Kytkimen työsylinteri

Aloittaja Norssoni, 07.07.18 - klo:11:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tervehdys uudelta jäseneltä!

Tuli tuossa työn alle nyt rempata pannarin kytkimen työsylinteri kun päästi mehut tallin lattialle.

Netistä löytyy kyseisestä hommasta tietoa ja neuvoa, homman pystyy siis tekemään ilman moottorin irroitusta, vähän on ahdas mutta kyllä se onnistuu.

Onko muilla kokemusta kyseisestä hommasta? Stormilta ym. Saa korjaus sarjaa missä uudet tiivisteet, mutta ajattelin pelata varman päälle ja uusia koko sylinterin kerralla, onse kuitenkin sen verran hankalassa paikassa mikäli alkaa vuotamaan uusista tiivisteistä huolimatta.

Uudella sylinterillä ei hintaa ole pahaksi vrt. Vain tiivistesarjaa.

Eilen irroittelin työsylinterin ja tutkein sitä, paljon kiinteää ruskeaa roskaa männäntiivisteessä ja muutenkin sylinterin pesässä. Neste myös oli hyytelömäistä sylinterin sisällä. Maanantaina soittelen bikeworldiin ja kyselen toimitusaikaa osille, siellä vähän kovempi hinta kuin Hollannista tilatessa, mutta jos olisi nopeampi toimitus.

Oma pärrä on vm. 2002 ja ajettu n. 139tkm. Kyseessä ST1300.

Jos ei ole marmoritiskillä osaa, tilaavat nekin jostain Euroopan keskusvarastolta, joten tuskin on nopeampi.
Saattaa olla jopa hitaampi. Taitaa olla aika harvinainen vika, kun en muista täältä siitä lukeneeni.
Omaan mopottimeen vaihdoin vasta kytkin nesteen.
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

07.07.18 - klo:18:41 #2 Viimeisin muokkaus: 07.07.18 - klo:18:55 käyttäjältä Norssoni
Terse,

Juu tilailin Hollannista (oemmotorparts), otin tällä kertaa kalleimman postimaksun mikäli olisi hieman nopeampi. Aiemmin olen tilannut tuolta osia katteisiin ja ovat olleet alkuperäisvaraosia.

Jenkkifoorumilta löytyy hieman juttua ainakin. On ollut tapauksia missä neste vähenee säiliöstä, mutta vuotoa ei näy. Näissä tapauksissa kuulemma neste päätyy moottorin sisälle, varmaankin kytkimen tangon stefan kautta.

Jenkkifoorumilla kauhistelleet kun merkkiliikkeet ohjeistettu tekemään työ irroittamalla moottori rungosta, hintaa työllä kuulemma +1000$ + varaosat.

1,5h meni aikaa niin oli sylinteri kädessä, pyörä kokoajan keskiseisontatuella, vain alemmat sivukatteet ja vaihdepolkimen nivelakseli irti boorista. Ei tarvinnut öljysuodatinta irroittaa, helpottaa toki työtä jos ottaa pois.

07.07.18 - klo:19:05 #3 Viimeisin muokkaus: 07.07.18 - klo:19:09 käyttäjältä IC 77
Vasta vaihdoin tuohon toiseen käyttöautoon kytkimen työsylinteristä lähtevän letkun. Luulin että sylinteri vuotaa, muttei vuotanutkaan. Sylinteriltä lähteen n.25cm letku joka menee semmosen haaroitus käikäleeseen. Suomesta kysyin 3 varaosa liikettä, esim. Fixus, osaset, ei oota myivät. Ei saa kuulemma tarvikkeena. Tilasin Saksasta tarvike osana ja tuli alle Viikossa vaikka oli viikonloppu välissä.
Maksoi 25€.

Joskus olin töissä tuolla marmoritiskillä ja Hondaankin tilailin osia. En vaan muista tarkkaan, miten nopeasti ne tuli. Hondan keskusvarasto oli muistaakseni Hollannissa.

Pahimpia oli italialaiset kikottimet. Oli Gagiva tai Gilera johon tilattiin katteita. Maahantuojalta tuli vastaus, että valmistvat niitä pienen erän kerran vuodessa. Eli meni kesä niitä odotellessa. Samoin meni aikataulut, pari viikkoa tarkoitti vähintään 2 kk.

Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Onneksi itsellä sylinteri lorotti nesteet maahan ja vika oli helppo paikantaa tutkailemalla sylinteriå kun toinen pumppaili kahvaa.

Sylinterissä olevat nesteet olivat kyllä kamalassa kunnossa, vaikka huoltokirjan mukaan on nesteitäkin vaihdeltu, en muista nyt milloin viimeksi.

Sylinterissä on tuplabanjo mistä toinen lienee ylösnouseva letku/putki jonka päässä on ilmausruuvi. Voisiko olla, että järjestelmää huuhtoessa ei välttämättä neste kierrä sylinterin kautta vaan banjosta banjoon ja sitä kautta ilmausruuviin, tällöin sylinteriin jäisi vanha neste makaamaan.

Olisi kuviakin laittaa poterosta missä sylinteri istuu, on melkoisen törkyisessä kunnossa, en vain saa kuvia lisäiltyä.

Moro,

Kylläpä oli pitkätoimitus aika osalla ainakin Hollannin kautta, 18.7 tuli ilmoitus, että lähtenyt liikkeelle, ei ollut heillä hyllyssä. Näillä näkymin maanantaina saa osat.

Moi,

Osat saapui vihdoin eilen.

Uuden osan paikalleen laittoon esivalmisteluineen(pesän putsaus jne) meni 1,5-2h aikaa. Loppupeleissä on aika helppo työ tehdä, jos sattuu olemaan hyvät työkalut. Sylinterin kiinnitys pultit sai hyvin kiinni ahtaasta tilasta huolimatta pienellä Bahcon hylsysarjalla, banjojen tiivisteprikkojen laitto(yhteensä 3kpl) oli vähän raastavaa touhua.

Ilmauskaan ei haastava toimenpide ollut tuollaisella paineilmalla toimivalla ilmauslaitteella.

Vaihdan nesteet suositellun aikavälin välein ja voisin muutaman vuoden päästä ottaa sylinterin käteen ja vilkaista sisälle miltä siellä näyttää.

Sylinterin tiivisteen ostin mutta en vaihtanut vaan menin vanhalla, pesää putsatessa huomasin, että tiivisteen ja lohkon välissä on pieni reikä, tarkoituksella tehty, liekkö sitä varten juuri, että neste tulee lattialle eikä jää sylinterin ja pesän väliin lojumaan.

Powered by EzPortal