PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1300 => ST 1300 Huollot ja korjaukset => Aiheen aloitti: viksa - 28.08.16 - klo:15:10

Otsikko: Etuiskarit
Kirjoitti: viksa - 28.08.16 - klo:15:10
Kahlailin haulla läpi mutta en löytäny, et onko kukaan kokeillu lisätä keulan esijännitystä esimerkiksi lisäämällä prikkaa korkin alle? Öljyjä, jousia yms. on kai kokeiltu?

Nyt 12tkm pannarikokemusta takana. Keväällä löin uudet stefat ja vakioöljyt putkiin. Löysältähän tuo vaikuttaa, painuma vielä mittaamatta, mutta perstuntuma sanoin että liian alhaalla mennään. Jotain täytynee alkaa kokeilla muutos kerrallaan.

Viki
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 28.08.16 - klo:16:42
Olen kokeillut. Ensin laitoin 5mm prikat, hyvä, mutta pientä pintakovuutta tuli. Toiseksi venytin jousia, aika hyvä, mutta tuli vähän liiankin jäykkä. Pitäis saada 10 mm vakiota pidemmät jouset joissa olis lankakierroksia samassa suhteessa, kuin vakioissa, siis pari kolmekierrosta enemmän, kuin vakiossa. sanoinko riittävän epäselvästi. Ajo kyllä parani venyttämälläkin.





Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: viksa - 30.08.16 - klo:19:01
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 28.08.16 - klo:16:42
Olen kokeillut. Ensin laitoin 5mm prikat, hyvä, mutta pientä pintakovuutta tuli. Toiseksi venytin jousia, aika hyvä, mutta tuli vähän liiankin jäykkä. Pitäis saada 10 mm vakiota pidemmät jouset joissa olis lankakierroksia samassa suhteessa, kuin vakioissa, siis pari kolmekierrosta enemmän, kuin vakiossa. sanoinko riittävän epäselvästi. Ajo kyllä parani venyttämälläkin.

Hei! Olitko vaihtanut öljyä jäykemmäksi samalla? Pitääpä varmaan kokeilla 2-3mm laittaa prikkaa, testailla ja jos ei, niin sitten lurauttaa uudet jäykemmät öljyt putkiin. Edellisessä pyörässä(suzuki gsr 600) jäykempi öljy vaikutti huimasti parempaan suuntaan.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 31.08.16 - klo:11:17
Lainaus käyttäjältä: viksa - 30.08.16 - klo:19:01
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 28.08.16 - klo:16:42
Olen kokeillut. Ensin laitoin 5mm prikat, hyvä, mutta pientä pintakovuutta tuli. Toiseksi venytin jousia, aika hyvä, mutta tuli vähän liiankin jäykkä. Pitäis saada 10 mm vakiota pidemmät jouset joissa olis lankakierroksia samassa suhteessa, kuin vakioissa, siis pari kolmekierrosta enemmän, kuin vakiossa. sanoinko riittävän epäselvästi. Ajo kyllä parani venyttämälläkin.

Hei! Olitko vaihtanut öljyä jäykemmäksi samalla? Pitääpä varmaan kokeilla 2-3mm laittaa prikkaa, testailla ja jos ei, niin sitten lurauttaa uudet jäykemmät öljyt putkiin. Edellisessä pyörässä(suzuki gsr 600) jäykempi öljy vaikutti huimasti parempaan suuntaan.
En ole kokeillut sitä, olis varmaan kantsinut ensin.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: viksa - 14.09.16 - klo:08:46
Noniin! Painumat tuli mitattua ja edessä jo vajaalla tankilla kuski kanssa painuma oli 41mm. Jos joustomatka o 120mm, nii jonkun suosituksen kanssa painuma lastattuna ois hyvä olla jotain 30-40mm väliin. Tuohon ku laittais vielä täyden tankin ja tankkilaukun tarvittaessa, nii ei ihme että keula tuntuis niiavan.
Ilman kuskia painuma oli 35mm jostain mp liikkeestä oli tullu joku yleismaallinen ohje et se kannattais olla vähä alle 30mm. Siispä mittanauhan mukaan ja tuntuman perusteella liian alhaalla mennään.

Nyt laitoin etuiskareihin korkin alle 3mm paksut, 40mm halkasiallaan, n.17mm reiällä olevat prikat.
Kaveria ei ole viel sopivasti ollu painuman mittaamiseen, mut ekan 40km perusteella parani! Jarrutuksissa ei niiaa nii paljon, hitaissa käännöksissä kevyempi käsitellä, mutkaan taittuu paremmin!

Viime hetken muutokset on kyl vähä riski, mut tänään sit reissuun ja kokeilemaan enemmänki kui alusta toimii ja nokka kohti balttiaa, Romaniaa ja sitä kautta Albaniaan

Viki
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: jariii - 14.09.16 - klo:15:00
Mitkä öljyt laitot iskariin , 10 vai jotain muuta ?
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: jarska - 15.09.16 - klo:08:54
Vaikkakin eri pyörä kyseessä(FJR 1300), niin pitkälti samoja ongelmia alustan kanssa.
Niiasi jarruissa turhan paljon ja oli epävakaa mutkissa.
Perä tuntui myös ihan liian löysältä.

Ratkaisin ongelman tilaamalla Hyperpro (http://hyperpro.com/streetbox/) Streetboxin, jossa tuli kokonaan uusi takapamppu+keulan jouset+öljyt.
Hintaa kertyi koko paketille n. 560€ posteineen.
Ebay UK oli ostopaikka.

Johan tuli kerrasta kuin eri pyörä!
Ei niiaile enää jarruissa ja perä kantaa todella mallikkaasti isonkin kuorman.
Keveys ja vakaus mutkissa on ihan eri planeetalta kuin wanhalla alustalla!

Pannareihin näkyy saavan myös pelkästään etujousia/öljy-pakettia (http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=ST+1300+hyperpro&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XST+1300+hyperpro+spring.TRS0&_nkw=ST+1300+hyperpro+spring&_sacat=0), takajousta, takapamppua ja myöskin Streetboxia.

Unohtakaa ne prikkaviritykset  ;)


https://www.youtube.com/watch?v=hN-uTVmFj90
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 15.09.16 - klo:10:54
Oon kans tilannu paripäivääsitten uudet etujouset ei viitsi enää kokeilla eri jäykkyyksiä, aivan liian hidasta puuhaa.
Kait tuo 120000km jo yksille jousille riittääkin.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: jarska - 15.09.16 - klo:11:51
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 28.08.16 - klo:16:42
Pitäis saada 10 mm vakiota pidemmät jouset joissa olis lankakierroksia samassa suhteessa, kuin vakioissa, siis pari kolmekierrosta enemmän, kuin vakiossa.

Yammuun tulee juurikin pidemmät keulajouset(Hyperpro) kuin alkuperäiset.
Lisäksi tietty kuvassa vasemmalla oleva "väliputki" poistuu ja lineaaristen jousien tilalle progressiiviset:

En äkkiseltään löytänyt vastaavaa kuvaa Pannarista, liekkö sama tilanne?
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 15.09.16 - klo:16:14
Lainaus käyttäjältä: jarska - 15.09.16 - klo:11:51
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 28.08.16 - klo:16:42
Pitäis saada 10 mm vakiota pidemmät jouset joissa olis lankakierroksia samassa suhteessa, kuin vakioissa, siis pari kolmekierrosta enemmän, kuin vakiossa.

Yammuun tulee juurikin pidemmät keulajouset(Hyperpro) kuin alkuperäiset.
Lisäksi tietty kuvassa vasemmalla oleva "väliputki" poistuu ja lineaaristen jousien tilalle progressiiviset:

En äkkiseltään löytänyt vastaavaa kuvaa Pannarista, liekkö sama tilanne?
En ollut huomannu tuollaisia, olispa ollu ideaa. Tilasin vain normaalit, melkein harmittaa.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: viksa - 24.09.16 - klo:20:27
Noniin! Nyt 3mm esijännityksen lisäyksellä 5700km takana ja voin todeta että parani huimasti!
Motaria, mutkapätkää, röykkyjä ja hiekkateitä takana, jokapuolella toimii jouhevammin!
Kääntyy herkemmin ja ei ui nii syvällä. Kovemmissaki jarruissa pitää aika hyvi pintansa.

Yhden kerran keula pohjannu kovemmassa vauhdissa jarruttaessa oliki röykky linjalla.

Mielissään Transalpinan ja Transfagasaninki Romaniassa ajoi ja nyt reissu lopuillaan Albaniassa!

Pienet asia kyllä muuttaa paljon miten pyörästä tykkää ja millane käsitellä.

Ihan w10 vakioöljy o ja tuskin ehk jäykempää vaihdankaan.

Viki
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: TypeR - 03.11.20 - klo:12:14
Lainaus käyttäjältä: jarska - 15.09.16 - klo:08:54
Vaikkakin eri pyörä kyseessä(FJR 1300), niin pitkälti samoja ongelmia alustan kanssa.
Niiasi jarruissa turhan paljon ja oli epävakaa mutkissa.
Perä tuntui myös ihan liian löysältä.

Ratkaisin ongelman tilaamalla Hyperpro (http://hyperpro.com/streetbox/) Streetboxin, jossa tuli kokonaan uusi takapamppu+keulan jouset+öljyt.
Hintaa kertyi koko paketille n. 560€ posteineen.
Ebay UK oli ostopaikka.

Johan tuli kerrasta kuin eri pyörä!
Ei niiaile enää jarruissa ja perä kantaa todella mallikkaasti isonkin kuorman.
Keveys ja vakaus mutkissa on ihan eri planeetalta kuin wanhalla alustalla!

Pannareihin näkyy saavan myös pelkästään etujousia/öljy-pakettia (http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=ST+1300+hyperpro&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XST+1300+hyperpro+spring.TRS0&_nkw=ST+1300+hyperpro+spring&_sacat=0), takajousta, takapamppua ja myöskin Streetboxia.

Unohtakaa ne prikkaviritykset  ;)


https://www.youtube.com/watch?v=hN-uTVmFj90

Hyperpro-takaiskari ja jouset + etusetti harkinnassa täällä päässä. Onko kellään kokemuksia ST1300:n alla kyseisistä komponenteista? Hinnan perusteella ainakaan ei pitäisi aivan kuraa olla, mutta niitä aitoja käyttökokemuksia olisi kiva kuulla. Tuo täydellinen setti näyttää äkkisilmäyksellä olevan hinnaltaan luokkaa 650 euroa Saksasta tilattuna.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 03.11.20 - klo:12:50
Ettäkö hydraulisäätöinen takavaimennin tuohom hintaan?
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: TypeR - 03.11.20 - klo:13:40
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 03.11.20 - klo:12:50
Ettäkö hydraulisäätöinen takavaimennin tuohom hintaan?

Onko tuollaisesta takaiskarista sitten haittaa ja koko pakettihan pitää sisällään komponentit ja öljyt myös eteen? Onko taakse kohtuullisemmalla hinnalla sitten ehdottaa jotakin muuta? Vielä en ole tutustunut kaikkeen ja niitä hyväksi havaittuja paketteja saa kyllä ehdotella, vaikka eipä taida kotimaan käyttäjäkunnalla olla liikaa kokemuksia muista, kuin vakiopaketista.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 03.11.20 - klo:15:49
Jos ajaa yksin ja kaverinkanssa, niin hydraulisäätö on mielestäni hyvä ei tarvitse avaimien kanssa tuhurata. Itsellä kokopitkät etujouset, hiukan parempi, kuin vakio. Takaiskari on juuri huollossa, ilmoittelen jos se onnistuu. Lyhytjalkaisen ei kannata pidempiä etujousia hankkia, mielestäni. Painuma on hiukan vähemmän istuessa.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: TypeR - 03.11.20 - klo:17:14
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 03.11.20 - klo:15:49
Jos ajaa yksin ja kaverinkanssa, niin hydraulisäätö on mielestäni hyvä ei tarvitse avaimien kanssa tuhurata. Itsellä kokopitkät etujouset, hiukan parempi, kuin vakio. Takaiskari on juuri huollossa, ilmoittelen jos se onnistuu. Lyhytjalkaisen ei kannata pidempiä etujousia hankkia, mielestäni. Painuma on hiukan vähemmän istuessa.

Yksin ja kaksin mennään mopottimella ja välillä on kamppeita laukut turvoksissa, joten tuo hydraulisäätö lienee passeli. Hyperpro-paketissa ymmärtääkseni tuon etupään korkeus ei muutu, mutta korjatkaa, jos olen väärässä. Kumpikaan parivaljakostamme ei ole mikään hujoppi ja kuskille on kertynyt pituutta 178cm ja takapenkkiläiselle 168cm, joten vakiokorkeudella on varmaankin hyvä pysytellä, vaikka saahan tuota penkkiä vielä yhden pykälän alaspäin, sillä keskimmäisellä korkeudella mentiin loppukesä ja se tuntui kuitenkin paremmalta, kuin se alin asento. Millainen takaiskari sinulla on? Rupesi kiinnostamaan, kun tätä parempaa alustapakettia tässä aloin hahmottelemaan ensi kesälle.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 03.11.20 - klo:20:42
Ei kai etupää nousekaan vakiosta, mutta painuu vähemmän kun istuu. Vakio iskari, kyllä se riittää jos se on kunnossa. Kuulin huoltomieheltä, että jos on ajettu 100000 km niin on varmasti selvä. Muutos on hidasta ja siihen tottuu, tuuli ottaa enemmän, huojuu, rengas kuluu aiempaa nopeammin jne. Ilmoitan, kun saan tietoa enemmän.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 11.11.20 - klo:14:06
Välitietoa takaiskarista: Iskunvaimennin on huollettu ja on tulossa minule. Se siis on huollettavissa Hondan osilla, minun omastani tehtiin täysin huollettava malli, hintaa en vielä tiedä. Alkuperäisen voi huoltaa muuten paitsi sisempi mäntä ei ole purettavissa se voidaan kyllä muuttaa kokonaan huollettavaksi, joka työ minulle tehtiin. Odottelen miltä vaimennin näyttää ja tuntuu jos ajokelit sallii koeajoa. Palaan.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 12.11.20 - klo:17:00
Elikä nyt vaimennin on alla, välimäntää ei ole vaihdettu, mutta oli kunnossa. Hydrauli säätimen huolsin itse, kun oli kädessä. Hydraulisäätimessä on vain o_rengas jonka voit vaihtaa ja tietysti sylinterin kevyt hionta paritonnisella paperilla jos sielä ei suurempia syöpymiä ole. Kannattaa merkata putken asento tussilla. Jos joku on kiinnostunut korjaamaan iskarinsa, niin minulle voi soittaa. Koeajoa en ole tehnyt.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 13.11.20 - klo:18:19
Nyt on koeajettu. Ero on niinkuin kesäisellä päivällä ja talvisella yöllä. Jos itse vaihtaa niin runsas 200 euroa ja huomattava ero vanhaan vaimentimeen, eipähän tuo vanha ole näköjään toiminut mitenkään.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: TypeR - 13.11.20 - klo:23:50
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 13.11.20 - klo:18:19
Nyt on koeajettu. Ero on niinkuin kesäisellä päivällä ja talvisella yöllä. Jos itse vaihtaa niin runsas 200 euroa ja huomattava ero vanhaan vaimentimeen, eipähän tuo vanha ole näköjään toiminut mitenkään.

Mahtavaa, että operaatio lisäsi ajonautintoa. Kyllä se alustan kunnollinen toiminta on erittäin tärkeää kaksipyöräisillä ja siihen päälle vielä laaturenkaat oikeilla rengaspaineilla alle, niin johan on nautinto huristella auringonlaskuun ensi kesänä!  rd11 eusadance
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: TypeR - 15.11.20 - klo:22:11
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 13.11.20 - klo:18:19
Nyt on koeajettu. Ero on niinkuin kesäisellä päivällä ja talvisella yöllä. Jos itse vaihtaa niin runsas 200 euroa ja huomattava ero vanhaan vaimentimeen, eipähän tuo vanha ole näköjään toiminut mitenkään.

Paljonko oli muuten Vaasapannarin matkamittarissa, kun tämä iso takaiskarin huolto nyt tehtiin? Ilmeisesti yli 100000km eli pannari on sisäänajettu?
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 16.11.20 - klo:09:28
Tuosta profiilikohdasta näkyy aina kaikilla paljonko on ajettu. thumbsup1  165800km, mutta on ollut jo useamman vuohen epäilyksen alla.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: TypeR - 16.11.20 - klo:21:25
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 16.11.20 - klo:09:28
Tuosta profiilikohdasta näkyy aina kaikilla paljonko on ajettu. thumbsup1  165800km, mutta on ollut jo useamman vuohen epäilyksen alla.

No mutta hyvin on työnnetty menemään yli 10000km/vuosi keskiarvolla. thumbsup1 Mopo tykkää, että sillä ajetaan. 03Biker

Itse en suhtaudu skeptisesti moiseen kilometrilukemaan varsinkin, kun kyseessä on Honda.  honda_sign

Ilmeisesti tuo perusteellinen takaiskarin huolto tehtiin sinulle nyt ensimmäistä kertaa? Ovatko etuiskarit kilkkeineen vielä tehtaan jäljiltä?
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 17.11.20 - klo:09:28
Takaiskari eka kerta. Eteen olen vaihtanut pari kertaa. Minulla on ollut väärä kuva takaiskarista, olen luullut, ettei sitä voi huoltaa. Vesipumpun vaihdoin nyt kans. viime vuonna vaihdoin pensapumppujärjestelmän, mutta vikaa oli vain polttoainepumpun anturissa, jonka kyllä tiesin. Tuulilasinostimen vaihdoin kans viimevuonna.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: TypeR - 18.11.20 - klo:02:02
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 17.11.20 - klo:09:28
Takaiskari eka kerta. Eteen olen vaihtanut pari kertaa.

Nyt, kun on harhailtu hieman otsikon ulkopuolelle ja keskustelu on ollut enemmän takaiskarissa, niin jatkan tätä tiedon "lypsämistä" ja kysynkin, että ovatko nämä kaksi etuiskareiden huoltoa tehty Honda oem-komponenteilla ja öljyillä vai onko etupäähän laitettu jotakin muuta? Itselläni on 61tkm ajettu ST1300 ja jotakin voisi pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan, vaikka aivan hyvin se etupää vielä käyttäytyy, mutta onko se hahmottelemani HyperPro-setti eteen hyvä? Uusi on tietysti aina uusi, joten tämän hetkinen tilanne oletettavasti petraantuu, mutta kuinkahan huomattavasti? Etupää saisi kyllä olla aavistuksen jämäkkäämpi minun makuuni, mutta saako sitä jämäkkyyttä pelkillä eri viskositeetin öljyjen vaihdolla alkuperäisiin "tehdastuubeihin"? Samoilla tulilla sinne ne paremmat jousetkin vaihtaisi, jos vain löytyisi laadukas paketti.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: uusipanisti05 - 18.11.20 - klo:09:25
Vastaan osaltani. Hondan puslat ja stefat, motonetin keulaöljy ohjekirjan viskositeetti. Itselläni on kokopitkät jouset jotka tuntuu hieman jäykemmiltä. Kun vaihdat stefat niin pese holkit ja huomaat, että teflon on puhki, öljyinen holkki näyttä ehjältä. 90000km ja teflon on puhki, sitten messinki esillä. Holkit on niin halvat, että jos etupään purkaa, niin kantsii  vaihtaa. Talveksi kannattaa putket puhdistaa huollellisesti jos likapisarat kuivuu putkien pintaan niin stefat vuotaa helposti keväällä, sitten tietysti voi tehdä liuskatempun.
Otsikko: Vs: Etuiskarit
Kirjoitti: TypeR - 17.12.20 - klo:20:37
Alkuperäinen ST1300-takapamppu toimii oikein hyvin vielä näin himpun yli 60tkm ajettuna, joten päädyin takaiskarin osalta huolto-operaationa ainoastaan vaihtamaan alkuperäisen jousen tilalle progressiivisen Hyperpro-jousen.

Etuiskareille teen täydellisen huollon ja sisuskaluiksi tulee Hyperpro-tuotteet säestettynä Hondan alkuperäisillä tiivisteillä ja muilla härpäkkeillä. Josko näillä kuvioilla taas muutaman kesän päristelisi.