Latauksesta

Aloittaja eekki, 19.07.20 - klo:23:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tonnisatkusta loppu virta vauhdissa. Onneks lähelle kotia. Hain uuden akun ja ajoin talliin. Huomenna pitäs mittailla jännitteitä. Palljonkohan tossa pitäs tulla latausta?

Minkä vuosimallin pyörä?

...tai siis '95 vuoteen saakka jännitteen tulisi olla 12.6-15 V regulaattorin jälkeen ja '96 sekä siitä eteenpäin 14.2-14.8 V kun kone pyörii 5000 r/min ja kaikki valot yms. on sammutettu.

-92 on vuosimalli. Kiitoksia avusta.

Juu...Uuden akun laitoin ja mittailin lataukset. Näytti olevan ok. Tänään sit alkoi oikuttelemaan taas. Kylmänä lataa hyvin mutta lämpimänä ei. Oiskohan sitten jännitteen säädin sökö?

Jännitteensäätimen liittimestä saa hyvää osviittaa kun sen tarkastaa. Se liitin hapettuu usein ja kasvanut resistanssi aiheuttaa lämpöä. Liitin oli täysin kärähtänyt mun pyörässä.

Itse laturin voi myös tarkastaa mittaamalla. Täytyy kaivaa ohje esiin kun kerkiää.

Tonipan kirjoitti toisaalla tällä foorumilla vanhan laturin tarkastamisesta ja laturin esimagnetointivirran kytkemisestä releen kautta.

Pannukakun aikaisempaan ketjuun laittama ohje laturin tarkastamisesta:

95 tai aikaisemman laturin voi tarkastaa seuraavalla tavalla:

Mittaa vastus keltaisesta keltaiseen, kaikkien keltaisten osalta. Tulos tulisi olla 0-1 ohmia eli ei resistanssia.

Sitten mittaa vastus kaikista keltaisista valkoiseen, tässä pitäisi olla ääretön reistanssi eli virta ei saisi kulkea.

Ja vielä, mittaa reistanssi mustan ja valkoisen välillä, tuloksen pitäisi olla 0-4 ohmia.

Tarkoitan nyt, että mittaa liittimien päistä ikään kuin laturiin päin, muistaakseni vanhemmassa virtasysteemissä on musta 2P-liitin ja punainen 3-pinninen liitin. Mustaan liittimeen tulevat valkoinen ja musta johdin, punaiseen kolme keltaista.

28.07.20 - klo:20:30 #8 Viimeisin muokkaus: 28.07.20 - klo:20:33 käyttäjältä tonipan
Jos itse laturi on mittauksien perusteella ehjä on vika todennäköisimmin säätimessä tai hapettuneessa liitoksessa/poikki hapettuneessa johdossa.

Kun saat latauksen toimimaan johdon korjauksen tai säätimen vaihdon jälkeen. Mittaa latausjännite, jos  Se on yli 14 volttia Kannattaa laittaa rele säätimen virransyöttöön. Muutoin sama ongelma on kohta edessä.





Jos itse laturi on kärähtänyt saa uudemman mallisia latureita ilmeisesti melko sopivaan hintaan. Kannattaa harkita päivitystä !!

(Pannukakku ja mikkokui tietänee tästä tarkemmin)

Powered by EzPortal