Laturin päivitys. Ja tota öööh... Koneremontti.

Aloittaja Pannukakku, 21.09.17 - klo:15:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

02.04.18 - klo:21:14 #15 Viimeisin muokkaus: 02.04.18 - klo:21:30 käyttäjältä Pannukakku
...hemmetin Android. Karstan määrä johtuu antautuneista venttiilivarren kumeista. Katsotaan, jos saan nippuun vielä yhden mieltä ylentävän kuvan, eli valmiit kannet.

Nyt valmistui sylinteriryhmäkin. Prkle, aloitan seuraavan koneenrakennusprojektin syyskuussa niin koneistukset kerkeävät maaliskuulle. Hinta oli kohtuullinen, noin 600 euroa joka koostui neljästä vinoon jiirattavan sylinterin porauksesta ja hoonauksesta, laakerikaulojen kiillotuksesta, neljästä tunnista asentamista ja kuljetuksesta Helsinkiin. Asentaminenhan piti sisällää mittaukset ja kaikkien osien ulkopinnan lasikullapuhalluksen. Laitan kuvia jahka työkappaleet tulevat.

Moottorikoneistamon valinta on askarruttanut. Vaikka koneistamo kertoo tekevänsä esimerkiksi porauksia ja hoonauksia niin erikoistumisalue saattaa olla vaikkapa isot dieselit joiden pinnanlaatuvaatimukset ovat täysin muuta kuin nopeiden ja korkeaviritteisten alumiini-ottomoottorien.

Ajattelin lakata lasikuulapuhalletun alumiinipinnan. Pitää konsultoida maalikauppiasta.

No niin, en ole muistanut päivitellä ketjua koska työpaikan vaihto, muutto, pääsykokeet, pari kasattavaa pyörää, lomamatka ja niin edelleen. Mutta pitkä öljynvaihto on saatu tehtyä.

Kasasin koneen kauheassa kiireessä lähinnä muuttohommia vältellen ja asensin sen jossain vaiheessa. Laitoin vanhat sekasikiökaasuttimet kiinni, minulla on siis pyörän alkuperäiset kaasuttimet edelleen pöydällä mutta käytettyinä ostetut jenkki-EVAP-kaasuttimet ovat toimineet pari vuotta EVAP tulpattuna. Ja euroversion suuttimilla.

Asensin samalla 40-ampeerisen laturin joka toimii juuri niin hyvin kuin pitää. Nyt voi pultata kiinni melkein minkä tahansa jääkaappipakastimen, ennemmin tulee fillarin kantavuus vastaan kuin sähkölaitteiden tehontarve! Toki johtohässäkkä on tässä versiossa melkoinen, vanhan regulaattorin johdot roikkuvat vielä pyörän kyljestä.

Noh, kone pamahti kerrasta käyntiin, pikku säätelyillä pikainen synkkaus ja tyhjäkäynnit kohdalleen. Huomasin heti että ääni kellossa oli muuttunut kun jokainen sylnteri oli tietty samanlainen, uuden koneen ohivuodot ja venttiilien tiiveys tuntui tasaisena käyntinä. Olin uusinut myös kurkut Tourmaxin kurkkusarjalla jota saa Stormilta.

Ensimmäinen koeajo oli Helsingin Kalliosta Tammisaareen, noin sata kilometriä. Uusi kone oli jäykkä ja huonosäätöinen, toki vanha ja sieltä täältä vuotava pakoputkisto ja ne edellämainitut kaasuttimet vääristivät asiaa jonkin verran.

Sissänajoin pyörää 1200 km ja vaihdoin öljyt, sitten uudet öljyt sisään ja Norjaan. Pyörä alkoi tuntumaan enemmän ja nenmmän traktorilta, tärinä kasvoi ja kaikki dynaamisuus oli tiessään. Ne kaasuttimet. Irroitin yhden tulpan ja sen eriste oli täysin valkoinen, laihalla mentiin, prkle. Joten irroitin ja purin kaasuttimet jollain parkkipaikalla. Kakkosen koko tyhjäkäyntipiiri oli tukossa ja muissakin virtausominaisuudet olivat alentuneet.

Pyörä sai luonnettaan takaisin, polttoaineen kulutus nousi normaaleihin lukemiin mutta huomasin, että yhdessä kurkussa oli repeämä. Tässä vaiheessahan Tourmaxeilla ja koko kombinaatiolla oltiin ajettu noin 3500 km. Epäilin jo asennusvaiheessa niitä kurkkuja sillä ne olivat mielestäni liiankin pehmeitä.

Jos tehdään väliyhteenveto niin kannatti, pari tonnia ja hyvässä lykyssä tuolla koneella ajaa toistakymmentä kautta ilman avaamisen tarvetta. Öljyn kulutus on käytännössä nollissa ja nyt karkeahko käynti johtuu vain kaasuttimista.

Mutta jotain opittiin taas: on mieletöneä kasata uusi kone ja säästellä polttoainelaitteista ja vastaavasta vaikka olisi kuinka kiire. Pahimmassa tapauksessahan nuo kaasuttimet olisivat tuhonneet koko koneen.

Seuraavaksi rakennetaan versio 2.1 rempatuin kaasuttimin ja uusin pakoputkin sekä järkeistetään virtajarjestelmä lisäsulakeboksilla ja releellä.

Laitatko jonkinlaisen yhteen vedon kustannuksista ja mitä kaikkea tehtiin? Näitä remppaa juttuja on aina mielenkiintoista lukea.
Viimeksi tein konerempan pyörään 26 vuotta sitten.
Mutta noihin autoihin on tullut tehtyä, niin 4 kuin 6 koneisiin. Harraste autoihin ja viimeksi käyttö Hiluxiin.
Koneistukset teki tietenkin koneistamo. Muuten otin irti 4x4 diesel Hiluxin koneen keulalta ja purin sen atomeiksi, sitten osat koneistamoon ja aikanaan kävin osat takas. Sitten vaan mukavaan osaan, eli koneen kasaamiseen. Puhtaita osia on mielenkiintoista lyödä nippuun ja vedellä momenttiin. Onnistuu kyllä jos on ropannut näitä joskus ennenkin. Yksinkin sen koneen saa keulaan moottori nosturilla, mutta on kyllä helpompi jos on kaveri apuna.
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Lainaus käyttäjältä: IC 77 - 28.07.18 - klo:21:59
Laitatko jonkinlaisen yhteen vedon kustannuksista ja mitä kaikkea tehtiin?

Juu, täytyy laittaa kuitit kasaan. Jokin laskelma mulla oli jossain vaiheessa jonka mukaan ST1100:n koneremontti maksaisi 1750€ jos ei tarvitse porata ja 2250€ jos tarvitsee, alkuperäisosilla tietty.

Powered by EzPortal