Väärä rengasvalinta

Aloittaja Pannukakku, 15.07.20 - klo:21:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Takarenkaaseeni (Michelin PR 4 GT) ilmestyi ruosteinen naula kesken kesälomareissun ja ei kun kumikorjaamolle. Ainoa oikean kokoinen rengas mikä löytyi hyllystä oli ylivuotinen Pirelli Diablo Rosso kakkonen. Muistelin, että se on varsin suosittu sporttipyörien rengas, kestää nopeutta ja on pehmeää seosta eli pitokin on kohdallaan. Ja ilmainen, koska tämä yksilö oli paistettu 2012. Ja sen sai heti alle.

Rengas toimii kun ajaa suoraan. Muuten rengas ei oikein toimikaan. Se kuumenee mutkapätkillä todella paljon ja ilmaa saa lisätä joka välissä, etenkin jos on ajellut mutkia tai huonolla pinnalla. Rengas ei siis vuoda, mutta ilmeisesti vähemmän jäykkä rakenne sallii enemmän liikettä ja ilmaa pakenee. Vierintävastus lienee kanssa varsin suuri, kulutus on kasvanut puolella litralla per 100 km, mitään muuta muutosta ei ole tehty.

Pahinta ovat muutokset pyörän ajo-ominaisuuksissa. Tuossa lähellä on tuttu mutkatie joka vaatii ajoittain ihan oikeaa ajamista. Jos nopeuden pitää kahdeksassa kympissä niin raudat saattavat raapia asvalttia. Eli siinä on oikein mukava tie perusharjoitteisiin ihan sallituilla nopeuksilla. Pyörä kulkee kuin kiskoilla kun ajelee oikeilla renkailla ja kuivalla kelillä. No nyt taas meno on hapuilevaa ja hermostunutta, hyvä kun uskalsin edes ajaa koko tien laskematta nopeutta.

Googlailin tarkemmin tuota Pirelliä ja rengashan on ihan ok, CBR600-kuskit ovat tyytyväisiä. Äkkiseltään painavin testipyörä oli Ducati Monster, märkäpaino 185-205 kg. Eli nyt se on melkein niin väärässä pyörässä kuin vain on mahdollista.

Uusi Pilot Road 4 GT on tilattu, myyn tuon Pirellin kympillä bombereille heti kun GT tulee.

Miksi Road 4GT eikä 5GT?

Lainaus käyttäjältä: kttop - 16.07.20 - klo:01:44
Miksi Road 4GT eikä 5GT?
En tiedä miksi "pannukakku" tilasi GT4;sen 5:sen sijaan, mutta itse en vielä tilaisi 5 koska kokemuksia vielä ei juurikaan. Myös kulutus pinta on 4 keskellä selkeästi toisin kuin 5 ei niin paljosti. Kuluminen siis näkyy paremmin GT4:ssa
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: kttop - 16.07.20 - klo:01:44
Miksi Road 4GT eikä 5GT?

Ihan siksi että löytyi tuttu ja tuore rengas kohtuuhintaan. V#tuttaa tuo Pirelli niin paljon, että en halua mitään yllätyksiä tähän hätään.

Katsotaan sitten ensi renkaanvaihdon yhteydessä jotain uutta, vaikka niitä PR vitosia.

Kyllä Petrillä ainakin jo 5000 km näky et on kulunnu ihmeen paljon  siis pr 5:nen ?  Mulla meni  pr 4 GT vaihtoon, kun 23000 km tuli täyteen eikä kuvio keskeltä ollu vielllä hävinny, vaihdoin ,kun lähdettiin pohjois Norjan reissulle. Ei oo mulla koskaan kestäny takarengas noin pitkään ja pitoakin oli vielä hyvin. thumbsup1

Ostin viime kesänä ensimmäisen pannarini. Jos huoltovihko pitää paikkansa, niin ajoin takarenkaalla n.35000 km. Norjan reissulla alkoi jännittää, kun meni sileäksi jo valmiiksi kantikas rengas. Nyt on Metzeler Marathon. Vanha rengas oli 55 korkeudeltaan ja hankala löytää kulmaa parkkeeratessa. Vaikea miettiä rengasvalintoja, kun kaikilla on oma mielipiteensä, mutta uskoisin tuon olevan aivan kelpo rengas.

Minen kyllä usko tuohon 35tkm kestävyyteen takasessa.
Tässä on menty kohta 25v moottoripyörillä  03Biker
Kesät ja Takanen on ollut kalju 10-14tkm jälkeen.
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Lainaus käyttäjältä: IC 77 - 08.08.20 - klo:21:55
Minen kyllä usko tuohon 35tkm kestävyyteen takasessa.
Tässä on menty kohta 25v moottoripyörillä  03Biker
Kesät ja Takanen on ollut kalju 10-14tkm jälkeen.

Minä olen vaihtanut parinkympin pinnassa renkaat ei koskaan lähelle kankaille ajettuna . Ajotyylejä on erilaisia  mutta kaikilla niillä pääsee perille

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 17.07.20 - klo:21:29
Lainaus käyttäjältä: kttop - 16.07.20 - klo:01:44
Miksi Road 4GT eikä 5GT?
En tiedä miksi "pannukakku" tilasi GT4;sen 5:sen sijaan, mutta itse en vielä tilaisi 5 koska kokemuksia vielä ei juurikaan. Myös kulutus pinta on 4 keskellä selkeästi toisin kuin 5 ei niin paljosti. Kuluminen siis näkyy paremmin GT4:ssa


Kävin tuossa kesän alussa Petrin luona Nurmijärvellä, hänellä 5000 km ajetut pr 5 takanen näytti jo samalta, kun mun 19 000 km ajettu pr 4 GT ? oliko hänen renkaassa joku valmiste vika vai kuluuko pr 5 vaan nopeemmin ??? Mä vaihdoin ennenkun lähdin pohjois Norjan reissulle eikä viel ollu keskeltä kuviot kulunnu, 23 000 km. thumbsup1

Lainaus käyttäjältä: pertti - 09.08.20 - klo:08:39

Minä olen vaihtanut parinkympin pinnassa renkaat ei koskaan lähelle kankaille ajettuna . Ajotyylejä on erilaisia  mutta kaikilla niillä pääsee perille

Se on ollut keskimäärin sarja/kesä ja kilometrejä joskus tullut n.15000 joskus n.10000 tänäkesänä ei ole ollut tarvetta vaihtaa renkahia kun Viimevuonna mentiin Saksan kokoontumiseen mennen tullen laivalla.
Toki silloin laitettiin uutta mustaa kumia alle molempiin päihin. Seuraava renkaan vaihto ensi keväänä joskus Juhannuksen nurkilla..... ehkä. :)

Sekaannuksien välttämiseksi rengasvalinta ollut jo 4v.  Michelin Pilot Road 4GT paineet edessä 2,9bar ja takana 3,4bar
Kaksi päällä ajettuna 90% ajoista.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Powered by EzPortal