PanFun kokoontumisen ajelut huomioitavaa kaikille

Aloittaja Timppa, 10.05.10 - klo:22:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

10.05.10 - klo:22:47 Viimeisin muokkaus: 22.04.11 - klo:14:51 käyttäjältä Timppa
Kokoontumisessa on kaksi "ajelua" joissa meidän kaikkien tulee huomioida seuraavia asioita.

-kenelläkään EI ole kiire minnekään
-ketään ei jätetä
-letkassa ei ohitella
-muistetaan turvallisuus

Laitan tähän hiukan kopioitua tekstiä.
LUKEKAA EDES PUNAISELLA OLEVAT TEKSTIT

Jonoteoriaa - Neuvoja ryhmäajoon

Ryhmäajon lyhyt oppimäärä:

Täytä tankki ja tyhjennä rakko ennen saapumista kohtaamispaikalle. Tule ajoissa.

Kerro ryhmän vetäjälle, jos sinulla on erityistoiveita vauhdin, jyrkkien mutkien tms. suhteen.

Kerro ryhmän vetäjälle, jos suunnittelet häippäämistä ennen määränpäätä. Kerro myös sekä edessäsi että takanasi ajaville aikomuksistasi, etteivät he luule, että kompastuit teknisiin ongelmiin.

Kun joku poistuu porrastetusta muodostelmasta, 'reikä' paikataan niin, että jokainen poistujan jälkeinen vaihtaa puoliskoaan kaistalla.

Kerro ryhmänjohtajalle, jos pyörässäsi on suhteettoman lyhyet tankkausvälit tai jos virtsarakossasi on pieni kapasiteetti.

Pukeudu asiallisesti sekä säänmukaisesti. Lähtiessä voi olla lämmin keli, joka ykskaks viilenee infernaalisesti paljon ennen kuin ollaan takaisin kotona. Muista mahdolliset lisäasusteet.

Huolehdi näkyvyydestäsi sekä myös näkemisestäsi, kun pimeys valtaa maan.

Poistuttaessa pikatieltä älä suotta himmaile ennen kuin on pakko. Näin perässähiihtäjien ei tarvitse hiljentää jo pikatiellä ja olla äärimmäisen alttiina jalkoihin jäämiselle.

Letkassa ajaessasi seuraa kokeneempien jonoilijoiden esimerkkiä.


Letkan koko:

Moottoripyöräletkan optimaalinen koko on maksimissaan kymmenen pyörää. Yli 30 pyörän ryhmä on syytä jakaa useampaan pienempään ryhmään, joille nimetään omat johtajat. Ryhmät voivat silti ajaa yhdessä, mutta liikkeelle lähdetään vasta hetken päästä edellisestä ryhmästä. Ryhmät lähtevät liikkeelle yksi kerrallaan


Ajojärjestyksen ja ryhmittymisen lyhyt oppimäärä:

Maantiellä ajetaan aina lomittain, ensimmäinen pyörä vasemmalla eli keskiviivan puolella, seuraava oikealla sitten taas vasemmalla jnejne. niinkuin vetoketjuna.

Kapealla tiellä ajetaan jonomuodossa.
Letkan muita pyöriä ei ohitella.
Seuraa tarkasti lähelläsi ajavien liikkeitä, kolari letkassa on paitsi noloa niin myös vaarallista.

Risteyksissä ja hitaassa ajossa jono tiivistetään parijonoksi, jos kaistalle mahtuu. Vasemmalla puolella ajava menee ensin.

Käännyttäessä pidä huoli että takanasi seuraavana ajava näkee minne letka kääntyy. Tarvittaessa PYSÄHDY ODOTTAMAAN TAKANATULIJOITA !!!!

Hidasteiden jälkeen älä jää munimaan vaan anna reilusti hanaa että seuraava mahtuu. Varo kuitenkin sitä edelläsi ajavaa joka ei älynnyt kiihdyttää...

Maantienopeuksissa vähimmäisvälimatka edellä ajavaan pyörään ei saisi olla ajallisesti kahta sekuntia pienempi, mutta tärkeämpää kuin tämä ns. kahden sekunnin sääntö on mieluummin liioitella välimatkassa kuin tinkiä siitä.
Jätä aina kanssakulkijallesi tilaa väistää mitä tahansa yllättävää.


Ryhmittyminen, kääntyminen ja pysähtyminen:

Pienemmässä letkassa ryhmittyminen kääntymistä varten tehdään aivan normaalisti. Jos pyöriä on enemmän, niin voidaan kääntyä säilyttäen letkan ajopaikat noudattaen tietenkin äärimmäistä varovaisuutta.

Käännyttäessä jokainen varmistaa, että takana tulija näkee minne ollaan kääntymässä. Laita vilkku heti päälle kun näet edellä ajavan niin tekevän. Jos kaikki seuraavat tapahtumia, niin koko letka vilkuttaa kääntymistä tai pysähtymistä hetkessä.

Jos letka katkeaa tai ajetaan muuten pienemmissä ryhmissä, niin ryhmän viimeisin odottaa AINA seuraavan ryhmän ensimmäistä risteyksessä, josta aiotaan kääntyä. Jokainen on "viimeisenä ajava" ja huolehtii siitä, että perässätulijoille on selvää, minne ollaan menossa ja mihin suuntaan käännytään. On myös seurattava, että takana tulijat ylipäätään ovat vielä mukana.

Pysähdyksen tai hidastamisen jälkeen, esimerkiksi risteyksestä lähdetään aina samassa järjestyksessä kun siihen on tultukin.


Ryhmässä ohittamisen lyhyt oppimäärä:

Ohitustavasta sovitaan aina ennen ajoa.

Ohittamaan lähdetään ajojärjestyksessä.

Myös ohituksissa järjestys säilyy, omalle kaistalle palataan samassa järjestyksessä missä ajettiin ennen ohitusta.

Ohituksen jälkeen HANAA, tee tilaa perässätulijoille.
Älä lähde ohitukseen, jos et ole varma, että voit ohittaa turvallisesti.


Ryhmäajo-opas on tarkoitettu sekä ryhmäajoon osallistuville että sellaista suunnittelevalle motoristille. Kokonaisuudessaan tämän mielenkiintoisen artikkelin pääset lukemaan internetissä osoitteessa: http://www.bajahill.net/mpryhmaopas.html
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Powered by EzPortal