Itämeren kierros 30.6-14.7 2010 (nyt on tekstiäkin ja galleriassa kuva/päivä)

Aloittaja Timppa, 04.08.10 - klo:23:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karttalinkki 1
Karttalinkki 2
Tuollainen reitti Kaliningrad puuttuu välistä koska gookkeli kiersi sen, mutta me emme. :compress:

Kerhoretki Saarenmaalle 1-4.7. ja Itämeren kierros 4-14.7.2010

30.6 Keskiviikko
Aloitettiin  Vuolien ja Nikanderien kanssa kerhoretki varaslähdöllä. Lähtöpaikaksi olimme sopineet Tiilimäen Nesteen klo:10.00 kohteena Helsinki ja Holiday Inn.
Matka joutui leppoisasti rauhallisesti ajellen Pekan johtamana ja reitti olikin hyvin valittu. Loimaalla käytiin syömässä ja samalla pidettiin sopiva tauko. Pääsimmekin perille ajoissa ja asetuimme "taloksi" jonka jälkeen tankkasimme mopot valmiiksi Saarenmaalle menoa varten. Sen jälkeen menimme saunomaan ja aulabaariin ottamaan oluet. Jonne kokoontuikin lähes kaikki jotka olivat ottaneet varaslähdön retkelle.
Aikamme jutusteltuamme osa porukasta lähti kylille baariin. A-ryhmä jäi juttelemaan vielä lasillisen viereen, jonka jälkeen poistuimmekin huoneisiimme jo ajoissa ottamaan unet jotta olisimme ajoissa satamassa.

1.7 Torstai
Hyvän aamupalan jälkeen ajokamat päälle ja laukut mopoon.  Suuntana Länsi-satama jossa jo Porista aamuvarhain lähtenyt "pääjoukko" jo odottelikin. Rauhala jo jakoikin laivalippuja porukalle jonka jälkeen päästiinkin odottelemaan paalupaikalle josta pienen odottelun jälkeen pääsimmekin laivaan. Tarkat sidonnat hanskat liinojen väliin jotta penkki ei vaurioidu, liinat sopivan kireälle ja mars ravintolaan napostelemaan välipaloja. Parituntisen laivamatkan jälkeen saavuttiinkin Tallinnan satamaan. Liinat irti ja keulaportti auki ja ei kun Tallinnan kaduille keula kohti Virtsua. Kaupungin läpiajo sujuikin vauhdilla.

Retkiporukka kokoontui n.50km:n ajon jälkeen huoltoasemalle, toiset tankkasivat toiset eivät pikku tauko samalla ja matka jatkui. Virtsun satamassa saatiinkin odotella lauttaa riittävästi kauniissa kesäkelissä. Pääsimme tosin vasta 4.lauttaan.
Viimeinkin kun  pääsimme Saarenmaan saarelle loppumatka meni reippaalla vauhdilla olikohan vetureilla kiire oluelle? Tavarat  huoneisiin ja suihkun kautta kaupungille ja syömään Pippuripihviä kellariravintolaan. Olikin todella maukas annos josta olimme Pekan kanssa samaa mieltä. Iltasella saapui sama 8-hengen ryhmä vielä nauttimaan skumppaa meidän huoneeseen. Hauskaa porukkaa,  eipä tarvinnut totisena olla vitsiä pukkasi yhtenä solkena. Nukkumaan taidettiin mennä vasta seuraavana päivänä.

2.7 Perjantai
Jo varhain aamupalan jälkeen selvisi että tulee lämmin päivä n.30*C Ohjelmassa oli pieni kiertokävely paikallisiin nähtävyyksiin. Ensiksi käveltiin linnaan jossa olikin kaikenlaista nähtävää, sen aikaisia työvälineitä ja asusteita sekä lähes kaikkea silloin elämisessä tarvittavaa tarpeistoa. Linnassa oli tunkkainen haju ja sokkeloisena aika sekava tutustumis kohde.
Matkalla "keskustaan" käväisimme torilla katselemassa käsityöläisten taidon näytteitä. Ryhmä hajaantuikin kun saavuimme kylän keskusaukoille, toiset repi lisää oravannahkoja seinästä, toiset otti janojuomaa ja pizzaa.  A-ryhmä taisi mennä syömään. Iltasella sama ryhmä meni vielä Vuolien huoneeseen nauttimaan hauskasta seurasta ja juomasta. Ohjelmassa oli myös "aaltoja"ja kaikkea muuta hauskaa.

3.7 Lauantai
Jälleen tulossa kuuma päivä, ohjelmassa ajelua saarella. Matkueeksi muodostui Mari, Pekka, Leena, Väiski, Sari ja Timppa. Matka eteni Pekan vetämänä Ensin pohjois-reunalle Panka nimiseen paikkaan, kohtalaisen iso pudotus olikin mereen. Aurinko helotti täysillä ja Sari polttikin olkapäänsä ja niskansa oitis. Muutamia matkamuistoja hankittiin ja sen jälkeen suunnattiin kohti tuulimylly puistoa. Takaisintulo matkalla käväistiin vielä meteoriitti kraateria katsomassa,  aika tömäys ollut silloin kun on kivi pudonnut maahan sen verran iso monttu on tullut.
Samalla käytiin hieman tankkaamassa vatsaa, kaikki muut saikin särvintä mutta minä ja Pekka meinattiin jäädä ilman. Näppärästi oli tarjoilija "unohtanut" kaksi ohukaista. Matkalla oli muutamassa kohtaa todella hyvin pölyttävää soratietä, mopo tulikin kivasti "ajetun näköiseksi". Ajelun jälkeen suihkun kautta kaupungille ja sapuskalle(pippuripihville nam.). Siinäpä meni lämmin päivä kivasti pikku iltapalan jälkeen nukkumaan.

4.7 Sunnuntai
Tämä olikin päivä jolloin kaikki lähtevät saarenmaalta, pääjoukko suunnistaa kohti Suomea jossa se hajaantuu kukin omille teilleen.

Seitsemän hengen seurue jatkaa kohti tuntematonta, eli etelään. Ensimmäinen pysähdys Lihulassa?? joko tankataan!! muille oli jäänyt kruunuja ja ne piti saada "tuhottua" eli bensiiniä tankkeihin.
Matka jatkui hiostavassa kelissä kohti Latviaa jossa taidettiinkin pysähtyä vain kerran tankkaamaan mopoja. Riga:n ohitustie kohtalaisessa kunnossa ajaa (mahtaako se koskaan tulla hyväksi, uria aina vaan) Jelgavan kautta rajalle josta näppärästi nykyään pääseekin ylitse, suuntana Siauliai ja ristienmäki. Yllättävän vähän tomusi lämpimässä ilmanalassa tuo hiekkakenttä, pakolliset kuvat puu-ukosta ja matkaan kohti Klaipedaa.

Klaipedassa oli määränpäänä hotelli jolla sama nimi (Klaipeda Hotel). Hmm kaunista huone poreammeella..ja noin pitihän sitä kokeilla, kivasti kuplii. Hiljainen kylä, pizzaa syödessämme terassilla paikallinen nuoriso keräsi rispect pisteet. Skootterilla jossa pelkkä runko ja kovat äänet pakoon paikallisia seriffejä ja kaiken lisäksi onnistuivat ja kuin pisteeksi ajoivat vielä kunnia kierroksen korttelin ympäri.

5.7 Maanantai
Päivä valkeni lämpimänä jo puoli seitsemän aikoihin oli lämpöä n.20*C Aamupalalle mutta missäs se on? Respasta kysymään sieltä selviää  "next bilding" kuului vastaus sinnehän mentiin mutta kun Sari avasi oven??ai täällä vai? sanoin että taitaa olla hiukan eri aamupalaa mitä täällä tarjotaan ja me haetaan (strip club) löytyihän se oikea aamupalakin ja vatsa täyteen eihän sitä tiedä koska seuraavan kerran saa.
Loputkin porukasta kun selkisi aamupalasta niin lähdettiin kohti kuurin kynnästä.

Ensin lautalla pieni matka n.400-500m josta pätkä maantietä taas stoppi ja luonnonsuojelu maksu. Matka jatkuu  hiekkadyynien lomassa mutkittelevaa tietä Nida nimiseen kylään johon tuhlattiin kaikki loput käteiset jo tavaksi tulleen bensiinin ostoon ja jäätelöön.

Sitten alkaakin ajopäivän mielenkiintoisin ja lämpimin osuus, nimittäin matka Venäjän valtion omaisuudessa olevalle Kaliningradin alueelle. Jahas eikun tullijonoon virkailija tuo kaikille pienen lapun johon kirjataan jokainen matkustaja erikseen menopäivä ja kaikista tärkein poistulo päivä!!! Laput kunnossa ok ukkeli näyttää kaksi kerrallaan jonoon AURINGON PAISTEESEEN jumankekka mittari näyttää 45*C ajokamat päällä!!
Odotuttivat meitä n. 2h kivaa sitten tuli lupa ajaa seuraavalle kopille jossa otettiin tuo lapun puolikas pois ja passiin leimat kunhan ensin oltiin korjattu tuo viisumin numero oikeaksi. Naamataulun tarkistus ilman laseja ja muuta "somistusta" lupa seuraavalle kopille jossa kirjattiin mopon tiedot (id)rekisterinumero tai runkonumero sitten peräämään kuinka iso kone?? No lappuun 1100 cc kelpaa ja kasa leimoja ja allekirjoitus ja vannotti ettei hukkaa sitä yhtä lappua ilman sitä ei saa mopoa pois maasta. Kaikessa häslinkissä tuossa tuli yksi tulli ukkeli aukomaan jo kertaalleen katsottuja laukkuja, selittelyä jonka jälkeen kimpaantui ja huusi kaikki pois alueelta kun leimat ok. Meni tullimiehen tarkistukset hieman sekaisin vain kaksi mopoa loppujen lopuksi tarkistettiin.

Lopuksi päästiinkin maahan ja matka kohti keskustaa alkaa. Jonkin aikaa ajeltuamme tuli vastaan kurvissa joku paikallinen a.kiikulla mutta meidän kaistaa, taisi ajo-ominaisuudet loppua jo ennen kuin alkoivatkaan. Esimakua ajokulttuurista joka olikin aivan sellaista jota odotettiinkin myös keskustassa sama meno.      

Kolme kaistaa vasemmalle ja kaksi oikealle me oltiin oikeanpuoleisella joka kääntyi vasemmalle, joku paikallinen transit teuvo kiilasi melkein Arin wingin nurin. Tuli oikealta ohi ja kääntyi vasemmalle ja väkisin rakoon. Muutoinkin keskustan kadut vähintäänkin hienosäädön tarpeessa lähes mopon mentäviä monttuja ja reikiä sai alati väistellä. Pakolliset postikortit ja äkkiä kohti Puolan rajaa, tässä kylässä ei turhia oleskella.

Puolan puoleisella rajalla Venäjän tulliviranomaiset ottivat pois sen kovasti tallessa pidetun ajoneuvotietolapun jonka jälkeen Puolalaiset sitten tarkistivat tavarat, onkos tupaakkia niet onkos alkkomahoolia?? kuului kysymys.
Eipä ollut tupaakkia mutta yskänlääkettä oli yömyssyksi unohdin sen ihan ite, mutta eipä tullimies sitä hokannut. Matka Elblag:n kautta Gdanskiin ja Hotelli Mucika tai joku sellainen.
Asetuttiin taloksi ja suihkuttelun jälkeen syömään ja katselemaan pimenevää vanhaakaupunkia.

6.7 Tiistai
Jälleen hiostavan kuuma päivä tulossa. Lähes puolen päivän aikaan kaupungille ja kuljeskelua ympäriinsä 30vuotta rakennettua kirkkoa piti käydä katsomassa. Paljon oli kaikenlaisia tauluja seinillä ja rukoilevia pitkin penkkejä kontallaan.

Torniin piti kavuta 409 askelmaa ja olit ihan heti kattotasanteella josta näkyikin yli koko kylän. Kohtalaisen iso pytinki tuo "kappeli".
JP sai päähänsä kysyä paljonkos maksaa golf kärryllä nähtävyyskierros , 100zlotya halpaa mutta mahtuukos kaikki (7henk.) mahtuu jos tuo isomies tulee eteen sanoi kuljettaja ja näytti Aria sormella. Oli muutoin hauska kokemus ja taisi olla muillakin hauskaa ilmeistä päätellen. Takajakkaralla kolme ukkoa ja naiset keskellä, JP istui melkein ulkopuolella ja kurveissa sai pitää kaverista kiinni ettei putoa.
Sataman portilla käytiin myös ja solidaarisuus museossa, se onkin helppo löytää kun ovella on miliisien panssari ajoneuvo.
Hiukan ruokaa ja juomaa sopivissa väleissä niin taas jaksoi saapastella pitkin kylän raittia, mutta ajoissa illalla pehkuihin.

7.7 Keskiviikko
Samanlaisessa ilmanalassa taas matkaan ehkä hivenen lämpimämpää (32*C) Seuraavana majapaikkana kylä nimeltä Berliini. Matka joutuikin joutuisasti "pohjoisen kautta" ja päämäärässä rupesi porukat nuukailemaan ja etsintään jokin gasthaus/perhehotelli. Kaunista Berliinissä muotiviikot ja lähes kaikki paikat täynnä hmm.porukoille kelpasi joku "majatalo" mutta pakottavista syistä me valittiin parempi vaihtoehto joka oli Inter City Hotelli Schönefeld (lentokentän vieressä) ja taloksi. Hinnat muuten ei paljoa majatalosta noussut majatalo 78€/yö+ metroliput 6.10€/henk. InterCity 89€+79€ sisältäen nuo ABC liput !!! Mikä sitten on halvempaa saa jokainen kotonaan laskea. Pika iltapalan jälkeen nukkumaan.

8.7 Torstai
Todella laadukkaan aamupalan jälkeen kylille ja ilmaisilla lipuilla. Kohteena AleksanderPlaz pienen kyselyn jälkeen löytyy oikea junaraide (tosin virkailijat sanoivat ensin väärän jonka jälkeen menivät tarkistamaan ja tulivat jopa meille kertomaan että ollaan väärässä paikassa, ohjasivat oikeaan laituriin ja aikaa oli vain 2min. katsoivat vielä että varmasti mentiin oikeaan junaan. Palvelua sanoisin.
Juna saapuu aleksanderPlazille jumankekka ovet ei aukea ??? vaikka painettiin sitä namiskaa, no sama ongelma eräällä Saksalaisella parilla siinähän sitten mentiin yksi asemanväli ohi ;)                                                                                                  
Kävellen takaisinpäin samalla katsellen paikkoja aikamme kierreltyämme ja junilla seikkailtuamme lähdettiin porukalla käymään Louis:n ja Polo:n myymälöissä metrolla U6 ja oho taas kaksi aseman väliä ohi lukuvirhe. Illan tullessa takaisin Hotellille ja pikku iltapala salaatille.

9.7 Perjantai
Aika jättää Berliinin iso kaupunki. Täällä jää porukasta Minna ja Ari jotka jatkavat vielä muutaman päivän eteenpäin. Loppuryhmä suunnistaa kohti puttgarden lauttaa, odottelimme porukoiden hotellin edessä kunnes he saivat tankattua ja pakattua moponsa vasta klo 10:00 vaikka piti lähteä jo klo 9:00 Matka taittui alun hitailun ja viivyttelyjen jälkeen nopeasti, kunhan päästiin kaupunkialueelta pois isolle paanalle.
Lauttamaksut olikin huvittavaa "rahastusta" lautta maksu 47€ (ranskalaiset juoma ja kalapuikko 21€) siltamaksu 21€. Päivä kului nopeasti ajamalla ja illalla oltiinkin Lund:ssa. jossa pikku sapuskat ja nukkumaan.

10.7 Lauantai
Päivä jolloin loputkin porukasta eroaa ja lähtee omille teilleen (Hanna, Ari ja JP Tukholman satamaan). Itse asiassa ei nähty ryhmää edes aamupalalla, pihassa toki nähtiin ja morotettiin ja poistuttiin paikalta.
Rennosti vain itseä ajatellen ajeltiin sopivia rykejä ja pysähdyttiinkin tankkaamaan heti Jönköpingin kohdilla. Pientä purtavaa ja juomaa suuhun ja matka jatkui ripeästi kun sai ajaa omaan tahtiin.
Matkalla vilisi kaupunkeja Motala, Askersund, Örebro, Arboga ja Västerås oli kohde johon tähdättiin ja osuttiin myös joskus 5-6 väliin. Matkalla ihmeteltiin minne nuo kaikki jenkkiautot oikein menee??(vastaantulijoita) selvisi sekin mistä ne olivat lähteneet Västeråsissa oli jenkkiautojen kokoontuminen ja koko kaupunki täynnä ameriikanrautaa. http://www.bigmeet.com/  Tuollaiset pikku  miitingit samaan aikaan kylällä.

11.7 Sunnuntai
Kohti pohjoista ilman ollessa edelleen kuumaa jopa liiankin lämmin taukoja ajatellen. Matka taittui Borlänge, Falun, Mora, Berg, tietä E45 pitkin kohti Östersund:ia  johon teimme itsellenne lepopaikan Scandic Hotellista. Mukava tie ajella tuo Inlandsvägen, rauhallinen vaikka liikennettä, mutta kaikki ajaa sääntöjen mukaan. Hiukan ruokaa ja kävelyä pitkin ruotsalaista kaupunkia hiljaiseksi oli tullut vaikka kello oli vasta n.19.00.

12.7 Maanantai
Tämä päivä piti aloittaa ajoissa mutta toisin kävi oltiin jo hakemassa särvintä ennen puoli seittemää mutta mitä perjantaita kolme sämpylää ja pari siivua kinkkua ja mehukannu respan edessä pöydällä??? Voi jumanperkiili kyllä se aamupala alkaa vasta puol,kaheksan !Uudestaan yli tunnin päästä ja nyt olikin pöydät notkuvina ja sitä riitti jäi hiukan muillekin vaikka kova nälkä olikin.
Sitten tien päälle ja suuntana kotimaa tiedossa oli kohtuu pitkä päivätaival johonkin Tornion nurkille pitäisi päästä.
Matkalla kyliä Strömsund, Dorotea, Vilhelmina, Storuman, Sorsele, jonka jälkeen alkoikin pieni työmaa 10km sepeliä, asvalttia, sepeliä, pölyä, soraa, hiekkaa, soraa, pölyä, asvalttia, Arvidsjaur, Älvsbyn, Luleå, Kalix, Tornio ja kello 19.00 mennään syömään.
Soitto Jarskalle ja Marialle "mitä kuuluu ja kattokaas sopiva hotelli netistä jostakin Torniosta"  todettiin ei ole kunnon hotellia ennen Oulua, Maria sanoi ajakaa tänne siitä on niin lyhyt matka enää meille. Pika neuvottelu, sopii eikun menoksi ja illalla vielä Raahessa ja saunassa ennen klo 23:00!! Päivätaipaleesta tuli hieman pidempi kuin piti loppukilometrit Maanantaille 949,6 persii kesti odotettua paremmin olis voinut ajaa vaikka kotiin asti.

13.7 Tiistai
Aamusella lähdettiin Jarskan kanssa penkittämään BMW:tä Ouluun 176hp takanakilta!!! jos oikein muistan muutama mutka ja takaisin Raahessa. Seurustelua ja hauskanpitoa hyvässä seurassa, siinä se päivä ja ilta vierähti.

14.7 Keskiviikko
Aamulla työtä tekevät lähtivät töihin ja me matkalaiset jatkettiin kohti kotia jossa sitten oltiinkin jo 15:00 Matkalla yksi tauko Vaasassa ABC-huoltiksella jossa trehvattiin foorumilainen mutta nimi on jäänyt unholaan, sama pää kun on kesät talvet.

Pikku tiivistelmä
Kilometrejä reisusta kertyi n.5600km sekä kokemusta iso pärekopallinen ja lämpöhalvaus oli lähellä monta kertaa. Sää oli aivan liian lämmintä kun ajon aikana on 35*C ja lämmin jatkuu useita päiviä todella raskaaksi tulevaa touhua. Aamulla kun pukee ajokamat niin illalla saa ripustaa suoraan pyykkinarulle kuivumaan, kaikki ajokamojen alla olevat vaatteet (nekin vähät)hiestä märkänä lähes joka päivä. Ainoastaan tuo pitkä päivä 949km oli viileä tuolla Tornion korkeudella.(20,3)
Oikeastaan ns.vaaratilanteita itselle ei sattunut yhtään (tai sitten en vaan huomannut)kaveri meinasi jäädä kaistaa vaihtavan ambulanssin alle. Tiet hyviä paitsi Kaliningradissa ja Ruotsissa se 10km tietyö. Pannari toimi jälleen kerran moitteettomasti koko matkan ajan kiitokset siitä hänelle.

Eli Itämeri kierretty

Timppa ja Sari
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Powered by EzPortal