Pidempiaikainen säilytys mitä huomioitavaa ??

Aloittaja tonipan, 06.07.19 - klo:16:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Eli tarkoitus syksyn reissulla jättää pyörä talven yli säilytykseen Unkariin. Mitä huoltotoimenpiteitä foorumilaiset suosittelee tehtäväksi ennen seisontaa ?

Lähinnä itseä arveluttaa kaasarit. Normaalisti talvella olen käyttänyt pyörää kerran kuussa, ettei kaasarit "kuivu".

Olisiko järkevämpää ottaa bensapumpulta johto irti ja antaa käydä niin kauan kun kaasarit tyhjenee vai jättää kaasarit "täynnä" seisomaan.

Seisonta-aikaa tulee ehkä n.9kk, eikä käyttöönotossa tietysti kiinnostaisi alkaa kaasareita putsaamaan.


Öljyn+suodattimen vaihto, jos muiden nesteiden vaihto on tuloillaan niin niiden vaihtamiset kannattaa ajoittaa juuri ennen seisontaa. Esimerkiksi veden sekainen jarruneste aiheuttaa syöpymistä ja mäntiä voi olla jumissa pitkän seisonnan jälkeen. Samoin jäähdytyssysteemin pesu ja täyttö uudella nesteellä tai tiivisteellä plus AKKUVEDELLÄ on suotavaa mikäli viime vaihdosta on aikaa. Moottoriöljyn, jäähdytysnesteen ja jarrunesteiden jälkeen on vielä peräöljyt. Kaasutinosastolle on parasta tankata viimeinen tankillinen pienkonebensiinillä mutta myös ysikasi ja säilöntäaine ajaa asian. Kunhan malttaa ajaa hetken stabilointiaineen lisäyksen jälkeen jotta kohokammioihin pääsee lisäaineistettua bensiiniä.

Jaa, en lukenut viestiä kunnolla. Kaasuttimien tyhjentämistä en ole koskaan harrastanut, mutta juuri käynnisteltiin VF:ää joka oli seissyt 2 vuotta kaasuttimet tyhjinä. 2/4 kaasutinta tulvi julmetusti kun neulaventtiilit olivat kuivia ja jumissa. Eli itse ottaisin stabilointiainetta ja vähäalkoholisinta bensiiniä mitä markkinoilta löytyy.

...ja sitten jos haluaa varmistella asioita niin kaasuttimet voi tyhjentää ruuvista letkujen kautta, ei siis käyttämällä, seisonnan loputtua. Tällöin mahdolliset lakkaumat eivät ajaudu suuttimiin. Bensiini säilyy paremmin tankissa, eli suht suljetussa tilassa, kuin kohokammioissa jotka ovat "ylhäältä auki". Ja jos haluat hifistellä niin Hondan ohjeen mukaan tankkia ei saisi täyttää ihan täyteen, etenkin jos varastossa on lämmönvaihteluja, ja tankin "kuivaan" osaan voi sumuttaa ohutta öljyä, tyyliin WD40.

Tuo 9 kk seisokki ei nyt varsinaisesti ole mikään pitkä aika, joten Pannari ei kaipaa sen ihmeellisempää hifistelyä ja loitsuja tai iltarukouksia. Ennen seisomaan laittoa Pannukakun ohjeiden mukaisesti stabilointiaine tankkiin ja kunnon lenkki. Lopuksi akku irti ja antaa Pannarin jäädä huilaamaan. Näillä toimenpiteillä on meillä aina menty talven yli mopot kylmässä tallissa seisoen ja kevättä odotellen. Keväällä akku lataukseen ja startti; kyllä se on siitä aina lähtenyt pienellä veivauksella. En ole koskaan ymmärtänyt talviseisokin aikana kerran kuussa tapahtuvaa moottorin käyttöä. Hoivaako se motoristin mieltä, kun saa kaasukahvaa vääntää, vai antaako se uskoa kevään tulosta? Moottorille lyhyt käyttö ei ainakaan hyvää tee. Kaasarien tyhjentäminen talveksi tn aiheuttaa kaasarien purkupuuhaa sitten keväällä. Öljyt voisi toki vaihtaa, jos alkaa olla edellisestä vaihdosta aikaa.

Mitä tuon ikäiselle Pannarille sitten voi seisokin aikana tapahtua? Minua ainakin huolettaa keväisin akun kunto, kun ne eivät tahdo tänä päivänä kestää paria kautta pidempään vaikka kuinka niitä pienellä virralla talven aikana lataisi. Toinen mikä minua huoletti (Pannari myyty) oli, että pysyvätkö vedet ensimmäisen lenkin jälkeen sisällä vai lorisevatko pitkin maantietä kaasarien alla olevien letkujen petettyä? Joten en lähtisi heti seisokin jälkeen Eurooppaa kiertämään.

Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Lainaus käyttäjältä: ltm - 06.07.19 - klo:20:18
Tuo 9 kk seisokki ei nyt varsinaisesti ole mikään pitkä aika, joten Pannari ei kaipaa sen ihmeellisempää hifistelyä ja loitsuja tai iltarukouksia. Ennen seisomaan laittoa Pannukakun ohjeiden mukaisesti stabilointiaine tankkiin ja kunnon lenkki. Lopuksi akku irti ja antaa Pannarin jäädä huilaamaan. Näillä toimenpiteillä on meillä aina menty talven yli mopot kylmässä tallissa seisoen ja kevättä odotellen. Keväällä akku lataukseen ja startti; kyllä se on siitä aina lähtenyt pienellä veivauksella. En ole koskaan ymmärtänyt talviseisokin aikana kerran kuussa tapahtuvaa moottorin käyttöä. Hoivaako se motoristin mieltä, kun saa kaasukahvaa vääntää, vai antaako se uskoa kevään tulosta? Moottorille lyhyt käyttö ei ainakaan hyvää tee. Kaasarien tyhjentäminen talveksi tn aiheuttaa kaasarien purkupuuhaa sitten keväällä. Öljyt voisi toki vaihtaa, jos alkaa olla edellisestä vaihdosta aikaa.

Mitä tuon ikäiselle Pannarille sitten voi seisokin aikana tapahtua? Minua ainakin huolettaa keväisin akun kunto, kun ne eivät tahdo tänä päivänä kestää paria kautta pidempään vaikka kuinka niitä pienellä virralla talven aikana lataisi. Toinen mikä minua huoletti (Pannari myyty) oli, että pysyvätkö vedet ensimmäisen lenkin jälkeen sisällä vai lorisevatko pitkin maantietä kaasarien alla olevien letkujen petettyä? Joten en lähtisi heti seisokin jälkeen Eurooppaa kiertämään.

Sen verran otan tähän kommenttiin tuosta pyörän kerran kk käyttämisestä:Itse käytän juuri n kuukaisttain hoivatakseni moottoria en itseäni jeejee: Annan sen käydä lämpimäksi ilman että kosken kaasuun asti kunnes tuuletin lähtee pyörimään,En tiedä pannarin koneen elektroniikasta,mutta gold wingin viisaat kertovat että sillä tavalla niisä elektronikka ns päivittyy jonka jälkeen käytän myös vaihteet läpi,tietysti keskijalalla pyörän ollen.pöyrä on aina lähtövalmiina ajoon koska tahansa,akkua en irroita se on kytketty yllpito laturiin,en myöskään pistä mitään stapilointi aineita,no minulla on pyörä koko talven n 13-14 ast lämpimässä tallissa odottaen ajokelejä,,täällä Naantalissa ajokelit voi päästä yllättämään vaikka keskellä talvea, niin.. liikkumattomana 9 kk voi tehdä aika kankean olon kelle ja mille tahansa Tässä minun loitsuni,iltarukouksia luontoon uskovalta Ei tule. thumbsup1

FF1pan

Kiitos vastauksista.


Tuo pienkonepolttoaine voisi olla hyvä vaihtoehto, jos sitä Unkarista saa.

Googletin aihetta, tämä kopioitu nesteen sivuilta:

Neste PRO koostuu lähes sataprosenttisesti parafiineista. Se ei hapetu, eikä hartsiinnu tankissa, joten keväällä ensikäynnistys sujuu ilman ylimääräisiä haasteita. Neste PRO on ympärivuotisen käytön lisäksi ylivertainen valinta pihapiirin pienlaitteiden, kuten ruohonleikkureiden ja moottorisahojen syyshuoltoon ja talvisäilytykseen. Myös moottoripyörien, mopojen ja skoottereiden tankeissa Neste PRO antaa parhaan suojan pitkän kausisäilytyksen aikana.

FF1pan; kyllä sinä valitettavasti hoivaat itseäsi etkä moottoria käyttämällä sitä kuukauden välein. Vaikka tuuletin lähteekin pyörimään, niin ei se kyllä riitä. Kone ja mm äänenvaimentajat pitää saada kunnolla kuumiksi ja se ei tahdo onnistua keskituella tallissa konetta käyttämällä. Eikä näissä moottoripyörissä ole tekoälyä, jota pitää opettaa kuukauden välein. Jos akku on sinulla koko ajan kiinni, niin tältäkin osin koekäyttö on turhaa. Jos akku on irti, niin ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä moottorin ohjaus kyllä nopeasti "oppii" missä asennossa mm läpät ovat ja mitä anturitietoja on tarjolla. Anna vain pyörän seistä kaikessa rauhassa lämpimässä tallissa kevättä odottamassa.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Lainaus käyttäjältä: ltm - 07.07.19 - klo:13:35
FF1pan; kyllä sinä valitettavasti hoivaat itseäsi etkä moottoria käyttämällä sitä kuukauden välein. Vaikka tuuletin lähteekin pyörimään, niin ei se kyllä riitä. Kone ja mm äänenvaimentajat pitää saada kunnolla kuumiksi ja se ei tahdo onnistua keskituella tallissa konetta käyttämällä. Eikä näissä moottoripyörissä ole tekoälyä, jota pitää opettaa kuukauden välein. Jos akku on sinulla koko ajan kiinni, niin tältäkin osin koekäyttö on turhaa. Jos akku on irti, niin ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä moottorin ohjaus kyllä nopeasti "oppii" missä asennossa mm läpät ovat ja mitä anturitietoja on tarjolla. Anna vain pyörän seistä kaikessa rauhassa lämpimässä tallissa kevättä odottamassa.

En lähde noista hoiva asioista kanssasi kinaamaan,saat nähdä asiat miten haluat.En todellakaan tiedä onko pannarin moottorissa samanlaista elektroniikkaan kuin 1800 wingeissa,luultavasti on ehkä noissa uudemmissa malleissa,mutta en myöskään tarkoittanut että sen elektroniikan recetoinin takia sitä käyttäisin joka kerta.Wing porukan yhden specialistin kertomana tiedän niisä sellaisen mahdollisuuden oleva.Toiseksi minun moottoripyörä harrastukseeni kuuluu myös talven aikana, en anna olla sitä koko ajan rauhassa,koska teen mielestäni tarvittavat tarkistukset, huolto ja kunnostus/parannustyöt sinä aikana,Näin olen toiminut 5 pyörän kanssa  viimeisen 11 v aikana,eikä ole siitä johtuvia ongelmia ollut

Juuri näin eli kukin tavallaan. Tärkeintä on, että moottoripyörät ovat ajokunnossa ja niillä myös ajetaan.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

07.07.19 - klo:21:11 #10 Viimeisin muokkaus: 07.07.19 - klo:21:13 käyttäjältä Pannukakku
ST1100:n elektroniikassa ei ole mitään päivittyvää, jos haluaa pidentää elektroniikan käyttöikää niin liittimien puhdistus pirtulla/vastaavalla ja rasvaus akkunaparasvalla taitaa olla ainoa tolkullinen toimenpide. Jos moottoria käyttää kuukausittain niin teoriassa etuja tulee öljykalvojen uusiutumisesta kun voitelujärjestelmä paineistuu. Toinen pluspuoli on siinä, että kone pysähtyy aina hiukan eri asentoon jolloin eri venttiilit ovat auki ja toki eri venttiilijouset ovat painuneina kasaan. Käytännössä kun olen mittaillut venttiilijousien vapaapituuksia niin ei niissä ole oikein eroja ollut vaikka muutamat koneet ovat olleet yli kaksikymmentä vuotta vanhoja.

Olin joskus sekaantunut projektiin, jossa säilöttiin aggregaatteja vuosiksi. Hondia nekin. Öljynvaihtojen jälkeen ruikin 4 cl moottoriöljyä kunkin koneen palotilaan, tarkoituksena mm. saada öljykalvo venttiilien ja istukoiden väliin. Sitten kääntelin moottorit kampiakselista yläkuolokohtaansa puristus- ja työtahdin väliin eli kummatkin venttiilit kiinni. Näin jouset eivät olleet puristuksissa. Tämä oli siis tehtaan ohje. Mutta monisylinterisessä moottorissa on jokin venttiili aina aukeamassa tai sulkeutumassa.

ltm minkä ikäinen pyörä sulla on? Mun -92 eli erillisellä regulaattorilla oleva pyörä söi akkuja kuin norsu heinää. Sitten loppuvaiheessa alkoivat kärähdellä regulaattorit. Akkujen suurkulutus loppui kun asensin 40-ampeerisen laturin, se 28-ampeerinen perkele oli lataillut järjestelmää melkein millä jännitteellä sattui.

Pannarini oli vuosimallia -95. Latausjännite pysyi n 14 -14,5 voltissa, joten akkua ei Pannari keittänyt pilalle. Pari vuotta sitten Ruotsissa tapahtunut blackout johtui suurella todennäköisyydellä akkukaapelien huonosta kontaktista. Akkujen kestävyyteen ei voi enää luottaa, koska valmistuskustannuksissa säästetään ja moottoripyörien akut ovat alimitoitettuja moottorien kokoon verrattuna. Gessuun vaihdoin keväällä Motobatt:n hieman ylikokoisen akun. Painoa akussa ainakin tuntui olevan reilusti.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Itsellä Pannrin lisäksi muutama 70 luvun pyörä. Pannarille en ole tehnyt mitään säilytystoimenpiteitä, paitsi normihuollot ennen seisontakautta. Keväällä vaatinut hyvän akun ja vähän pidempää starttia.
Akku kannattaa kytkeä ylläpitolaturiin.
Museopyörissä olen tyhjentänyt tankit ja laittanut tilalle Nesteen pienkonebensaa. Ei ole ollut ongelmia kevätäynnistyksissä. Kaasareiden tyhjentäminen nykybensalla tekee hallaa. Kumitiivisteet ja o-renkaat kovettuu korpuiksi ja kaasarit tuppaa vuotamaan.

13 vuotta on ollu ST 1300:nen ensin -06 10 vuotta ja nyt -07 3 vuosi menossa. Mulla pyörä venehallissa jossa n. +10 astetta talvellakin, oon vaihtanu öljyt ja filtterin talveksi, ottanu - navan irti akusta eikä sitten muuta, aina on pani lähteny keväällä kuin palmun alta, -06:sessa alkuperänen akku kesti 9 vuotta tai pelitti se silloinkin vielä, mut vähän hitaammin pyöritti joten vaihdoin uuden pidemmälle euroopan turneelle. Minusta vaan tuntuu kun noita ns.ylläpitolatureita käytetään niin ei niistä mitään hyötyä ole vaan kuluttavat akkua vaan enemmän. horisko

Reissu on nyt ajeltu ja pannari jäi Unkariin. 2 viimeistä tankkia ajeltiin stabilointiaine tankissa. Öljyt ja suodatin vaihdettu ennen seisontaa ja akun kengät irroitettu.

Powered by EzPortal