Pannari ei starttaa, mutta apuvirralla käyntiin

Aloittaja ltm, 02.08.17 - klo:19:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

02.08.17 - klo:19:15 Viimeisin muokkaus: 17.08.17 - klo:16:32 käyttäjältä ltm
Pikaista apua kaivataan Ruotsissa 150 km Tukholmasta.

Pannari toimi normaalisti 1500 km, mutta ei lähde käyntiin lyhyen pysähdyksen jälkeen.

Jumpstartilla lähti käymään ja toimii normaalisti.

Otin akunirti ja jännite on 12,8 v. Akku kiinni ja nyt lähtee aivan normaalisti käyntiin. Mittasin latausjännitteen, joka on 14,5 v eikä esim valojen kytkeminen laske jännitettä kuin aivan vähän.

Onko akku sipannut vai missä on vika?

Ostan aamulla uuden akun ja suuntaan heti takaisin suomeen.

Olisiko vikaa jännitteen säätimessä?

Sulakkeet ovat ehyet.

Pannari on ollut aina tosi nopea starttaamaan vain pieni pyöräytys startilla riittää.

Pannari on vm 1995 ilman abs:ää. Ylimääräisiä sähkölaitteita ei ole.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!


Nyt on kotiuduttu reissusta ja vanha akku on edelleen kiinni Pannarissa, eikä mitään ongelmia paluumatkalla ollut.

Kirjoitan oheen hieman tarkemmin kuvausta vian ilmaantumisesta ja tehdyistä toimenpiteistä, jos se auttaa selvittämään asiaa.

Edellinen päivä oli ajettu n 100 - 150 km osin kaatosateessa ilman mitään ongelmia. Pannari oli yön hotellin pihassa sateessa ja lähti aamulla käymään täysin normaalisti. Päivä ajettiin kesäisessä poutasäässä auringon paistaessa ilman mitään murheita. Iltapäivällä pysähdyin tien levikkeelle lukemaan karttaa ja hörppäämään vettä, joten sammutin moottorin. Kun olin jatkamassa matkaa, niin virta-avaimen käännöllä eivät syttyneet varoitusvalot, kuten normaalisti ja samalla huomasin kellon näytön hiipuvan. Käänsin virrat pois ja kelloon tuli näyttö takaisin ja aika oli pysynyt ennallaan. Kokeilin muutaman kerran uudelleen ja sama toistui. En siis painanut edes startti nappia. Varmuuden vuoksi laitoin ykkösen sisään ja liikuttelin Pannaria edestakaisin. Mitään apua ei toimenpiteestä ollut eli Pannari pysyi mykkänä.

Näitä sivuja kun on tullut ahkerasti luettua, niin muistin vähän vastaavia sippaamisia olleen, joten aloin epäillä n 4 vuotta vanhan akun tulleen tiensä päähän. Tutkin sulakkeet, avasin pääsulakkeen edessä olevan liittimen ja kokeilin ruuvarilla, että akun navat ovat varmasti kiinni. Näistäkään toimenpiteistä ei ollut apua eikä mukana ollut yleismittaria, jolla olisi voinut alkaa vikaa tutkimaan.

Tilasin paikalle hinausauton ja pyysin ottamaan mukaan jumpstartin. Auto tuli kohta levikkeelle ja jumpstartti kiinni suoraan akkuun (miinus napaan ja plussa siihen kiskoon). Virrat päälle, varoitusvalot syttyivät ja kone käyntiin; kaikki toimi normaalisti. Kaapelit irti ja edelleen kaikki toimi kuin ei mitään ongelmia olisi ollut. Sammutin koneen ja yritin käynnistää uudelleen. Pannari oli taas täysin mykkä ja kellokin himmeni, kun laitoin virrat päälle.

Jumpstartilla kone käyntiin ja ajoin hinausauton perässä viereiseen kaupunkiin paikalliseen moottoripyöräliikkeeseen (BMW:n edustus). Otin akun irti ja vein sen sisälle, jotta saan samanlaisen tilalle. Pyysin kuitenkin tarkistamaan mittarilla onko akku tosiaan sipannut? Jännite oli tuo edellä mainittu 12,8 v ja pikatesterillä akku näytti olevan täysin kunnossa. Ulkoisia pullistumisen merkkejä ei mielestäni ollut. Laitoin vanhan akun paikoilleen Pannariin, koska halusin mitata antaako laturi virtaa. Päätin kuitenkin kokeilla ensin toimisiko nyt kaikki kuten pitää? Virrat päälle, varoitusvalot syttyivät ja pieni hipaisu startti nappulaan, niin jo hyrähti Pannarin kone käymään. Latausjännite oli 14,5 v eikä valojen päälle laitto laskenut jännitettä kuin hivenen (olisiko ollut n 0,1 - 0,2 v?). Apuvirtaa ei siis annettu ja kaikki tuntui toimivan normaalisti.

Ostin seuraavana aamuna em liikkeestä uuden YUASA:n akun varalle, kiittelin avusta ja sain vielä alennusta akusta 200 kruunua. Paluumatkalle lähdin vanha akku paikoillaan. Tänään ajoin vielä kaiken lisäksi kunnon ravakassa sateessa satamasta reilut 50 km kotiin, eikä mitään vikaa ilmennyt.

Nyt onkin mielenkiintoista odotella kommentteja asiaan ja erityisesti ehdotuksia mitä pitäisi tarkistaa?

Akun ajattelin ottaa aluksi irti ja tehdä sille kuormituskokeen testerillä, sekä käydä läpi jännitteensäätimen ja starttireleen liittimet; puhdistus ja WD40:stä kosketuspintoihin. Sama toimenpide myös sulakkeille. Moottorin maadoituksen tarkistus on myös toimenpidelistalla.

Olisiko vikaa jännitteensäätimessä? Miten se on yleensä temppuillut? Niitähän on jonkun verran mennyt.

Entä virtalukko? Onko kellään ollut sen kanssa ongelmia? Lukko toimii täysin normaalisti, mutta voisiko sieltä lähteä etsimään vikaa?

Pannari on 22 vuotta vanhana nyt ns Suomi pyörä eli sillä ei lähdetä toistaiseksi ulkomaille, koska Autoliiton plus jäsenyys ei auta näin vanhaa pyörää Suomen rajojen ulkopuolella. Toki vika pyritään pikimmiten paikallistamaan ja korjaamaan.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

04.08.17 - klo:15:47 #3 Viimeisin muokkaus: 04.08.17 - klo:15:50 käyttäjältä Meesse
Olisko ollu akunkenkien liittimet vähän hapettuneet,kun irroituksen jälkeen toimii? Omassa -99 mallissa lakkas flekti toimimasta muutama vuosi sitten,vikaa hain muutaman tunnin,anturin ohitus ym konstit kunnes vahingossa hipaisin ohjaustankoa tutkiessa niin kappas puhallin pyörähti hetken kunnes sammui,virtalukolta lähtevä johtonippu taittuu tankoa oikealle kääntäessä lähes kaksinkerroin, oli puhaltimelle menevä johto poikki ja kaikki muut piuhat menossa hyvää vauhtia jo kans poikki..... siinä nipussa on muistaakseni 5 johtoa
-Heinäkuun alussa  4v vanha Yasa jätti minut Muuramen Shellin pihaan,40km ajoa ja tankkauksen jälkeen startatessa vähän murahti ja se oli siinä.....

Kiitos Meesse!

Tuo hapettumisasia kävi toki mielessäni, kun noin helposti lähti toimimaan akun irroituksen jälkeen. Kun katsoin akunkenkiä, niin tosi siisteiltä näyttivät, mutta sähkön tiet ovat välillä ihmeellisiä. Äkkiä kun miettii, kun jumpstartilla annettiin virtaa, niin heti toimi, joten vika olisi sen perusteella startterin leuoista akkuun päin. Tarkistetaan uudelleen.

Virtalukko menee ehdottomasti viestisi perusteella tarkistukseen.

Nykyiset akut eivät tosiaan kestä, kuin hädin tuskin takuuajan loppuun.

Reissun aikana kävi mielessä pitäisikö hommata tällainen mukaan?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/455633/Exide-Lithium-Power-Booster-apukaynnistinvaravirtalahde

Tuo menee aika pieneen tilaan ja olisi melkein maksanut jo itsensä, mutta aina kaikkeen ei voi varautua.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Olen avannut talvihuollossa lähes kaikki näkyvillä olevat liittimet ja puhdistellut CRC:llä ennen sulkemista. Samalla tulee silmäiltyä johtoja ja niiden tuentaa. En tähän mennessä ole jäänyt tielle sähkövikojen takia. KOP KOP.... Pari kertaa on käynyt niin, että pitempään seisonut pyörä ei ole lähtenyt käyntiin akun tyhjenemisen takia.

05.08.17 - klo:14:33 #6 Viimeisin muokkaus: 05.08.17 - klo:14:35 käyttäjältä ltm
Pesin Pannarin ja seisotin sitä reilun tovin rankkasateessa ja työnsin talliin. Hyvin lähti vanhalla akulla käyntiin. Akun päällä oli vähän vettä ja kotelo oli kostea eli on hyvät olosuhteet napojen oksidoitumiselle. Vanhan akun navat olivat vähän vääntyneet ja hieman niissä oli oksidoitumista mm niissä ns muttereissa. Pannari sai pitkästä aikaa Ruotsin reissulla kunnolla vettä, joten taidan kallistua huonoon kosketukseen navoissa virran katoamisen syynä.

Vanha akku on testattu (3 x 100 A kuorma ja välissä aina 1 min tauko) ja näyttää olevan kunnossa. Kuorman aikana jännite oli joka kerta 10,3 V ja viimeisen kuorman jälkeen jännite on 12,7 V 1 min levon jälkeen (Exide AGM akku).

Avasin jännitteensäätimen ja starttireleen liittimet sekä kaikki sulakkeet. Siisteiltä vaikuttivat, joten vähän WD40:stä liittimiin ja kiinni. Virtalukon johdon tarkistin silmämääräisesti ja kädellä tunnustellen. Vaikutti olevan kunnossa.

Uuden akun laitoin Pannariin ja rasvasin navat.

Otin varmuuden vuoksi käyttöön Pannarin vara-avaimen.

Nyt seurataan tilannetta ja ajetaan toistaiseksi vanha akku mukana sivulaukussa.

Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Pannari on toiminut moitteetta.

Tänään kävin ostamassa tuon aiemmin mainitsemani Exiden apukäynnistimen. Täytyy todeta, että kyllä on akkutekniikka kehittynyt. Akkupaketti on kämmenen kokoinen ja luvataan 400 A käynnistysvirtaa. Mukaan tuli kännyköiden, tabien ja läppärien lataamiseen liuta sovittimia ja johtoja, joten senkin puolesta toimivan tuntuinen kokonaisuus. Kaikki on pakattu siistiin koteloon, joka on helppo ottaa mukaan. Akulla on painoa 395 grammaa.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Mulla oli vastaava vehje mutta kiinaversio. Mitä Exiden tuote maksoi?

Motonetista ostin Exiden 139 € hintaan. Ainakin vielä toimii, kun vähän testailin.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Powered by EzPortal