Nykiminen kiihdytyksessä

Aloittaja heieksym, 30.05.16 - klo:23:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 06.06.16 - klo:20:46
Mulla on nyt hiukan vaeltelevaa tyhjäkäyntiä ja rikasta seosta. Harmi kun en kerkeä tekemään mitään tällä viikolla, mutta ensi viikolla olen viisaampi. Katsotaan, että miten tässä käy. En silti lähde purkamaan kaasuttimia ennen säätöä/konsultaatiota, sillä päin seiniä olevat synkkaukset aiheuttavat tuollaisia tyhjäkäynnin vaelteluoireita ja uudet tiivisteet tekevät erinäisen kympin per kaasari. Muutenkin minusta tuntuu, että kaasuttimien kunnolliset säädöt ovat laiminlyödyin huolto moottoripyörissä. Eroa kun ei meinaa heti huomata ja säätöä sitä pidetään kalliina. Vaikka jo huonohkon synkkausmittarin hankinnalla saisi homman teetettyä.

Muuten, huomaathan heieksym että nämä muuttuvakurkkuiset ovat omamaailmansa, sieltä ei tulekaan ulos metallista luistia kuin yksipyttyisten tai vanhempien pyörien kanssa pelatessa.

Tuolla pyörällä ei viime vuosina ole kovin paljoa ajettu ja huoltokuittien yms. dokumenttien mukaan edellinen synkkaus on tehty n.20tkm sitten. Kaasari näyttäisi olevan samantyyppinen, mitä oli edellisessä pyörässäni AfricaTwinissä ja siinä oli luistin alipainekalvo rikki, minkä sain korjattua. Toki tuo synkkaus olisi parempi teettää kunnon jollakin, joka niitä enemmänkin säätänyt, mutta tuosta kaasareiden puhdistuksesta tuskin haittaa on, kun ei koske vain synkkaus säätöihin. Välillä vaikuttaa, että bensa vähän tuoksahtais, eli voisiko siellä esim. kohokammion neulaventtiili olla tukossa tms.?

Itse säätötoimenpidehän ei ole kummoinen, kun alipainemittarit laitetaan letkuihin kiinni. Tuo alipainehana oli vain uusi juttu minulle ja letku näytti tulevan oikeanpuoleisen takakaasarin kurkusta, eli mittari täytynee kytkeä T-haaralla tms. Mutta ehkä järkevämpää tosiaan tetättää se toimenpide ja tuossa yksi tuttava onkin, joka näitä on rassaillut enemmänkin sivutoimisena.

Mulla on vain sellainen pikkupojan paha tapa saada purkaa ja tutkia näiden laitteiden sielunelämää :) Näihin pystyy sentään vaikuttamaan ilman tietokonetta :) Täytyy tutkailla paremmalla aikaa loppuviikosta..

Lainaus käyttäjältä: heieksym - 06.06.16 - klo:21:20
Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 06.06.16 - klo:20:46
Mulla on nyt hiukan vaeltelevaa tyhjäkäyntiä ja rikasta seosta. Harmi kun en kerkeä tekemään mitään tällä viikolla, mutta ensi viikolla olen viisaampi. Katsotaan, että miten tässä käy. En silti lähde purkamaan kaasuttimia ennen säätöä/konsultaatiota, sillä päin seiniä olevat synkkaukset aiheuttavat tuollaisia tyhjäkäynnin vaelteluoireita ja uudet tiivisteet tekevät erinäisen kympin per kaasari. Muutenkin minusta tuntuu, että kaasuttimien kunnolliset säädöt ovat laiminlyödyin huolto moottoripyörissä. Eroa kun ei meinaa heti huomata ja säätöä sitä pidetään kalliina. Vaikka jo huonohkon synkkausmittarin hankinnalla saisi homman teetettyä.

Muuten, huomaathan heieksym että nämä muuttuvakurkkuiset ovat omamaailmansa, sieltä ei tulekaan ulos metallista luistia kuin yksipyttyisten tai vanhempien pyörien kanssa pelatessa.

Tuolla pyörällä ei viime vuosina ole kovin paljoa ajettu ja huoltokuittien yms. dokumenttien mukaan edellinen synkkaus on tehty n.20tkm sitten. Kaasari näyttäisi olevan samantyyppinen, mitä oli edellisessä pyörässäni AfricaTwinissä ja siinä oli luistin alipainekalvo rikki, minkä sain korjattua. Toki tuo synkkaus olisi parempi teettää kunnon jollakin, joka niitä enemmänkin säätänyt, mutta tuosta kaasareiden puhdistuksesta tuskin haittaa on, kun ei koske vain synkkaus säätöihin. Välillä vaikuttaa, että bensa vähän tuoksahtais, eli voisiko siellä esim. kohokammion neulaventtiili olla tukossa tms.?

Itse säätötoimenpidehän ei ole kummoinen, kun alipainemittarit laitetaan letkuihin kiinni. Tuo alipainehana oli vain uusi juttu minulle ja letku näytti tulevan oikeanpuoleisen takakaasarin kurkusta, eli mittari täytynee kytkeä T-haaralla tms. Mutta ehkä järkevämpää tosiaan tetättää se toimenpide ja tuossa yksi tuttava onkin, joka näitä on rassaillut enemmänkin sivutoimisena.

Mulla on vain sellainen pikkupojan paha tapa saada purkaa ja tutkia näiden laitteiden sielunelämää :) Näihin pystyy sentään vaikuttamaan ilman tietokonetta :) Täytyy tutkailla paremmalla aikaa loppuviikosta..

Jaa no ei sitten mitään :).

Ja juu, jossei konsultaatio/ruuvien pyörittely auta niin se on kaasarit pöydälle ja purkuun ennen lomareissua.

Lainaus käyttäjältä: heieksym - 05.06.16 - klo:22:18
Noniin. Tulpat vaihdettu ja "alipainehanan" kalvo tarkastettu. Kalvo oli ok. Aluksi vaikuttikin, että tulppien vaihto auttoi, mutta kelitkin oli kylmemmät, eli moottori kävi viileämpänä. Ajelin kaupunkiajoa, jolloin sain koneen lämpimämmäksi ja sitten kävin muutaman kiihdytyksen kokeilemassa ja nykiminen jatkui. Eli aivan kuin kävisi hetkittäin kolmella pytyllä?? Voisiko ongelma olla tosiaan lämmetessään, että jostakin repii ilmaa? En ole vielä sen vertaa kerennyt purkamaan, mutta tuoltahan näyttäisi tulevan letkut joka kaasarilta, mitkä on tulpattu. Nämähän taitaa olla kaasareitten kalibrointia varten. Senkin toimenpiteen tulen tekemään/teettämään, kunhan kerkeän, mutta täytyy nuo letkut tarkistaa, onko ehjät.

Yksi juttu, minkä pistin merkille on, että tankillisella ajelee sen 350km, kun polttoainevalo syttyy. Kulutus on nyt muutaman tankillisten perusteella 6,5-6,8 l/100km. Käsittääkseni pitäisi mennä pienemmällä?? Tulppien vaihdon yhteydessä mittasin kylmänä sylinteripaineet ja kaikissa oli sama n.9 bar.

Nyt hyvät neuvot ja kokemukset olisi arvokkaita, ennen kuin alan enempää purkamaan. Muutenhan tuo käy tasaisesti ja on mukava ajaa, vaikka vanha pyörä onkin. Tyytyväinen siis tähän malliin  :)

Jos tosiaan tuntuu, että kävisi välillä kolmella pytyllä, niin kannattaa tsekata häiriönpoistinten kunto. Tulppa irti sylinteri kerrallaan ja tsekkaus lähteekö kipinää kun tulppa häiriönpoistimessa ja tulpan kierreosa metallia vasten niin että virta kulkee. Vaikka tämän olet varmaan jo kokeillut? Kaikki tulpanhatut pitää tietysti olla irti tuolloin, ettei kone lähde käyntiin.

Itsellä kerran tällainen ongelma SKotlannissa Invernessin lähellä. Tosin 4-pyttyisellä Suzukilla silloin. Pa-kulutuksen kasvu luonnollista, jos käy vain kolmella.

Lainaus käyttäjältä: MacMotoristi - 07.06.16 - klo:09:32
Lainaus käyttäjältä: heieksym - 05.06.16 - klo:22:18
Noniin. Tulpat vaihdettu ja "alipainehanan" kalvo tarkastettu. Kalvo oli ok. Aluksi vaikuttikin, että tulppien vaihto auttoi, mutta kelitkin oli kylmemmät, eli moottori kävi viileämpänä. Ajelin kaupunkiajoa, jolloin sain koneen lämpimämmäksi ja sitten kävin muutaman kiihdytyksen kokeilemassa ja nykiminen jatkui. Eli aivan kuin kävisi hetkittäin kolmella pytyllä?? Voisiko ongelma olla tosiaan lämmetessään, että jostakin repii ilmaa? En ole vielä sen vertaa kerennyt purkamaan, mutta tuoltahan näyttäisi tulevan letkut joka kaasarilta, mitkä on tulpattu. Nämähän taitaa olla kaasareitten kalibrointia varten. Senkin toimenpiteen tulen tekemään/teettämään, kunhan kerkeän, mutta täytyy nuo letkut tarkistaa, onko ehjät.

Yksi juttu, minkä pistin merkille on, että tankillisella ajelee sen 350km, kun polttoainevalo syttyy. Kulutus on nyt muutaman tankillisten perusteella 6,5-6,8 l/100km. Käsittääkseni pitäisi mennä pienemmällä?? Tulppien vaihdon yhteydessä mittasin kylmänä sylinteripaineet ja kaikissa oli sama n.9 bar.

Nyt hyvät neuvot ja kokemukset olisi arvokkaita, ennen kuin alan enempää purkamaan. Muutenhan tuo käy tasaisesti ja on mukava ajaa, vaikka vanha pyörä onkin. Tyytyväinen siis tähän malliin  :)

Jos tosiaan tuntuu, että kävisi välillä kolmella pytyllä, niin kannattaa tsekata häiriönpoistinten kunto. Tulppa irti sylinteri kerrallaan ja tsekkaus lähteekö kipinää kun tulppa häiriönpoistimessa ja tulpan kierreosa metallia vasten niin että virta kulkee. Vaikka tämän olet varmaan jo kokeillut? Kaikki tulpanhatut pitää tietysti olla irti tuolloin, ettei kone lähde käyntiin.

Itsellä kerran tällainen ongelma SKotlannissa Invernessin lähellä. Tosin 4-pyttyisellä Suzukilla silloin. Pa-kulutuksen kasvu luonnollista, jos käy vain kolmella.

No enpä ole tuolla tavalla kokeillut. Sen testasin, että kun kylmänä kävi vähän huonosti, niin käytin tulpanhattuja nopeasti irti koneen käydessä (yksi kerrallaan), niin vasemman puoleinen takapytty vaikutti olevan pimeänä. Mutta hetken päästä, kun kone vähän lämpeni, niin alkoi käydä tasaisesti kaikilla tulpilla ja yhden irroitus selvästi huononti käyntiä. Tietysti voisi syynätä ne häiriönpoistimet tarkemmin. Tietty jos tuota ei vain huomaa sitten tasaisella kaasulla ajettaessa niin hyvin? Onko tietoa, onko tuossa tulpanjohto kuparilangalla?

Multa pamahti nivel olkapäästä niin ei tullut vietyä masiinaa huoltoon, mutta onko heieksym asia edennyt?

No niin, nivel on kunnossa. Sain omat nykimiseni loppumaan säätämällä kaasuttimet, itse, myönnetään, Eli sinne päin, mutta kuitenkin. Synkkaukset olivat aika lailla ok, mutta kun irroitin kaasuttimet ja ihmettelin seosruuveja niin ne olivat aivan liian laihalla. Tein eräänlaisen ST1100:n perussäädön eli ruuvit kaksi kierrosta auki, edellisen jäljiltä ne olivat noin 3/4 auki. No, synkkaukset menivät uusiksi mutta seuraukset olivat lähes dramaattiset: Tyhjäkäynti tasoittui, kaasuun vastaaminen parani, eräänlainen traktorimaisuus poistui koko pyörästä ja polttoaineen kulutus laski puolisen litraa sadalla eli alle viiteen litraan.

Enpä ole kerennyt pyörää rassaamaan, kun on ollut kotona muita remontteja ja pari viikkoa piti lomailla mökillä. Mutta sen parin viikon jälkeen, minkä pyörä seisoi tallissa, tilanne vain huononi. Eli nyt se temppuilee jo kylmiltäänkin. Muuta en kyllä keksi, kuin että kaasari/kaasarit on tukossa. Jospa ens viikolla olisi aikaa alkaa purkamaan ja putsailemaan kaasarit. Tässä on vielä suunnitellut reissut tulossa, joten on jo aikakin alkaa tekemään jotain  ::)

Eilen irrottelin kaasarit ja availin kohokammiot jne. Eipä nuista ainakaan mitään mainittavaa määrää töhnää tms. ollut. Putsailin kaasarit + suuttimet, miten olen niitä aina aiemminkin putsaillut, tarkastin kalvot jne. Kaikki ainakin päällisin puolin ok.

Värkit paikalleen ja testiajolle. Alukais näytti toimivan, mutta eipä se lopulta kummentunut. Kaasaripaketti on taas pöydällä ja availin niitä uudestaan, mutten kyllä keksi, mikä voisi olla ongelmana?? Imukukaulojen synkkausletkut tarkastin => ei halkeamia tms. Kumiset imukaulatkin näytti ehjiltä, eli ei pitäisi ilmaa repiä.

Seosruuvit oli n. kierroksen verran auki. Avasin niitä ja ovat nyt 1,5 kierrosta. Voisi kokeilla Pannukakun asetuksilla, eli avata 2:n kierrokseen.

Tulpanjohdot voisi tietysti vaihtaa, jos tähän hätään täältä Oulun seudulta jostakin löytää. Mietin vielä sitä alipainehanan toimintaa. Tomiiko se pelkkänä hanana, vai onko siinä jokin pumppaava ominaisuus mukana? Ajattelin vain, että jos se kalvo on kummiski liian löysä, niin voiko aiheuttaa tällaisen "efektin"? Eli voiko sen jotenkin ohittaa väliaikaisesti?

Nyt alkaa olla jo kompetenssia katteiden purkuun ja kaasareiden irroitteluun  :P

En usko, että hanalla on muuta tekemistä, kuin avata rööri. Toimiiko kun ajat melkein kaasu kiinni siis rauhallisesti? Noissa kalvoissa voi olla erittäin pienikin reikä. Yleensä pensansaantiongelma korostuu, kun polttoainetta tarvitaan enemmän. (olipa viisaasti sanottu)

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 18.07.16 - klo:09:35
En usko, että hanalla on muuta tekemistä, kuin avata rööri. Toimiiko kun ajat melkein kaasu kiinni siis rauhallisesti? Noissa kalvoissa voi olla erittäin pienikin reikä. Yleensä pensansaantiongelma korostuu, kun polttoainetta tarvitaan enemmän. (olipa viisaasti sanottu)
Ongelma on myös tyhjäkäynnillä. Nyt se ongelma on jo sitä luokkaa, että käy huonosti koko ajan. Oli siis jo ennen kuin avasin kaasareita :D Täytyy käydä tänään uudet tulpanjohdot + hatut. Oikeita hattuja ei varmaan saa, kuin tilaamalla, mutta saapahan ainakin kokeiltua. Mutta tuon hanan vois kyllä testimielessä ohittaakkin. Näkis ainaki, onko ongelma siinä. Vapaa viikonloppu lähestyy tunti tunnilta ja pyörä pitäis saada pelittämään :O

Jos katsot vielä sitä alipainehanaa niin sen voi pienellä letkunpalalla suulla imeä auki ja taitaapa tulla pensaa suuhun mikäli on rikki ja ainakin kielellä tukkimalla letkunpää tunnet häviääkö imu. Samalla voi tarkistaa onko tuo pieni alipaineletku tukkoinen.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 18.07.16 - klo:15:35
Jos katsot vielä sitä alipainehanaa niin sen voi pienellä letkunpalalla suulla imeä auki ja taitaapa tulla pensaa suuhun mikäli on rikki ja ainakin kielellä tukkimalla letkunpää tunnet häviääkö imu. Samalla voi tarkistaa onko tuo pieni alipaineletku tukkoinen.

Vaihdoin nyt uudet tulpanjohdot/hatut. Vikaa oli varmaan niissäkin, kun alkoi tyhjäkäynnillä käymään tasaisesti. Seuraavaksi irroitin bensahanan alitaineletkun ja huomasin, että ei vaikuttanut mitenkään?!? Laitoin kaasareille menevän bensaletkun suoraan bensasuodattimelle ja sitten alko ottamaan kierrosta!!

Eli tuossa taisi olla ongelmia tulpanjohtojen/hattujen kanssa ja alipainehanan. Täytyy katella saako alipainehanaan pelkkiä kalvoja. Liquisolella olen joskus muuttuvakurkkuisen kaasarin luistin kalvon korjannut onnistuneesti, eli vois sillä kokeilla alkuun. Tai sitten laittaa vain mekaanisen hanan, jonka sulkee aina, kun seisottaa pidemmän aikaa.

En osaa sanoa, tarviiko kaasarit kuitenkin vielä säätöä. Täytyy seurailla polttoaineen kulutusta, koska aikasemmin vei sen 6,5l/100km. Nyt seosruuvit on säädetty 1 3/4, kun aikasemmin oli noin yhden kierroksen auki.

Kiitti kaikille vinkeistä tähän asti. Mukava, kun homma etenee ja "uutta" oppii, vaikka kesken ajokauden joutuukin rassailemaan :)

18.07.16 - klo:20:03 #27 Viimeisin muokkaus: 18.07.16 - klo:20:06 käyttäjältä uusipanisti05
Se koko hana ei maksa paljoakaan se vaan on niin ,että ei taida liikkeessä olla, pitää tilata. Tarkista nyt vielä tuleeko siihen pieneen letkuun sitä alipainetta. Jos ei tule vika on tukkoisessa letkussa.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 18.07.16 - klo:20:03
Se koko hana ei maksa paljoakaan se vaan on niin ,että ei taida liikkeessä olla, pitää tilata. Tarkista nyt vielä tuleeko siihen pieneen letkuun sitä alipainetta. Jos ei tule vika on tukkoisessa letkussa.

Juu katoin kaikki ne imukurkuille tulevat letkut jo aiemmin. Tuossa tuntu ainaki "syke" sormenpäähän, kun testasin hanan toimivuutta ja irroitin letkun hanasta moottorin käydessä.

Kävin nyt pidemmän lenkin ja moottoritiellä tuli ihan uusi ilmiö vastaan. Pyörä ei nykinyt, mutta väännöt hävisi. Ihan, kuin olisi taas käynyt vajailla pytyillä. Rampille tullessa kokeilin tyhjäkäyntiä kytkin pohjassa ja ei meinannut pysyä käynnissä. Kun pysähty valoissa hetken aikaa ja lähti kiihdyttämään, niin vedot palasi. Tämä toistu, kun ajoin uudestaan motarilla. Myös moottorijarrutukset tuntuu erilaisilta. Eli ihan, kuin täristäisi hiukan. Aiemmin moottori hurisi tasaisesti moottorijarrutuksissa, mutta ei enää. Kaasua kun antaa vähän, niin käy taas normaalisti.

3/4 Hondassa on mulla ollu nyt kaasareitten/polttoaineen syötön kans ongelmia. Kaikissa ollu juuttuvakurkkuiset. Alkaa usko loppumaan tämän merkin kans. Aikansa, kun rassaa, niin tulee kyllä kuntoon, mutta mielummin kai sitä ajelis vaan :/

Noniin. Sain kuin sainkn pyörän toimimaan jotenkin kohtuudella. Vieläkin pienillä kierroksilla ja moottorijarrutuksessa tuntuu röpöttävän. Tyhjäkäynti ok ja kiihtyykin ihan kohtuudella ilman nykimistä. Varmasti en osaa sanoa, mikä oli vikana. Eli tulpat, tulpanjohdot ja hatut vaihdettu, alopaineletkut ja tulpaukset tarkastettu, alipainehanan kalvo tarkastettu, kaasarit puhdistettu, seosruuveja hiukan isommalle, ilmasuodatin vaihdettu. Tarkastin vielä alipainehanan uudestaan ja putsasin kanavan uudestaan.

Kävin nyt parin päivän reissun ajelemassa (n.820km). Kulutus oli nyt n.6-6.2 l/100km, eli lian kova vieläkin. Aiemmin oli siis 6.5-6.8. Uutena "ominaisuutena" tuli, että pitkien matkapätkien jälkeen, kun pysähtyi, paisuntasäiliöstä kuului pulputusta ja muutaman kerran ruikki ylivuotoletkusta nestettä pihalle. Nyt sitten alkoi hiljaisessa ajossa nostelemaan lämpöjä ja lopulta lämmöt nousi matkavauhdissakin ylärajoille. Olin tulossa tänään Rovaniemeltä Ouluun ja Simon kohdalla siis lämmöt nousi, eikä alkaneet laskea. Sain nilkutettua Merihelmeen parin jäähdyttelytauon jälkeen. Jouduin lisäämään vettä syyläriin vajaan litran verran ja sain ajettua kotiin asti. Lämmöt oli lisäyksen jälkeen ok, mutta kotipihassa taas ruikki nesteitä ylivuotoletkusta.

Eli oisko kansipahvi menossa/mennyt rikki ja pukkaa painetta jäähdytysnesteeseen? Muuta syytä en tähän hätään keksi. Toivottavasti kannet olis sentään ok. Onko muilla ollu vastaavia kokemuksia?

Aika on kortilla isomman remontin tekemiseen tässä hetkessä ja ajomahdollisuudet satunnaisesti viikonloppuisin pidemmille reissuille. No tietääpähän, mitä tekee syksyn/talven autotallissa. Muutenhan tuolla on mukava matkustella, mutta koko ajan huoli, mitä seuraavaksi..

Powered by EzPortal