koko pyörän nostaminen

Aloittaja Wille, 13.01.19 - klo:16:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Morjens

Oli ajatus nostaa koko mopo (ST 1100 -99) ylös että sais molemmat renkaat samanaikaisesti irti ja ehkä muutakin huoltoa/korjausta siinä samalla. Mistä kohtaa olette nostaneet tai minkälaisia tukia teillä on käytössä. Pyörässä kun ei ole alapuolella oikeastaan runkoa missään.Pakoputket ja öljypoha kun tulevat ensin vastaan. Tommonen Motonetin tunkki löytyy tallista ( https://www.motonet.fi/fi/tuote/807509/Moottoripyoranostin-max-680kg-140-410mm )

t.Wille

13.01.19 - klo:17:44 #1 Viimeisin muokkaus: 13.01.19 - klo:18:10 käyttäjältä Timppa
Mopo keskijalalle ja takarengas pois, sen jälkeen tunkki (mikä tahansa ns.hallitunkki käy, kunhan mahtuu alle) öljypohjan alle väliin jotakin pehmeämpää (muovia/vaneripala) yms. nosto vain siihen asti että kevittää hiukan eturengasta ja rengas veks. Kun ottaa etulokasuojan pois saa helpommalla.

Noin mä olen tehnyt, tosin saa olla varovainen ettei nosta liikaa..... painopiste muuttuu liikaa ja voi tulla vahinko.


Takarengas pitää vain muistaa ottaa ensin pois.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Mulla oli ajatus että sais koko pyörän ton nostimen päälle niin koko pakettia olis mahdollista kääntää/siirtää kun siinä on pyörät alla.

Wille

Mikä käy yhdelle ei välttämäti sovi toiselle, mutta itse pitkään harkituani jätin hydraulisen huoltonostimen ostamatta ja ratkaisin asian vähän toisin.
Rakensin tallin kattoon kiinnityspisteet ja hankin pari ketjutaljaa ja erimittaisia nostoliinoja. Ketjutaljat on mitoitettu valmistajan toimesta 1000kg.lle niin että tuommoinen yli 300-kiloinen Pannari nousee kevyesti kahden taljan voimalla sopivalle työkorkeudelle. Tein sitten vielä pari köykäistä mutta tukevaa A-pukkia ja niiden päälle reunoistaan vahvistetun filmivaneri kannen. Nyt voin nostaa taljoilla pyörän korkeuksiin ja kasata sen pöydän siihen alle. Seuraavaksi lasken pyörää sen verran alemmaksi että keskituki ja kenties takarengas osuvat kevyesti pöytälevyyn kiinni ja huoltotoimia häiritsevä heiluntakin saadaan loppumaan. Pari vuotta on kohta ollut tuo ysteemi käytössä ja aikas mukava on ollut vaihdella öljyjä ja renkaita. Kustannuksetkin jäivät ehkä noin neljännekseen jos vertaan sitä tuollaiseen kaupan hydrauliseen nostopöytään.



Hei
Minulla ollut käytössä kuvanmukainen nosturi parikymmentä vuotta. On tosi hyvä kun tekee pyörään täysremonttia.
Muutaman talven olen sitonut Pannarin nosturin päälle jolloin se on helppo työntää tallin ahtaaseenkin nurkkaan.
Suosittelen.
Hannu

Lainaus käyttäjältä: haleh99 - 14.01.19 - klo:07:37
Hei
Minulla ollut käytössä kuvanmukainen nosturi parikymmentä vuotta. On tosi hyvä kun tekee pyörään täysremonttia.
Muutaman talven olen sitonut Pannarin nosturin päälle jolloin se on helppo työntää tallin ahtaaseenkin nurkkaan.
Suosittelen.
Hannu
Löytyykö kuva mistä kun ei ainakaan mulla näy.
Wille

Nosturi on samanlainen kun tässä viestiketjussa oleva Motonetin. Itse taisin ostaa sen K-raudasta.

14.01.19 - klo:14:57 #7 Viimeisin muokkaus: 14.01.19 - klo:15:43 käyttäjältä jariii
tässä vähän tuunattu puuilon versio , maksoi 29.- .Aika helppo nyt siirellä ja tehdä huolto kun moottorin alle ei tule nostinta.  

Lainaus käyttäjältä: haleh99 - 14.01.19 - klo:13:58
Nosturi on samanlainen kun tässä viestiketjussa oleva Motonetin. Itse taisin ostaa sen K-raudasta.
Jep.
siis samanlainen kun toi mun nosturi. Mistä kohtaa nostat pyörää? alla kun on vain öljypohja, pakoputket ja keskijalan tuenta josta on aika hankala tukevasti nostaa. Ja mitä mahtaa öljypohja tykätä jos sitä käyttää toisena tukipisteenä.

Wille

Powered by EzPortal