Pulse generatorin liittimen irroitus

Aloittaja jusupov2002, 14.02.21 - klo:12:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Olen käynyt sähköliittimiä läpi 1995 mallisessa peruspannarissa (non-ABS) ja kaikki muut ovat toistaiseksi auenneet, mutta oikealla sivulla oleva neljäpinninen pulse generatorin liitin sai minut eilen ymmälleen.
Onko kenelläkään kokemusta, vinkkiä miten avataan, missä ovat lukitukset? Lähteekö liitin auki ylhäältä vai alhaalta?
Tai miten liittimen saa irti runkoon hitsatusta pellinpalakiinnikkeestä?
En haluaisi hajottaa mitään liiallisella voimakäytöllä väärään paikkaan ja suuntaan.
PS. Ilmeisesti isoa osaa liittimistä ei ole ikinä aukaistu ja 25+ vuoden aikana ovat aika tehokkasti jämähtäneet yhteen.

Kyseessä on liitin takajarruvaloliittimen alapuolella. Onkohan jossain muuallakin samanlainen liitin? Äkkiseltään näytti ihan erilaiselta kuin muut, mitä löysin silmiini.

Mielestäni samanlaista liitintä ei ole muualla ST:ssä, se lienee nelipinninen mutta kolmella pinnillä johdotettu liitin myös vakiojarrupyörässä. Liitin aukeaa kun nostat liittimen yläosassa olevaa muovista kieltä esimerkiksi pienellä säätöruuvitaltalla. Liittimen saa irti rungosta kun etsii samanalisen muovikielen liittimen "johtosarjanpuoleisen" osan takapäästä ja nostaa sitä poispäin rungosta samalla kun vetää liitintä "johtosarjan suuntaan", eli kohti pyörän keulaa.

Mutta kannattaa uittaa se täyteen jotain ohutta irroitusainetta (Würth Rostex, WD-40...) ja antaa aineen muhia hetken ennen kuin nykii liitintä irti. Ja sitten on hyvä pestä liitin jollain vahvalla alkoholilla tms, rasvata liittimen sisällä oleva kumi silikonirasvalla ja pinnit CRC:llä. Tämä ohje toimii kaikkiin liittimiin. Aika moni huoli deletoituu puhtailla ja rasvatuilla liittimillä/sulakepesillä/relesokkeleilla jne.

Koetan saada kuvia sinulle, pikku hetki...

Kuvassa "liitin" on avattu liitin, kuvassa "klipsu" näkyy liittimen avaussalpa ikään kuin liittimen kotelon "katossa", sitä kun kääntää poispäin liittimestä ja vetää niin liitin aukeaa.

Kuvassa "klipsu2" on liittimen irroittava salpa, en muista sittenkään, että aukesiko se painamalla kohti liitintä vai kohti runkoa. Kokeilemalla selviää.

Onpa sottaiset liittimet tässäkin pyörässä, täytyy uittaa ne tenussa ja rasvata ennen kesää.

Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 14.02.21 - klo:19:30
Kuvassa "liitin" on avattu liitin, kuvassa "klipsu" näkyy liittimen avaussalpa ikään kuin liittimen kotelon "katossa", sitä kun kääntää poispäin liittimestä ja vetää niin liitin aukeaa.

Kuvassa "klipsu2" on liittimen irroittava salpa, en muista sittenkään, että aukesiko se painamalla kohti liitintä vai kohti runkoa. Kokeilemalla selviää.

Onpa sottaiset liittimet tässäkin pyörässä, täytyy uittaa ne tenussa ja rasvata ennen kesää.


Ja kuvat jäivät taas matkalle.

Kyllähän nuo yleensä ajan ja paremman valon kanssa aukeavat. Turhauttavaa vaan pyörän vieressä pähkäillä miten liitin aukeaa, kun haluaisi vaan putsata ja rasvata sen.
Paljon auttoi myös, kun keksin, että myös "eBay auttaa" eli liitteenä olevasta kuvasta selviää mistä päästä irtoaa minkälainen palikka.
Seuraava tallikeikka sitten sisältääkin tuon ongelmaliittimen lisäksi lukuisat keulapuolen liittimet.

15.02.21 - klo:16:20 #6 Viimeisin muokkaus: 15.02.21 - klo:16:24 käyttäjältä tonipan
Liittimessä on kolme pientä nastaa, joita pitäisi painaa samaan aikaan irrotettaessa. Kolmas nasta taitaa olla olla "piilossa" jos liitos on vielä rungossa olevassa pellissä kiinni. Kuvat liitteenä. Aika likainen on tämäkin liitin.

Olisko tuonne umpinaiseen liittimeen mennyt noin paljon likaa. Noissa vedelle alttiissa liittimissä on vissiin sähköä johtamatonta vaseliinia. Olen varmaan aivan väärässä.  ;)

Jatketaan vähän vanhaa aihetta. Hienosti sain tuon aikaisemmin ketjussa mainitun liittimen auki ohjeilla, putsattua ja rasvattua. Kävin sitten ajan kanssa kaikki muutkin liittimet läpi ja tänään testailin sähköjä, niin kaikki näytti toimivan kuten pitääkin.
Kun ostin pyörän syyskuussa, jouduin tekemään valoille erillisen syötön extra vaihtokytkimen kautta, kun releet eivät oikein sytyttäneet ajovaloja.
Kun nyt sitten otin irti koko ilmanputsarikoteloinnin päästäkseni käsiksi emäputken takana oleviin virtalukon ja kahvakytkinten liittimiin, niin löytyi syy valo-ongelmiin. Liitinten pinnit olivat aivan valkoisiksi hapettuneet ja sen verran piukassa, ettei niitä ole koko pyörän elinaikana irroiteltu. Nyt putsattuna ja rasvattuna johtavat sähköä ihan eri tyyliin ja lähtevät aukikin ilman suurempaa ähellystä.

Powered by EzPortal