Takarengas kuluu toispuoleisesti

Aloittaja Honikka_65, 14.09.15 - klo:12:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

14.09.15 - klo:12:44 Viimeisin muokkaus: 14.09.15 - klo:18:24 käyttäjältä Honikka_65
ST 1300 alla on ollut vajaa 13tkm ajetut Mezeler Roadtec Z6 renkaat. Takarengas on kulunut viimeisen 1000 km:n matkalla vasemmalta puolelta aivan sileäksi, pinta on hävinnyt aivan silmissä  :'(  Lisäksi olen huomannut sen olevan melkoisen liukas kuivallakin asfaltilla. Paljon on ajeltu enimmäkseen rouheita Itä-Suomen mutkateitä ja suoraakin baanaa... Eturengas kulunut normaalisti molemmilta puolilta.
Onks kellään samanlaisia havaintoja?

Moro,
Aika veikeesti on rengas kulunut. Eipä tuohon ole syytä oikein helppo löytää. Hyviä arvauksia kylläkin..
Et ole itse innostunut pyöräyttämään paria donitsia Pannarilla Savonlinnalaiseen katuun? Tai oletko kenties jollekin hurjapäälle lainannut pyörääsi?

No ehkä järkevämpi syy voisi olla vähän alipaineinen takarengas suhteessa kuorman painoon + rouheinen/urainen tie tai vastaavasti sellainen tie, joka on vähän kuin sian selekä. Toisin sanoen totuttu kohta jossa yleensä ajelet viettää ajokohdassa oikealle. Alipaine renkaassa yhdistettynä viettävään tiehen aiheuttaayllättävän äkkiä outoa kulumista takarenkaaseen. Täällähän oli jonkun kirjoitus aiemminkin samasta aiheesta. Siinä jutussa kaveri oli huomannut, että on tottunut ajeleen tiessä sellaisella etäisyydellä keskiviivasta, että yleensä siinä kohdin on tiessä kulumauran jompi kumpi viettävä reuna. Tällä kaverilla siis samaan suuntaan viettävä reuna.

Itellä meni takarengas pilalle muutaman kymmenen kilometrin aikana, kun renkaaseen tuli hitaaasti vuotava reikä. Pysähdyin huotsikalle heti, kun ajaessa alkoi tuntumaan "jokin ongelma". Renkaassa oli tuolloin painetta 1,5-1,7 baria. Painoa oli pyörän päällä kiitettävästi. Tuo rengas kului molemmin puolin, mutta tiessä ei ollut kyllä uria tai viettoa erityisesti.

Renkaiden keskiosa on kovempaa kumiseosta ja reunat pehmeää. Kun rengas lämpeää liikaa, vähästä paineesta, kallistelusta tai pyörän sortamisesta niin sivut kuluu nopeammin. Tuon sortamisen selittäminen on minulle vaikeaa joten lukekaa vaikka bajahilistä. Sortamisen vaikutus on pyörässä aina samalle puolelle. Tien kallistuksella on kulumista vaikea selittää, kun ajamme yleensä ajoradan keskialueella ja se alue on kupera.

Omassani oli aikoinaan kahdesti Z6:t alla. Kuluivat samallalailla enempi vasemmalta laidalta.
Taitaa olla ominaisuus eikä oire. :)

Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 15.09.15 - klo:17:15
Omassani oli aikoinaan kahdesti Z6:t alla. Kuluivat samallalailla enempi vasemmalta laidalta.
Taitaa olla ominaisuus eikä oire. :)
Hyvä tietää jotta muillakin Z6 kulunut samalla tavalla, tulee olemaan minulla ensimmäinen ja viimeinen Mezeler Pannarin alla. Rengaspainetta olen pitänyt jopa 0,2 bar yli ohjeen. Ajolinja suorilla ja uralle kuluneella päätiellä on yleensä ajokaistan keskellä tai hiukan vasemmalla puolella kompensoiden tienkaltevuutta. Mutkateillä koko ajokaista on käytössä mutta täälläpäin asfaltti on karkeaa.

Kaikki renkaat mitä olen ajellut,n.20v. ajalta kuluu enempi tai vähempi vasemmalta,kaikki Suomentiet ovat harjakatto mallilla tehty,samoin lentokenttien kiitotiet.
Motukan renkaat ovat aina kuluneet enempi vasemmalta,sivulta.
Kuvan mukaan kyllä on kulumaa,normaalia enempää,Lintta,AVK,ynm..
Vaikea sanoa,kuvan mukaan näytää kyll normi kulumaa isompana.
Kaikki nyky renkaat.ovat kestävämpää kumiseosta keskeltä,kuluvampaa reunoilta,,,
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Mulla on sellaisia kokemuksia, että kun kovempi kulutuspinta keskeltä loppuu,
niin kumi kuluu ihan silmissä ja se voi kulua ihan mistä vain.
Tien kaltevuus, pinnan karkeus, kuorma ja paineet tietenkin vaikuttavat.
Ja mitä leveämpi kumi, sitä ihmeellisemmät saattavat olla kulumiskohdat.
Siispä: vaihdetaan renkaat ajoissa.
-kyllä rautaperse kotiin ajaa-

Lainaus käyttäjältä: pertza - 17.09.15 - klo:10:03
Mulla on sellaisia kokemuksia, että kun kovempi kulutuspinta keskeltä loppuu,
niin kumi kuluu ihan silmissä ja se voi kulua ihan mistä vain.
Tien kaltevuus, pinnan karkeus, kuorma ja paineet tietenkin vaikuttavat.
Ja mitä leveämpi kumi, sitä ihmeellisemmät saattavat olla kulumiskohdat.
Siispä: vaihdetaan renkaat ajoissa.
Joo, tuo on hyvä käkemys ja ohje. Tuossa Z6 renkassa vaan kun ei ole keskellä uria lainkaan niin siitä on vaikea havaita milloin se on ajettu loppuun. Oikeassa reunassa kun on kuvioo jäljellä vielä 3-4 mm, mikä sen puoleen on vielä ajettava rengas, ainakin minusta.
Mutta kauppiaan kanssa ollaan jo sovittu uusista Michelineistä  :)

Ostin noin kuukausi sitten uudet renkaat ja eturengas kuluu vasemalta puolelta enemmän ja alle 3000km ajettu ihmettelin vikaa ja mittasin etuteleskoopit oikean puolinen oli 3 mm lyhyempi olisko siinä syylinen???? Ainakin ajettavuus parani aikaisemmin pyörä puolsi oikealle kun kevitti otetta tangosta nyt menee suoraan. 

Lainaus käyttäjältä: kasa65 - 26.09.16 - klo:17:28
Ostin noin kuukausi sitten uudet renkaat ja eturengas kuluu vasemalta puolelta enemmän ja alle 3000km ajettu ihmettelin vikaa ja mittasin etuteleskoopit oikean puolinen oli 3 mm lyhyempi olisko siinä syylinen???? Ainakin ajettavuus parani aikaisemmin pyörä puolsi oikealle kun kevitti otetta tangosta nyt menee suoraan.
Painetta saa olla 3,2 vähintään. Jos on vähemmän, kuluu nopeasti.

OLEN JOSKUS AIKASEMMINKIN AIHEESTA KIRJOITTANUT  horisko

PIDIN TAKASESSA 3,2 BAR:IA JA RENGAS KESTI 14000 KM  :o  KUN LAITOIN

3,5 BAR:IA NIIN JO KESTI 16000 KM  thumbsup1  EIKÄ AJAESSA HUOMANNUT MITÄÄN

ETTÄ OLIS OLLU KOVEMPI   E.T.C. :P

Juurikin nuo paineet takarenkaaseen, mitä Sepeteus kirjoitti.  Kyllä tuossa on jotain outoa, kun rengas kuluu noin. Jos takalaakeri olisi pettänyt, sekin kyllä kuuluisi... mutta onko takasvingi vääntynyt, vaikkakin tuntuisi aika uskomattomalta.
Dream 250 -64
CB 350 twin -77
Z 650 -81
Z 1000 st -80
ER 5  -98
Z 1100 st -84
250 cross  -
GTR 1000 -86
GTR 1000 -88
FJR 1300 -02
ST 1100 -94
ST 1100 -98

Powered by EzPortal