Kokemuksia ST 1300 vm. 2003

Aloittaja Hemuli59, 07.07.17 - klo:06:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Millaisia kokemuksia teillä on vm. 2003 1300 Pannarista.
- Millä kilometreillä jakohihnan vaihtoa olette tehneet?
- Mitä vikoja odotettavissa, onko jotain "tyyppivikoja"?

Lainaus käyttäjältä: Hemuli59 - 07.07.17 - klo:06:29
Millaisia kokemuksia teillä on vm. 2003 1300 Pannarista.
- Millä kilometreillä jakohihnan vaihtoa olette tehneet?
- Mitä vikoja odotettavissa, onko jotain "tyyppivikoja"?

Vain ST 1100 mallissa on jakohihna.

Yksi tyyppivika on 5-haarainen letkuliitin ilmanputsarin kotelon alla. Jos on tyhjäkäyntiongelmia, todennäköisesti tämä liitin on tukossa.

Erittäin kestävä ja viaton pyörämalli. Kauan tuotannossa ollut malli. Varsinaisia tyyppivikoja ei juuri ole.
Joistain menee sähköpleksin moottorin rattaat? Tyhjäkäynnin vahapatruuna ja tuo haaraliitin normaalia iän myöten tulevaa kulumista,tukkeutumista.
Myöskään pyörälehtien mukaan malli erittäin kestävä ja suosittu matkamalli. Tyyppivioiksi mainitaan useasti: -  ,eli ei ole tyyppivikoja.
Kestää huollettuna ainakin250-300 tkm. Enemmänkin.
Hyvin tuulelta suojaavat katteet,kantaa kyytiläisenkin hyvin.
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Kuten pojat jo tuossa mainitsivat varsin vähävikainen laite. Hyvin useasti ns. vika tulee huollon puutteesta ja sen laiminlyönnistä.

Se mihin saa varautua on Jarrupalojen, renkaiden ja bensiinin kuluminen sitä riittää...,
myös kuluvien osien vaihtoa silloin tällöin voi joutua suorittamaan.

Kunhan muistaa jarrutella pari kolmekertaa kesässä kunnolla niin saa liikettä myös se jumittuva pikkusylinteri edessä vasemmalla puolella joka siirtää painetta takarenkaaseen jarrutettaessa.
Eli reilua käyttöä ilman säälintää siitä se tykkää.  thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

03.08.17 - klo:21:34 #4 Viimeisin muokkaus: 03.08.17 - klo:21:51 käyttäjältä BeeNalle
Hankin 1300abs 2003-mallin pari vuotta sitten. Yksilö oli tuotu Ruotsista ja se oli harvinaisen vähän ajettu silloin, huoltokirjan mukaan vain 35tkm. Nyt mittarissa on n.46tkm. Pyörä oli ostettaessa kyllä niin siisti ja kulumaton, että todennäköisesti kilsat pitävät paikkansa.
Renkaat ja öljyt jouduin vaihdattamaan ja tämän kesän alussa myös akun. Kaikki toimii loistavasti, joten ajelu on pelkää nautintoa. Huvikseni viime kesänä putsailin tuon "kuuluisan" kuusihaaraisen" liittimen. Käyntihäiriöitä ei varsinaisesti ollut, mutta kiinnosti muuten vain tutustua pyörään. Yksi haara oli hieman tukossa ja putsauksen jälkeen kaasuvaste ehkä hieman parani. Tosin ei se huono ollut ennen sitäkään.
Pyörässä on moottoripleksi. Huomasin, että ylös-alas liikkuvat metallikiskoissa on kaksi korkeusvaihtoehtoa pleksille. Pleksi oli alemmassa, joten siirsin sen kokeeksi ylempiin koloihin. Vaikutus oli positiivinen. Eli pleksin yläreuna on alimmassa asennossakin n. 6 cm korkeammalla kuin ennen. Pleksin kulmahan muuttuu pystymmäksi mitä ylemmäksi sitä nostaa. Tässä ylemmästä asennuskorkeudessa on se pieni etu, että pleksin kulma suhteessa korkeuteen (=suojaavuuteen) pysyy nostaessa hieman loivempana noin puoliväliin saakka ennen kuin kulma alkaa muuttua pystymmäksi. Ainakin minusta hieman loivempi kulma pleksi nostettuna noin puoliväliin tuntui vaikuttavan pyörteilyyn vähentävästi. Toisaalta näissä ylemmissä kiinnikkeessä ollessaan ja ylimpään asentoon nostettuna pleksi on todella korkean näköinen. Harvoin sitä varmaan tarvitsee nostaa ihan ylös, koska pleksi on näin asennettuna jo valmiiksi hieman suojaavampi.


   

 thumbsup1 Ostin 2005-mallin uutena ja olen ajanut sillä melkein 170000 kilometriä.
Laturi (kallis ja todella isotöinen vaihdettava) hajosi pari vuotta sitten, 2 akkua, takapyörän laakerit ja viime syksynä
korkkasi kannen jäähdytysnesteletkujen T-kappale (nesteet pihalle, mutta ei täystuhoa).

Muuten ei ole mennuyt kuin renkaita, jarrupaloja ja muita huolto-osia.
Öljyä ei tarvitse lisätä. Huollot on tehty säännöllisesti.

Uskaltaisin lähteä pitkällekin reissulle melkeinpä paremmin kuin uudella, viime syksyn tapahtumasta huolimatta.
Uuttakaan mallia ei ole tullut, siksi vanha on edelleen voimissaan.

hojare
rd11
tee se nyt, huomenna voi olla.....

Minkälainen vika laturiin tuli, eikö kannattanut korjata?

05.08.17 - klo:11:04 #7 Viimeisin muokkaus: 05.08.17 - klo:15:41 käyttäjältä hojare
 :) Kävin juuri tallissa katsomassa, staattori ja säädin olivat OK, mutta roottori palanut. Siellä ne ovat
vastaisen varalla.
Uuden roottorin/koko laturin toimitusaika olisi ollut useampi kuukausi.

Laturi hyytyi maanantai-iltana ja varsinainen syy selvisi tiistaina. Laivalle piti lähteä saman viikon perjantaina iltapäivällä ja
ainoa vaihtoehto oli ottaa koko laturi liikkeen käytetystä pyörästä. Näihin kahteen purkuun ja asennukseen meni ammattilaisltakin
suurin osa ajasta. En ottanut riskiä, että ei saadakaan korjattua ja reissu jää tekemättä. Hain pyörän kaksi tuntia ennen satamaan lähtöä.

Laturi oireili jonkin kerran ennen totaalista hyytymistä. Lopullisesti se meni kun tulin Alastarossa kovan ajon jälkeen varikolle. Akku oli tyhjentynyt, eikä kone lähtenyt enää käymään.

hojare

tee se nyt, huomenna voi olla.....

Kiitokset!

Varoittiko latauksen merkkivalo missään vaiheessa? Katsoitko hiilet? Mikähän mahtoi olla juurisyy roottorin kuumenemiseen, suuri lataus- tai vuotovirta ja/vai kuuma ympäristö? Toimiko pyörän jäähdytys normaalisti? Tässä vaan fundeeraan, että kannattaisiko se laturi joskus katsoa, jos pyörä on muuten jotakuinkin purettuna.

 :) Merkkivalo paloi pari kertaa hetken startin jälkeen, eli mentiin pelkällä akulla. Meni monta viikkoa normaaleissa oloissa ilman ongelmia. Hiilet OK, vaikea sanoa muista, kun toimi normaalisti ennen hyytymistä. Sen jälkeen ei ollut mittaamista, kun ei toiminut ollenkaan. Akku oli OK, vaikka olikin tyhjentynyt.

Alastarolla ajoin kovaa, jolloin varmaan meni lämmönkin takia lopullisesti.

Jos pyörä on levällään, kannattaa varmaan tutkia. Se ei ole ihan pienitöinen irroitettava.

hojare
tee se nyt, huomenna voi olla.....

Onhan se mahdollista, että 170 tkm ajettu laturi alkaa olla jo suunnitellun elinikänsä loppupuolella. Kovat kierrokset ja korkea lämpö sulatteli eristeet käämistä. Ymmärtääkseni käskytit pyörää ihan eri tavalla, verraten 3000-4000 kierroksen matka-ajoon. Vauhti maksaa, mutta onpahan jotakin, mitä kiikkustuolissa muistella. Kiitokset vielä kerran!

 thumbsup1 Laturi oireili muutaman kerran viikkoja ennen radalla ajoa ja oli jo varmaan tiensä päässä. Menin radalle
ajamaan loppuun puoliksi ajetut renkaat, koska halusin reissuun alle uudet. Käskytin pyörää ihan kunnolla, uskallukseni
rajoissa. Säästöä tämäkin  :), eivät menneet renkaat hukkaan.

Latureita menee kai kuitenkin aika harvoin, kun ei ollut yhtään ainoata hajoamishetkellä koko Euroopassa.
Luulisi niitä menevän esim. Saksassa edes jonkin verran.
Ehkä sen kanssa kävi vain huono tuuri, kun muuten pyörä on kestänyt niinkin hyvin.

hojare
tee se nyt, huomenna voi olla.....

Powered by EzPortal