Moottoriöljy..

Aloittaja ceetee, 02.10.20 - klo:16:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mites täällä st1300 öljyt? Mitkä pelaa parhaiten ja vaihteet myös menee sujuvasti?
Omassa Castrol synt 10-50...

Itse käytän Motul 5100 10w40 Motonetista suodatin Hondan oma Mielestäni toimii moitteettomasti ajokauden noin 10000-13000km

Lainaus käyttäjältä: pan velsu - 03.10.20 - klo:06:52
Itse käytän Motul 5100 10w40 Motonetista suodatin Hondan oma Mielestäni toimii moitteettomasti ajokauden noin 10000-13000km

Samaa olen käyttäny kans jo monta vuotta ! thumbsup1

Lainaus käyttäjältä: ceetee - 02.10.20 - klo:16:35
Mites täällä st1300 öljyt? Mitkä pelaa parhaiten ja vaihteet myös menee sujuvasti?
Omassa Castrol synt 10-50...

Muistaakseni synteettistä ei suositella pannariin.

Mulla on ollut vuosia ja on nytkin koneessa Teboilin 4T Superbike Oil 15W-50 ja pyörä pelaa kuin se kuuluisa junan vessa. Paitsi, että....... no se on toinen juttu 😉

Lainaus käyttäjältä: ceetee - 02.10.20 - klo:16:35
Mites täällä st1300 öljyt? Mitkä pelaa parhaiten ja vaihteet myös menee sujuvasti?
Omassa Castrol synt 10-50...

Mulla oli sen yhden kerran. Toista kertaa en laita, liian lirua...... butt1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: kf9966 - 05.10.20 - klo:19:04
Mulla on ollut vuosia ja on nytkin koneessa Teboilin 4T Superbike Oil 15W-50 ja pyörä pelaa kuin se kuuluisa junan vessa. Paitsi, että....... no se on toinen juttu 😉

Liki 30 vuoden korjaamoyrittäjä aikana Teboilin öljyt työllisti melko hyvin moottori- ja vaihteistoremonteilla.

Tästä Superbike öljystä minulla ei ole kokemuksia.

Itse käyttäisin Teboilin öljyjä lähinnä sahassa teräketjuöljynä. :)


Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 10.10.20 - klo:18:08
Lainaus käyttäjältä: kf9966 - 05.10.20 - klo:19:04
Mulla on ollut vuosia ja on nytkin koneessa Teboilin 4T Superbike Oil 15W-50 ja pyörä pelaa kuin se kuuluisa junan vessa. Paitsi, että....... no se on toinen juttu 😉

Liki 30 vuoden korjaamoyrittäjä aikana Teboilin öljyt työllisti melko hyvin moottori- ja vaihteistoremonteilla.

Tästä Superbike öljystä minulla ei ole kokemuksia.

Itse käyttäisin Teboilin öljyjä lähinnä sahassa teräketjuöljynä. :)





Rohkenen epäillä....... Onko varmaa, että ne moottori- ja vaihteistoremontit johtuivat juuri öljyn valmistajasta ja öljyn laadusta? Jos näin todella olisi niin niitä öljyjä ei edes myytäisi enää ja öljyn valmistaja olisi joutunut jo korvausvastuuseenkin. Olisiko kuitenkin mahdollista, että vaihtovälit meni reilusti yli tms.?
Olen käyttänyt Teboilin öljyjä aikoinaan paljonkin ja nytkin on autossani Teboilin Super HPD ja toimii hyvin. Raskaalla puolella tuo on varsin paljon käytetty öljy. Koskaan ei ole ollut mitään sellaista vikaa autoissa tai muissakaan kulkineissa, jotka olisivat voineet johtua öljynlaadusta.

13.10.20 - klo:03:47 #8 Viimeisin muokkaus: 13.10.20 - klo:03:49 käyttäjältä veskupappa
Toimii kyllä pannarissakin tuo Super HPD. Rohkenin kokeilla, kun tuttu ajaa tuolla öljyllä GSX 1400 Suzukilla. K. O. Pyörässä turbo, takapyöräteho rullilla mitattu 300 + hv. Nyt ajettu turbotettuna 54000 km.....
Kaveri on konemestarina ollessaan laivan päällä ehtinyt tutkia asiaa ja kyllä siinä on ns. kytkinlisäaine myös.... Toimii :D

13.10.20 - klo:09:19 #9 Viimeisin muokkaus: 13.10.20 - klo:09:20 käyttäjältä uusipanisti05
Kun kysytään mielipidettä käyttäjiltä, niin ei tarvitse olla tutkittua tietoa, vaan oma kokemus. Kysynkin, millä kilometreillä olette korjanneet vesipumpun? Onkohan tämä nyt öljykysymys, mutta voihan sieltä juorureiästä tulla öljynsekaista vettäkin.

Joskus näitä öljyjä kans kyselin ja silloin monestakin paikka tuli tieto että esim. täys-synteettistä ei saa missään tapauksessa laittaa (ei kyllä sellvinnyt että miksi ei) ainoastaan osasynteettistä, ja ainoastaan Hondan omaa öljyä 10w-30 tai 10w-40. Ohjekirjan mukaan näillä leveyspiireillä oli 15w-50 parasta käyttää, ja viimeks huollossa sanottiin, että ihan sama onko osa vai täys-synteettistä kunhan vaan on liukasta ja purkin päällä on sisällöstä maininta Jaso MA2.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 13.10.20 - klo:09:19
Kun kysytään mielipidettä käyttäjiltä, niin ei tarvitse olla tutkittua tietoa, vaan oma kokemus. Kysynkin, millä kilometreillä olette korjanneet vesipumpun? Onkohan tämä nyt öljykysymys, mutta voihan sieltä juorureiästä tulla öljynsekaista vettäkin.

Edellises -06 mallis meni vaihtoon 173 000 km:ssä ja sinne sopii suoraan n. 500 e halvempi Opel Omegan vm. 95:sen
vesipumppu. :)

13.10.20 - klo:21:53 #12 Viimeisin muokkaus: 13.10.20 - klo:22:17 käyttäjältä Pannukakku
Lainaus käyttäjältä: Timo69 - 13.10.20 - klo:14:38
Joskus näitä öljyjä kans kyselin ja silloin monestakin paikka tuli tieto että esim. täys-synteettistä ei saa missään tapauksessa laittaa (ei kyllä sellvinnyt että miksi ei) ainoastaan osasynteettistä, ja ainoastaan Hondan omaa öljyä 10w-30 tai 10w-40. Ohjekirjan mukaan näillä leveyspiireillä oli 15w-50 parasta käyttää, ja viimeks huollossa sanottiin, että ihan sama onko osa vai täys-synteettistä kunhan vaan on liukasta ja purkin päällä on sisällöstä maininta Jaso MA2.

Hydrauliset ketjun kiristimet eivät välttämättä toimi oikein synteettisen öljyn kanssa. Kiristin vaatii tietyn viskositeetin, jotta sen taakse syntyy riittävästi painetta ja turhan ohut öljy "pakenee" liian nopeasti pois. Synteettisen öljyn SAE-merkintä ei kerro välttämättä suoraa viskositeettia, vaan öljyn valmistaja vakuuttaa öljyn toimivan kuten tietyn viskositeetin omaava vertailuöljy. Eli SAE10-W40 voitelee ja kestää painetta jne kuten SAE 10 -viskositeetin vertailuöljy kun lämpötila on 0 astetta mutta sama öljy toimii sadan asteen lämpötilassa kuin SAE 40-viskositeetin öljy. On toki tapauskohtaista, että mikä kiristin toimii  milläkin synteettisellä öljyllä tai ei toimi. Vanhempia pyöriä on tuhottu kasapäin synteettisellä, juuri ketjun kiristimen takia. Useassa kilpapyörässä on hydraulinen kiristäjä vaihdettu mekaaniseen, eli käsin käännettävään ruuviin. Tämän jälkeen öljynä voi käyttää melkein mitä vaan kisakäyttöä kestävää tavaraa, mutta ketjun kireyttä pitää seurata jatkuvasti.

JASO MA (Japanese Automotive Standards Organization-Motorcycle, mikä lie onkaan viimeinen A) tai JASO MA2 -merkintä tarkoittaa, että öljy sopii käytettäväksi märän kytkimen kanssa. Tai tarkemiin sitä, että öljy on luokiteltu sopimaan nelitahtimoottoripyörään. Jotkut käyttävät maatalousöljyä, kuulemma jokin Delvac toimii pyörissä ja säästöäkin tulee toista kymppiä per öljynvaihto. Mutta tämä on täysin tuuripeliä, sellaisia öljyjä ei ole tarkoitettu tähän käyttöön.

Mulla on ST1100, muistaakseni sen moottoriöljyn vähimmäisvaatimus on API SG tai SF. Tiukka vaatimus moottorin suunnittelun aikaan kahdeksankymmentäluvun lopulla. Äkkiä katsoen halvin Motulin öljy täyttää vaatimukset API SL:ään saakka, eli enää ei meinaa löytyä liian huonolaatuista moottoripyörän öljyä. Ainakaan Suomesta. Käyttöönsä nähden vääriä öljyjä ja aineita löytyy kyllä pilvin pimein. Paras vastaantullut "öljy", ei tosin pyöräpuolella, osoittautui mansikkamehutiivisteeksi. Se kiilsi sokerin takia hienosti, näytti mustalla pinnalla ihan paksulta öljyltä, mutta mansikka haisi ja sormet jäivät kiinni.

14.10.20 - klo:12:19 #13 Viimeisin muokkaus: 15.10.20 - klo:09:03 käyttäjältä tonipan
Molemmissa malleissa ohjekirjassa öljyvaatimuksena API SF tai SG.

Onko kukaan kokeillut 20w-50 Motul tai 20w-50 Motox öljyä pannarissa ? Molemmat mineraaliöljyä (API SG luokitus).

Omassa pyörässä kylmällä moottorilla kytkin irroittaa normaalisti (15w-40 öljy). Kun moottori lämpenee kytkin irroittaa huonommin, ruuhkassa kun flekti lähtee päälle kytkin irroittaa huonoiten. Öljyn notkistuminen moottorin lämpöjen noustessa siis huonontaa kytkimen toimintaa.

Pyörä st1100 (kysymys tuli tänne 1300 puolelle kun tuo 1100 alkaa olla katoava luonnovara :()


Powered by EzPortal