PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1100 => ST 1100 Huollot ja korjaukset => Aiheen aloitti: Wisa - 01.07.18 - klo:21:06

Otsikko: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 01.07.18 - klo:21:06
Noniin.

Mä olen neljä kokonaista alppireissua tehnyt tuolla -98 1100:lla ilman yhtään teknikaalia ja viidenneltäkin
olin tulossa jo kotiinpäin, kun Nürnbergin yläpuolella yhtäkkiä havahduin voimakkaaseen jäähdytinnesteen hajuun.
Lämpömittari oli myöskin tapissa.

Seuraavalla levikkeellä purin katteita sen, minkä mukana olleet työkalut sallivat, mutta en saanut vuotopaikkaa esiin.
Korkista täyttäessä pari-kolme litraa menee, mutta siitä yli valuu suoraan jonnekin koneen päälle/taakse.

Onko näissä jotakin tuttua taikka tyypillistä vikapaikkaa, joka räjähtää vanhuuttaan? Räjäytyskuvasta katselin, että koneen päällä
kaasuttimien alla kulkee iso vesiletku. Toivottavasti se olisi se, iso purkuhomma, mutta saisi pajalla tehtyä ilman tilausosia.

Pyörä on nyt sunnuntai-iltana Yamaha-huollon pihassa odottamassa maanantaiaamua, mutta kai ne nyt yhden Hondankin hoitaa... ;)
Kaskoahan mulla ei tuossa ole ja Autoliiton plus-jäsenyydenkin matkanjatkamisturvalle tuo on liian vanha. Ei muuta kättä omaan taskuun.

Hemmetti. Onneks on vielä viikon verran lomia.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Pannukakku - 01.07.18 - klo:21:17
Tyypillisistä tyypillisin vuotokohta ovat kansiin kiinnittyvät liitoskappaleet joista lähtevät letkut termostaattikoteloon. Niihin pääsee hyvin käsiksi kun ottaa kaasuttimet pois.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 01.07.18 - klo:21:26
Sopis kyllä hyvin oireisiin. Meneekö ne uusiksi vai löystyykö eli onko tiedossa osien odottelua?
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Pannukakku - 01.07.18 - klo:23:02
Yleensä niihin, tai toiseen niistä, on syöpynyt halkeama. Mutta jos on kiirus niin jokin plastic padding tai silikoni plus jesari tms. käynee ensiavuksi.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Pannukakku - 01.07.18 - klo:23:05
...mutta löystynyttä letkua ei ole vielä poissuljettu. Ja Honda Europen päävarasto taitaa olla siinä rajan pinnassa Puolan puolella. Toisinaan osat ovat tulleet nopeammin kun ne on tilattu Berliiniin ja lähetetty sieltä Suomeen kuin Bikeworldin marmoritiskille.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 02.07.18 - klo:22:55
Joo!

Vasemmasta kannesta lähtevä letku oli räjähtänyt, siinä oli useamman sentin mittainen halkeama. Liitoskappaleet vaikuttivat tässä vaiheessa terveiltä.

Kaikki kaasuttimien aliset letkut vaihdetaan nyt samalla, kun kerta on paikat auki. Nyt on maanantai-ilta ja keskiviikkoaamuksi ne kuulemma ovat tulossa.
Yamaha-huolto ei hyljeksinyt vierasta merkkiä, vaan vanhan liiton asentaja otti alkuhämmennyksen jälkeen tehtävän vastaan. "Tämähän me laitetaan."
Moto-Grässel Hof-nimisessä kaupungissa on tämä putiikki. Osien hinta yhteensä on karkeasti satasen, mutta keskiviikkona nähdään, paljonko vieraan merkin
parsimisen työveloitus on... :)
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 09.07.18 - klo:13:30
Ja nyt on selvitty kotiin.

Keskiviikkoaamuna tulivat osat ja iltapäivällä oli pyörä nipussa. Se kuitenkin käy etenkin tyhjää
varsin erikoisesti, joten kaasuttimien synkronointi lienee lipsahtanut irroittaessa pieleen. Ihan kuin yhdessä kaasuttimessa
olisi läppä jo raollaan muiden ollessa vielä kiinni. Ajamaan pystyy kuitenkin normaalisti.

Pyörän remontti maksoi yhteensä viitisensataa. En pidä pahana käytettyihin työtunteihin nähden.
Kaikki muutkin letkut on kyllä ensi talvena uusittava. Ei tule vanhuus yksin.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 21.07.18 - klo:19:04
Vihdoinkin käy Pannari niin kuin kuuluukin. Kaasuttimien synkronointi oli poskellaan
irroituksen jäljiltä. Senhän ei kyllä pitäisi muuttua mihinkään, koska kaasuttimet
irtoavat pakettina, mutta lienee asentaja pyöräyttänyt väärää ruuvia.
Säätö oli itsessään helppo savotta, töitä teetti lähinnä Pannarille niin tyypillinen
strippaaminen elikkäs katteiden purku.

(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37625933_10156147457285100_3919253761788215296_n.jpg?_nc_cat=0&oh=18e9caf31e9e84c665eddf22968c7bd1&oe=5BC8F946)

(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37592107_10156147457290100_3052324998321537024_n.jpg?_nc_cat=0&oh=29dc360ae1214dd225786cb4ef348879&oe=5BDC086B)




Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Pannukakku - 22.07.18 - klo:02:53
Tuo synkkaus ja virtaukset yleensäkin on kumma juttu, ne ovat menneet minullakin aina hiukan pieleen kun kaasutinpaketin käyttää irti. Tai muuttelee pakoputkia. Tai tekee melkein mitä tahansa pientä. Hieno mittaristo, pitää hankkia vähän laadukkaampi instrumentti kuin muoviset postimyyntivehkeet.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 23.07.18 - klo:05:54
Tämä on Motonetin myymä 59 euron mittaristo. Hintaansa nähden huomattavan laadukkaan tuntuinen laitos, suosittelen.
Liittimet vallan messinkiä ja kaikki mittarit näyttivät samaa, tarkistin ensin yhteen kaasuttimeen.

Ihan ei mennyt sitten loppukokoonpano putkeen. Ryyppyvipu ei vaikuta mihinkään ja rikastin makaa
koko ajan päällä. Täytyy avata vehkeet vielä kerran ja katsoa, minkä vipstaakin sain kasatessa jumiin.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 28.07.18 - klo:19:43
No tämäpä rupesi nyt vastustamaan.

Ryyppyvivuston linkit takertelivat niin, ettei oikean puolen kaasareissa mennyt ryyppy päälle ollenkaan. Vivuston herkistely käytätti kaasareiden päällä olevan
kumitorvia pitelevän kaukalon irti. Ei ollut ihan triviaali savotta uittaa se takaisin paikalleen niin, että ko. torvetkin ovat kunnolla paikallaan. Kaasutinpareja yhdistävistä ruuveistakin oli toinen varissut jonnekin.
Nyt pelaa ryyppy.
Vaan ei toiminut vieläkään. Kävi tosi nätisti ja tasaisesti, mutta ei mennyt sitten mihinkään. Päätin pitäytyä vianetsinnässä niissä paikoissa, mitä olin itse pidellyt, olinhan kuitenkin
tuonut pyörän juuri Saksasta ajamalla, joten seokset tuskin olisivat hyvin pielessä.
Voimattomuus tuntui bensan puutteelta, joten letkut bensahanalta irti ja ohitus koko keksinnölle. A vot, taas löytyi uusi raikkaus menoon :) Hana vissiin jumittui kaasareita
synkronoidessa, kun haaroitin sille alipaineen mittarin letkusta.

Kaasuttimet piti muuten taas synkata uudestaan. Taisivat päästä liikkumaan toisiinsa nähden, kun käytin sen yläkaukalon irti.
Miksi tuossa muuten ylipäänsä on bensahana?
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Pannukakku - 28.07.18 - klo:20:34
Tankin pinta on täytenä korkeammalla kuin kohokammiot joten jos neulaventtiilit vuotavat niin ollaan pari litraa rikkaan puolella. Mutta aika moni jenkki on ohittanut koko vipstaakin. Pitänee tehdä samoin jahka saan uudet kaasuttimet kiinni.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 28.07.18 - klo:21:44
Joo, näin se näyttää olevan. Mulla oli aiemmin CX-Honda painovoimaisella bensansyötöllä enkä kyllä
kääntänyt siinäkään bensahanaa koskaan kiinni, en edes talviseisonnassa. Vuotava neula oireilisi kyllä muutenkin
eli taidan olla stressaamatta aiheesta. Google kertoikin, etten ole ainoa, joka on kärsinyt kuristavasta hanasta.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 02.09.18 - klo:18:15
Tämä saaga se ei sitten tunnu päättyvän.

Huomasin tuossa, että pyörä kuluttaa öljyä ihan merkittävästi. Se ei ole sitä koskaan aiemmin tehnyt, joten ei ole ihan säännöllisesti tullut kumarreltuakaan tarkastusikkunalle.
Rupesin katselemaan tarkemmin. Kylmänä käynnistäessä pyörä pölläyttää ihan näkyvästi sinistä ja haisee ooppelille.

Käytättää siis talven aikana kannet pois. Uusiksi menee ohjurinkumit ja tietty kannentiivisteet, samoin kaikki tuossa uusittavat pultit.
Tuleepa myös tarkistettua venttiilinvälykset.

Villi arvaus vauriomekanismista on reipas ylikuumeneminen vesien karattua. En aivan välittömästi päässyt pysähtymään, vaan ajoin useita kilometrejä myöhemmin
kuivaksi osoittautuneella koneella. Vielä puoli tuntia pysähtymisen jälkeenkin, kun lisäsin vettä kuivaan koneeseen, ampui se ne takaisin kiukkuisella suhinalla
eli kansissa on ollut todella lämmintä. Ohjurinkumit ovat ainakin saaneet siipeensä.

Sylinterien kunto selviää kannet avaamalla. Tämän syksyn ajelut kyllä vielä teen, vekotin käy ihan normaalisti ilman sivuääniä.
Teen raporttia tänne, jahka saan aloittaneeksi. Onneksi on oma talli.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 19.04.19 - klo:18:18
Vastaa lainaamalla
Sylinterien kunto selviää kannet avaamalla. Tämän syksyn ajelut kyllä vielä teen, vekotin käy ihan normaalisti ilman sivuääniä.
Teen raporttia tänne, jahka saan aloittaneeksi. Onneksi on oma talli.

No kyllä en saanut talven aikana edes aloittaneeksi. Työkiireet ja tallin tukkiva auto pitivät huolen, ettei koko pyörä käynyt juur mielessäkään.
Ohjurinkumit palautuivat mieleen sillä siunaaman sekunnilla, kun löin veenelosen tulille talven jäljiltä. Ihana sininen savu leijui putkista. Tämä tosin loppuu muutaman sekunnin jälkeen
eikä lämpimällä koneella ole savusta ja kärystä tietoakaan. Käynti ja veto on ihan normaalia ilman sivuääniä. Taidan silti laittaa tarvittavat osat tilaukseen ja sopivana sadeviikonloppuna
nykäisen hatut pöydälle.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 22.04.19 - klo:22:58
No en tiedä taas tuon kanssa. Vaihdoin lauantain ratoksi siihen öljyt ja suodattimen. Oli ensimmäinen vaihto huono-onnisen euroopanreissun jälkeen,
joten olin kyllä pahuksen utelias, onko paljonkin metallinhohtoa vanhassa öljyssä. Sehän olisi indikoinut ikävämpää moottorivauriota. Mitään poikkeavaa ei onneksi näkynyt, paitsi
ehkä poikkeuksellisen liruksi mennyt ja palaneen hajuinen vanha öljy.

Savutus käynnistyksessä loppui. Taidan jatkaa ajamista ja seurata, viekö se öljyä. Moitteettomasti se kyllä toimii. Ihan huvikseni en viitsi aukoa sylinterinkansia. Ei muuta kovaa ajoo :)
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: tonipan - 23.04.19 - klo:07:51
Mulla myös hiukan pölläyttää käynnistettäessä, jos pyörä seissyt pitempään. Ei ole haitannut menoa, kuluttaa öljyä 0.5-1 l / 5000km riippuen ajotavasta. Kyllä kone on lujaa tekoa, jos ajelit sillä muutaman kilsan ilman vesiä !
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: uusipanisti05 - 24.04.19 - klo:08:43
Olis kiva vetää johtopäätöksiä omaa pyörää ajatellen, kun tietäis paljonko pyörillä on ajettu, minkäkin vian ilmaannuttua.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 28.04.19 - klo:22:55
Juu, eipä oo tullut mainittua. Tuossa mun vekottimessa on nyt 96000 mittarissa.
Ostaessa 2012 mittarilukema oli 39000. Kilometrit eivät tunnu vaikuttavan tekniikkaan mitenkään, ulkoasu vain hieman nuhraantuu matkan kertyessä
ja siihenkin voi aika pitkälti itse vaikuttaa. Nokkahihnan vaihdoin siihen kolme vuotta sitten, koska remmin ikä alkoi hirvittää, mutta ei vanhakaan
mitenkään korppuuntuneelta tuntunut.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Pankku - 04.05.19 - klo:06:39
Yritin tuossa etsiä paljonko minun 1100:lla oli ajettu, kun vesiletku poksahti 10 v sitten matkalla Passo di Stelviolle siellä liki huipulla. Nestettä tuli reilusti pois ja vaikka sitä sinne toki sisään työnsin ja nilkutin Garmisch Partenkircheniin 150 km, piti koneremontti sitten tehdä, kun kansi meni ja männänrenkaat samassa hässäkässä. Muistelisin kilometrejä olleen kuitenkin reilut 130 tkm mittarissa. Muutenhan tuo on todella luja pyörä, mutta joskus kannattaa ottaa ja vaihtaa kaikki nuo letkunpätkät ja toinen mikä kannattaa muistaa tehdä, on voidella kulmavaihteen spoori kun vaihtaa aina renkaan taakse.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 08.12.19 - klo:16:44
Sain aloitettua. Kamala virkkaaminen on kyllä noissa katteissa, pari tuntia meni tähän tilanteeseen.
Pyörä ei ole kuluttanut merkittävästi öljyä, mutta savutus käynnistäessä harmittaa. Nyt on hankittuna kannentiivisteet
ja venttiilivarren kumit. Venttiileistä tarkistan seetipinnat ja läppään ne, jos pahempia palojälkiä ei ole.
Välyksiä en ole koskaan tuosta tarkistanut, mutta nyt se on pakko tehdä, kun niihin kerrankin on jopa mahdollisuus vaikuttaa.
Kaasuttimien irtoavat osat saavat ultraäänipesun.

Onneksi tällä hommalla ei ole mikään kiire, voi tehdä rauhassa ja kunnolla.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Pannukakku - 08.12.19 - klo:17:40
Morjesta,

Voinen suositella mestaria joka on tehnyt mun kaikki ST:n kannet, sopuhintaan laatuun nähden ja tekninen konsultointi on tullut kaupan päälle. En viitsi enää läpätä mitään omia kansiani koska tuolta saa samalla rahalla uudet, paremmat seetit sekä kansien oikaisun. Tuo ST:ssä käytetty kannentiiviste on siitä ikävä, että se vaatii normaalia paremman pinnanlaadun. Mutta koskaan ei ole Jarmon hioma "peilipinta" jättänyt tarttumatta tiivisteeseen.

http://www.kansiset.net/ (http://www.kansiset.net/)
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 11.12.19 - klo:01:06
Katsotaan kansitöiden tarvetta sen mukaan, miltä avaamisen jälkeen näyttää. Jos seeteissä ei ole vuoto- tai palojälkiä, en lähde asioikseni niitä koneistuttamaan,
kevyt hivaisu hiomatahnalla riittää. Kannentiivisteissä ei ole merkkejä ongelmista, vaihdan ne lähinnä siksi etten ilkeä kasata vanhoilla. Kansiset on hyvä paja,
arvostan suositusta kyllä sen puolesta.

Kaasuttimet ovat yllättävän siistit sisältä, mitään ihmeempiä pikeentymiä ei näy olevan. Puran ja pesen sen verran kuin säätöjä häiritsemättä pääsee tekemään.
Kansien alla on murentuneesta ali-ilmansuodattimesta kulkeutunutta putua, se tarttee koettaa puhallella pois niin, ettei se kulkeennu kaikkiin mahdollisiin reikiin.
Ko. putsariinkin näköjään tarttis leikellä joku kärpästenestofiltteri.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 15.02.20 - klo:18:11
Edistyy pikkuhiljaa, kohta vois laittaa vauhtiakin kevään lähetessä. Sylinterit näyttävät harvinaisen virheettömiltä satatuhatta ajetuksi koneeksi. Jopa hoonausjäljet ovat vielä näkyvissä. Mitään lämpövaurioita ei ole näkyvissä, vaikka kone ehti käydä vesien karattua todella kuumana. Tällä pannulla ajetaan vielä pitkään.

Jakopää vaatii huomiota. Vaihdoin hihnan muutama vuosi sitten ja silloin hiplasin kaikki rullat läpi ja totesin kelvollisiksi. Nyt huomasin, että kiristimen ja varsinkin taittopyörän laakereissa on ihan selvä holkkuma. Ne kyllä pyörivät vielä pehmeästi, mutta en enää ilkeä kasata vanhoilla. Uusia saa, mutta on se taas parisataa euroa levällään. Ihmeen suolainen hinta, mutta tarvikkeenakaan ei kukaan näytä tekevän, ei ole varsinainen volyymituote.

Huomenna kerkiän kannen purkuun, katsellaan venttiilien kuntoa. Homma tökkäsikin viime viikonloppuna venttiilinjousiprässin puutteeseen. Kaksi prässiä on hyllyssä, mutta kumpikaan ei yltänyt Pannarin venttiilipoteroihin. Klikkasin viime sunnuntaina https://www.mbfmoto.com/tyokalu-voiteluaine-kemikaali/2224-venttiilijousipuristin.html ja tiistaina tuli jo saapumisilmoitus. Hyvää tointa sekä MBFMotolta että Postilta.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 28.02.20 - klo:23:37
Hondan laatu jatkuu. Seetit ovat erinomaisen hyvän näköisiä näin paljon ajetuksi koneeksi eikä tarvetta kansitöihin koneistamolla ole. Venttiiliohjurien kumit etenkin pakopuolella ovat täysin valmiit, osa suorastaan palaneet. Ohjurit itsessään ovat kunnossa eikä venttiilinvarsissakaan ole kulumaa, venttiilit eivät klappaa ohjureissaan.

Motivaatio kiristyy päivän pidetessä. Onneksi on nyt muutama päivä aikaa näpertää tätä valmiimmaksi. Jakopään rullat ovat matkalla Suomeen, mutta en kyllä pysähdy enää odottamaan niitä, ne saa helposti vaihdettua hieman myöhäisemmässäkin vaiheessa. Kannet alkavat olla valmiin puolella, seuraavaksi pitää punoa ne paikalleen, sitten jakopää kasaan ennenkuin nokat saa pukeilleen. Kyllä tämä tästä.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 23.03.20 - klo:03:14
Ja tämä olis nipussa. Jakopään rullatkin ehtivät niin nopeasti tallille, ettei tarvinnut odotella niitä. Kokoonpano oli naps ja kops, tosin katteiden ruuveissa oli aikamoinen etsiminen, vaikka ne mielestäni ihan järjestyksessä purinkin. Ensikäynnistyksessä huomasin jonkin kaasuttimen vuotavan bensaa koneen käydessä, mutta seuraavana päivänä vuoto oli tiessään. Lie tiivisteet turvonneet paikoilleen? Annoin koneen käydä lämpimäksi asti, mutta vuoto ei palannut. Hämmentävä episodi oli kaasuttimien synkronointi, siihen ei nimittäin tarvinnut puuttua, vaikka käytin ne levällään ja suuttimet ultraäänipesussa.

Veenelonen surisee tasaisesti. Jäljellä on öljyjen ja suodattimen vaihto, sitä ennen en aio virkata alakatetta paikalleen. Ensi viikonloppuna alkaa ajokausi, sikäli kun maassa ei ole silloin lunta.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 10.07.20 - klo:11:04
Ens talvena avataan taas. Mikään ei mennyt pieleen kansitöissä, mutta ei niistä mitään apuakaan ollut. Pyörä savuttaa edelleen käynnistyksen jälkeen aivan samalla tavalla. Nyt jos vaikka tarjoaisi uusia männänrenkaita uhrilahjaksi? Samalla tietty näkisi veivilaakerit eikä kardaanin nivelkään enää olisi ison purkamisen takana. Ohuesti tuntuu aiheuttavan lieveilmiöitä yksi haljennut vesiletku.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: mikkokui - 12.07.20 - klo:17:12
Ens talvena avataan taas. Mikään ei mennyt pieleen kansitöissä, mutta ei niistä mitään apuakaan ollut. Pyörä savuttaa edelleen käynnistyksen jälkeen aivan samalla tavalla. Nyt jos vaikka tarjoaisi uusia männänrenkaita uhrilahjaksi? Samalla tietty näkisi veivilaakerit eikä kardaanin nivelkään enää olisi ison purkamisen takana. Ohuesti tuntuu aiheuttavan lieveilmiöitä yksi haljennut vesiletku.
Pannukakkuhan uusi kaikki vesiletkut,,,häneltä varmaan saisi ehkä myös tietoa mikä tuon aiheuttaa,,,
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 23.01.21 - klo:20:17
Ens talvena avataan taas. Mikään ei mennyt pieleen kansitöissä, mutta ei niistä mitään apuakaan ollut. Pyörä savuttaa edelleen käynnistyksen jälkeen aivan samalla tavalla. Nyt jos vaikka tarjoaisi uusia männänrenkaita uhrilahjaksi? Samalla tietty näkisi veivilaakerit eikä kardaanin nivelkään enää olisi ison purkamisen takana. Ohuesti tuntuu aiheuttavan lieveilmiöitä yksi haljennut vesiletku.

No ei avattu. On ollut töissä harvinaisen kiireinen talvi, enkä ole löytänyt intoa hakata useita satoja euroja rahaa sekä kymmeniä työtunteja täysin kosmeettisen vaivan poistamiseen. Pyörähän ei siis kuluta juuri öljyä, se vain pölläyttää pidemmän ajon jälkeisellä kylmäkäynnistyksellä pienen sinisen pilven.
Aloin myös pitää mahdollisena, ettei männänrenkaissa varsinaisesti välttämättä olisi edes vikaa, vaan saattaisivat olla karstottuneita uriinsa. Venttiilien karstaeroista päätellen koko murhe on sitä paitsi yhdessä sylinterissä. Sen verran ajattelin tässä kevättalven aikana puuhastella, että josko koettaisi antaa tulpanreiän kautta liuotushoitoa männänrenkaille.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: uusipanisti05 - 24.01.21 - klo:09:46
Ohjurien kumitko vaihdettiin ja paineet mitattiin
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: FF1pan - 24.01.21 - klo:12:32
Ohjurien kumitko vaihdettiin ja paineet mitattiin



Tuota minäkin ajattelin,kun savunpölläys viittaa kuluneet venttiilien ohjurinkumit sen yleensä aiheuttaa ,mutta jos vaihdettu niin sitten vika muualla.
paineiden mittaus kertoo kyllä sylinterien kunnon,varsikin jos niissä erojakin.

 FF1pan
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 24.01.21 - klo:23:38
Joo, venttiilivarren kumit on uudet, vaihdoin ne viime talvena. Puristuspaineet on tasaiset joka pytyssä ja hoonausjäljetkin näkyvät vielä pyttyjen seinissä. Tässä jää enää aika vähän muita vaihtoehtoja kuin jumittunut tai veltostunut öljyrengas.

Sellainen kävi mielessä ja sopisi oireisiin, että venttiiliohjurin ja kannen välistä vuotaisi aina koneen seistessä tippa öljyä pakoventtiilin lautasen päälle ja tämä savuaisi sitten käynnistyksen jälkeen hetken. En ole kuitenkaan kuullut koskaan kenelläkään tällaista vaivaa olleen. Kokeilin kuitenkin endoskoopin ja bräkleenin kanssa tarkastella tätäkin vaihtoehtoa, mutta ei ollut kyllä sekään vikana, eivät vuoda ohjurit juurestaan.

Ääh, tulppa pois ja löpökylpyä. Lähtee jos lähtee.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: uusipanisti05 - 25.01.21 - klo:09:42
En tiedä mistä aineesta öljyrenkaat tänä päivänä tehdään, mutta ennen puhuttiin, että kun moottori keittää niin renkaat meltaantuvat ja silloin ne päästää öljyä läpi. Varmaan olen aivan väärässä. :)
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: Wisa - 31.01.21 - klo:22:58
En tiedä mistä aineesta öljyrenkaat tänä päivänä tehdään, mutta ennen puhuttiin, että kun moottori keittää niin renkaat meltaantuvat ja silloin ne päästää öljyä läpi. Varmaan olen aivan väärässä. :)

Näinpä minäkin tässä epäilen käyneen.
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: MakePan - 12.08.21 - klo:18:05
Nytpä tuli sitten täälläkin nesteet pihalle. Parin tunnin purkamisen jälkeen syyksi paljastui kansille tulevien letkujen liitoskappaleiden, tai oikeastaan vain oikeanpuoleisen liitoskappaleen kumitiiviste. Varmuudeksi vakuudeksi molemmat kuitenkin molemmat purkuun ja uudet stefat ja molemmat vesiletkutkin vaihtoon. Onneksi tämä ei tapahtunut esim Nordkapin, tai Vardö  - Hamningberg reissulla. Tällä kertaa häpeällistä kotiinpaluuta peräkkärrykyydillä ei tarvinnut tehdä kuin vajaat 20km. Onneks on katettu kärry ja naapuritkin oli varmaan jo koisimassa kun tulin kotiin. Ei ollut ketään ilkkumassa thumbsup1
Otsikko: Vs: Tonnisatanen sylki vedet pihalle
Kirjoitti: veskupappa - 13.08.21 - klo:08:12
Moi

Kaivelin omista kirjoituksistani aiheeseen liittyviä viestejä, josko niistä olis apua, laitetaan kosto elämään.,kun itsekin sain täältä foorumilta hyviä vinkkejä ja kommentteja.
Toivottavasti seuraavista on apua..   Omasta kokemuksesta oppineena sanoisin, että kun avaat paikkoja, niin  tarkista  kaikki tiivisteet ensin...siis mitat ja hanki ne, mitä merkkiliike ei pysty toimittamaan jostain muualta jo valmiiksi.  Siten ei tarvi mennä montaa kertaa tekemään.... eli kaikki kumiosat kerralla uusiksi.


Purettu kaasarit pois ja todettu, että oikeanpuoleisesta kannesta termostaattikopalle lähtevä letku halki ( noin tuuman pituinen halkeama heti kannen letkukiristimen vieressä.
Siellä sinun vinkkaamassa osoitteessa : www.koczarski.com /ST1100/ on kyllä ihan hyvät kuvat ja tekstit. ( Ja monta muutakin hyvää ohjetta / vinkkiä, kannattaa tutustua )

http://koczarski.com/ST1100/Carbs&Cooling/CarbsCooling.htm

Itse otin polttoaineletkun irti heti tankin metalliputkesta ja pultti letkuun, niin alkuperäinen letkunkiristin toimii hyvin. Ja e.m. sivuston ohjeesta poiketen en ottanut kaasuttimien ylivuotoletkusta yhtään
 liitosta auki, vaan nostin k.o. hukkaputken ylös kaasuttimien mukana.
kaasuttimien kurkkujen ruuvien avauksen jälkeen hieman liuotinspraytä kaasarien kurku ja kumin saumaan ja sitten MALTILLISESTI harjan varrella kampeilua, kunnes ensimmäinen liitos irtosi, ja
hetken nuljutuksen jälkeen irtosi loputkin..
Mun pannarista ei kyllä löytynyt nettisivun kuvan mukaista letkua kaasuttimien etu / alapuolelta ( Olisko kuvissa ollut joku saasteenestomalli.?)


 Laitellu vesiletkut pannariin. Iloinen ylläri oli se, että letkunkiristimet oli ruostumattomat, joten jatkavat uraansa uusien letkujen kanssa. Piti hakea motonetistä 6 mm kiintolenkkiavain, koska kaikkiin
lemmareihin ei päässyt hylsyllä käsiksi. Jos hommat suo,niin huomenna kaasuttimien kumikurkut ja sitten kasaanpäin...

Tänään tilasin storm motorilta kaasarien kumikurkkusarjan... nyt - 15 %
Vink vink eli hintaan n. 27 €

Kaasarin kumien vaihdosta...
Oli kyllä korkea aika vaihtaa,koska kaikissa oli halkeamia ja yksi oli niin hauras, että mureni reunoista, kun lattakärkisellä meisselillä irroitti.
Kurkuissa kolot, joista toisen tulee osua imukurkussa olevaan ulokkeeseen. Idea selviää, kun katsoo koneessa vielä kiinni olevia  peilin avulla sivulta päin. Ja kannattaa sitten katsoa, miltä kurkun sisäpuoli näyttää suhteessa kannen kanavaan, koska peilillä ulkopuolta katsoessa näyttää siltä, että kumin pitäisi mennä vielä syvemmälle, koska koneistettua pintaa näkyy vielä. ( on kirkas, koska pyyhin kanavan ulkopinnat täysin haihtuvaan elektroniikan puhdistussprayhin kostutetulla kankaalla ).
Asennukseen käytin kuminuijaa, millä opastin kurkut lempeästi paikalleen. Puhdas kangas aukon päällä..
Ja vaijerit kaasareihin, ennenkuin laskee paketin alas...
Kaasaripakettia kokeilin ensin kuiviltaan, mutta ei mennyt, kuin yksi puoli kerralla paikalleen. Sitten silikonirasva sprayta puhtaaseen liinaan ja kevyt voitelu kurkkujen sisäpintaan.
Sitten kaasarit kohdalleen ja käsivoimin yritys. Ei mennyt,mutta kun laudanpätkän laittoi ilmanputsarin aukon reunalle ja kuminuijalla opasti, niin sitten meni.
Seuraavaksi hukkaputki (letku) paikalleen ja tankki ennen ilmansuodatinta ( ei mahdu muuten paikalleen)

Nesteen täyttö haynesmanuaalin ohjeen mukaan, samoin lämpimäksi käyttö.

    Olisi pitänyt uskoa kerralla,että hankkii KAIKKI osat etukäteen,, koekäytössä pari viikkoa sitten kuului vieno poksahdus, kun letkun haljetessa,  ja tuloksena pienempi puro...
    Jäljistä päätellen vasen pienempi o-rengas syyllinen...

    Sen jälkeen etsitty osia, joita merkkiliikkeen ei toimittanut viimeksi, eli silloin tilasin kaikki kumiosat,  joita jäähdytysjärjestelmissä on ja puuttumaan jäi o-renkaat
 ( 2 kpl 21,2 x 2,4 mm ja 1 kpl 47,5 x 2 mm ) sekä ohituskierron letku 5,5 mm reikä 3 mm seinämällä, pituus 38 cm. Käyttämättä jäi tiiviste, joka tulee kovan putken yläpäähän kulmakappaleeseen,
 mihin iso o-rengas myöskin menee. Osanumero 91315-MT3-003 Honda genuine part.

    Löydetty tiivistekeskus vantaa o-renkaat, pienemmät juuri sama koko ja iso 47,0 x 2.0.

    Epdm letku sisäreikä 6 mm Dunlop Hiflex, eli glykolin kestävä kumilaatu lämmönkesto  100 asteeseen asti.

    Jospa sitten näillä eväillä voisi ajokauden hoitaa oikealla tyylillä....
    Oli muuten aika helppo irrottaa kaasuttimet puoli vuotta edellisestä irroituksesta..

    Ihan vaan tiedoksi vanhempien painarien omistajille...
    Eli koskaan ei ole aikaa tehdä kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä uudestaan.

    Eli hankkikaahan kanssaharrastajat kaikki osat kerralla, kun tulee sen aika, pääsette helpommalla

    Vesku

Ja vähän jatkoa, eli uusi termostaatti motonetistä. O-rengasta ( 54 x 2 mm ) ei motonetistä löytynyt. Läheltä motonetin viereltä löytyi huolto-asema, missä osaset-ketjun osakauppa. Ei löytynyt
 siitäkään,mutta kaveri sanoi, että jos tilataan,on heti huomenaamuna täällä...
Tilattiin...
Eli onhan tässä osien hankinnassa ollut vähän vaiheita, mutta kun harrastepuuhassa ei lasketa tuntikatetta, niin jo hankitut osat tuntuu aika edullisilta verrattuna merkkiliikkeen hintoihin eli o-renkaat tiivistekeskuksesta 4 €, epdm letku ja kaksi lemmaria 5,5 € ja termostaatti 9,9 €.
Luulen,että se äsken tilattu o-rengaskaan ei liene hirmu arvokas.

Vesku

Edit: termarin osanumero 30-6071 motonetissä.

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020