Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?

Aloittaja VerdeP, 13.07.17 - klo:23:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tervehdys taas - vuosi 2018 vaan vilahti.

Jatkan vielä tästä aiheesta,koska varmaa syytä ei ole vieläkään selvinnyt.
Viime kesänä vaimon kanssa kesikselle ja 300 km jälkeen - sama vika!
Poika haki kärryn kanssa Lappeenrannan hiekkalinnoilta,jonne hinausliikkeen kaveri oli meidät ja
pyörän kuskanneet (lomareissu jatkui autolla seuraavana päivänä).

Kesiksen aikana ajatukset harhailivat kovasti PanEn vikaan - ja kun himaan pääs ni jostain syystä
oli tullut selväksi että syy on bensan saannissa.
P-Karjalaan systerin luo ajaessa hyytyi taas - minuutin odottelun jälkeen kun virtoja oli muutamaan kertaan
tullut laitettua päälle ja pois niin vot ! Bensapumpusta kuului kytkentä-ääni ,tai mikä ikinä se onkaan,ja
pyörä käynnistyi!Pari päivää ja takas ja hyytyi joku 5 kilsaa ennen ajattelemaani taukopaikkaa.
No siinä taas jokunen minuutti - ja sama juttu eli pumppu sai virtaa ja sit pyörä kävi taas.

Joten ajattelin (kytkentäkaavioita vaihteeksi tutkimalla) että vika on joko bensapumpussa tai releessä tai
kuten Haynesin ohjekirjassa mainitaan myös keskusyksikkö voi olla viallinen.Koska kierroslukumittarikin oli
jossain vaiheessa pyörän käydessä tallissa vain yksinkertaisesti lakannut toimimasta,niin päättelin (heh heh)
että jos vika on keskusyksikössä niin molemmat viat poistuvat.
Uusi vanha keskusyksikkö ebaystä ja testaamaan: kierroslukumittari ei toiminut edelleenkään.
No sitten taas ebay.kauppaan ja tilaamaan uusi vanha mittaristo sekä bensapumppu.
No vuosi vaihtui jo ja heti 22.4.2019 aamusta sitten asentamaan "uudet" bensapummpu sekä kierroslukumittari.
Jätin sen vanhan uuden keskusyksikön pyörään.(Uusi bensapumppu näytti kyllä paljon huonommalta kuin irroittamani -
ja meniköhän se tankin sisällä oleva letku kunnolla kiinni?)

Akku oli jo ladattu mutta mitään muita huoltoja en ollut tehnyt.Lähdetkö käyntiin?
No tottakai - kunhan kaasareille asti ehti bensaa! On se ihme prätkä! Ja kierroslukumittarikin toimi!
No vaimohan keksi jopa syyn koeajoon - eli kohti Hämeenlinnaa! Kävin tankkaamassa Hyvinkään Koneen Nesteellä.
No siinä tankatessa huomasin että mitäs tuo bensa tuolta pois valuu?

Pistooli pois ja pieni ajatus: mulla lämmin prätkä joka valuttaa tässä bentsiiniä - eiku pyörä sivuun - valuta nyt siinä rauhassa.Sieltä muuten löytyi semmoista öljyn imeytys ainetta - puol säkkiä sitä siinä levittelin.
Soitto huoltojoukoille (olimme sopineet,että varautuvat käymään autolla siellä Hämeessä!) ja kerroin mitä tarvitsen.
PanEn penkistä tyyny ja nurtsille makoilemaan  ja odottelemaan työkaluja
- en TIETENKÄÄN ottanut mukaan muuta kuin ensiapupakkauksen ja omat eväät.

(Meni varmaan joku 45 minsaa ja siinä ajassa 3 motoristia ja kaksi autoilijaa kävi juttelemassa - kiitokset heille!
Niin ja tottakai säiliöauton piti tuoda kamaa - piti siirtää pyörää,valuttaa lisää bensaa ja kylvää öljynimeytysturvetta!)

Kun huolto saapui niin vaihdoin "uuteen" bensapumppuun tiivisteen irroittamastani bensapumpusta sekä ähersin varmaan
puolet huoltoajasta siinä että varmistin sen että pumpussa oleva irtopäinen letku on VARMASTI kiinni siellä tankin sisällä siinä missä sen pitääkin olla.Pyörä käyntiin - no problema.Odottelin huoltojoukkoja takaisin Hlinnasta ja ajoin pyörän kotiin.

Illalla mietiskelin,että miksiköhän en ollut tilannut sitä bensapumpun relettäkin?No tajusin että haluan todella selvittää missä on vika.Todennäköisesti releessä,koska bensapumppu kai lienee laite joka toimii tai ei - nyt vaan on niin että lämmetessään ja ajonopeuden ollessa alle 120 km/h tuo vika ilmenee.

Ja ikävä kyllä - tämä tarina tulee jatkumaan.Toivomukseni on että tänä vuonna saisin vian selville.

Turvallisia kilometrejä teille!
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Hyvä että selvisit eteenpäin.
T. Yksi niistä pysähtyneistä.

26.04.19 - klo:10:21 #17 Viimeisin muokkaus: 26.04.19 - klo:15:10 käyttäjältä tonipan
Moi !

Minun pyörään tuli lähes samanlainen vika. Ilmenee moottoritiellä kovassa nopeudessa. Moottorista häviää tehot ja jos jatkat ajamista kohta sammuu. Jos annat pyörän "rullata" vaihde päällä koskematta kaasuun ollenkaan alkaa moottori taas toimia ennenkun vauhti pysähtyy.

Epäilen että vika on bensapumpussa, vanha pumppu on vuodelta 91 ja pyörässäkin kilsoja 126 tkm. tilasin uuden autoon tarkoitetun tarvike pumpun, jonka aion vaihtaa alkuperäisen tilalle (pumppu ei ole vielä tulut...pitäsi saada pyörä kuntoon ennen 10v. miittingiä).

Bensapuolella vika voisi olla:

- tukkeutuneessa bensasuodattimessa
- alipainetoimisessa bensahanassa
-  bensapumpun releessä
- itse bensapumpussa

korjaamista voisi kokeilla vaikka tässä järjestyksessä

1. uusi bensasuodatin

2. ohita alipainehana kokonaan. Hanaan tuleva ja lähtevä letku on erikokoinen ainakin 91-mallissa, siihen siis jonkilainen liitoskappale, johon molemmat letkut saa liitettyä. Hana on heti bensasuodattimen jälkeen.

3. ohita bensapumpun rele, laita virransyöttö pumpulle vaikka suoraan akusta kokeilun ajaksi (sulake väliin). Pumppu ei siis katkaise bensan syöttöä ollenkaan tuolla kokeilulla.

Se rele pitää pumppua päällä n.3 sek kun virrat kytketään. Tämän jälkeen rele saa "tietoa" sytytyksen ohjaimelta impulsseina kun moottori on käynnissä ja alkaa pumpata. Pumppu pysähtyy kun moottori sammutetaan, vaikka virrat on päällä. Releen tarkoitus on katkaista bensansyöttö jos pyörällä kaadutaan ja/kun moottori sammuu (korjauskirjassa releen nimi: fuel cut off relay).

4. Jos vika vieläkin "päällä" itse bensapumppu vaihtoon. Pyörässä voisi kokeilla tankin ulkopuolista pumppua (esim biltemasta maksaa n.25 euroa). Vanha pumppu jää tankkiin ja uusi ulkopuolinen pumppu imee bensaa vanhan pumpun läpi. Pumppu bensalinjaan vaikka ennen suodatinta. Jos kokeilee tätä niin pumppu pitää olla kaasarimalliseen moottoriin tarkoitettu. Paine jotain 0.2-0.3 bar. Ruiskumoottorin pumppu nostaa paineen johonkin 3 bar paineeseen, jolloin kaasarit voi alkaa tulvia.

Alkuperäisessä tankin sisällä olevassa pumpussa on pumppu/paineensäädin/suodatin on yhdessä paketissa. Alkuperäinen pumppu kuluu, eikä jaksa enää pumpata täydellä teholla. Minun pyörällä pystyy ajamaan noin 110 km/h, jos nostaa nopeuden korkeammaksi pyörä hyytyy kohta.

Jos pyörä hyytyy, ei käännä kaasua yhtään ja antaa rullata vaihde päällä ja virrat päällä (rele luulee, että moottori käy ja pumppaa polttoainetta). Jos kone sammuu, ryyppy päälle ja lyhyitä 3 sek starttauksia, starttausten välillä kääntää virrat pois virtalukosta (jotta tyhjät kaasarit saisi pumpattua täyteen).


26.04.19 - klo:10:30 #18 Viimeisin muokkaus: 26.04.19 - klo:14:51 käyttäjältä tonipan
Kokeile vielä antaako kipinää kun pyörä on hyytynyt. Jos kipinää tulee tulpille on sähkövika poissuljettu.



26.04.19 - klo:10:42 #19 Viimeisin muokkaus: 26.04.19 - klo:14:52 käyttäjältä tonipan
Releen ohittamiseen vielä tarkemnusta. Ainakin 91 mallissa tankille/bensapumpulle tulee 3 johtoa. + johto, - johto ja polttoainemittarin johto. Virrasyöttö kokeilun aikana suoraan pumpun + ja - liittimiin.

Kiitokset tonipan!Onpa hienoa kuulla että jollakin muullakin on samantapainen ongelma.(Tai siis ei tietenkään ole KIVAA kuulla kun jollain on pyörässä vikaa).Ja toi releen ohitusjuttu - pitänee jo yrittää ennakoida sitä,jos vika vielä ilmenee!
Yks tuttu kertoi,että vika voi sittenkin olla pumpussa - se vaan jotenkin väsyy tai kuumenee(höh) tms ja sitä tosiaan toivon.

Mun pyörässä pumppu on toiminut hyytymisten jälkeen aivan normaalisti - ei mitään tehohäviöitä.

Ja todellakaan vika ei ole sytytyspuolella - bensapumppu vaan ei kytkeydy päälle.Heti kun kytkeytyy lähtee pyörä käyntiin ja kukkuu taas.(Vainoharhaisena mietiskelen mikä muu voisi kuumentua tjsp ja estää virran menon pumpulle).

Toukokuun lopussa toivon mukaan taas P-Karjalaan - pitänee ottaa vanhakin pumppu varuiksi mukaan matkalle  :o .

"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

27.04.19 - klo:20:53 #21 Viimeisin muokkaus: 27.04.19 - klo:21:01 käyttäjältä tonipan
Juu olen samaa mieltä, että vika on todennäköisesti pumpussa. Yritän omaan pyörään vaihtaa sen pumpun tankin pohjalle, laitan kuvia / selostusta tänne, jos homma onnistuu (kunhan tilattu pumppu saapuu). Mun pyörällä oire alkaa kun nopeuden nostaa yli 110, muutama kilsa niin alkaa "nikotella" vetää, ei vedä, vetää ... jos jatkaa samaa nopeutta, niin kohta hyytyy. Se pumppuhan on sellainen pissapojanpumpun kokoinen ja pyörii aina kun moottori käy, tunnit tulleet täyteen.

No niin uusi pumppu saapui ja sain sen vaihdettua. Nopeudenrajoitin poistui :).Käytiin juuri koeajolla moottoritiellä. N.20 km ajettiin 2 päällä. Vaikka ajoi reipasta vauhtia, ei mitään hyytymisen merkkejä !!

Lainaus käyttäjältä: tonipan - 27.04.19 - klo:20:53
Juu olen samaa mieltä, että vika on todennäköisesti pumpussa. Yritän omaan pyörään vaihtaa sen pumpun tankin pohjalle, laitan kuvia / selostusta tänne, jos homma onnistuu (kunhan tilattu pumppu saapuu). Mun pyörällä oire alkaa kun nopeuden nostaa yli 110, muutama kilsa niin alkaa "nikotella" vetää, ei vedä, vetää ... jos jatkaa samaa nopeutta, niin kohta hyytyy. Se pumppuhan on sellainen pissapojanpumpun kokoinen ja pyörii aina kun moottori käy, tunnit tulleet täyteen.
Mitkä oli km kun alkoi oireilla ?
Sillä mun pyörässä ei ole "tuntimittaria"  :)  :)  :)
Elämä on lainaa ,miksi et nauttisi siitä harrastuksen parissa !

 :) minulla tuntimittari näyttää noin 28 vuotta. Kilsoja mittarissa 126 tkm, todellisesta ajomäärästä ei varmuutta...

Lainaus käyttäjältä: tonipan - 06.05.19 - klo:20:13
No niin uusi pumppu saapui ja sain sen vaihdettua. Nopeudenrajoitin poistui :).Käytiin juuri koeajolla moottoritiellä. N.20 km ajettiin 2 päällä. Vaikka ajoi reipasta vauhtia, ei mitään hyytymisen merkkejä !!

Tervehdys!Voitko vielä laittaa dataa/kuvia minkä pumpun ja miten sen vaihdoit?Ja hinta!Koska jos investointi pieni
(se että asentamiseen menis vaikka viikko ei haittaa) niin ajattelin ennakoida ja tehdä saman jutun pyörästä irroittamaani pumppuun ja laitta sen sitten nykyisen käytetyn ja toimivan pumpun tilalle.Hölmön hommaako?Varmaan joo mutta kun tosiaan oman pyörän pumpputsydeemi vaan oli niin paljon paremman näköinen kuin se minkä käytettynä ostin.
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Aloitin uuden aiheen siitä vaihdosta. Pumppu maksoi 35€ ja suodatin 3€. Pumpun ja suodattimen mallit siinä jutussa. Se pumppu on kaasarimallisen Honda Accordin varaosapumppu Accord vm.86-89.

http://www.panfun.fi/smf/index.php?topic=3239.0

17.05.19 - klo:18:07 #27 Viimeisin muokkaus: 17.05.19 - klo:18:12 käyttäjältä tonipan
Voi PRKL paluu lähtöruutuun. Pyörä toimi n. 300 km, nyt rajoitin taas päällä :(. Päästiin 10v. juhlapaikalle ja jos päästään sunnuntaina takaisin kotiin niin vian selvittely jatkuu...

Vinkkejä vastaanotetaan !

Lainaus käyttäjältä: tonipan - 17.05.19 - klo:18:07
Voi PRKL paluu lähtöruutuun. Pyörä toimi n. 300 km, nyt rajoitin taas päällä :(. Päästiin 10v. juhlapaikalle ja jos päästään sunnuntaina takaisin kotiin niin vian selvittely jatkuu...

Vinkkejä vastaanotetaan !
Oletko ottanut sen hanan auki? siinä kalvossa voi olla aivan reunassa pienikin viilto.

Hana otettu irti pyörästä, nyt toimii !!! , nopeudenrajoitin istuu takapenkillä 😄

Feikkitankki pois paikaltaan. Hana kahdella ruuvilla kiinni ja alipaineltku kaksinkerroin nippusiteillä "tukkoon". Kaasareille menevä letku käy suoraan  bensansuodattimeen.

Powered by EzPortal