyä, kuulemma jokin Delvac toimii pyörissä ja säästöäkin tulee toista kymppiä per öljynvaihto. Mutta tämä on täysin tuuripeliä, sellaisia öljyjä ei ole tarkoitettu tähän käyttöön.

Mulla on ST1100, muistaakseni sen moottoriöljyn vähimmäisvaatimus on API SG tai SF. Tiukka vaatimus moottorin suunnittelun aikaan kahdeksankymmentäluvun lopulla. Äkkiä katsoen halvin Motulin öljy täyttää vaatimukset API SL:ään saakka, eli enää ei meinaa löytyä liian huonolaatuista moottoripyörän öljyä. Ainakaan Suomesta. Käyttöönsä nähden vääriä öljyjä ja aineita löytyy kyllä pilvin pimein. Paras vastaantullut "öljy", ei tosin pyöräpuolella, osoittautui mansikkamehutiivisteeksi. Se kiilsi sokerin takia hienosti, näytti mustalla pinnalla ihan paksulta öljyltä, mutta mansikka haisi ja sormet jäivät kiinni.
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: tonipan - 14.10.20 - klo:12:19
Molemmissa malleissa ohjekirjassa öljyvaatimuksena API SF tai SG.

Onko kukaan kokeillut 20w-50 Motul tai 20w-50 Motox öljyä pannarissa ? Molemmat mineraaliöljyä (API SG luokitus).

Omassa pyörässä kylmällä moottorilla kytkin irroittaa normaalisti (15w-40 öljy). Kun moottori lämpenee kytkin irroittaa huonommin, ruuhkassa kun flekti lähtee päälle kytkin irroittaa huonoiten. Öljyn notkistuminen moottorin lämpöjen noustessa siis huonontaa kytkimen toimintaa.

Pyörä st1100 (kysymys tuli tänne 1300 puolelle kun tuo 1100 alkaa olla katoava luonnovara :()
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: ltm - 15.10.20 - klo:09:40
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590133/Teboil-Silver-Classic-GT-S-20W-50-4L
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: tonipan - 26.10.20 - klo:14:48
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590133/Teboil-Silver-Classic-GT-S-20W-50-4L

Silver Classic öljyt laitettu koneeseen. Kytkin toimii huomattavasti paremmin, ei siitä uutta vastaava tullut tulla mutta kuitenkin.

Öljy on mineraaliöljyä ja täyttää API SG ja SH luokitukset. Ohjekirjan mukaan 20w-50 öljyä voi käyttää 0 astetta ja siitä ylöspäin olevassa lämpötilassa, riittää minun käyttöön.

ltm kiitos vinkistä !
Otsikko: Vs: Moottoriöljy..
Kirjoitti: FF1pan - 26.10.20 - klo:16:16
Olen tämän Mekaanikko mestari Harri kuuttilan artikkelin mahd.jakanut jo aiemmin.Mutta tässä uusintana kertaus kuulemma opintojen äitee, mutta tietoa tarvitaan.  Tämä on  motouutisten artikkelista

Uusinta: Harri Kuuttila, mekaanikkomestarin pajasta painavaa asiaa moottoriöljystä ja sen valitsemisen ja vaihtamisen saloista
MOTORISTIT
Tuntuu olevan ikuisuusasia, minkälaisen moottoriöljytyypin ja -valmistajan nimiin kukakin vannoo: joku käyttää synteettistä melkein hammastahnanakin, toinen uskoo puolisynteettiseen ja kolmas ei luota kuin vanhaan kunnon mineraaliöljyyn. Oli unohtua: entäs sitten öljyn viskositeetti? Yksiasteöljy vaiko moniasteöljy? 10W/30W tai 10/40W vai pitäisikö viskositeetin olla peräti 20/50W? Kysyimme asian oikeaa laitaa isokyröläiseltä mp-mekaanikkovirtuoosilta Harri Kuuttilalta.

 


– Yleensä ottaen ongelmana taitaa olla se, että moni laittaa liian hyvää öljyä varsinkin vanhoihin pyöriin. Esimerkiksi vanhaan 1000 cm3 Hondaan ei missään tapauksessa saa laittaa synteettistä öljyä. Synteettinen öljy on liian ohutta, jolloin vuosimallien 1987-2000 Hondissa nokkaketjun kiristin alkaa hakkaamaan, ja siitä on tietenkin omat seurauksensa, mp-mekaanikko ja mekaanikkojen kouluttaja Harri Kuuttila kertoo.

– Toinen yleinen virhe on käyttää autoon tarkoitettua öljyä, mistä kannattaa luopua, vaikka testitulokset kertoisivat öljyn hyvyydestä mitä tahansa. Moottoripyörässä pitää käyttää moottoripyörään tarkoitettua öljyä. Moottoripyörän märkäkytkin vaatii tietynlaisia lisäaineita, että se toimii moitteettomasti. Varma tapa vanhentaa kytkintä nopeasti on käyttää autoon suunniteltua öljyä. Kytkinlevyt alkavat luistaa vauhdilla.

– Osa moottoreista vaatii puolestaan ehdottomasti synteettisen öljyn käyttöä. Moottoripyörän huoltokirja kyllä kertoo, mitä öljyä kannattaa käyttää. Kuten esimerkistä huomasimme, liian hyvää öljyä ei kannata käyttää, siitä voi olla haittaa, Kuuttila painottaa.

Varmemmaksi vakuudeksi Kuuttilan pajassa tehdyn haastattelun aikana asiakas soitti ja valitti, että nokkaketjun kiristin oli mennyt. Harrin ensimmäinen kysymys oli, että millaista öljyä käytät? Kun vastaus oli, että "synteettistä", niin syy oli selvä.

Miten usein öljyt kannattaa vaihtaa?
– Huolto-ohjeiden mukaan moneen moottoripyörään tarvitsee vaihtaa öljyt 12 000 kilometrin välein. Harva ajaa niin paljon - tärkeämpää on, että öljyt joka tapauksessa vaihdetaan kerran vuodessa, vaikka öljynvaihtoväli ei täyttyisikään.

Tänä päivänä kannattaa katsoa valmistajan antamia merkki- ja mallikohtaisia suosituksia sekä öljyn laadun että viskositeetin osalta, ja muistaa, että asutaan Suomessa. Jos lähtee poikkeamaan valmistajan antamista suosituksista, on syytä olla varsin varovainen.

Huoltokirjasta löytyy oikea vastaus siihen, millaista moottoriöljyä pyörässä kannattaa käyttää, Harri Kuuttila kertoo.

Monesti käy niin, että pannaan sellaiseen moottoriin, jonka öljyn viskositeettisuositus on 10/40, tilalle 20 W / 50 W öljyä. Se on huono juttu, mutta johtuu monesti siitä, että myyjät myyvät kirkkain silmin mieluummin kalliimman kannun kuin sen, mitä tarvitaan. Asiakkaalla pitää olla merkkikohtainen tuntemus siitä, mitä öljyn pitää olla.

Moottoripyöräpuolella on öljyn käyttö mennyt samalla tavalla tarkaksi kuin autopuolellakin. Ennen vanhaan autokorjaamossa riitti, että oli kaksi moottoriöljytynnyriä: toinen bensiini- ja toinen dieselkäyttöisille moottoreille. Sama päti moottoripyöriinkin, sama öljy kävi kaikkiin.

Nyt tilanne on toinen, öljyn sopivuus on pyöräkohtaista.

Viskositeetista vielä sen verran, että jos ajaa vain kesällä, asian kanssa ei ole aivan niin tarkkaa, mutta jos käyttää moottoripyörää sellaisissa olosuhteissa, joissa tehdään käynnistyksiä nollakelissä, on viskositeettien ehdottomasti oltava sen mukaan, mitä ohjekirjassa sanotaan. Viskositeetiltaan paksumpi öljy voi olla liian jäykkää: öljykanavat on mitoitettu kesäkäytön mukaa, niitä ei ole tehty talvikäyttöön. Asia pitää huomioida kylmäkäynnistyksissä.

Moottoripyören erikoiskäyttö on aina asia erikseen, esimerkiksi kilpakäyttöön en ota kantaa. Erikostilanteet pitää huomioidan erikseen, Kuuttila pohtii.

Syys- vaiko kevätöljynvaihto?
– Minun mielestäni moottoripyörän öljyt pitäisi vaihtaa syksyllä, että pyörä talvehtisi puhtailla öljyillä. Jos pyörän säilytyspaikka on kuiva ja hyvä, sillä voi lähteä keväällä ajamaan suoraan syksyllä vaihdetuilla öljyillä.

Toinen mielenkiintoinen kysymys on, että kun öljyt on vaihdettu, niin miten pitkään uudet öljyt ovat "uudet"? Lähdetään siitä, että kyse on normaalista peruspyörästä, eikä mistään vanhasta romusta.

Jos öljynvaihtoväli on 6000 kilometriä, niin parempi on ajaa vaikka se tuhat kilometriä yli öljynvaihtovälin syksyllä ja vaihtaa sitten öljyt ennen talviteloille laittoa kuin ajaa 6000 kilometriä, vaihtaa öljyt ja ajaa sitten tuhat kilometriä sen päälle ja laittaa pyörä sen jälkeen talvehtimaan, Kuuttila kertoo.

– Pyörästä riippumatta olen aina puhunut 6000 kilometrin öljynvaihtovälin puolesta. Toisaalta on tarkempaa vaihtaa öljyt joka tapauksessa vähintään kerran ajokaudessa, oli se öljynvaihtoväli sitten 6000 tai 12 000 kilometriä. Ja toisaalta, jos ajaa tuhat kilometriä kesässä, niin kyllä se toinenkin kesä menee samoilla öljyillä.

- Moottoripyörän öljyt kannattaisi vaihtaa syksyllä, Harri Kuuttila toteaa.

Peräöljy on oma juttunsa
Useimmissa moottoripyörissä on ketju- tai hihnaveto, mutta kardaanivetoisissa pyörissä pitää myös vaihtaa peräöljyt tiettyjen kilometrien jälkeen.

– Jos peräöljyt vaihdetaan vaikka 36 000 kilometrin välein, niin se saattaa tarkoittaa kolmen vuoden ajoja. Suomessa keliolosuhteet ovat yleensä varsin kosteat ja sateiset (sekä kylmät, toim. huom.), joten kun huollan asiakkaitteni pyöriä, vaihdan aina samalla peräöljyt, kun vaihdan moottoriöljyn. Kustannus on marginaalinen, vain muutamia euroja, Kuuttila toteaa.

– Peräöljyn vaihtaminen on totuttu tekemään niin, että öljyä lisätään perän täyttöaukon korkkiin asti, mutta se ei välttämättä mene oikein. Öljyä täytyy laittaa oikea, huoltokirjan kertoma määrä. Ja kun öljyä lisää, takapyörää kannattaa pyörittää samalla, jotta öljy "mahtuu" sinne.

Hyvä käytännön vinkki on ostaa apteekista korvahuuhteluruisku, jolla on helppo laittaa öljyä juuri oikea määtä. Jos täyttää "korkkia myöten" ilman mitta-astiaa, vaarana on, että öljyn määrä jää vajaaksi.

Moottoripyörän huollon pitäisi olla vähän samalla tavalla suunniteltu kuin rekoilla nykyään: tarvittaisiin ajoneuvokohtainen huoltosuunnitelma: toiset ajavat 30 000 kilometriä kesässä, kun toisille riittää 3000 kilometriä. Pyörien huoltotarve on tällöin täysin erilainen, Kuuttila päättää
 



FF1pan
TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020